Jump to content
Vespaforum.be
FredericE

PK50XL restauratie

Recommended Posts

@Philip1 Sowieso ging in eerst herkableren en testen. (Had ik vermeld in mijn bericht met foto’s stator.) 

Na wat opzoeken heb in bekomen dat ik voor mijn model moet uitkomen:

Wit-rood 56 ohm met +- 5 ohm speling

Wit-groen 430 ohm met  +- 20 ohm speling

 

Tussen wit-rood met ik 62 ohm wat mij aanvaardbaar is, maar tussen wit-groen meet ik 3 ohm. Wat dus lijkt op een kortsluiting ergens.

 

 

Share this post


Link to post

De ontstekingsspoel en bedrading van de stator heb ik vervangen. Onmiddellijk weer een mooi vonk en directe start. 

Maar nog geen 2 seconden na het starten schiet hij in toeren, iemand een idee? Ik sluit de vernieuwde gaskabel als oorzaak niet uit. Deze leek mij iets korter dan de vorige die helaas afgeschoten is.

Share this post


Link to post

Valse lucht? Hebben die krengen van Smallfarmes al eens last van.

Zit er een vilt tussen je carburator en inlaat?

Share this post


Link to post
On 6/25/2018 at 4:03 PM, FredericE said:

Wanneer ik deze er probeer af te halen stuit ik op 2 van de 3 schroeven die ik er niet afkrijg. De kop zag er al niet meer uit en WD40 heeft niet geholpen. Hoe kan ik deze alsnog loskrijgen?

 

Iedereen die regelmatig aan oude Vespa's sleutelt, kan best eens investeren in zo een slag-schroevendraaier. Kleine investering, al veel tijd en miserie mee uitgespaard.

hbm-078-60.jpg-1920x1080-955b937c8d.thumb.jpg.15869739e1408043001b72b63662e666.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post

Ja die dichtring van je link zit ertussen. Wel valt het mij op dat mijn bushing intake totaal niet vast zit. Nochtans zijn alle ringen en heel de boel wel aangebracht.

Met als gevolg dat mijn carburateur ook vrij spel heeft (geen idee of dit de bedoeling is?)

Share this post


Link to post
5 minuten geleden, FredericE zei:

Ja die dichtring van je link zit ertussen. Wel valt het mij op dat mijn bushing intake totaal niet vast zit. Nochtans zijn alle ringen en heel de boel wel aangebracht.

Met als gevolg dat mijn carburateur ook vrij spel heeft (geen idee of dit de bedoeling is?)

Je carburator zou "muurvast" moeten zitten (te nuanceren; de spanring té vast aandraaien kan een "lip" van de carburator afbreken). Er mag alleszins geen speling op te voelen zijn. Immers, speling = vrije ruimte = valse lucht

Share this post


Link to post

Is het al opgelost met het klemmen van de carb?

Ik heb dit probleem ook gehad. Ik kon de ring helemaal aandraaien en nog had ik speling.
De ring heb ik er toen uitgehaald, bout eruit gehaald en de 2 uiteindes van de ring (waar de bout doorheen gaat) iets ingekort.
Hierdoor kon de ring net iets meer klemmen en het probleem was verholpen.

Share this post


Link to post

@TjeuRoberts excuseer voor het late antwoord. Ik had er lange tijd niet meer naar gekeken. Het probleem is ondertussen opgelost. Als ik het mij goed herinner lag het aan de spanner. Met een andere te plaatsen ging het vlot.

Share this post


Link to post

Nu zoveel maanden later is de hele motor gereviseerd met al een paar leuke rijmomenten achter de rug. 

Echter heb ik nu het volgende: bij het goed doortrekken (enkel in 2de wanneer ik al aan 70-80% van mijn toerenbereik zit), lijkt de motor soms een fractie van een seconde niets te doen om dan vervolgens hoger in toeren te schieten (neem aan 100%). In 3de draait hij goed, tot hij in 4de niet echt meer versnelt. Is dit door een foute hoofdsproeier?

In ralenti draait hij mooi, en hij schakelt ook vlot naar mijn mening.

Iemand ideeën? Bedankt!

