Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa special restauratie 1978


Pietjah

Aanbevolen berichten

Opnieuw een projectje :)

Heb dus toch de blauwe Vespa Special gekocht die ik een tijdje geleden in 'Aankoop advies' postte. Nooit gedacht dat ik zo blij kon zijn met een verroeste brommer die niet meer rijd. :) Hij ziet er qua carosserie 'betreffelijk' uit, op veel roest en een grote bluts na. De voorrem hendel is afgebroken, het zijpaneeltje aan de motor gaat niet meer open (jawel, maar dan valt het eraf) en de motor draait niet meer. Staat al een hele poos stil, heeft wel nog een goede compressie. Ook de gashendel zit zo stroef als iets, draait bijna niet meer. Nog nooit iets met een motor gedaan, dus hoop dat ik hem aan de klap krijg!:) Zal morgen foto's trekken en deze hier op posten.

EDIT: Deze morgen wat fototjes getrokken ;) Banden zo plat als iets.

IMG_8803.jpg

IMG_8804.jpg

IMG_8805.jpg

IMG_8806.jpg

IMG_8807.jpg

IMG_8802.jpg

Groeten, Pieter

Link naar reactie
neem van alles wat je doet foto's!! begin al met het blokje eronder uit te halen en alles uit elkaar (frame, fourche,...) te halen.

Oke, zondag begin ik met demonteren. Kunnen jullie aan de hand van foto's zien wat ik allemaal nodig heb voor de rivisie?

groetjes, Pieter

Link naar reactie

bij de motorrevisie vervang je standaard praktisch alles zoals:

- alle lagers

- keerringen

- schakelkruis

- koppelingsplaten

- alle pakkingen

- krukas

- cilinder kit

krukas en cilinder moet je zien in welke staat ze zijn. waarschijnlijk kan je deze nog wel terug gebruiken.

Link naar reactie

Je kan ook systematisch te werk gaan, ttz. zorg eerst dat je vonk krijgt (indien niet beginnen met de bougie te vervangen).

Dan bekijk je de benzinetoevoer (is de tank proper/ de benzineleiding/de carbu/...

Als hij dan wilt starten kan je bekijken of de cilinder nog voldoende compressie heeft/ werkt de koppeling nog/...

Het voordeel is dat je zo perfect weet waarmee je bezig bent, zonder schrik te hoeven hebben dat je een "paar" bouten over hebt na de restauratie.

Het nadeel is dat je waarschijnlijk "iets" langer bezig bent vooraleer je vespa volledig rijklaar is, maar als je graag sleutelt zou dit geen probleem mogen zijn.

Prachtige vespa! (de small frames zijn toch de mooiste. :)) )

Groetjes, nero.

Link naar reactie

tank uitkuisen met benzine, niet met water

binnenkant van de tank mag je niet spuiten, de verf kan immers oplossen door de benzine, waardoor de filter van het kraantje kan verstoppen. Als hij te roest is kan je de benzinekraan eruit halen met een speciale verlengde sleutel en een 2 componenten set kopen om de binnenkant een nieuwe laag te geven, die wel tegen benzine kan. Kost wel 50 euro...dus misschien beter een nieuwe tank kopen...

carbu uitkuisen

misschien best ook eens de cilinder eraf halen en de binnenkant bekijken of deze nog OK is

en direct van de gelegenheid gebruik maken om er nieuwe segmentjes op te zetten, kost toch niet veel.

Link naar reactie

kleur kan je zo inscannen bij carrosserie, maar normaal vindt je de kleurcode ook wel in de tecnica :)

Link naar reactie

Nog maar net begonnen en al de eerste vraag: De pin voor het zadel, hoe geraakt deze er uit??

DSC_0182.jpg

Ook ooit al eens proberen overspuiten precies, aangezien het plekken zijn en een slimmen zijne duim erin geduwd heeft ;-)

DSC_0179.jpg

DSC_0181.jpg

En is dit wel het originele achterlicht? Dacht dat de originele anders waren..

DSC_0174.jpg

Groetjes, Pieter

Link naar reactie

Om even terug te komen op die achterlamp... Ik heb juist hetzelfde model, zelfde kleur, zelfde handvaten, zelfde bagagerek vanachter, ook zo een handschoenvakje en dezelfde achterlamp. Zou het niet kunnen dat deze toch standaard zo voorzien was? Ik probeer al langer te achterhalen waar dat handschoenvakje vandaan komt, zie mijn pas geopende topic. De meeste modellen hebben deze niet...

Link naar reactie

Is toch gewoon een Speciaal zoals er vele verkocht zijn op de Belgische markt? Bakje links is heel normaal, typische blauwe kleur. Dat achterlicht is perfect normaal en als je goed kijkt, hebben er zelfs pinkers opgezeten. Logo's oké en ga zo maar veder, begrijp de hele heisa niet zo goed... Jeanke.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...