Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa special restauratie 1978


Pietjah

Aanbevolen berichten

Nadat hij enkele jaren stilstond, heeft de motor voor het eerst vandaag gedraaid!(na 100000x kicken) :)

heb de carbu/tank en darmpje eens uitgekuist en nieuwe naft in gedaan.

Nu zit ik nog met het probleem dat het handvat van de gas totaal niet vlot draait. Is heel moeilijk terug te draaien, hoe kan ik deze het best oplossen?

groetjes, Pieter

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Vandaag eerste nieuwe stukken toegekomen. :)

1 achterlicht (wel zonder stoplicht dus hier moet ik nog iets op vinden. Tips?)

en een banaan (et3) uitlaat die ik 2dehands gekocht heb.

Nu nog het zweefzadel en het broodje :)

IMG_8860.jpg

IMG_8862.jpg

Voor het kleur twijfel ik nog tussen zand (cream) kleurig met bruine zweefzadels, of terug blauw met zwarte zadels...

Volgende week start ik met schuren & plamuren.

Groetjes, Pieter.

Link naar reactie

't is vakantie!!

Dus we kunnen weer wat verder doen :)

Vandaag begonnen met achterlicht rekje en logos te demonteren, maar heb al weer 3 vragen.

IMG_8875.jpg

- hoe krijg ik de naftkraanstang los van de tank? Het wordt precies geklemd door een metalen buisje, moet je dit terug plooien?

IMG_8873.jpg

-Dit is de beugel voor het rekje maar de vijsjes draaien dol. Zit hier misschien een moer op ofzo? Ik vind in ieder geval geen moer achteraan...

IMG_8874.jpg

- Wat is dit? Waarvoor dient het & hoe moet ik het losmaken? :)

wtf.jpg

bedankt. :)

groetjes, Pieter

Link naar reactie

Als je het naftkraantje open of toe draait kanje die pen er eruit trekken met een tang. Normaal gezien komt daar een clips over, dat "buisje" zal improvisatie zijn.

Als ge de modder en het vet van de binnenzijde van het frame verwijdert zal je wel boutjes vinden. Als ze vastgeroest zijn gewoon afzagen of de kop afslijpen.

Gebruik de zoekfunctie (als ze werkt) om te weten hoe je het stuurslot moet demonteren (ik dacht ergens een pinnetje induwen als het stuur eraf is). Post anders eens een detailfoto, de demontage hangt af van het type stuurslot.

Groetjes, nero.

De slaatste foto is uw stuurlot.

Link naar reactie
Als je het naftkraantje open of toe draait kanje die pen er eruit trekken met een tang. Normaal gezien komt daar een clips over, dat "buisje" zal improvisatie zijn.

Als ge de modder en het vet van de binnenzijde van het frame verwijdert zal je wel boutjes vinden. Als ze vastgeroest zijn gewoon afzagen of de kop afslijpen.

Gebruik de zoekfunctie (als ze werkt) om te weten hoe je het stuurslot moet demonteren (ik dacht ergens een pinnetje induwen als het stuur eraf is). Post anders eens een detailfoto, de demontage hangt af van het type stuurslot.

Groetjes, nero.

De slaatste foto is uw stuurlot.

Merci!

dat naftkraandingetje probeer ik straks nog een keertje.

een detailfototje van het stuurslot:

DSC_0282.jpg

groetjes, Pieter

Link naar reactie

Deze morgen weer 2 uurkes bezig geweest. Alles wat motor betreft is losgemaakt. Kabels zijn helemaal verstorven, dus een nieuwe kabelboom!

Motor is klaar om op te kuisen en te reviseren, nog juist het stuur, de vork en kabels verwijderen en hij kan naar de straler! :)

IMG_8941.jpg

IMG_8942.jpg

groetjes, Pieter

Link naar reactie
stuur, de vork en kabels verwijderen en hij kan naar de straler!

+ logo + tritlijsten + beenschildrand + chokeknopje + achterveer + standaard + achterrem verwijderen ;)

En je headset demonteren, voorspatbord losmaken, neusdruppel verwijderen en die ook meegeven.

En je voorvork verder demonteren, banden loshalen van de velgen, trommels losmaken (en de tank, wel afplakken, en standaard) ook allemaal meegeven aan de straler.

