Jump to content
Vespaforum.be

TjeuRoberts

Members
  • Posts

    38
  • Joined

  • Last visited

Scooter Gegevens

  • Mijn Scooter(s)
    Vespa pk50s 1983

Persoonlijke Gegevens

  • Woonplaats
    Amstenrade
  • Land
    Nederland

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

TjeuRoberts's Achievements

Contributor

Contributor (5/14)

  • Conversation Starter
  • Week One Done
  • One Month Later
  • One Year In
  • First Post

Recent Badges

4

Reputation

  1. Beste Vespisten, Ik heb wederom iets aangepast aan mijn Vespa. En heb nu een vraag aan jullie om een bevestiging te krijgen of ik alles goed gedaan heb. Mijn setup nu is: 102cc DR Muzucellie krukas 19/19 + aanzuigbuis Carters aangepast op cilinder 3.0 vertanding SIP road banana. Mijn oude setup was met een DR85, andere vertanding en Simonini left uitlaat. Ik wilde een andere cilinder vanwege de trage 85cc en een andere uitlaat vanwege de luide Simonini. Al met al ben ik tevreden met de nieuwe setup, veel koppel, maar de top valt me ietwat tegen. Kan ook zijn dat dit het is met deze setup. En dan heb ik er vrede mee, mede omdat ik dan weet dat alles goed is 'afgesteld' Moet wel zeggen dat ik nog een beetje aan het klooien ben met de sproeiers. Heb nu een 76 erin waarmee ik tot nu toe tevreden ben, en de kleur van de bougie OK is. Ik heb meerdere malen met gps de snelheid gemeten met 2 verschillende apps op mijn telefoon. Wat tippen jullie wat de top zou moeten zijn. Gr Tjeu
  2. Hoe ziet je bougie eruit? Loopt het motortje goed? Ook met volgas? Ik zou in eerste opslag denken aan teveel benzine, maar dat zou je ook moeten merken met rijden.
  3. Vorige week nog enkele zaken gecontroleerd. De leakdown test wilde ik gaan proberen maar heb eerst nog eens naar de carb gekeken. Ik heb een nieuwe benzineslang geplaatst, want de oude lekte. Zonder tank heb ik toen de carb geplaatst en ik zag dat deze niet helemaal lekker aansloot. Ook de klem huls er even afgepakt om te zien hoe en wat. En zelfs al schuift de carb er helemaal in....de sleuven in de carb blijven zichtbaar...oftoewel valse lucht. Deze heb ik met een beetje silicone kit netjes afgesmeerd en geplaatst. Afgelopen weekend een lekker ritje gemaakt...en nergens meer last van...van valse lucht dan. Scooter pakte lekker op en reed prima. Ik was met een vriend aan het rijden. Hij met zijn pk50xl. Ook lichtelijk gekieteld maar niet zoveel als de mijne. en op een stuk veldweg ze even laten gaan en opeens merkte dat de mijne vreselijk inhield...gestopt....bleek de luchtfilter eraf te zijn. Luchtfilter er weer op en alles weer prima. Maar ik had geen gereedschap bij me. Dus tijdens dat ritje viel hij er vaker af. En toen merkte ik ook op dat als de luchtfilter eraf lag ik helemaal niet meer ze lekker reed. Ik kan me nog herinneren in mijn jongere jaren met de vespa ciao dat het niet uitmaakte met of zonder filter die liep altijd goed. Kan het zo zijn dat ik alsnog met een te kleine sproeier rondrij. Oftoewel....luchtfilter eraf laten. panty ervoor voor het vuil en dan opnieuw afstellen? Is het zo simpel....meer lucht....meer benzine (door sproeier te vergroten) meer vermogen? Sproeier is nu 80 DR85 Muscucellie krukas zal het niet goed schrijven sorry Aangepaste carters Vertanding vervangen weet niet meer precies welke maar compleet dus niet alleen het kleine tandwiel 19.19 met aanzuigbuis
  4. Uiteraard, maar als dat de tijd is welke nodig is om de keeringen kapot te krijgen heb ik nog even hoop ik Blok is het laatst uit elkaar geweest 2jaar geleden. Omdat ik toen de carters heb aangepast op de 85cc en nieuwe krukas.
  5. Ja nu begrijp ik je denk ik. Je bedoelt de andere kant van de krukas, toch? Dan ben ik het met je eens. Ik dacht de kant waar de koppeling werkelijk zit, de verbinding tussen carter en achterwiel. Tja, zou erg jammer zijn als dat zo is, want dan moet het blok open.
  6. Ja dan is de choke uit. Uit in de zin van dat hij niet mee doet.
  7. Maar weer een terug naar mijn vragen, Valse lucht worden 3 vermoedelijke problemen voor gegeven: - valse lucht langs kop en cilinder - valse lucht langs cilinder en carter - keerring aan vliegwiel kant Iemand een tip hoe ik dit kan testen of dit ook zo is? Of simpelweg vervangen en moeren natrekken en hopen dat het is opgelost? Verder: - Ingekorte buitenkabel van choke...kan geen kwaad? - Het niet perfect oppakken heeft met de valse lucht te maken. - Luchtfilter, origineel houden, of meer gaten toevoegen, of ander type b.v. Polini?
