Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Restauratie px200e 1984


Skidmark

Aanbevolen berichten

2 uren geleden, nero zei:

Luchtmengschroef indraaien= minder lucht toevoegen aan het mengsel. 

Groetjes, nero. 

Met alle respect Nero mocht ik verkeerd zijn hoor ik het heel graag van je maar we hebben het toch over de stelschroef 43. Tevens regelbare stationair sproeier geheten. Wanneer je die helemaal indraait is het stationair mengsel toch zo arm dat je motor stil valt. Je start met 1 1/2 toer uit. Dus wanneer je zegt dat indraaien minder lucht betekent heb ik mogelijk niet begrepen over welke stelschroef jullie het hebben. 
mvg Arno 

IMG_4229.thumb.jpeg.1a4cef7c690f6e8167932a80efe3351d.jpeg
 

IMG_4228.thumb.jpeg.1faa1e13b3c08b5db203dc33c6138e4b.jpeg

Link naar reactie
8 minuten geleden, Arnovt zei:

 Wanneer je die helemaal indraait is het stationair mengsel toch zo arm dat je motor stil valt. 

Als je de luchtmengschroef teveel uitdraait valt de motor ook stil. 

Heeft alles te maken met de verhouding benzine/ lucht. De benzine wordt gevoedt door de hoofd- en nevensproeier, de luchtmengvijs regelt de hoeveelheid zuurstof die bij de benzine wordt toegevoegd.

Als je de luchtregelvijs (43 op de tekening) meer uitdraait gaat dit geen invloed hebben op je brandstofverbruik. Als je de sproeiermaat verandert ga je wel meer of minder benzine verbruiken. 

Groetjes, nero. 

  • Like 1
Link naar reactie

Nero ik ga niet discussiëren en ben het met je eens wat je zegt ivm hoofd en nevensproeier en dat regelschroef 43 niets te maken heeft met meer of minder benzineverbruik en je motor ook stilvalt bij uitdraaien. 
Behalve de luchtmengselschroef 43 is er de verticale stelschroef die bij indraaien de gasschuif meer opent en visaversa. 
Wanneer ik jouw stelling volg is zowel de Idle schroef indraaien als de mengselschroef 43 indraaien meer lucht toevoegen. 
ik zal een keer een carburateur moeten uiteen halen om te begrijpen wat de conische kop van stelschroef 43 aan lucht opent inplaats van zoals ik dacht de conische kop bij indraaien een benzine “gaatje” meer of minder afsluit. 
mvg Arno 

aangepast door Arnovt
Link naar reactie

Nope... :) 

De relantieschroef zorgt voor meer of minder brandstofmengsel (benzine + zuurstof) naar de cilinder. 

Er is hier ooit een uitgebreid topic geweest over wat de luchtmengschroef nu juist doet, daarmee dat ik het weet.  :)

Groetjes, nero. 

 

Link naar reactie

De stationairschroef regelt inderdaad de stand van de gasschuif in rust. De mengselschroef heb ik zojuist weer iets uitgedraaid voor meer lucht. Heb vanmiddag meermaals gereden, iets te arm, iets te rijk en volgens mij nu mooie koffie met melk kleur bougie. Toch is mijn probleem nog niet weg.

Stationair is er niks aan de hand en met vol gas optrekken ook niet. Geef ik half gas of wil ik een constante snelheid rijden dan houdt de scooter in. Dit lijkt erger te worden naarmate ik in een hogere versnelling rijdt.

De elektrode afstand is 0.6mm wat mij overigens redelijk normaal lijkt?

Zal wel een nieuwe bougie en bougie dop bestellen. De timing kan ik nog eens naar kijken, maar het is dat een logische verdachte?

Link naar reactie
44 minuten geleden, nero zei:

Nope... :) 

De relantieschroef zorgt voor meer of minder brandstofmengsel (benzine + zuurstof) naar de cilinder. 

Er is hier ooit een uitgebreid topic geweest over wat de luchtmengschroef nu juist doet, daarmee dat ik het weet.  :)

Groetjes, nero. 

 

Ja Nero ik heb die discussie van 2010 met oa Joene ook gevonden. 
ik denk dat is weet waarom ik en jij van mening verschillen terwijl we eigenlijk hetzelfde zeggen. 
We zijn het er over eens dat de luchtmengselschroef het luchtmengsel regelt. 
We zijn het ook eens dat in een rijk mengsel meer brandstof zit en in een arm mengsel minder brandstof. 
Dat wil zeggen dat in een rijk mengsel meer lucht zit en in een arm mengsel meer lucht. 
En daar begint het misverstand. 
Ik zeg schroef 43 indraaien = minder brandstof en jij zegt indraaien = meer lucht. In mengselverhouding zeggen we dus gewoon hetzelfde maar schroef 43 regelt wel degelijk het lucht/brandstofmengsel, niet door meer of minder lucht maar meer of minder brandstof (benzine)

Trouwens ivm carburateur reinigen schrijft Haynes Repair Manual dat indien er aan het conische einde van de mengselschroef 43 schade is je deze moet vervangen, en je kan deze schade krijgen door de schroef te ver indraaien. 

mvg Arno 
 

aangepast door Arnovt
Link naar reactie
31 minutes ago, Skidmark said:

De stationairschroef regelt inderdaad de stand van de gasschuif in rust. De mengselschroef heb ik zojuist weer iets uitgedraaid voor meer lucht. Heb vanmiddag meermaals gereden, iets te arm, iets te rijk en volgens mij nu mooie koffie met melk kleur bougie. Toch is mijn probleem nog niet weg.

