Jump to content
Vespaforum.be

Barte

Members
  • Posts

    81
  • Joined

  • Last visited

Scooter Gegevens

  • Scooterclub
    -
  • Mijn Scooter(s)
    PX125E '83

Persoonlijke Gegevens

  • Woonplaats
    Brasschaat
  • Land
    België

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Barte's Achievements

Enthusiast

Enthusiast (6/14)

  • Conversation Starter
  • First Post
  • Collaborator
  • Reacting Well Rare
  • Week One Done

Recent Badges

11

Reputation

  1. hi allen, Na aankoop van een 50 special ben ik bezig wat zaken aan te pakken/op te frissen. Gisteren stond een nieuw stuurslot op het programma. Eerst het plaatje verwijderd dat het slot op zn plaats houd, en daarna slot verwijderd. Nu bij het verwijderen van het ronde plaatje zijn de 2 revetten die dit op zn plaats houden afgebroken. Op zich geen probleem; ik dacht deze uit te boren. Nu na boren met 2mm HSS boren gemerkt dat dat echt niet opschoot, letterlijk 1mm uitgeboord na 3min boren. Dan maar bij de Brico zowel cadmium als cobalt boortjes gaan halen, echter met zelfde resultaat. Zowel op hoge als lage snelheid geboord (2400rpm tot 800rpm) echter geen verschil. Heeft er iemand goed advies hoe deze makkelijk/efficient eruit te krijgen? Alvast bedankt!
  2. Check op SC of sip de explosie-tekeningen, daar kan je dat direct terugvinden
  3. zit hier te vloeken vanwege net nieuwe gekocht, anders had ik onmiddelijk gekocht!!!!
  4. haynes manual hadden ze vroeger op bol echter lijkt nu uitverkocht; nu als je naar de standaard boekhandel of dergelijke gaat kan je die met isbn nr ook gewoon daar bestellen; daar kan je zelfs nog met cash betalen
  5. Haynes manual is een aanrader: https://www.sip-scootershop.com/nl/product/handboek-haynes-vespa-p-px125-150-200-incl-lml-star-2t-78-14-service-repair-manual_98990000
  6. merci, exact wat ik nodig had! knutseltijd dus!
  7. hi beiden, merci voor het advies! Gisteren eens gekeken naar de rest van de elektro; coil ziet er als volgt uit: Gezien de algeheel twijfelachtige staat van de elektro ga ik hem eens bij Sara binnendoen denk ik. Moet wel zeggen dat ik hem heb gekocht in prima staat, maar met opmerking dat elektro wat aandacht nodig had, maar gezien mijn beperkte kennis denk ik dat het beter is om hem te laten fixen
  8. bedankt voor het advies! Dit weekend eens fatsoenlijk naar gekeken, lampjes en claxon lijken ok, echter probleem ligt hem blijkbaar bij kabels. Naar wat ik kan zien is de kabelboom niet volledig aangesloten, echter soket lijkt me niet overeen te komen. Onderstaand een paar foto's: Gezien mijn gebrek aan kennis omtrent elektro van smallframes (niet dat deze voor largeframes veel beter is ) ; gaat om 3 kabel die van de kabelboom in mijn stuur komen, en niet aangesloten zijn: aan de motor-kant is er dan een niet-gebruikt soket: Mijn redenatie is dan dat dit gewoon nog aangesloten dient te worden, ofwel recht op statorplaat of op het ongebruikte soket. Klopt mijn redenatie hierin? Als ik elektro-schema erbij-neem ziet de aansluiting er namelijk ook anders uit: Alvast hartelijk bedankt voor jullie advies!
  9. hi Allen; ik heb een aantal weken geleden een schoon nieuw speelgoedje gekocht, een 50 special in heel leuke staat. De paar zaken die wat aandacht vereisten werk ik nu netjes bij (banden/velgen/slot/kabels/speedo) echter gezien mijn beperkte kennis van smallframes had ik 2 vragen: -Elektro: Vespa start en draait perfect, echter claxon/lichten werken niet. Vanuit mijn ervaring met PX trek ik de conclusie dat stator wel in orde is, echter dat er waarschijnlijk met de bedrading een probleem is. Voor de zekerheid lampjes al gechecked, deze zijn ok dus het is naar mijn inzien de voeding. Hoe kan ik makkelijkst controleren waar het probleem zit? -killswitch: in tegenstelling tot bij mijn PX is stuurslot niet met motor verbonden. Momenteel leg ik de motor stil (bij gebrek aan alternatief) door benzinekraan toe te draaien en te laten stilvallen. Nu volgens mij is er normaal een killswitch op het stuur, echter gezien het probleem met de elektro lijkt dit me daaraan ook verbonden. Enig advies hierover? Bijkomend, heeft er iemand een werkplaatshandboek voor 50 special liggen? (V5B3T) alvast bedankt voor jullie advies!
  10. hi Heeft er iemand nog een (eventueel gereviseerde) speedo voor een special liggen? Groeten!
  11. Welkom! een industrieel lasser, ik denk dat er hier veel mensen uw nieuwe beste vriend willen worden
  12. Uit interesse even wat opzoekwerk naar verricht; waar het op neer lijkt te komen is dat het verkopen van een voortuig dat niet gehomologeerd is enkel toegestaan is indien expliciet vermeldt bij de verkoop. In geval van nieuw(!)- aankoop binnen de EU anders lijkt de koper ervan te mogen uitgaan uit gaan dat het voertuig conform is de geldende regels binnen de unie, tenzij expliciet anders vermeldt. Crux van deze discussie is natuurlijk 2-ledig: 1. Of deze scooters als nieuw beschouwd mogen worden; km-stand doet dit vermoeden, echter verkoop op bovenstaande manier aangegeven sluit hier niet helemaal bij aan (geen officieel verdeler/garage/verkoopkanaal). 2. interpretatie van de omschrijving 'zonder documenten' in de verkoops-advertentie. Dit is mogelijks een (al dan niet bewust) eufemisme voor niet-conform/niet-gehomologeerd, echter dit moet geinterpreteerd worden door de bevoegde instantie indien dit tot een wettelijk dispuut zou lijden. Nu is het nooit zeker wat hiervan de uitkomst zou zijn, echter mijns' inziens' is er weldegelijk een behoorlijk verschil tussen de vermelding 'geen documenten' die verlies/diefstal documenten doet vermoeden en 'niet gehomologeerd' waarbij dit een vermoedelijk veiligheidsrisico met zich meebrengt. Indien de verkoop van de scooters via contract is gegaan kan je je ook op je recht als klant beroepen (herroepingsrecht, documentatie Unizo onderstaand), waarbij de verkoper tot volledige terugbetaling moet overgaan indien binnen 14d aangevraagd. Dit in combinatie met de bovenstaande punten doet me vermoeden dat de verkoper daarom eieren voor zijn geld heeft gekozen. https://www.vlaanderen.be/homologatie-van-voertuigen-en-voertuigonderdelen https://www.belgium.be/nl/mobiliteit/Voertuigen/een_voertuig_kopen_of_verkopen/nieuw_kopen https://www.unizo.be/sites/default/files/herroepingsrecht_1.pdf
  13. Goed voor U! Volgens mij gaan ze die moeten strippen en als onderdelen verkopen.
  14. merci voor de heads-up; had hierop al geboden maar vanaf 2800€ werd het me iets te prijzig (plus ik vond de kleur ook niet mn ding ?)
×
×
  • Create New...