Giel91 Geplaatst: 10 augustus 2020 Delen Geplaatst: 10 augustus 2020 Halloo allen, Ik heb een nieuw cilindertje geplaatst van malossi op mijn pk 50. Na een middag afstellen ben ik er nu van overtuigd dat de timing goed is. 16 graden voor het hoogste punt. Dit was wel mijn eerste keer timen. Na vele filmpjes en herhalingen zou hij nu goed moeten staan. alleen nu is er een ander probleem ontstaan. Ik draai het vliegwiel aan, kicken en de pk begint gelijk mooi te lopen. Helaas houd dat na een tijdje op of als ik wat meer vermogen vraag valt hij stil. Vliegwiel eraf en tot mijn verbazing zie ik dat hij de spie doormidden heeft gevreten. Na 3 spietjes weet ik eigenlijk niet meer waar het aan ligt. Dit heeft nooit eerder gedaan. Is het vliegwiel aan vervanging toe? De krukas is nieuw dus daar zou het niet aan kunnen liggen. Link naar reactie
Veloce. Geplaatst: 10 augustus 2020 Delen Geplaatst: 10 augustus 2020 Had ik ook. Heb je vliegwiel op het juiste aantal nm's vast gezet? Link naar reactie
Giel91 Geplaatst: 10 augustus 2020 Auteur Delen Geplaatst: 10 augustus 2020 Volgens mij wel maar tijdens het aandraaien voelt hij heel sponzig aan. Hoeveel nm’s heb je jouw vliegwiel aangedraaid? Link naar reactie
Pilaf Geplaatst: 10 augustus 2020 Delen Geplaatst: 10 augustus 2020 Waarschijnlijk inderdaad te weinig aangetrokken, vliegwiel mag tussen de 58-62 nm. https://beedspeed.com/pages/vespa-recommended-torque-settings (In ft lb dus nog even omzetten naar nm https://www.unitconverters.net/energy/ft-lb-to-nm.htm) Gebruik ook een goede borgring onder de moer, heb zelf goede ervaringen met “nordlock”. Link naar reactie
Giel91 Geplaatst: 10 augustus 2020 Auteur Delen Geplaatst: 10 augustus 2020 11 minuten geleden, Pilaf zei: Waarschijnlijk inderdaad te weinig aangetrokken, vliegwiel mag tussen de 58-62 nm. https://beedspeed.com/pages/vespa-recommended-torque-settings (In ft lb dus nog even omzetten naar nm https://www.unitconverters.net/energy/ft-lb-to-nm.htm) Gebruik ook een goede borgring onder de moer, heb zelf goede ervaringen met “nordlock”. nordlock niet eerder van gehoord. De borging op de foto die gebruik ik nu, die is prima toch? Helaas kan ik vandaag niet verder. Ik heb geen spie meer op voorraad en de scooter winkels in de buurt ook niet. Iemand een goedkope suggestie via het internet? Link naar reactie
Frissenappel Geplaatst: 10 augustus 2020 Delen Geplaatst: 10 augustus 2020 Die spietjes zijn universele maten (3x5mm als ik mij niet vergis) dus een industriële ijzerwarenwinkel in de buurt heeft dat ook liggen. Waarschijnlijk betaal je daar voor 10 stuks even veel als voor 1 online. De spie dient enkel om je vliegwiel en timing uit te lijnen. Het vliegwiel wordt enkel op zijn plaats vastgehouden door de conus. Je dient dus wel echt alles op moment te zetten. Als je even googled op gsf wiki, anzugmomenten smallframe vind je alles terug. Die rondel is de standaard rondel, dat werkt ook ter borging. Als de moer sponzig voelt tijdens het aandraaien raad ik je aan de schroefdraad in de moer te controleren. Link naar reactie
nero Geplaatst: 10 augustus 2020 Delen Geplaatst: 10 augustus 2020 Het is ook mogelijk dat de spieën die je gebruikt te hoog zijn waardoor het vliegwiel niet mooi over de cone past. Ik zie altijd na dat de spie nooit meer dan 1.5 à 2 mm uitsteekt uit de krukas. Mogelijk komt vandaar ook het "sponzig" gevoel bij het aantrekken. Let er ook op dat bij het plaatsen de dpie mooi bovenaan zit, dit helpt voor het goed plaatsen van het vliegwiel (spie en spiegleuf moeten mooi overeen komen . Groetjes, nero. 1 Link naar reactie