Stationair is er niks aan de hand en met vol gas optrekken ook niet. Geef ik half gas of wil ik een constante snelheid rijden dan houdt de scooter in. Dit lijkt erger te worden naarmate ik in een hogere versnelling rijdt.

De elektrode afstand is 0.6mm wat mij overigens redelijk normaal lijkt?

Zal wel een nieuwe bougie en bougie dop bestellen. De timing kan ik nog eens naar kijken, maar het is dat een logische verdachte?

Electrode afstand is idd prima!

(had zelf recent een bougie nieuw, daar was de afstand 1 mm, dat merk je in prestatie!)

Al eens voor de test een grotere hoofdsproeier geprobeerd? (om dat iig uit te sluiten!)

Dus van 116 naar 118, of 118 naar 120?

aangepast door Niels_1977
Link naar reactie
49 minuten geleden, Skidmark zei:

Nog niet geprobeerd. Heb dat niet op voorraad liggen. Zal eens goede nieuwe bougies en een extra sproeier bestellen. Gelijk maar even een zuigerstop om de timing te controleren. Dan heb ik volgens mij alle suggesties wel in huis. 😁

Die hoofdsproeier bestaat toch uit 3 delen? Ik kom zo ver als 2. Het onderste tipje krijg ik er met geen mogelijkheid uit. Slecht teken?

  • Like 1
Link naar reactie

De hoofdsproeier wordt maar wakker vanaf driekwart gas. Dat komt niet overeen met het symptoom dat je beschrijft.

Ik zou eerder richting ontsteking/bougie kijken.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Op 22/4/2023 om 11:04, nero zei:

Luchtmengschroef indraaien= minder lucht toevoegen aan het mengsel. 

Groetjes, nero. 

Dus een rijker mengsel! 

@Arnovt, je moet dat topic nog eens lezen.

Indraaien is minder lucht, bij dezelfde hoeveelheid benzine is dan je mengsel rijker. 

aangepast door Bowyer
Link naar reactie

Bij Si-carburatoren (met mengvijs voorbij de gasschuif):
- Indraaien (met de klok mee) is verarmen.
Uitdraaien (tegen de klok in) is verrijken. 

Via de Si-mixture screw wordt een kleine hoeveelheid brandstof toegevoegd onder de gasschuif (rood = fuel, blauw = lucht).

(Bij de meeste carbu’s met de mengvijs vóór de gasschuif (bvb. smallframe SHB’s) net het omgekeerde (!))

si_122.jpg

aangepast door Frederik9111
  • Like 2
  • Bedankt 1
Link naar reactie
9 uren geleden, Bowyer zei:

Dus een rijker mengsel! 

@Arnovt, je moet dat topic nog eens lezen.

Indraaien is minder lucht, bij dezelfde hoeveelheid benzine is dan je mengsel rijker. 

Lees jij dan nog eens de reactie van Frederik9111 en Adrian in mijn topic “Koffie melk kleur bougie” ook op het P-forum, zij vertellen het ook duidelijk dat mengselschroef indraaien is een armer mengesel. 
 

 

aangepast door Arnovt
Link naar reactie

Oke dus met indraaien / verarmen wordt minder mengsel toegevoegd en vice versa. Men denkt dat deze schroef de verhouding lucht en benzine regelt, maar dit is dus fout want het is al een mengsel. Klopt dat? 

In mijn gedachte maakt dat die mengselschroef nagenoeg gelijk aan de stationair schroef, wat is dan de toegevoegde waarde van de mengsel schroef?

