Ga naar inhoud
Vespaforum.be

FredericE

Leden
  • Aantal items

    16
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Community reputatie

0 Neutral

Over FredericE

  • Titel
    Lid

Scooter Gegevens

  • Mijn Scooter(s)
    Vespa PK50XL

Persoonlijke Gegevens

  • Woonplaats
    Gent
  • Land
    België

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

  1. FredericE

    Schroefdraad herstellen

    Beste Recent heb ik één van de boutjes (M6) om het spruitstuk te bevestigen iets te hard aangedraaid. Resultaat: schroefdraad kapot, bout draait zot. Hierdoor pak ik valse lucht en is mijn spruitstuk zelfs al eens volledig losgetrild. Hoe kan ik het beste mijn draad herstellen? En welke tools hebben jullie hiervoor? Rekening houdende met: - de kleine ruimte die er beschikbaar is - de motor er volledig te moeten afhalen Ik weet dat ik de draad een maat groter kan tappen, maar ik heb ook eens iets gelezen dat het mogelijk is om in dezelfde maat te blijven. Alvast bedankt Frederic
  2. FredericE

    PK50XL restauratie

    Ja die dichtring van je link zit ertussen. Wel valt het mij op dat mijn bushing intake totaal niet vast zit. Nochtans zijn alle ringen en heel de boel wel aangebracht. Met als gevolg dat mijn carburateur ook vrij spel heeft (geen idee of dit de bedoeling is?)
  3. FredericE

    PK50XL restauratie

    De ontstekingsspoel en bedrading van de stator heb ik vervangen. Onmiddellijk weer een mooi vonk en directe start. Maar nog geen 2 seconden na het starten schiet hij in toeren, iemand een idee? Ik sluit de vernieuwde gaskabel als oorzaak niet uit. Deze leek mij iets korter dan de vorige die helaas afgeschoten is.
  4. FredericE

    PK50XL restauratie

    @Philip1 Sowieso ging in eerst herkableren en testen. (Had ik vermeld in mijn bericht met foto’s stator.) Na wat opzoeken heb in bekomen dat ik voor mijn model moet uitkomen: Wit-rood 56 ohm met +- 5 ohm speling Wit-groen 430 ohm met +- 20 ohm speling Tussen wit-rood met ik 62 ohm wat mij aanvaardbaar is, maar tussen wit-groen meet ik 3 ohm. Wat dus lijkt op een kortsluiting ergens.
  5. FredericE

    PK50XL restauratie

    Bedankt voor jullie input @nero en @roufio! De vijzen zijn losgekomen en de stator erafgehaald. Misschien moet ik inderdaad zien voor een nieuwe statorplaat. Ik hou jullie op de hoogte!
  6. FredericE

    PK50XL restauratie

    Wanneer ik daarjuist mijn vliegwiel eraf haalde, kwam ik de stator tegen in deze toestand (foto’s bijgevoegd). Losse geoxideerde contacten, ontstekingsspoel ziet er niet meer uit, losse stukjes tegengekomen,... Wanneer ik deze er probeer af te halen stuit ik op 2 van de 3 schroeven die ik er niet afkrijg. De kop zag er al niet meer uit en WD40 heeft niet geholpen. Hoe kan ik deze alsnog loskrijgen? Valt deze stator nog te redden? Wanneer ik de foto’s zie verschiet ik er zelfs van dat deze nog gewerkt heeft bij mij. Sowieso ga ik deze eerst eens proberen op te kuisen/ contacten opnieuw te solderen. Kan iemand mij zeggen welke waardes ik moet bekomen bij het doormeten van de stator? En kan ik ook een bobine (3-pins) doormeten? Of hoe ik deze kan testen? Tussen alle klemmen meet ik oneindig op de Ohm-stand (Fluke-meter). Ik heb wat info opgezocht op internet naar ik vind hieromtrent niet echt iets.. Alvast bedankt!!
  7. FredericE

    PK50XL restauratie

    Gaskabel vernieuwd intussen, maar weer het probleem dat ik geen of zelden een vonk krijg (met 3 verschillende bougies getest, Bosch W5AC en 2x NGK B7HS). Raar dat het dan toch even gewerkt heeft, maar ik ga mijn ontsteking en bobine toch eens nader bekijken.
  8. FredericE

    PK50XL restauratie

    @nero die had ik helaas niet bij mij (niet slim van mij). Ik heb de bougie nog wat proberen op te schuren, waarna de vonk iets groter was, even gedraaid heeft, maar weer afgevallen is (vermoed slechte afstelling als boosdoener) @Philip1 ik heb gerekend met 2%, normaal zit er voldoende in toch dan? De segmenten (dit zijn de ringen rond de piston he toch?) bieden voldoende weerstand. Ik merk wel dat na bijvoorbeeld een keer of 10 kicken de compressie precies afneemt. Wat bedoel je precies met cilinder boren en overmaatse piston? @Adrian Bij het plaatsen van de piston in de cilinder heb ik met een beetje vet alles ingesmeerd. Ik had dat ergens gelezen dat dat zo zou moeten. Maar op de koop toe begaf mijn gaskabel het ook nog daarjuist. Ik laat hem nu achter en probeer morgen verder
  9. FredericE