Giel91 Geplaatst: 10 augustus 2020 Auteur Delen Geplaatst: 10 augustus 2020 30 minuten geleden, nero zei: Het is ook mogelijk dat de spieën die je gebruikt te hoog zijn waardoor het vliegwiel niet mooi over de cone past. Ik zie altijd na dat de spie nooit meer dan 1.5 à 2 mm uitsteekt uit de krukas. Mogelijk komt vandaar ook het "sponzig" gevoel bij het aantrekken. Let er ook op dat bij het plaatsen de dpie mooi bovenaan zit, dit helpt voor het goed plaatsen van het vliegwiel (spie en spiegleuf moeten mooi overeen komen . Groetjes, nero. 2 uur geleden, Frissenappel zei: Die spietjes zijn universele maten (3x5mm als ik mij niet vergis) dus een industriële ijzerwarenwinkel in de buurt heeft dat ook liggen. Waarschijnlijk betaal je daar voor 10 stuks even veel als voor 1 online. De spie dient enkel om je vliegwiel en timing uit te lijnen. Het vliegwiel wordt enkel op zijn plaats vastgehouden door de conus. Je dient dus wel echt alles op moment te zetten. Als je even googled op gsf wiki, anzugmomenten smallframe vind je alles terug. Die rondel is de standaard rondel, dat werkt ook ter borging. Als de moer sponzig voelt tijdens het aandraaien raad ik je aan de schroefdraad in de moer te controleren. Bedankt! Ik ga er mee aan de gang. Even goed kijken welke spie ik moet hebben. Ik hou jullie op de hoogte. Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 10 augustus 2020 Delen Geplaatst: 10 augustus 2020 (aangepast) past vliegwiel wel mooi op je krukas ? > kleur je krukas eens met een markeerstift en zet dan vliegwiel erop zonder spie , beetje vastzetten maar niet te ... Laat dan vliegwiel eens ronddraaien . Je markeerstift-kunstwerk zou mooi egaal moeten afgesleten zijn. in dien niet kun je je vliegwiel niet goed vastzetten en breken je spiekes. De nieuwe krukas zou zeker de oorzaak kunnen zijn in dat geval Post eens een foto van je krukas en vliegwiel. Meer bepaald van de spie baan gr 10 augustus 2020 aangepast door Adrian 1 Link naar reactie
Giel91 Geplaatst: 11 augustus 2020 Auteur Delen Geplaatst: 11 augustus 2020 14 uur geleden, Adrian zei: past vliegwiel wel mooi op je krukas ? > kleur je krukas eens met een markeerstift en zet dan vliegwiel erop zonder spie , beetje vastzetten maar niet te ... Laat dan vliegwiel eens ronddraaien . Je markeerstift-kunstwerk zou mooi egaal moeten afgesleten zijn. in dien niet kun je je vliegwiel niet goed vastzetten en breken je spiekes. De nieuwe krukas zou zeker de oorzaak kunnen zijn in dat geval Post eens een foto van je krukas en vliegwiel. Meer bepaald van de spie baan gr Ik zal vanmiddag eens met een markeerstift aan de gang gaan. Ik heb de fotos gepost 👍🏻 De krukas is vervangen omdat de vorige cilinder een warmloper heeft gehad een flinke ook. Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 11 augustus 2020 Delen Geplaatst: 11 augustus 2020 Is dat een nieuwe krukas ? Spie baan ziet er niet nieuw uit , kan ook vuil zijn / verkeerde indruk...maar normaal zijn die randen messcherp.of mischien al effect van drie pogingen. Hier filmpje , is px maar zelfde principe Link naar reactie
Pilaf Geplaatst: 11 augustus 2020 Delen Geplaatst: 11 augustus 2020 Zoals Adrian al zegt, kijk eens met de stift wat het resultaat is. Daarna met een fijne slijppasta de conische delen op elkaar pas maken. Dat is een precies en tijdrovend klusje maar daar heb je later wel veel plezier. Smeer wat pasta op beide delen, plaats het vliegwiel op de as en maak rustige draaibewegingen. Zodra je gekraak of gekras hoort moet je stoppen om beide delen te reinigen, er zit dan vuil tussen wat weer krassen maakt ipv verwijderd. Na een poos beide delen schoonmaken, wederom met stift controleren en eventueel opnieuw met pasta slijpen. Je krijgt zo een perfecte fitting tussen vliegwiel en as waarbij deze 2 delen zuigend op elkaar passen en de spie slechts voor het uitlijnen is. Controleer ook of het vliegwiel niet te ver op de as schuift. Is dat het geval dan kan je vastdraaien wat je wilt maar de moer loopt dan vast op de stootrand van de as. Je kan dit oplossen door een extra (platte) ring (met binnendiameter van je borgring) te plaatsen onder de borgring zodat bij het aandraaien je moer niet vastloopt op de stootrand van de as maar dat er ruimte blijft tussen stootrand en moer. Link naar reactie
Pilaf Geplaatst: 11 augustus 2020 Delen Geplaatst: 11 augustus 2020 3 minuten geleden, Adrian zei: Hier filmpje , is px maar zelfde principe 😂 Mooi, daar dus ook al een filmpje van..scheelt weer typen de volgende keer. 1 Link naar reactie
