Jump to content
Vespaforum.be

Davon

Members
  • Posts

    31
  • Joined

  • Last visited

Scooter Gegevens

  • Mijn Scooter(s)
    Vespa pk50 133 polini
    Vespa pk50 Automatica 75cc

Persoonlijke Gegevens

  • Woonplaats
    Zeewolde
  • Land
    Nederland

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Davon's Achievements

Apprentice

Apprentice (3/14)

  • Collaborator
  • Dedicated Rare
  • Reacting Well Rare
  • First Post
  • Conversation Starter

Recent Badges

9

Reputation

  1. https://www.scooter-center.com/en/vespa-piaggio-pk-50-xl-v5x3t/exploded-views/shock-absorber Op zowel scooter center als jmpb onderdelen heb je er nog veel meer, staan vaak de precieze onderdelen zelfs bij!
  2. Davon

    Project pk50xl

    Zo die is echt net op tijd gestopt!
  3. Netjes gedaan, trekt mooi in een lijn op! Nu weet ik ook zeker dat de rolletjes van Brum veel te licht zijn. De trekveertjes lijken me de normale trekveertjes die in elke scooter te vinden zijn, daar heb ik namelijk nog een setje van liggen.
  4. Spitback is het mengsel dat tijdens het gasgeven de carburateur eigenlijk de verkeerde kant op uit gaat en door het luchtfilter komt, het blokje spuugt het weg. Het inlaatvlak is het deel van het carter dat zorgt dat de krukas de inlaat goed open en dicht kan doen en zo de stroming van mengsel regelt. Als je aan de binnenkant van het carter om de inlaat kijkt is het niet te missen, met een foto van een leeg carter zo gevonden. De ruimte tussen het inlaatvlak en de krukas mag natuurlijk niet te groot zijn en het inlaatvlak mag ook niet beschadigd zijn met krassen. Door beschadigingen of speling krijg je die spitback en gaat het blokje beroerd lopen, of dit voor zo veel verbruik zou zorgen durf ik niet te zegen maar nakijken kan altijd.
  5. Vandaag ben ik weer verder gegaan ondanks een flinke verkoudheid en de carters zijn dicht. De krukas centreren was nog wel een dingetje maar na wat timmer werk hoorde ik alles mooi klikken en draaide het soepel. Toen ik de vertanding er in ging zetten zag ik dat een kant scheef afloopt, dit moet want anders lopen de tandjes tegen het carter, nu past het net XD. Normaal vind ik de koppeling heel lastig om te monteren maar dit keer had ik hem in een keer erop, als ik dit tempo voort kan zetten ben ik snel klaar! Natuurlijk lukte dit niet want ik ben de drukgroep kwijt, ik had hem bij de koppeling deksel liggen dacht ik, blijkbaar niet... Hier nog een foto van hoe krap het zit. (dit was even om te kijken of het past, zit nu wel goed)
  6. Dat is heel gaaf maar moet waarschijnlijk nog wel even duren, geld blijft een probleem. Wanneer het kan zal ik je zeker een bericht sturen
  7. Als de riem niet helemaal bovenin de vario en ook niet onderin de koppeling komt helpt een iets langere riem. Als je een veel te korte riem monteert verminder je de hoeveelheid mogelijke variatie, een te lange riem doet dit echter ook.
  8. Vandaag heb ik de nieuwe rolletjes getest op Brum, ze waren volgens de verkoper 19gr alles bij elkaar dus 2,7gr per rol. Dit is voor mooi net te licht want ik heb het idee dat'ie meer toeren aan het maken is dan echt de power gebruiken, jammer dat je niet kan mixen. (Dit is met een 75cc en sito plus.) Dat gezegd is de 0-30 tijd wel veel minder en nadat bij de 40 de koppeling helemaal open gaat maakt hij even veel toeren als normaal. Brum kan nog wel gebruik maken van een iets langere varioriem, die komt namelijk net niet bovenin de vario of onderin de koppeling.
  9. Vandaag heb ik de nieuwe rolletjes getest op Brum, ze waren volgens de verkoper 19gr alles bij elkaar dus 2,7gr per rol. Dit is voor mooi net te licht want ik heb het idee dat'ie meer toeren aan het maken is dan echt de power gebruiken, jammer dat je niet kan mixen. (Dit is met een 75cc en sito plus.) Dat gezegd is de 0-30 tijd wel veel minder en nadat bij de 40 de koppeling helemaal open gaat maakt hij even veel toeren als normaal. Brum kan nog wel gebruik maken van een iets langere varioriem, die komt namelijk net niet bovenin de vario of onderin de koppeling.
  10. Oeps ik heb je reactie helemaal over het hoofd gezien (best knap). Loopt al heel mooi inderdaad, met wat strakkere trekveren en lichtere rolletjes gaat'ie echt wel snel worden. Nu hoop ik helemaal dat de andere vario/koppeling in elkaar zetten gaat lukken. Die koeienbel bij stationair toerental is wel grappig maar het hoort niet helemaal denk ik XD. ik heb zelf vandaag ook de ander rolletjes besteld voor Brum. Ben heel benieuwd hoe dat gaat lopen, ze worden vrijdag verstuurd.
  11. Een forum voor automatica tuning lijkt mij ook wel mooi. Ik wil zelf nog een overrange vario/koppeling in elkaar puzzelen omdat met zoiets de topsnelheid heel erg omhoog gaat.
  12. Nu je het zegt heb ik dat ook ooit ergens gelezen dat die van een sfera misschien passen. Bedankt dat je de koppeling hebt laten zien! Die drukplaat is dan zeker voor de poulies. Ik ben heel benieuwd hoe goed jou Vespa gaat lopen, je hebt al compressie zonder zuigerveren
  13. https://www.ebay.at/itm/234002540361?hash=item367ba36749:g:HZUAAOSwQsJgmExb Nu ik dit zie is het allemaal wat duidelijker, het zit wel met trekveertjes dus naar een scooterzaak gaan en kijken welke passen lijkt mij handig, of opmeten en kijken of je afmetingen kan vinden van veertjes van een nieuwere Vespa of Aerox.
  14. Zo een 75cc met Nikasil wand moet wel mooi lopen! Na wat zoeken heb ik geen trekveertjes maar een veerplaat gevonden, het automatica blokje blijft me verbazen met hoe apart het in elkaar zit. https://www.sip-scootershop.com/nl/product/veerplaat-koppeling-achter_23506100?q=clutch Ik weet niet zeker hoe de koppeling echt werkt omdat ik gister maar een half poulie er af kon krijgen en de rest van de koppeling heel zelfverzekerd bleef zitten. Natuurlijk is trekveertjes logisch maar dan zou je er vast wel wat van kunnen vinden (lijkt mij), de exploded views die ik heb gezien geven ook weinig duidelijkheid. Ik zou als je een losse koppeling hebt (of je moet hem wel los krijgen)de koppeling uit elkaar halen en kijken hoe het nou echt werkt, want ik weet nu nog minder dan gister XD. Leuk dat er toch nog leven in dit topic zit!
×
×
  • Create New...