Ga naar inhoud
Vespaforum.be

SS-triptease


nero

Aanbevolen berichten

@Christiaan: ok, DOZIPARTS kwam me al bekend voor.:)

Dozy Scooter Parts klinkt beter...

Heb jij een theorie rond de "beruchte" SS-voorvork?

Die heb ik wel, maar realiseer je dat ík degene ben die op GSF de vraag heeft gesteld over meer info over betreffende vork, en dus zelf op zoek ben naar meer info. Met een open vraag hoop ik op nieuwe inzichten, maar vooralsnog levert het niets nieuws op. De posting van Eisi lijkt me e.e.a. mooi samen te vatten:

It's not a SS Fork it is a fork, which has been installed in some V50L/R Versions. Only the first Prototype SuperSprint were shown with this fork...but it was never available on a buyable bike. SS50/90 forks look like "normal" forks, but they have other measurements ,holes for the frontguard are on a different place and, of course, an other part number!

Met betrekking tot de door jou aangeschafte vork:

In jouw vork is 50 ingeslagen, heb ik gezien:

voornero2.JPG

Ik sla even 100 woorden uitleg over met een foto, maar wat uit de foto blijkt, zorgt er voor dat jouw vork niet past in je SS50:

voornero.JPG

Link naar reactie

@Christiaan: sorry voor de "verschrijving", DOZY SCOOTER PARTS idd meer samenhangend.

Ik vrees dat je gelijk hebt, welke van de vorken is die uit een SS?

De vork is onderweg, ondertussen zal ik al maar beginnen met één schoen op te eten...:)

Mijn enige hoop is dat de het verschil te maken heeft met het verschil in lengte van vork of/en dat de prototype-vork anders is gebouwd als een "gewone" 50cc.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Dank u! :)

Als de vork van de bovenste de proto is zou het wel kunnen kloppen. De bout komt iets lager omdat de voorvork in zijn geheel iets korter moet zijn wil het spatbord dichter aansluiten bij het frame.

In het slechtste geval zou de voorvork bovenaan wat moeten ingekort worden, moest er geen ruimte genoeg zijn in het stuur.

Heb je geen foto's van de volledige voorvorken tegen elkaar?

Heb nog iets opgemerkt: de buitenste treelijsten zijn verschillend van lengte, is dit dit bij de uwe ook zo?

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Hier een foto mét treelijsten:

voetlijstenss50001a.jpg

zonder lijsten links:

voetlijstenss50008a.jpg

en rechts:

voetlijstenss50011a.jpg

Er is zo'n 4cm verschil tussen beiden.

Omdat er verderop geen gaten meet te bespeuren zijn, denk ik dat het vanuit origine zo was.

Ofwel heeft het met de kickstarter te maken, ofwel was het een "maandagscooter", ofwel namen ze zomaar wat ze in handen kregen om de vespa te monteren.

Wat dan misschien ook de lugubere ss-vork verklaart, als die dan toch moest passen natuurlijk...:)

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Nu wel, ja! :)

Bij aankoop van deze vespa's is het altijd heel goed opletten! Er bestaan veel kopies die slechts afwijken in de kleine details (vorm handschoenbakje, stuur, zadel,...) en bijna niet te merken zijn zonder het "goede" voorbeeld.

Daarnaast heb je idd de curry modellen, die meestal een "iets" minder subtiele kopij zijn:

dscn2558a.jpg

dscn2565a.jpg

Soek de vout! :)

Groetjes, nero.

Link naar reactie

tank dummy, stuur lijkt ook meer "naar boven " te kijken, spatbord?,logo vanvoor+vanachter,zadel,achterlicht

grtz

Didier

Link naar reactie

Die rooie is een replica, daar is toch geen discussie over, of mis ik iets?

M.b.t. treeplank lijsten: het klinkt allemaal erg logisch. maar:

Even de technica nagekeken en het lijkt toch te kloppen

Hadden we niet al vastgesteld dat de SS in Technica mogelijk een proto was en afwijkt van de productiemodellen?

Link naar reactie

Vwb die treeplanklijsten, volgens mij is dat normaal. Ik kan het mis hebben maar volgens mij is dat bij een primavera ook. De treeplank is volgens mij ook niet symmetrisch. Zou kunnen komen door dat de kickstart rechts zit.