Share this post


Link to post

Ik zou denken aan een probleem met de koppeling. 
Als je wel hoger de toeren in schiet maar niet harder gaat rijden denk ik dat je koppeling slipt.

Share this post


Link to post

Dat lijkt wel een logische verklaring.

Echter heb ik bij het reviseren van de motor ook de koppelingshouder (geen idee wat de correcte benaming is, het stuk waar de tandwielen aanzitten) vernieuwd. Net zoals de koppelingsplaten die tevens ook vernieuwd zijn (en een nacht in olie hebben geweekt).

Daarjuist heb ik een 20km gereden waarbij ik de 80% belasting zone in 2de vermeden heb. Zo heb ik relatief vlot kunnen rijden-schakelen. Natuurlijk is het vermijden geen oplossing, maar het lukt ook.

Share this post


Link to post

Hmm ok, dus geen versleten platen, misschien een slappe veer (of is die ook mee vervangen?) of misschien de ontkoppelingskabel te strak gespannen?
Als de motor harder gaat lopen zonder dat je harder gaat rijden moet er ergens tussen de motor en de weg iets slippen/geen contact maken, dan zou ik toch het eerst denken aan iets met de koppeling.

Correct me if I'm wrong, maar volgens mij heb je in het hogere toerengebied ook meer koppel dus dan zou dat ook het punt zijn waarop de koppeling het eerst gaat slippen.

Share this post


Link to post

De veer heb ik inderdaad niet meevervangen... Ik heb nog eens gekeken en er zit ook minerale olie in, niet de syntetische (die “teveel” zou smeren, met slippen als gevolg). Voor de ontkoppelingskabel ben ik naar onze Vespawinkel in de buurt geweest, hij zei dat er een klein beetje speling opzat en dat dat ideaal zou zijn.

Ik vermoed dus de veer

Share this post


Link to post

Misschien toch maar eens mijn koppeling nakijken. Ik heb er juist een trip van 25km op zitten en telkens ik moet vertrekken in 1ste stort het toerental totaal in, schiet hij een halve meter vooruit en weet hij nipt draaiend te blijven. Dit is nog maar de eerste keer dat dit voorkomt sinds hij vernieuwd is. 

Share this post


Link to post

De koppelingskabel iets aanspannen.  Het is normaal dat deze een beetje rekt nadat hij nieuw gemonteerd is. 

Groetjes, nero. 

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post

Dus zowel symptomen van doorslippen (te stakke kabel) als onvoldoende ontkoppeling (te slappe kabel). 

Welke merk van koppelingsplaten heb he gestoken? 3 of 4 plaatsvariant-koppeling? Goedkope aftermarket platen zijn vaak te dik, waardoor de koppeling vrijwel niet deftig af te stellen is. Been there, many times... 

 

Share this post


Link to post

De koppelingskabel was inderdaad al een probleem. Deze zat redelijk los. 

Na het opnieuw aanspannen kan ik weer vlot in 1ste gaan! :)

Ik moet bekennen, merkloos... Wat ik mij nu beklaag natuurlijk. Het was een 3plaats variant. 

 

Share this post


Link to post

Stel dat ik de koppelingsplaten weer wil vernieuwen, wat merk is aan te raden? En kan ik een 3 plaats vervangen met een 4 plaats? En wat is het verschil met die extra plaat?

Share this post


Link to post

Blijf maar bij de standaard 3-plaatskoppeling, 4-plaats koppelingen zijn meer geschikt voor race-doeleinden, zijn moeilijker af te stellen en geen bijkomend nut op de openbare weg. 

Groetjes, nero. 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post

Goed 4000 plezante kilometers gereden. Tot gisteren. Het probleem dat ik had op 5 februari (koppeling die slipte aan 80% van toerental in 2de) is gisteren mijn koppeling S geworden vrees ik. 

Gisteren had ik iemand mee achterop (wat ik nog al gedaan heb zonder problemen). De eerste 2km vlot gereden, tot ik wat aardigheden opmerkte. Ik kon nog ontkoppelen en koppelen (kabel is nog ok, niets aan veranderd), maar ik kon plots heel moeilijk verleggen. Het leek te gaan, maar dan ook direct gepaard gaande met een serieuze stijging van het toerental. Toen ik een 200 meter later voor een rood licht kwam en hij met veel moeite terug in neutraal zat, ging het toerental ongezond hoog de lucht in. Uit reactie heb ik het contact onmiddellijk uitgezet, maar de motor leek pas na 2-3 seconden af te slaan. Wat mij ook niet echt normaal leek.