Link naar reactie

Bijna klaar :)

Nog juist de sierlijsten uitboren, de kabels eruit en de rempedaal eraf.

De kabels werken wat tegen, ze gaan er niet direct uit.

En hoe krijg ik de rempedaal eraf? Al de vijsjes zijn los, maar hoe krijg ik het voetstuk door het frame?

IMG_9008-1.jpg

IMG_9017.jpg

Groetjes, Pieter

Link naar reactie

Oke, zou graag beginnen met de motor. Toen ik hem kocht zei de man dat hij 'los' zat. Wat betekent dit? Wat moet ik los/vast maken?

Ik zou ook graag de carterhelften losmaken om terug grijs te spuiten.. Waar begin ik het best? Kan ik hem zelf reviseren?

IMG_9025.jpg

IMG_9027.jpg

Groetjes, Pieter

Link naar reactie
Oke, zou graag beginnen met de motor. Toen ik hem kocht zei de man dat hij 'los' zat. Wat betekent dit? Wat moet ik los/vast maken?

Ik zou ook graag de carterhelften losmaken om terug grijs te spuiten.. Waar begin ik het best? Kan ik hem zelf reviseren?

Los betekend 'niet vast'; dus dat de zuiger op en neer kan en de tandwielen draaien als je de kickstart beweegt of de scooter in een versnelling vooruit duwt. 'Los' levert bij een verkoop meer op dan 'vast', omdat de kosten van de revisie van het blok waarschijnlijk lager liggen.

Carterhelften waren niet gespoten, maar gewoon aluminium; je kunt ze laten parelstralen om ze er weer als nieuw uit te laten zien. Wel alleen de buitenkant laten stralen en alle gaten afplakken. Je kunt zelfs je cilinder monteren op lege carters voor je naar de straler gaat - is die ook weer mooi.

Als je geen 2 linkerhanden hebt kun je prima zelf reviseren. Je begint het best met het opzoeken van een uitgebreide handleiding; zoek er een paar op (zodat je niet elke moer weer een vraag hoeft te stellen op het forum ;).

Bijvoorbeeld deze: http://www.vespecial.nl/vespa_sf_engine/

Hier een lijstje met onderdelen die je kunt/dient te vervangen: http://vespaforum.be/index.php?q=nl/node/11437

Voor je iets losschroeft en opbergt; neem er een foto van. Scoor de juiste tools (koppelingstrekker, vliegwieltrekker, vliegwielstopper). Voor je de ontsteking losschroef, sla met een schroevendraaier een markering (of 2) op de rand van de ontstekingsplaat en ergens op 1 van de houders waar de schroef in zit, zodat je hem precies op dezelfde plek terug kunt plaatsten.

Link naar reactie
Nog juist de sierlijsten uitboren, de kabels eruit en de rempedaal eraf.

De kabels werken wat tegen, ze gaan er niet direct uit.

En hoe krijg ik de rempedaal eraf? Al de vijsjes zijn los, maar hoe krijg ik het voetstuk door het frame?

De sierlijst is de rand om je beenschild; die trek je gewoon los. De lijsten op je treeplank boor je wel uit; als je ze kunt redden (alleen het rubber vervangen), is dat beter, want repro zijn ze meestal ruk.

Niet te hard trekken aan de kabelboom (je noemt je binnen en buitenkabels meestal 'kabels'); voorzichtig loswrikken, goed kijken of ze nog niet ergens aan vast zitten. Nieuwe kabelbomen zijn behoorlijk aan de prijs, dus als je de oude kunt hergebruiken; beter.

Rubber van je rempedaal afhalen, remblok zo ver mogelijk uit je frame trekken, remkabel losmaken/knippen, aansluiting remlicht losmaken. Dan kun je met een beetje manoeuvreren je hele remblok eruit halen.

Verder nog: chokeknopje verwijderen, slotje van je klepje verwijderen, klepje verwijderen, logo verwijderen, basis van achterrekje verwijderen...

Link naar reactie

@Mr160

Vreewel merci voor uwen uitleg! ;) ondertussen is het frame klaar, op de kabelboom na.

Wat die revisie betreft, heb al keer gezocht achter info over het losmaken etc, en scooterhelp lijkt mij een van de beste.

Zal idd eerst nog wat gereedschap moeten zoeken voor vliegwiel etc;)

Bedankt!

groetjes, Pieter

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...