  8. @Frederik9111 De oliekeerring aan de koppelingskant heeft toch verder niets met valse lucht te maken? Olie lekker ja maar valse lucht? Deze keerring heeft toch niets met de verbranding te maken. Deze zit in het andere gedeelte van het carter waar alleen de carterolie voor de smering zit. Deze komt niet in contact met bezine. Heel theoretisch gezien zou zelfs het blok kunnen lopen zonder die kering. Correct me if im wrong, we zien hier allemaal om van elkaar te leren. Gr Tjeu
  9. Dat was mij idd niet bekend. Ik tank altijd 95 en voeg zelf Castrol RS olie toe. Mocht hij lekken bij het vliegwiel, merk je dit dan direct? Of ook pas bij een warme motor? Als je dit direct zou merken dan kan het zijn dat ik nog geluk heb. Ik zal eerst de kop en de cilinder nakijken. En anders nogmaals de keerring vervangen en voortaan 98 tanken.
  10. @Niels_1977 goede vraag welk type/merk keering. Een zwarte. Zat in een setje destijds besteld.
  11. Adrain, Die had ik reeds uit voorzorg vervangen omdat ik in eerste instantie dacht dat dit het probleem was, voordat ik de choke weer gewisseld had. Staat ook in mn verhaal Gr Tjeu
  12. Hallo Nero, Daar had ik inderdaad nog niet aan gedacht, bedankt voor de tip. Enkel en alleen de moeren natrekken of heb je een tip hoe ik ook daadwerkelijk kan controleren of hij daar valse lucht trekt d.m.v. er iets in te spuiten? Stel de moeren zijn vast dan dien ik te kunnen checken of hij hij er alsnog de lucht naar binnentrekt. Gr Tjeu
  13. Zoals reeds eerder aangegeven ben ik aan het kijken voor een andere uitlaat. Gisteren was het een mooie dag dus ben ik een rondje gaan rijden. Een stukje voorgeschiedenis. Nadat ik 2jaar geleden mijn 19mm carb gemonteerd heb kwam ik erachter dat het chokehandeltje niet werkte met de gemonteerde kabel. Geen probleem, even met de handen bedienen en gaan. De vespa liep prima dat jaar. Nadat ik mijn schijfrem gemonteerd had dacht ik, nu wil ik het choke kabeltje ook vervangen. En heb zonder verder na te denken mijn chokekabel van mijn 16mm carb gemonteerd. Nu kon ik hem wel met het kabeltje bedienen, dat is fijn. Verder nergens naar gekeken. Buiten dat ik hem niet mooi aan het lopen kreeg. Ik had het gevoel dat er valse lucht was. Carb zit goed gemonteerd en en ook goed vast. Heb ook de keering aan de vliegwielkant meteen vervangen just in case. (Niet eraan gedacht dat het aan de choke lag.) Afgelopen jaar door een grote verbouwing 2x op de vespa gereden. 1x naar de opslag, en weer terug naar huis toen we in december klaar waren. Hij liep nog steeds waardeloos. Beetje voelen bij de carb en met dat ik aan de choke kwam reageerde hij er meteen op. Toen dacht ik hmmm dit zou wel eens iets kunnen betekenen. Ik heb daarna de kabels naast elkaar gelegd en zag dat de 19mm kabel vanaf het moertje naar het 'messing' zuigertje langer is dan de 16mm. De veer van de 19mm is langer, hij duwt hem dus dieper in de carb?!? Terug naar gisteren, 19mm choke kabel weer gemonteerd en wilde vertrekken. Helaas ging dit uiteraard weer fout en trok ik deze kabel stuk. Balen, maar ik heb de buitenkabel van de 16mm +/- 1cm ingekort zodat deze buitenkabel net zo lang was als de 19mm buitenkabel. De lezers die weten waar ik het over heb snappen wat ik bedoel denk ik. Voor mijn gevoel werkte dit. So far so good. Vespa startte met de choke na 2x trappen. En heb een lekker rondje gereden. Wat mij opviel is dat als de vespa nog 'koud' is deze heel goed op het gas reageert. Pakt goed op en reageert zoals je het graag zou willen. Eenmaal goed warm, en je laat het gas los en geeft dan weer gas, voel je even een dipje en dan pakt hij weer op maar niet zo lekker als voorheen. Ook bij het stoplicht loopt hij hoog in de toeren (ik denk dan meteen aan valse lucht) maar waarom doet hij dit niet als hij koud is. Lucht filter is nog origineel. Ik heb hem in de garage gezet en voordat ik er iets aan ga doen wil ik even jullie mening hebben. - Valse lucht alleen als hij warm is? - Waarom pakt hij perfect op in redelijk koud en in warme toestand niet? - Luchtfilter miss te klein? Sorry van het grote stuk tekst, maar ik probeer altijd het hele verhaal duidelijk te omschrijven. Gr Tjeu
  14. @FrissenappelBedankt, ik heb er eens naar gekeken en dan zou ik overgaan naar de BGM. Iets voor in het voorjaar.
  15. Nee, ik heb een witte 50s met cognac s zadel, cognac handvaten en witte pinkers. Zuid limburg
×
×
  • Create New...