fooraapje Geplaatst: 7 november 2010 Delen Geplaatst: 7 november 2010 Nero, als je met die SS klaar bent, dan kom ik de GL brengen :-)) Link naar reactie
nero Geplaatst: 7 november 2010 Auteur Delen Geplaatst: 7 november 2010 @Michel: tegen dat de mijnen af is heb ik al lang de schildersziekte.) We gaan eerst bekijken wat het eindresultaat is maar voorlopig mag de vespa voor mij zo blijven. Groetjes, nero. Link naar reactie
Gast apj Geplaatst: 7 november 2010 Delen Geplaatst: 7 november 2010 Nice ! Toch gewaagd groetjes Link naar reactie
EriX Geplaatst: 7 november 2010 Delen Geplaatst: 7 november 2010 Toch jammer, die mooie pistache kleur weghalen voor dat lelijke rood. ;-) Mochten er achteraf toch problemen zijn met de rest van de originele lak dan kan je nog altijd matzwarte spuitbussen gaan halen en de SS eindelijk eens in een schoon kleurtje spuiten! :-) Link naar reactie
designo Geplaatst: 8 november 2010 Delen Geplaatst: 8 november 2010 Goe zot, die Nero. Maar wel met prachtig resultaten. Ziet er goed uit, succes Link naar reactie
Edwin Geplaatst: 8 november 2010 Delen Geplaatst: 8 november 2010 Indien de lak van de rest van de vespa in dezelfde staat is als dat bergvakje wordt ie prachtig, maar ik vrees dat het beenschild en/of bodemplaat al bewerkt zijn en de originele lak plaatselijk ontbreekt. Hopelijk vergis ik me... Heb je al eens geprobeerd om de lak (op alu) te verwijderen met methyletylketon (MEK)? Dit product is vergelijkbaar met aceton, maar véél krachtiger. Je moet het op een doek aanbrengen, de bovenste laklaag wegwrijven er daarna onmiddellijk met een droge doek het overtollige MEK afvegen. Ook uittesten op een onopvallende plaats en handschoenen dragen Pieter! MEK is verkrijgbaar bij sommige drogisterijen of toeleveranciers van chemische producten. Succes Link naar reactie
EriX Geplaatst: 8 november 2010 Delen Geplaatst: 8 november 2010 Zeker uitkijken met die MEK. Ik heb dat veel gebruikt voor de restauratie van beeldhouwwerken en is een verraderlijk product. Het werkt heel snel en is zeer sterk, voordat je het weet vreet het in... Uitkijken is de boodschap en zet zeker een masker met een filter (voor solventen) op want het is enorm giftig spul (geld ook voor de decapant trouwens) en gebruik het niet zonder handschoenen want het vreet de vetlaag in je handen weg (zéér gevaarlijk dus). Link naar reactie
nero Geplaatst: 8 november 2010 Auteur Delen Geplaatst: 8 november 2010 Vandaag begonnen met het beenschild. Het 1ste probleem is dat deze volledig geplamuurd is met witte (spuit?)plamuur. De andere plamuur was relatief gemakkelijk te verwijderen met thinner, maar deze lost niet op met thinner. Dan maar voorzichtig beginnen schuren tot op de verflaag en nadien met thinner en commandant geprobeerd om de laatste resten er af te krijgen. Het 2de probleem is dat men hier vooraf "grondiger" heeft geschuurd waardoor er er hier en daar (nogal veel) de bruine onderlaag doorkomt. Morgen zal ik wat foto's posten. Het goede nieuws lijkt dat de binnenzijde van het beenschild niet is geplamuurd, dit zou geen problemen mogen geven. Bedankt voor de tip om MEK te gebruiken. Enig idee of dit ook plamuur oplost? Groetjes, nero. Link naar reactie
Vespa-Viking Geplaatst: 8 november 2010 Delen Geplaatst: 8 november 2010 Knap resultaat tot hiertoe,hopelijk valt de rest ook mee,succes Pieter en laat ons mee genieten van de vorderingen... Link naar reactie