Link naar reactie

Zover ik het heb begrepen werkt je hoofdsproeier nog niet bij gashendel 1/3 open. Ik mijn topic “koffie met melk” ivm de kleur als indicatie van een correcte afstelling, heb ik de mengselschroef afgesteld nadat ik er achter kwam dat mijn carburateur los stond. Een losse carburateur maakt dat er te veel lucht, dus een te arm mengsel wordt gebruikt en dat er moeilijk een stationair toetental af te stellen is met de idle schroef.  Na dat te hebben opgelost heb ik de carburateur dus afgesteld zonder meetapparatuur wat een beter bougiekleur resultaat gaf. Bovendien moet je weten dat een armer mengsel een hoger toerental mogelijk maakt maar te arm een vastloper uitlokt. 
Als ik me niet vergis en ik hoor het graag van de Vespa geleerden, heeft de afstelling met de mengselschroef een effect tot minstens gas half open en wanneer je gas dicht doet op volle snelheid dient de mengselschroef correct te zijn afgesteld omdat indie te veel dicht je geen smering hebt bij volle snelheid bij gas dicht. 
Dit is ook nadelig wanneer je lange tijd bergafwaarts rijd met je gashendel dicht. 
Daarom ook dat ik niet lange tijd gas open rijd opdat ik dan een te arm mengsel heb terwijl het mijn maximale snelheid van 85 km niet hoger brengt dan bij gas 3/4 open. 
mvg Arno 

aangepast door Arnovt
Link naar reactie

Ook mag ik hier ook nog aan toevoegen dat sinds ik mijn carburateur met de stationairschroef en de mengselschroef heb afgesteld, ik vlot een topsnelheid van 85km haal en ik al meer dan 2000km heb gereden met deze afstelling. 
De manier om de mengselschroef af te stellen die ik heb gehanteerd is de mengselschroef 1,5 toeren uit te draaien en vervolgens de stationaire schroef op zo’n laag mogelijk toerental in te stellen en vervolgens de mengselschroef in te draaien en het aantal toeren te tellen tot de motor gaat 4 takten. Vervolgens hetzelfde herhalen met de mengselschroef uit te draaien. Vervolgens is theoretisch de ideale instelling het midden tussen het 4takten uit en 4takten in. Uiteraard moet je ook telkens de stationairschroef gebruiken om dat lage stationaire toerental bij te stellen. 
mvg Arno 

aangepast door Arnovt
Link naar reactie
56 minutes ago, Skidmark said:

Ik heb op dit forum trouwens ook iets gelezen over hartjes door boren? Kan dit iets zijn?

16825192481179088007607879242401.jpg

Dat kan je doen, wordt vooral toegepast bij zwaardere cilinders. (meer lucht voor grotere main jet)

Maar het gaat je probleem niet oplossen.

Denk dat je timing eerst goed zetten mbv stroboscoop, en bv the Whale van CMD, je eerste prio is.

En daarna een leakdown test. 

(om zeker te weten dat er geen valse lucht is)

  • Like 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie

Zit me net te verdiepen in stroboscoop lampen. Zie even door de bomen het bos niet meer. Hier iemand een tip voor een bepaalde lamp? Ik heb geen losse accu beschikbaar. Zou uiteraard aan de accu van mijn auto kunnen linken? Of is een losse op netstroom ook oke? 

Je moet natuurlijk op het juiste moment een flits krijgen dus er moet iets aan de vespa gelinkt worden.

Link naar reactie

Cheap but does the trick: linkje. Maakt niet uit welke accu. Zolang het maar 12v gelijkstroom is. 12V autoaccu's gaan helemaal prima. Netstroom zeker niet (want AC).

The Whale heb ik na 1 poging verticaal geklasseerd (onhandig voor Vespa). Buzzwangle is top maar eigenlijk te duur. Met een vliegwieltrekker en een magnetische waterpas kan je exact hetzelfde. 

Luchtfilter uitboren heeft niks met cilindermaat te maken. Meer vrijloop in het luchtcircuit >> meer fueldebiet mogelijk >> meer kaboem >> meer leute. Basicly stap 1 in het verhogen van motorvermogen (óók voor 25/50/80/125/whaterer/cc). PX200 heeft overigens normaliter een uitgeboorde luchtfilter. Nieuwe Piaggio luchtfilters zijn overigens altijd uitgeboord.

aangepast door Frederik9111
  • Like 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie

Ik heb geen problemen met de Whale, werkt goed.

De buzzwangle is nog wat simpeler in gebruik, maar idd nogal prijzig.

Qua accu iets van motorfiets accu gebruiken, DC.

Wbt gaten in luchtfilter, dacht dat de goegemeente nog niet unaniem voor of tegen uitboren was. Ik meen dat er ook nadelen waren.

Maargoed ga ik me niet in verdiepen.

Alle motoren die ik heb gebouwd was altijd met luchtfilter zonder gaten, en die lopen prima.

 

Link naar reactie
Op 26/4/2023 om 08:27, Arnovt zei:

Lees jij dan nog eens de reactie van Frederik9111 en Adrian in mijn topic “Koffie melk kleur bougie” ook op het P-forum, zij vertellen het ook duidelijk dat mengselschroef indraaien is een armer mengesel. 
 

 

Ja je hebt helemaal gelijk, ik was in de overtuiging dat dichtdraaien minder lucht dus een rijker mengsel was.

Trouwens ik ben niet de enige zie ik want Nero zei gelijk het zelfde.

@Frederik, bedankt voor het plaatje, het maakt wat duidelijk.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...