Davon Geplaatst: 27 september 2021 Delen Geplaatst: 27 september 2021 (aangepast) Laat ik mij eerst even voorstellen, ik ben Davon ik ben 17 jaar en ik heb al 2 jaar een PK50. Deze ben ik ook al 2 jaar aan het modificeren en nu ben ik bezig met mijn eerste echte grote build, het gaat hier om, Cilinder: polini 133 met evo kop, (word opgeboord naar 58mm) Zuiger: Grand sport 58mm Carb: 28mm Stage6 R/T gepolijst Inlaat: 30mm VMC membraan inlaat Uitlaat: Egig Python S Koppeling: Malossi MHR Team platen met Malossi veer Vertanding: 24/72 (2.56) Carters zijn ook aangepast door mij Om te bedenken dat dit allemaal begon met de goedkoopste PK50 op marktplaats is soms een beetje vreemd, mijn liefde voor PK's gaat ook goed gepaard met mijn liefde voor pk's en koppel.😅 Dat vind ik ook mooi aan deze blokjes, die nieuwe Derbi's komen pas tot leven boven de 10k toeren en deze dingetjes maken bij stationair al veel koppel. Ik heb het blokje bijna dicht, had hem al dicht kunnen hebben maar ik had de krukas lagers verkeerd om en met de keerring eruit halen ging deze kapot... maarja toen kon ik ook gelijk een goed handvat voor het snelgas bestellen. Verdere updates en vragen zal ik hier posten, stel ik doe wat verkeerd op zowel het forum als met de brommer hoor ik het graag! Hier nog een foto van Wappie toen die een 125 ET3 cilinder had vorig jaar 27 september 2021 aangepast door Davon 2 Link naar reactie
Davon Geplaatst: 27 september 2021 Auteur Delen Geplaatst: 27 september 2021 Ik heb ook gelijk een vraag, mijn blok zit nogal scheef in het frame, als je van achter kijkt zit het wiel niet recht omhoog, dit zag ik gister ook bij een andere PK50 maar wel veel minder. Kan ik hier wat aan doen of is dit gewoon iets dat Wappie altijd zal houden? Link naar reactie
nero Geplaatst: 27 september 2021 Delen Geplaatst: 27 september 2021 Best de ophangingsrubber(s) van de motor vervangen, de wegligging zal ook verbeteren. Groetjes, nero. 3 Link naar reactie
Davon Geplaatst: 27 september 2021 Auteur Delen Geplaatst: 27 september 2021 22 minutes ago, nero said: Best de ophangingsrubber(s) van de motor vervangen, de wegligging zal ook verbeteren. Groetjes, nero. daar ga ik dan zeker nog even naar kijken, thx. Link naar reactie
Sjoerdo Geplaatst: 27 september 2021 Delen Geplaatst: 27 september 2021 Dat zijn behoorlijk wat PK's voor een PK! De ophangrubbers is een typisch vespa probleem, motor hangt aan 1 zijde dus daar meer gewicht dan op de ander, na verloop van tijd gaat hij dus aan 1 kant meer hangen. Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 27 september 2021 Delen Geplaatst: 27 september 2021 1 uur geleden, Davon zei: Om te bedenken dat dit allemaal begon met de goedkoopste PK50 op marktplaats is soms een beetje vreemd, mijn liefde voor PK's gaat ook goed gepaard met mijn liefde voor pk's en koppel.😅 Dat vind ik ook mooi aan deze blokjes, die nieuwe Derbi's komen pas tot leven boven de 10k toeren en deze dingetjes maken bij stationair al veel koppel. Koppel en Topspeed zal wel geen probleem zijn bij 10K RPM 1 1 Link naar reactie
Vespaciao Geplaatst: 27 september 2021 Delen Geplaatst: 27 september 2021 Welkom Davon...zeg nooit meer "brommer" tegen een Vespa (= grote heiligschennis...en dan zal er "een vloek" op je neerdalen ) Succes met de "bouw en knutselwerken" aan je PK 50... 2 1 Link naar reactie
Davon Geplaatst: 27 september 2021 Auteur Delen Geplaatst: 27 september 2021 7 minutes ago, Vespaciao said: Welkom Davon...zeg nooit meer "brommer" tegen een Vespa (= grote heiligschennis...en dan zal er "een vloek" op je neerdalen ) Succes met de "bouw en knutselwerken" aan je PK 50... Haha ik zal erop letten! 1 hour ago, Frederik9111 said: Koppel en Topspeed zal wel geen probleem zijn bij 10K RPM Ik hoopte de 120km/u al te halen maar ik wist niet zeker of ik dat ging redden, maar nu ik die grafiek zie begint het wel te kriebelen! Dus het volgende op de lijst is de voorrem eindelijk een revisie geven en een anti-dive setje op de voorvork zetten Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 27 september 2021 Delen Geplaatst: 27 september 2021 @Frissenappelhad jij niet nog een schijfremvork voor smallframe? Link naar reactie