EriX Geplaatst: 9 november 2010 Delen Geplaatst: 9 november 2010 @ Nero: Zoals ik al eerder zei is MEK héél agressief, dus het is goed mogelijk dat die plamuur ook oplost (zelfs een beetje te veel waarschijnlijk). Ik zou toch maar uitkijken met dit product omdat je het moeilijk onder controle kan houden. Test het dus eerst op een minder zichtbare plaats (onderkant van het beenschild ofzo). Goed verluchten als je MEK gebruikt en zeker masker en handschoenen aandoen (ik zeg dit nogmaals want het is echt wel zeer giftig spul). Om je een idee te geven van de sterkte van MEK zal ik je een voorbeeld geven van een andere toepassing. Wij gebruikten in het restauratie atelier de MEK ook als weekmaker om epoxy (wat verdomd hard is) zaxhter te maken zodat we het konden bewerken (lees: bijsnijden van vormen die gegoten waren in mallen). 2% pure onverdunde MEK voegden we toe bij twee-componenten epoxy en dat bleef dus een goede twee weken bewerkbaar. Ik kan niet genoeg benadrukken dat je echt wel moet uitkijken met dit goedje (mors het ook nergens anders op want de gevolgen zijn direct zichtbaar). Link naar reactie
Tyrian Geplaatst: 9 november 2010 Delen Geplaatst: 9 november 2010 Zo op foto is moeilijk te zien, maar valt toch precies mee. Hangt beetje af hoe hard je eraan hebt gezwoegd...Als enkel de voorzijde uiteindelijk tegenvalt kan je die later bijwerken ? (bijspuiten ?) Groeten Tom Edit : Maskes heeft misschien zo'n spatbord liggen ? Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 9 november 2010 Delen Geplaatst: 9 november 2010 Een SS voorspatbord in originele lak? Kost vast de wereld :S Wat een monnikenwerk zeg; Ik zeg herspuiten! Voor je RSI krijgt van het poetsen liefst! Link naar reactie
cee Geplaatst: 9 november 2010 Delen Geplaatst: 9 november 2010 ik zou hem eerst helemaal doen , en dan kijken wat het geeft. persoonlijk vind ik het niet misstaan zo in O-lack groetjes, Cée. Link naar reactie
nero Geplaatst: 9 november 2010 Auteur Delen Geplaatst: 9 november 2010 @Maarten: RSI-gewijs ben ik nog in de ontkenningsfase...)) Het stukje beenschild heeft me een hele avond gekost. Wel niet slecht als afkickmethode voor het forum.) Ondertussen heb ik de oorsprong van de 2 gaten in het beenschild vermoedelijk gevonden. Zou daar geen ST-Christoffel hebben gestaan? Heeft er iemand zo'n misbaksel op zijn vespa staan en kan die persoon eventueel eens de de afstand tussen de gaten meten. Of heeft er iemand zo eentje te koop? Groetjes, nero. Link naar reactie
Pietjah Geplaatst: 9 november 2010 Delen Geplaatst: 9 november 2010 Knap werk Nero! Ik zou hem ook gewoon eerst helemaal doen, en waar het nodig is laten spuiten. (als je die kleur kan laten inscannen kan men vast wel dezelvde kleur maken...) groetjes, Pieter Link naar reactie
Macvespa Geplaatst: 9 november 2010 Delen Geplaatst: 9 november 2010 Blijven verder doen! Dan kunnen we allemaal mee genieten :-) misschien eens organiseren dat we allemaal een uurtje komen schuren als je uiteindelijk toch RSI krijgt :-))) Link naar reactie
EriX Geplaatst: 10 november 2010 Delen Geplaatst: 10 november 2010 Ik denk dit produkt te kennen. We hebben dit ooit nog gebruikt om orgelpijpen te decaperen. Lost idd alles op, behalve metaal. Is idd heel giftig en de verf verdwijnt mee met de rest...Bestaan er technieken om de ontbrekende verf bij te werken? Ik ben blij dat je afstapt van de MEK want het is inderdaad veel te agressief. :-) Er zijn technieken zat in de restauratiewereld om die ontbrekende verf bij te werken. Ze kunnen zelfs de verf verouderen zodat die dezelfde verkleuring heeft als de oorspronkelijke verf. Het bijschilderen (retoucheren) zal ook een monnikenwerk zijn. :-) Link naar reactie
AJ Geplaatst: 10 november 2010 Delen Geplaatst: 10 november 2010 Hoi, Ik stem voor uitelkaar trekken,en in nieuwstaat brengen... +1 Beleef je toch meer plezier aan dan je eigen rot scheuren, Succes,AJ Link naar reactie
EriX Geplaatst: 10 november 2010 Delen Geplaatst: 10 november 2010 En ondertussen heeft de zoon geen vervoer meer omdat papa zich aan't amuseren is met zijn Vespa. :-) Link naar reactie
warriewaroe Geplaatst: 10 november 2010 Delen Geplaatst: 10 november 2010 goe bezig nero ik heb ne christoffel op menne gl staan maar die gaten zijn naast elkaar ipv onder elkaar. maar tziet er wel netjes uit kdenk dat ik deze winter ook weet wat doen met de gl warre Link naar reactie
Moon the Loon Geplaatst: 10 november 2010 Delen Geplaatst: 10 november 2010 Al valt het resultaat tot hiertoe goed mee, ik zou toch opteren voor een nieuw laagje Max Meyer Rosso. Link naar reactie
Alain 068 Geplaatst: 10 november 2010 Delen Geplaatst: 10 november 2010 verder doen nero,binnekort maken we er een docu reeks van, "het leven zoals het is" vespamaniakken! ;-) Link naar reactie
han01 Geplaatst: 10 november 2010 Delen Geplaatst: 10 november 2010 Straf... Ik zou er niet aan beginnen (ik heb in een ander leven mijn portie schuurwerk gehad), maar als je dan toch begonnen bent: verder doen. Als je zelf kan verfspuiten kan zelf verf mengen,... dat is een engelenwerk, maar euh dat geschuur ook. Voordeel van zelf te mengen is dat je echt elk stukje net iest anders kan doen, dat sluit beter aan, bij de oude lak. Wat ook kan is met een soort sponsje (zelfgemaakt van watte) gaan doppen, dat leunt dichter aan bij de oude en al wat versleten lak. Maar ook hier, eerst testen op een stukje dat niet echt zichtbaar is. Persoonlijk vind ik blank metaal ook OK. Als mijne GTS ooit een nieuw laagje nodig heeft, dan laat ik hem zandstralen en dan lakken met vernis, zal mooi afsteken met de plastikken onderdelen, misschien zou het nog beter zou zijn om de plastic dan te vervagen door plexi,... maar dat zal voor in een ander leven zijn ;-) Link naar reactie
RAYMAN Geplaatst: 10 november 2010 Delen Geplaatst: 10 november 2010 Prachtig werk, Nero. Keep it Up !! Link naar reactie
Edwin Geplaatst: 10 november 2010 Delen Geplaatst: 10 november 2010 Nero, Nu je toch al zoveel energie gestoken hebt in het verwijderen van de groene lak, zou ik hiermee verder gaan en proberen het spatbord op te spuiten in hetzelfde rood, maar hoe? Ik ken het oplosmiddel MEK van de grafische sector waarin ik werkzaam ben. Het product vraagt, net zoals alle oplosmiddelen trouwens, de nodige voorzichtigheid, maar het is niet schadelijker dan bijvoorbeeld aceton, thinner, alcoholen en zelfs minder schadelijk dan bijvoorbeeld tolueen of methyleenchloride. Deze twee laatste oplosmiddelen worden nu nog beperkt gebruikt in sommige verfafbijtmiddelen, dus oppassen want ze behoren tot gevarenklasse “schadelijk”. De gevarenklasse van MEK en aceton daarentegen is “licht ontvlambaar” en “irriterend”. Methylethylketon wordt gebruikt als verdunner voor bepaalde drukinkten en komt zelfs voor in acetonvrije nagellakremover. Dus risico’s blijven beperkt, mits gebruik onder de juiste omstandigheden (in open lucht, geschikte handschoenen). MEK werkt zeer snel en dat vind ik het grote voordeel. Je hebt op de helft van de tijd eenzelfde resultaat dan met andere oplosmiddelen. Je moet natuurlijk bij de pinken blijven. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.