Ga naar inhoud
Vespaforum.be

TjeuRoberts

Leden
  • Aantal items

    16
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Community reputatie

4 Neutral

Over TjeuRoberts

  • Titel
    Lid

Scooter Gegevens

  • Mijn Scooter(s)
    Vespa pk50s 1983

Persoonlijke Gegevens

  • Woonplaats
    Amstenrade
  • Land
    Nederland

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

  1. TjeuRoberts

    Opvoeren PK50XL2

    Hallo Hornox, Waar kwam je vandaan? Ik dacht erges gelezen te hebben dat je uit limburg kwam, klopt dit? Gr Tjeu
  2. TjeuRoberts

    PK50XL restauratie

    Is het al opgelost met het klemmen van de carb? Ik heb dit probleem ook gehad. Ik kon de ring helemaal aandraaien en nog had ik speling. De ring heb ik er toen uitgehaald, bout eruit gehaald en de 2 uiteindes van de ring (waar de bout doorheen gaat) iets ingekort. Hierdoor kon de ring net iets meer klemmen en het probleem was verholpen.
  3. TjeuRoberts

    Vespa pk50s 85cc

    Heren, Dit zijn argumenten genoeg om mij te overtuigen. Ik zal de verhouding terug brengen naar 1:50 of miss een minimaal erboven. Ik neem aan dat jullie ook mengen met een goede 2T olie en geen action 2T olie of maakt dit dan ook geen verschil? Het is ook meer dat ik een beetje huiverig was geworden na mijn vorige debacle, afgezien van dat het mijn eigen schuld was.
  4. TjeuRoberts

    Vespa pk50s 85cc

    Nou...1:40 wil ik dan nog wel doen maar verder ga ik niet. Hij kan nu nogal hoge toeren maken en wil dat hij dan ook goed blijft smeren. 1:50 vind ik te riskant. Op een standaard blokje kan het geen kwaad maar niet op het mijne.
  5. TjeuRoberts

    Vespa pk50s 85cc

    Weer een update: Alles is weer gemonteerd. De eerste meters zijn dan ook alweer gemaakt. De bekende afstelrondjes waren redelijk snel gemaakt zodat hij enigszins goed reed. We kennen het wel kabels bijspannen (Deze had ik vernieuwd, koppeling en schakelkabels), sproeiertjes proberen. Ik zat al meteen goed in de buurt met de sproeier, ik had er een 75 inzitten, nu is dit een 80. Bougie is mooi koffie bruin van kleur. Ik meng mn benzine nu zelf met Castrol RS olie 1:35. Maar wat een genot, door de aanpassingen loopt hij heerlijk rustig rond de 50km/h. Ook niet te veel herrie, maar als je hem dan op z'n staart trapt gaat hij als de brandweer en gaat hij ook echt schreeuwen. Heerlijk gasresponse en hoog koppel. Kortom, heerlijk cruisen zonder herrie en vreemde gezichten is een mogelijkheid. En hoog in de toeren een rotonde pakken is een mogelijkheid. Komend weekend maar weer eens genieten door het limburgse landschap.
  6. TjeuRoberts

    Vespa pk50s 85cc

    Bij het demonteren kwam ik een scheur tegen in het carter. Dit kwam door een eerder slechte reparatie. Sinds afgelopen week heb ik een ander set carters uit kunnen halen. Gisteren de spoelpoorten en de inlaat aangepast. wanneer er tijd is weer alles rustig monteren. gr Tjeu
  7. TjeuRoberts

    Vespa pk50s 85cc

    Even een kleine update. Afgelopen weekend blok gedemonteerd en bleek het spietje te zijn gebroken en het vliegwiel te zijn verdraait. Dit verklaart dan ook het slechte lopen. Ik heb de krukas wat geschuurd en ook het vliegwiel want hier zaten toch flinke beschadegingen op/in. Helaas mocht niet baten. na een kleine start bleek hij alweer gebroken te zijn. Omdat het vliegwiel geen goede passing meer had op het conische gedeelte. (na het demonteren van de moer kon ik hem met de hand eraf pakken. Blok weer gedemonteerd en volledig uit elkaar gehaald. via scootercenter en JJP diverse nieuwe onderdelen besteld. - 19/19carb -19 spruitstuk+klembuis - Muzzuchelli racekrukas - Nieuwe koppelingsplaten - Malossi drukveer. - De nodige pakkingen en keringen. Als alle onderdelen binnen zijn weer alles monteren en gaan met die banaan.
  8. TjeuRoberts

    Vespa pk50s 85cc

    De 19/19 zit standaard op de pk80 en pk125. Dus voor op de 85cc van mij zou dit ideaal zijn.
  9. TjeuRoberts

    Vespa pk50s 85cc

    Dat is een goede vraag, dit zal ik moeten nakijken dit weet ik zo niet meer uit mn hoofd. Wat vraag je voor de carb, waar kom je vandaan?
  10. TjeuRoberts

    Vespa pk50s 85cc

    @JJP Ja misschien heb je wel gelijk. Ik dacht omdat hij zo goed liep met deze setup met de 75cc dat hij ook wel zou lopen met 85cc. Maar 85cc is toch net weer een maatje groter. Dus opzoek naar een 19mm met bijbehorend spruitstuk en een carterpakking om hem voor de zekerheid even open te maken. Iemand hier op het forum misschien nog een 19mm i.c.m. spruitstuk te koop voor een leuke prijs?
  11. TjeuRoberts

    Vespa pk50s 85cc

    jjp ik snap het. Maar de carb te klein aan de inlaat kant? Deze is toch ook 17mm? bij een 16/10 is die 10mm en bij een 16/16 is die 16. Een 19/19 met spruitstuk ben ik ook al langer aan het denken. Met de 75cc en deze setup (ja uiteraard heb ik de sproeier aangepast) liep de vespa op de gps 80kmh. Het blokje opentrekken is inderdaad niet onverstandig. Pas op ik wil je niet tegenspreken ik wil het alleen goed begrijpen.
  12. TjeuRoberts

    Vespa pk50s 85cc

    @Daan De 16/10 heb ikzelf uitgedraaid ja. een 16/16 is naar mijn weten een 16/10 waarvan de uitlaat kant naar 16mm is gemaakt. Dus om deze naar 17mm te draaien kan verder geen kwaad. Het is niet dat een 16/16 carb een volledig andere carb is als een 16/10 buiten dat de uitlaat naar 16mm is gebracht. Correct me if im wrong. Met de 17/17 liep hij als een trein dus ik verwacht niet dat daar het probleem zat/zit. @JJP Ik gebruik nog het spuitstuk van de 16/10 carb, deze is 16mm als ik mij niet vergis of zit daar toch een wezenlijk verschil in. Het spruitstuk van een 16/10 en 16/16? Het gat zat in de zuigerwand door het slijten. Hoe het gebeurde is het volgende: Als ik ga rijden ga ik eerst altijd even tanken, al is het maar 1euro maar dan weet ik zeker dat ik niet zonder kom te staan. Ik ben deze keer gaan rijden en had dit niet gedaan. Ik was lekker aan het touren door het limburgse heuvelland. Tot opeens de vespa ermee ophield. achja bekend he, benzine op dus even op reserve zetten en tanken maar... oeps...hij stond al op reserve. 40km van huis. Vriend van me gebeld om me bezine te komen brengen. Ondertussen tijdens het wachten kwam een groepje brommeraars langs, zij hadden mengsmering bij zich. Ik mocht van hen wel wat benzine hebben. Ik ben weer te netjes geweest en heb niet te veel durven te pakken. Maargoed ik kon weer rijden. Ik ben mijn vriend tegemoed gereden en wat bleek hij had euro95 getanked. OEI, hier heb ik niet veel aan. Bang dat ik was dat ik niet thuis kwam heb ik er toch wat 95 bijgedaan en hier is het dan ook fout gegaan. Een heel stuk liep de brommer goed, maar aangezien de verhouding niet goed was heb ik rustig aan gedaan. en dan komt het moment....ik mertke direct wat er aan de hand was. nog voordat hij stil viel heb ik hem uitgezet. 20minuutjes gewacht en hij startte weer. Kort erna weer hetzelfde. Helaas. Mij was het verhaal wel duidelijk wat er aan de hand was. Mijn vriend erop uitgestuurd om mengsmering te gaan halen. Hij kwam terug met de mengsmering. Deze getankt. En de vespa liep als vanouds...Zou ik dan toch geluk hebben gehad? Ik kwam ermee thuis. Paar weken later wilde ik weer gaan touren en kreeg hem niet meer aan de praat. Vanalles geprobeerd maar helaas. Cilinder er vanaf gehaald en toen was het duidelijk. Tijdens mijn terug tocht toch te weinig smering gehad. Logisch ook en heel dom. Door het te warm worden heeft de zuiger zich uitgezet tegen de cilinderwand en is gaan schuren. Dusdanig zodat er in de zuigerwand een gat is ontstaan. Ik heb de cilinder nu vervangen voor de 85cc variant. Vanaf nu ga ik ook zelf mijn benzine mengen met olie van castrol 'race' olie dit om de smering ook op hoge toeren te garanderen.
  13. TjeuRoberts

    Vespa pk50s 85cc

    Hallo Daan, Hoezo 16.16 beter? Waar bazeer je dat op? De 17.17 is een 16.10 welke ik heb uitgedraaid. Gaskabel aanpassen? Verklaar je nader. Luchtschroef staat op 1.5slag uitgedraaid. Bij de vast loper idd alleen de cilinder vervangen. De vastloper is gebeurd tijdens zeer langzaam rijden, niet op volle snelheid. Er zat een gat in de zuiger. Het was dan ook meer een warmloper door te weinig smering dan een echte vastloper. Want alles draaide nog gewoon rond. Gr Tjeu
  14. TjeuRoberts

    Even voorstellen

    Hallo Wilby, Dat klopt. Het is een systeem voor fietsen maar de vespa heeft hier al een paar keer in gehangen.
  15. TjeuRoberts

    Even voorstellen

    Hallo mede vespa fans, Mijn vespa heb ik nu 8 jaar in bezit. Ik heb hem gekocht en toen reed hij wel. Maar zeer slecht en hij zag er niet uit. Ik had geen geld en tijd om hem te restaureren dus ik heb hem eerst met een roller en gewone verf opnieuw wit gemaakt zodat hij weer een beetje oogde. Cilindertje vervangen voor een 50ccsnel en andere vertanding en toen ging het al een stuk beter. Na een paar jaartjes toch helemaal uit elkaar gehaald. Gestraald slechte stukken uitgeslepen en opnieuw gelast. Laten spuiten in creme wit en het zadel en handvaten met cognac kleur leer. Hierna zag hij er goed uit. Alleen motorisch miste ik toch 1 en ander. Heb daarna ook besloten voor een 75cc, simonini uitlaat en de carb aan te passen van 16/10 naar 17/17. Wat een openbaring. Na wat afstellen liep hij super. Ik laat hem wat harder lopen want de keren dat ik erop rijd zijn op twee handen te tellen. Door een domme fout heb ik een vastloper gehad en heb er nu een 85cc onder gemonteerd. Gr Tjeu
×