Davon Geplaatst: 3 oktober 2021 Auteur Delen Geplaatst: 3 oktober 2021 Ondertussen heb ik snelgas gemonteerd en ben ik erachter gekomen dat ik de verkeerde vertanding heb vermeld, ik heb namelijk wel 2.56 vertanding maar dat is 27/69, 24/72 is 3.00. Aangezien Wappie bij 8k toeren waarschijnlijk de meeste pk's kan leveren en dat bij 114 is komt het wel goed met 120 halen denk (hoop) ik. Link naar reactie
Frissenappel Geplaatst: 8 oktober 2021 Delen Geplaatst: 8 oktober 2021 Op 27/9/2021 om 22:26, Frederik9111 zei: @Frissenappelhad jij niet nog een schijfremvork voor smallframe? Jep, nog 3 complete. 1x pk125 met lml setup 2x zip 2000 aangepast voor Smallframe Link naar reactie
Davon Geplaatst: 11 oktober 2021 Auteur Delen Geplaatst: 11 oktober 2021 On 10/8/2021 at 9:50 PM, Frissenappel said: Jep, nog 3 complete. 1x pk125 met lml setup 2x zip 2000 aangepast voor Smallframe Ooeeh dat klinkt wel heel mooi, en met deze snelheid zijn goede remmen wel handig. Moet op die zip voorvork ook een zip velg of nog wel de normale velgen? Link naar reactie
Frissenappel Geplaatst: 19 oktober 2021 Delen Geplaatst: 19 oktober 2021 Op 11/10/2021 om 19:07, Davon zei: Ooeeh dat klinkt wel heel mooi, en met deze snelheid zijn goede remmen wel handig. Moet op die zip voorvork ook een zip velg of nog wel de normale velgen? zip velg, heb je ineens een tubeless velg. Wordt in de racerij vaak gedaan. is goedkoper dan een px ombouw en stuurt nog 'korter'. 1 Link naar reactie
Davon Geplaatst: 19 oktober 2021 Auteur Delen Geplaatst: 19 oktober 2021 Dat is heel gaaf maar moet waarschijnlijk nog wel even duren, geld blijft een probleem. Wanneer het kan zal ik je zeker een bericht sturen Link naar reactie
Davon Geplaatst: 20 oktober 2021 Auteur Delen Geplaatst: 20 oktober 2021 Vandaag ben ik weer verder gegaan ondanks een flinke verkoudheid en de carters zijn dicht. De krukas centreren was nog wel een dingetje maar na wat timmer werk hoorde ik alles mooi klikken en draaide het soepel. Toen ik de vertanding er in ging zetten zag ik dat een kant scheef afloopt, dit moet want anders lopen de tandjes tegen het carter, nu past het net XD. Normaal vind ik de koppeling heel lastig om te monteren maar dit keer had ik hem in een keer erop, als ik dit tempo voort kan zetten ben ik snel klaar! Natuurlijk lukte dit niet want ik ben de drukgroep kwijt, ik had hem bij de koppeling deksel liggen dacht ik, blijkbaar niet... Hier nog een foto van hoe krap het zit. (dit was even om te kijken of het past, zit nu wel goed) Link naar reactie
Davon Geplaatst: 28 november 2021 Auteur Delen Geplaatst: 28 november 2021 Vandaag heb ik heel goed nieuws en heel slecht nieuws! Het blokje voor Wappie zat namelijk goed in elkaar, tijdens het inrijden leverde hij hij meer koppel en pk's dan de vorige setup (tenminste zo voelde het). Toch was het na een hele mooie +-120km gedaan met de pret, het spietje bij het vliegwiel vond het allemaal wat te zwaar en had besloten uit het leven te stappen. Dat een spietje kapot gaat is geen ramp maar als die de spiebaan meeneemt word je weekend toch een stukje minder leuk. Dus nu ga ik kijken naar een andere krukas, misschien iets langere slag zodat de poorten bij BDC helemaal open gaan. Niet de update die ik wilde geven maar de radio stilte moest verbroken worden XD. Link naar reactie
Pilaf Geplaatst: 29 november 2021 Delen Geplaatst: 29 november 2021 Als je een nieuwe krukas koopt, zorg wel met slijppasta voor dat het vliegwiel en krukas mooi “matchen” en dat je het vliegwiel goed op moment zet. Vaak breken de spietjes omdat een van beide niet goed is gedaan, het gehele moment komt dan op de spie en dat vinden ze niet lekker. 2 Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 29 november 2021 Delen Geplaatst: 29 november 2021 Op de 100% nieuwe krukassen die ik het afgelopen decennium al gemonteerd heb, heb ik tot nog toe nul komma nul keer slijppasta gebruikt. Als je krukas en vliegwiel niet matchen is 1 van beiden van slechte kwaliteit, versleten of gecorrodeerd (en dus best te vervangen als je een betrouwbaar blok wil). Tenzij er diamantpoeder in zit slijp je m.i. gehard metaal ook niet meer weg dan wat fijne braampjes of corrosie. I’m not a believer. 🙂 Link naar reactie