Deze morgen de Vespa weer thuis gebracht en uit nieuwsgierigheid eens proberen te starten in neutraal. De eerste 2 minuten, dus bij koude motor/cilinder leek hij normaal te draaien en reageerde hij normaal op een draai aan de gashendel. Na 2 minuten (ik vermoed wanneer de cilinder al wat meer op temperatuur is), draaide ik nog eens aan het gas en plots ging het toerental weer zeer snel de hoogte in. Deze morgen heb ik nog niet geprobeerd te schakelen.

 

Iemand een idee wat dit kan zijn? Ik vermoed dat ik alvast nieuwe (deftige deze keer) koppelingsplaten met veer kan bestellen, in combinatie met een nieuwe CDI (waarvan ik vermoed dat hij gisteren in het ongezond hoog toerentalbereik een doorslag ofzo gekregen heeft).

 

Alvast bedankt!!

Share this post


Link to post

Vermoedelijk trekt de motor ergens valse lucht of krijg hij te weinig benzine waardoor hij op hol slaat.  Check of de carbu niet gedraaid is (moet mooi recht staan) en / of de vilten ring niet verdwenen is. De CDI heeft er mijn inziens niets mee te maken.

Ivm de koppeling kijk ook eens na of de duwpen niet versleten is en of de koppelingskorf niet uitgezet is.

Groetjes, nero.  

Share this post


Link to post

Bij oude fotos van je stator zie ik plasje olie in je carter > is oliekeering aan je vliegwiel kant ook vervangen bij de revisie ? Indien niet zou dat 99% je hoge toeren probleem kunnen zijn.

Bij ALLE oude pk motors die ik reviseer vervang ik zowiezo de kablage van de stator maar   eerst en vooral de pick up.  

Een oude pick up van PKtjes  kan zeer wispelturige symptomen geven ivm het draaien van de motor.> plots stilvallen , soms haperen op hoge toeren , om vervolgens 6 mnd perfect te lopen...

tis maar een tip

 

gr

Share this post


Link to post
Op 6/8/2019 om 09:23, nero zei:

Vermoedelijk trekt de motor ergens valse lucht of krijg hij te weinig benzine waardoor hij op hol slaat.  Check of de carbu niet gedraaid is (moet mooi recht staan) en / of de vilten ring niet verdwenen is. De CDI heeft er mijn inziens niets mee te maken.

Ivm de koppeling kijk ook eens na of de duwpen niet versleten is en of de koppelingskorf niet uitgezet is.

Groetjes, nero.  

De carbu stond mooi recht, maar ik zag tussen de cilinder en de cilinderkop wel wat vers mengsel. Ook de vilten ring zat nog op zijn plaats.

Wat is de duwpen precies? En hoe ziet de uitgezette koppelingskorf er uit? Ik heb alvast een nieuwe set platen + veer besteld. Overmorgen wil ik eraan beginnen.

Share this post


Link to post
Op 6/8/2019 om 09:25, Adrian zei:

Bij oude fotos van je stator zie ik plasje olie in je carter > is oliekeering aan je vliegwiel kant ook vervangen bij de revisie ? Indien niet zou dat 99% je hoge toeren probleem kunnen zijn.

Bij ALLE oude pk motors die ik reviseer vervang ik zowiezo de kablage van de stator maar   eerst en vooral de pick up.  

Een oude pick up van PKtjes  kan zeer wispelturige symptomen geven ivm het draaien van de motor.> plots stilvallen , soms haperen op hoge toeren , om vervolgens 6 mnd perfect te lopen...

tis maar een tip

 

gr

Alle keerringen heb ik vervangen, er was geen lekkage daar! Maar ik trok inderdaad valse lucht, aan mijn cilinderkop.

Bedankt voor de tip van de pick-up. Deze had ik destijds nog niet vervangen, maar neem ik nu even mee!

 

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...