Ik kan er helemaal naast zitten.

Link naar reactie

@Christiaan: klopt, was een antwoord op de vraag van TYRIAN...

Tot nu toe dacht ik dat alleen de voorvork anders was dan de marktmodellen, ik was al content dat de treelijsten wél overeen kwamen...

Het is misschien ook mogelijk dat de jongere modellen ( waaronder de serie2) wel dezelfde lengte van treelijsten had, ofwel zit ik met een (halve) proto opgezadeld.:)

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Ik ken een SS met dezelfde voorvork als de jouwe. Het is een eerste serie en die is hoogst waarschijnlijk nog nooit uit elkaar geweest. Het hoeft dus waarschijnlijk niet per definitie zo te zijn dat een SS voorvork die rare knobbel heeft.

Link naar reactie

foute uitlaat en ander logo op achterkant? + lijkt dat rode frame niet groter?

groetjes,

Cédric

Link naar reactie
Ik ken een SS met dezelfde voorvork als de jouwe. Het is een eerste serie en die is hoogst waarschijnlijk nog nooit uit elkaar geweest. Het hoeft dus waarschijnlijk niet per definitie zo te zijn dat een SS voorvork die rare knobbel heeft.

Ik wilde al zeggen Laurus: wel even het hele verhaal lezen alvorens te reageren...

Link naar reactie

@LAURUS: in verband met de voetlijsten kan je wel gelijk hebben. De 50L serie en de nuovo hadden ook ongelijke buitenlijsten, bij de primavera-reeks is dit volgens de technica niet op te maken.

Verder staat er nog over de voorvork:

Vroege modellen hadden ook een zichtbare behuizing, gegoten in de voorvork, voor de afsluitende link pinklem lager .De steun voor het spatbord en de schokbrekers werd gegoten in aluminium en had een kenmerkende vorm.

Een mogelijke hypothese zou kunnen zijn (volgens mij) dat de allereerste SS'en nog voor de Italiaanse markt werden gebouwd. Toen de wetgeving daar veranderde en deze vespa's alleen nog voor de Duitse markt werden vervaardigd, werd de voorvork aangepast zodat mensen met een grotere gestalte de SS konden berijden.

Zoiets als een fietsstuur dat men in een hogere stand kan zetten.

De "overschot" van de voorvorken werden dan maar gebruikt voor de vespa L die wel nog geschikt was voor de Italiaanse markt.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

een expert ben ik niet ,maar ik weet dat jouw frame nr een van de eerste is en ik weet dat er ook in de loop van de tijd aanpassingen zijn gebeurt waadoor ze op het GSF spreken van een serie 1 en serie 2 zou het niet kunnen dat jij zo een serie 1 hebt en de meeste die je te zien kreeg van de serie 2 zouden zijn

grtz sidvespa

PS ik dacht dat ze nooit voor de italiaanse markt gebouwd zijn

Link naar reactie

Claxon, plaats van de claxon, voorvork, sierstuk op spatbord, het kussentje op de dummytank komt zo hoog dat men het deksel maar een 3-tal cm kan openen, het beenschild breder en heeft een chrome omlijsting, de kilometerteller steekt er "een kilometer" uit.

Gelukkig heeft diene mens er niet teveel aan gegeven...

@LAURUS: de meeste afbeeldingen die circuleren hebben zo'n vork zonder verdikking onderaan. De stelling tot nu toe was dat alleen de vespa in de "technica" zo'n speciale voorvork zou hebben en dat dit de enige was met zo'n vork. Maar indien er iemand meer weet over de proto-vork, laat het weten!

De reden waarom ik een zo'n vork zou steken is dat ik vind dat deze spatbord mooier laten aansluiten op het frame.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Of dat ze ook effectief in Italië zijn uitgebracht weet ik niet, maar ik dacht ergens gehoord/gelezen te hebben dat de SS eerst voor de Italiaanse markt bedoeld was.

De serie 1 was voorzien van een dummy tank en het reservewiel was centraal geplaatst. De serie 2 was zonder dummy en werd vooral uitgevoerd naar Nieuw Zeeland. Mogelijk werd er voor NZ geen chasisnr. gebruikt.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...