    PK50XL restauratie

    De Vespa staat weer stil. Deze morgen heen en terug (enkele reis 7km) richting school gereden, geen probleem. In de namiddag (rond 14u) ging ik ermee naar een vriend, maar valt na een tiental kilometer uit. Ik dacht weer een benzinetekort, dus wacht ik een kwartier, een half uur, geen resultaat.. Ik stap ermee verder naar hem en bestudeer hem daar eens nader. Alles uiteengehaald: carburateur, luchtfilter, benzinekraan staat open, kleine vonk van bougie aanwezig (die nat staat na een paar keer kicken). Sindsdien een uur of 2 later geprobeerd, geen resultaat, nu weer geen resultaat. Hij lijkt het geluid te maken van te willen maar start niet. Ook niet na het in gang lopen. Iemand een idee wat ik nu kan doen om hem vanavond niet te moeten laten staan en alsnog naar huis te kunnen rijden?
  10. FredericE

    PK50XL restauratie

    @motorhan dat lijkt een logische verklaring inderdaad. De benzine loopt vlot uit de slang, maar wordt volgens mij ‘begrensd’ door de benzinefilter die in de carburateur zit. (Waar ik voor de Vespa reed, al dacht dat het een kleine filter was). Ik zal een filter plaatsen op de leiding van de tank naar de carburateur en die filter in de carburateur weghalen. Bedankt voor de tip! ps: ik zie het inderdaad als een leerproces, ik heb reeds veel opgestoken! @Frissenappel de slang loopt zo goed als verticaal naar de carburateur en is ongeveer 20cm lang. De benzine loopt er vlot uit, dus ik denk niet dat het aan dat stuk ligt. In de Vespagarage dachten ze ook aan een te weinig aan benzinetoevoer en hadden ze tevens een vermoeden van valse lucht. Ik denk wel te weten waarvan het lek zou komen. Dat moet ik dus maar eens controleren. Bedankt voor jullie tips!
  11. FredericE

    PK50XL restauratie

    Een kleine update: Vespa loopt weer . Vlotternaald heb ik vervangen, de vorige was inderdaad wat scherp op de top daar waar de nieuwe ietswat ‘stomper’ is. Aangezien ik geen vonk kreeg heb ik het elektrisch deel ook eens gecontroleerd, en ik zag dat er een paar contacten volledig onder olie/vet zaten, deze vernieuwd en opnieuw een vonk. Daarjuist ben ik eens gaan rijden en ik merk toch wel een paar bizare zaken op: 1. Ik moest even stilstaan aan de lichten, en de Vespa ging praktisch onmiddellijk hoog in toeren (vermoed valse lucht?) 2. Wanneer ik met een continue snelheid reed (50km/h) viel de Vespa uit, uit het niets. Geen raar lawaai voorafgaand/ moment zelf. Een minuut of 2 later start ik opnieuw, geen probleem, tot ik opnieuw 5 minuten rijd en valt opnieuw uit. Aan wat kan dit liggen? 3. Is er een manier om de Vespa iets trager te laten gaan? Ik heb gemerkt dat deze bijna de 60 km/h aantikt als ik een lang recht stuk heb. Uiteraard wil ik problemen vermijden, dus zou ik graag max 50 km/h rijden.
  12. FredericE

    PK50XL restauratie

    Ik voeg hier wel aan toe dat na meerdere malen de bougie te testen, de vonk heel zwak lijkt. En deze niet altijd lijkt te werken bij het kicken. Dan controleer ik best ook eens de bobine en stator?
  13. FredericE

    PK50XL restauratie

    Slechte ontsteking is ook uitgesloten. Juist mijn bougies getest door ze tegen de massa te houden, en ik zie effectief vonken...
  14. FredericE

    PK50XL restauratie

    Kan een natte luchtfilter een gevolg zijn van een kapotte vlotternaald? Momenteel staat ze nat, wat mij niet echt de bedoeling lijkt. De vlotternaald zal ik straks vervangen, ik had nog een nieuw exemplaar meegekregen. Verder denk ik dat het probleem zich mogelijks bij mijn ontsteking bevindt. Compressie is aanwezig, de bougie staat nat na een paar keer proberen te kicken,... Ik heb tevens geprobeerd met een nieuwe bougie, zonder resultaat.
  15. FredericE

    PK50XL restauratie

    Bedankt voor uw reactie Philip! Ik heb dit aangepast, de piston nog eens goed ingevet en het lekken (en het schrale geluid bij rijden) is inderdaad gedaan. De motor heeft sindsdien al een aantal keer soepel gedraaid. Waarvoor dank dus! Toen ik bezig was heb ik direct ook de sproeier (53 ipv 70) vervangen. Nu kom ik op het probleem dat mijn Vespa soms niet meer wil starten. Gisterenavond nog perfect mee gereden, deze morgen nog goed gedraaid en sinds deze middag niets meer. Ik voel nog compressie, bobine en bougie doen het ook nog, en de naftekraan allemaal niet aangeweest. Morgen ga ik er eens mee langs bij een Vespa werkplaats in de hoop daar meer te weten te komen.
×