Davon Geplaatst: 29 november 2021 Auteur Delen Geplaatst: 29 november 2021 Okay dan kijk ik m'n vliegwiel nog wel een keer goed na en zet ik de moer goed op moment, moet ik alleen nog even weten precies hoeveel NM. Dit is de eerste keer dat dit gebeurt dus ik denk dat mijn nogal lakse omgang met moeren op moment vast zetten eindelijk voor problemen heeft gezorgd met deze best serieuze setup. Eerst een momentsleutel gaan halen dus! Link naar reactie
Pilaf Geplaatst: 30 november 2021 Delen Geplaatst: 30 november 2021 Vliegwiel voor de PK tussen de 45 en 50Nm (pagina 61: https://www.scooterhelp.com/manuals/pk.service.manual/pk.service.manual.r.pdf) Of je wel of niet met slijppasta aan de gang gaat is dus persoonlijk, doe je het wel dan is Holts VG4RA een goede pasta. Doe het zelf wel altijd om het metaal op te frissen en de imperfecties weg te slijpen, zeker als je het oude vliegwiel gaat gebruiken op een nieuwe krukas. Gebruik deze pasta ook om kleppen te slijpen dus qua werking op gehard staal zit het wel goed. 1 Link naar reactie
Davon Geplaatst: 1 december 2021 Auteur Delen Geplaatst: 1 december 2021 (aangepast) Bedankt! Ik zit toch te twijfelen om over te gaan op VMC ontsteking dus misschien doe ik dat wel gewoon als het vliegwiel niet lekker is. Edit: VMC ontsteking is besteld, het kon wel een opfrisser gebruiken allemaal en dan is het gewoon in een keer goed 1 december 2021 aangepast door Davon 1 Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 2 december 2021 Delen Geplaatst: 2 december 2021 ...Ter info Dit is mijn ervaring met vmc, en ik zou dat nu niet direct meer bestellen voor mijn eigen vespas. Nogmaals mijn ervaring , mischien ben ik de enige en is het fantastisch spul. Ik heb laatst een VMC 19mm ontsteking moeten steken voor iemand en dat paste van geen kl*ten. (O ja , je hebt dan ook nog een speciale vliegwieltrekker nodig.) Stator raakte het vliegwiel aan de binnenkant en niet zo een klein beetje. De magneten staken er allemaal op verschillende hoogte in. Heb de binnenkant moeten laten afdraaien tot het wel paste . Eenmaal gemonteerd vond ik ook dat de vespa een enorm zoemend geluid maakt als je toeren maakt , wellicht door het superlichte vliegwiel. mijns inziens ....peanuts get monkeys gr 1 Link naar reactie
pdvd Geplaatst: 2 december 2021 Delen Geplaatst: 2 december 2021 (aangepast) Dat aanlopen kan bij een Flytech ontsteking ook gebeuren, het vastzetten van de plaat binnen en binnen de inkeping laten vallen kan heel precies komen. Ook bij Pinasco heb je weer speciale tools nodig. 2 december 2021 aangepast door pdvd Link naar reactie
Davon Geplaatst: 20 december 2021 Auteur Delen Geplaatst: 20 december 2021 Nou het is weer zo ver, ik heb een heel speciaal probleem. Ik weet niet hoe het komt maar het kickstart tandwiel zit eigenlijk net te laag om het tandwiel van de eerste versnelling te kunnen pakken, ook met de carters in elkaar gaat het niet goed. De tanden van het kickstart tandwiel gaan net onder de tanden van de versnelling door en komen dus niet in het gat tussen de tanden. Alles zit in nieuwe lagers en er zit geen speling of wat dan ook op de assen. Dit is de eerste keer dat dit probleem voorkomt en ik heb dit blokje al heel vaak uit elkaar gehad. Alle suggesties zijn welkom! Link naar reactie
Sjoerdo Geplaatst: 21 december 2021 Delen Geplaatst: 21 december 2021 Even kijken of ik dit begrijp, je kickstarteras met tanden pakt niet op je eerste versnelling. Maar dat moet toch ook niet? Hij moet onder je eerste versnelling zitten en op het moment dat je trapt grijpt hij dat speciale kickstarter tandwiel (stervormig met op de zijkant uitstekende tandjes). http://i854.photobucket.com/albums/ab109/pajd210/Photo0437.jpg Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen