Barte Posted September 2, 2020 Share Posted September 2, 2020 Hi Allen Ik ben momenteel mijn PX125E aan t opknappen, en ben momenteel met de verlichting bezig. Net alle lampen gecontroleerd en vervangen waar nodig, nu heb ik echter probleem waarvan ik niet weet of dit effectief defect is, of dat dit normaal is. Alle lichten & richtingsaanwijzers werken, echter bij het gebruik van mijn 'hand'rem gaat mijn stoplicht niet aan. Bij gebruik van de voetrem werkt deze wel perfect. Ik ga ervan uit dat deze ook bij de voorrem zou moeten aangaan. Klopt dit of is dit enkel bij achterrem? Indien dit defect zou zijn, waar kan de fout hiervoor liggen, en hoe kan ik dit oplossen? Alvast bedankt voor jullie expert advies! Bart Link to comment
propliner Posted September 2, 2020 Share Posted September 2, 2020 (edited) er zit een contactje aan je remhendel... misschien vastzittend , defekt , draad los ? Edited September 2, 2020 by propliner foutje Link to comment
Barte Posted September 2, 2020 Author Share Posted September 2, 2020 goed punt, ging remkabel toch al vervangen, straks eens checken Link to comment
DD_ves Posted September 2, 2020 Share Posted September 2, 2020 (edited) De gaine van je remkabel voor is in 2 stukken. Een lang stuk van het wiel naar de binnenkant van je stuur, waar het in een contactje gaat. En dan een kort stukje van de andere kant van dat contactje naar je remhendel. Edited September 2, 2020 by DD_ves Link to comment
Frederik9111 Posted September 2, 2020 Share Posted September 2, 2020 Dat hangt af van de leeftijd van je PX hoor. Niet alle PX-en hebben een lichtcontact op de voorrem. De kabelboom moet er op voorzien zijn. Bij oudere reeksen zit er niet steeds een contact. Over welk P/PX model en bouwjaar hebben we't hier @Barte? Bij de latere non-disc-PX'en zit een contact tussen 2 gainedelen van de voorrremkabel in het stuur (zoals David beschrijft). Bij schijfremexemplaren zit het contact op de Master-cilinder. 1 Link to comment
Barte Posted September 2, 2020 Author Share Posted September 2, 2020 (edited) Gaat om een vnx2t uit 83, voorrem is trommel. Heb nog geen tijd gehad om te bekijken vandaag, ga er morgen eens naar kijken. Bedankt voor het advies alvast en ik hou jullie op de hoogte! Edited September 2, 2020 by Barte Link to comment
Bowyer Posted September 3, 2020 Share Posted September 3, 2020 Maakt toch niet uit; " Alles achter je is geschiedenis" Link to comment
Barte Posted September 8, 2020 Author Share Posted September 8, 2020 hi Allen Gisteren wegens vervangen van wat koppelingskabel en banden PX stuur opengelegd en even gezocht naar dit contact, niet gevonden. Aangezien je vermeldde dat dit niet altijd op oudere modellen opzit, is er een manier om dit te checken? Zoals gezegd, gaat om VNX2T uit '83. Alvast bedankt voor jullie advies! Link to comment
Frederik9111 Posted September 8, 2020 Share Posted September 8, 2020 1983 is een sleuteljaar. Nog met een stuurcontact? Of al eentje met een contactstuurslot Indien als het latere model: maak dan es een fotootje van de kabelboomconnector in de neus. Mogelijk is je kabelboom er op voorzien. Je kan dan vrij eenvoudig het remcontact toevoegen, je voorremgaine aanpassen.. Link to comment
Barte Posted September 11, 2020 Author Share Posted September 11, 2020 met een contactstuurslot, zal straks eens wat foto's nemen en delen Link to comment
Lander-B Posted September 23, 2020 Share Posted September 23, 2020 Op 2/9/2020 om 09:34, Barte zei: Hi Allen Ik ben momenteel mijn PX125E aan t opknappen, en ben momenteel met de verlichting bezig. Net alle lampen gecontroleerd en vervangen waar nodig, nu heb ik echter probleem waarvan ik niet weet of dit effectief defect is, of dat dit normaal is. Alle lichten & richtingsaanwijzers werken, echter bij het gebruik van mijn 'hand'rem gaat mijn stoplicht niet aan. Bij gebruik van de voetrem werkt deze wel perfect. Ik ga ervan uit dat deze ook bij de voorrem zou moeten aangaan. Klopt dit of is dit enkel bij achterrem? Indien dit defect zou zijn, waar kan de fout hiervoor liggen, en hoe kan ik dit oplossen? Alvast bedankt voor jullie expert advies! Bart Heb zelfde probleem met mijn 125E van 84 Link to comment
Barte Posted September 24, 2020 Author Share Posted September 24, 2020 hi Allen Heb gisteren een deel van mijn kabels vervangen, waaronder de voorrem-kabel. Er zit zeker geen contact op de kabelgaine. Heel eerlijk zie ik niet hoe deze kabel achterlicht zou kunnen 'triggeren'. Na online te kijken zag ik dat er in principe een contact zou kunnen zitten in de bediening van lichten/claxon; dat dan op een of andere manier de beweging van rem detecteer. Zegt dit jullie iets? Ik ga straks nog wat vijzen, ik zal de neus er afvijzen en daarvan foto posten Link to comment
Barte Posted September 24, 2020 Author Share Posted September 24, 2020 zoals beloofd, onderstaand de foto's: Link to comment
Bowyer Posted September 24, 2020 Share Posted September 24, 2020 Ik heb een 94 px en ook daar zit geen remcontact op de voorrem. Als je het schema van de kabelboom opzoekt die bij je scooter hoort dan zul je waarschijnlijk tot de ontdekking komen dat deze er niet op hoort. Je kunt natuurlijk altijd ergens in je kabel het contact zetten en combineren met je voetrem dat is niet heel erg lastig. In de praktijk zeker met een trommel voor zul je altijd je voetrem gebruiken. Link to comment
Barte Posted September 25, 2020 Author Share Posted September 25, 2020 hi Bowyer Merci voor de info! Ik ben eigenlijk wel geinteresseerd in dit toevoegen (merk dat ik best wel vaak voorrem gebruik, en wil ook dan zichtbaar zijn). Heeft er iemand eventueel een praktische gids om dit te doen? Eerst en vooral, waar in de kabelboom dien ik dit in te zetten (absolute leek in elektriciteit), en hoe laat ik de beweging in mijn remkabel registreren? Bedankt voor jullie advies! Link to comment
nero Posted September 25, 2020 Share Posted September 25, 2020 1 uur terug, Barte zei: hi Bowyer Merci voor de info! Ik ben eigenlijk wel geinteresseerd in dit toevoegen (merk dat ik best wel vaak voorrem gebruik, en wil ook dan zichtbaar zijn). Een voorrem gebruik je maar 1 maal teveel, zeker bij nat wee of in bochten. Groetjes, nero. 1 Link to comment
Bowyer Posted September 25, 2020 Share Posted September 25, 2020 Het begint met de aanschaf van een kabelschakelaar. Dat mag elke willekeurige zijn, bijna alle buitenkabels zijn wat maat betreft gelijk voor een voorrecht. Vervolgens zoek je een plekje waar je het ding kwijt kunt en daar trek je de draden van je rempedaal naar toe door. Je laat ze dus ook bij het rempedaal aan de contacten vast zitten en maakt de nieuwe draden aan de nieuwe schakelaar vast. Als het goed is dan gaat nu je remlicht branden als je de voorrem inknijpt. probeer dit eerst even met korte draadjes los naast je rempedaal voordat je je kabel doorknipt.😂 1 Link to comment
Barte Posted September 29, 2020 Author Share Posted September 29, 2020 Merci voor de info! Ik heb even op SIP en SC gekeken, maar kon dat precies nogal moeilijk vinden. Lijkt dit een goede optie: https://www.scooter-center.com/en/brake-light-switch-front-lml-vespa-px-1998-7676683 merci voor het advies! Link to comment
sidvespa Posted September 29, 2020 Share Posted September 29, 2020 3 uur geleden, Barte zei: Merci voor de info! Ik heb even op SIP en SC gekeken, maar kon dat precies nogal moeilijk vinden. Lijkt dit een goede optie: https://www.scooter-center.com/en/brake-light-switch-front-lml-vespa-px-1998-7676683 merci voor het advies! Nee dit is niet het juiste model dit is voor een Vespa met schijfrem vooraan grtz sidvespa Link to comment
Barte Posted September 29, 2020 Author Share Posted September 29, 2020 Ah ok, toevallig iemand link van een juist model? Link to comment
Wilby Posted September 29, 2020 Share Posted September 29, 2020 Ik denk dat je deze moet hebben. Link to comment
Bowyer Posted September 29, 2020 Share Posted September 29, 2020 4 uur geleden, Wilby zei: Ik denk dat je deze moet hebben. Ja dat is een schakelaar die in je kabel kan. Je mag die in principe op elke plek in je label zetten die voor jou handig is. Hij hoeft dus niet perse in je stuur te zitten , je zou hem met een beetje preutsen ook in je stuurkolom achter de neus kunnen plaatsen. Je kan er dan ook makkelijker met de kabeltjes naar toe. Link to comment
Barte Posted September 30, 2020 Author Share Posted September 30, 2020 perfect, ga hem bestellen! Ik hou jullie op de hoogte van de progressie (en waarschijnlijk ook wat vragen bij het prutsten ) Bedankt voor de hulpt allen!! Link to comment
Triumph Posted March 17 Share Posted March 17 Ik veronderstel dat de Belgische wetgever op een bepaald moment heeft beslist dat ook de voorrem het remlicht moet bedienen, iemand een idee van wanneer dat wettelijk verplicht is geworden? grts, J Link to comment
Frederik9111 Posted March 17 Share Posted March 17 Zit ook op Italiaanse, Duitse, e.a. Lusso’s. Heeft m.i. niks met wetgeving te maken. Overigens is dit slechts een 2de contact naast het klassieke contact op de rempedaal. Beiden doen los van elkaar het remlicht branden. Link to comment
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now