Giel91 Geplaatst: 11 augustus 2020 Auteur Delen Geplaatst: 11 augustus 2020 2 uur geleden, Adrian zei: Is dat een nieuwe krukas ? Spie baan ziet er niet nieuw uit , kan ook vuil zijn / verkeerde indruk...maar normaal zijn die randen messcherp.of mischien al effect van drie pogingen. Hier filmpje , is px maar zelfde principe Ja ik ga het proberen. De spiebaan is verkloot door de pogingen idd. Best wel zuur aangezien deze nieuw is. Dit is het resultaat. Volgens mij loopt het niet helemaal recht. 61883252072__27B44CC0-29FA-435C-9AAE-4B8BB37E267D.MOV Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 11 augustus 2020 Delen Geplaatst: 11 augustus 2020 Op deze manier kan je ze wat beter op elkaar afstemmen. Succes Link naar reactie
Giel91 Geplaatst: 11 augustus 2020 Auteur Delen Geplaatst: 11 augustus 2020 12 minuten geleden, Adrian zei: Op deze manier kan je ze wat beter op elkaar afstemmen. Succes Ik ga er mee aan de slag even kijken waar je dit soort pasta kan halen 💪🏻 Link naar reactie
Bowyer Geplaatst: 11 augustus 2020 Delen Geplaatst: 11 augustus 2020 Automaterialen handel. Het heet klepslijppasta Link naar reactie
Giel91 Geplaatst: 12 augustus 2020 Auteur Delen Geplaatst: 12 augustus 2020 10 uur geleden, Bowyer zei: Automaterialen handel. Het heet klepslijppasta Ik ga even kijken bedankt ! Link naar reactie
Daan Geplaatst: 12 augustus 2020 Delen Geplaatst: 12 augustus 2020 Ik zie ook verse schade in je vliegwiel en slijpsel op je spoelen liggen. Kijk even goed of je grondplaat in de zitting zit en je schroeven goed aangedraaid zijn. Link naar reactie
Domi Geplaatst: 12 augustus 2020 Delen Geplaatst: 12 augustus 2020 Op 10/8/2020 om 16:51, nero zei: Het is ook mogelijk dat de spieën die je gebruikt te hoog zijn waardoor het vliegwiel niet mooi over de cone past. Ik zie altijd na dat de spie nooit meer dan 1.5 à 2 mm uitsteekt uit de krukas. Mogelijk komt vandaar ook het "sponzig" gevoel bij het aantrekken. Let er ook op dat bij het plaatsen de dpie mooi bovenaan zit, dit helpt voor het goed plaatsen van het vliegwiel (spie en spiegleuf moeten mooi overeen komen . Groetjes, nero. Amai , ik had pievreter gelezen , zonder bril weliswaar , vond ik niet netjes , en Nero spreekt ook over dpie , dus ik ben niet alleen😂 dit geheel terzijde trouwens en geeft geen enkele meerwaarde aan dit topic . 3 Link naar reactie
nero Geplaatst: 12 augustus 2020 Delen Geplaatst: 12 augustus 2020 2 uur geleden, Domi zei: Amai , ik had pievreter gelezen , zonder bril weliswaar , vond ik niet netjes , en Nero spreekt ook over dpie , dus ik ben niet alleen😂 dit geheel terzijde trouwens en geeft geen enkele meerwaarde aan dit topic . De S en de D liggen kort bijeen op mijn klavier, daarmee ... Groetjes, nero. Link naar reactie
Frissenappel Geplaatst: 14 augustus 2020 Delen Geplaatst: 14 augustus 2020 Op 12/8/2020 om 21:25, nero zei: De S en de D liggen kort bijeen op mijn klavier, daarmee ... Groetjes, nero. Das raar, op mijn klavier ook?! 1 Link naar reactie
Vespaciao Geplaatst: 14 augustus 2020 Delen Geplaatst: 14 augustus 2020 1 uur geleden, Frissenappel zei: Das raar, op mijn klavier ook?! Raar klavier... zal waarschijnlijk een "fabrieksfout" zijn ...want op mijn "toetsenbord" liggen alle letters en cijfers even ver ( of even dicht ) van elkaar 1 Link naar reactie
Giel91 Geplaatst: 20 augustus 2020 Auteur Delen Geplaatst: 20 augustus 2020 Bedankt!!!!!!! Opgelost. Kleppenpasta en schuren maar. Vliegwiel past veel beter en bij het aandraaien geen gespons meer. Thanks people. Nu het afstellen. 16 graad voor het 0 punt. Als ik met de flitslamp kijk dan loopt hij stationair net niet op 16 graad maar bij gas precies 16 graad is dit goed? 61961811321__6322EE9C-E8E6-4D01-88AF-949653093E16.MOV Link naar reactie
nero Geplaatst: 20 augustus 2020 Delen Geplaatst: 20 augustus 2020 Ik zie niets? Heb je een stroboscoop lamp gebruikt? Groetjes, nero. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen