Jump to content
Vespaforum.be

FredericE

Members
  • Content Count

    35
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About FredericE

  • Rank
    Lid

Scooter Gegevens

  • Mijn Scooter(s)
    Vespa PK50XL

Persoonlijke Gegevens

  • Woonplaats
    Gent
  • Land
    België

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Alle keerringen heb ik vervangen, er was geen lekkage daar! Maar ik trok inderdaad valse lucht, aan mijn cilinderkop. Bedankt voor de tip van de pick-up. Deze had ik destijds nog niet vervangen, maar neem ik nu even mee!
  2. De carbu stond mooi recht, maar ik zag tussen de cilinder en de cilinderkop wel wat vers mengsel. Ook de vilten ring zat nog op zijn plaats. Wat is de duwpen precies? En hoe ziet de uitgezette koppelingskorf er uit? Ik heb alvast een nieuwe set platen + veer besteld. Overmorgen wil ik eraan beginnen.
  3. Goed 4000 plezante kilometers gereden. Tot gisteren. Het probleem dat ik had op 5 februari (koppeling die slipte aan 80% van toerental in 2de) is gisteren mijn koppeling S geworden vrees ik. Gisteren had ik iemand mee achterop (wat ik nog al gedaan heb zonder problemen). De eerste 2km vlot gereden, tot ik wat aardigheden opmerkte. Ik kon nog ontkoppelen en koppelen (kabel is nog ok, niets aan veranderd), maar ik kon plots heel moeilijk verleggen. Het leek te gaan, maar dan ook direct gepaard gaande met een serieuze stijging van het toerental. Toen ik een 200 meter later voor een rood licht kwam en hij met veel moeite terug in neutraal zat, ging het toerental ongezond hoog de lucht in. Uit reactie heb ik het contact onmiddellijk uitgezet, maar de motor leek pas na 2-3 seconden af te slaan. Wat mij ook niet echt normaal leek. Deze morgen de Vespa weer thuis gebracht en uit nieuwsgierigheid eens proberen te starten in neutraal. De eerste 2 minuten, dus bij koude motor/cilinder leek hij normaal te draaien en reageerde hij normaal op een draai aan de gashendel. Na 2 minuten (ik vermoed wanneer de cilinder al wat meer op temperatuur is), draaide ik nog eens aan het gas en plots ging het toerental weer zeer snel de hoogte in. Deze morgen heb ik nog niet geprobeerd te schakelen. Iemand een idee wat dit kan zijn? Ik vermoed dat ik alvast nieuwe (deftige deze keer) koppelingsplaten met veer kan bestellen, in combinatie met een nieuwe CDI (waarvan ik vermoed dat hij gisteren in het ongezond hoog toerentalbereik een doorslag ofzo gekregen heeft). Alvast bedankt!!
  4. Stel dat ik de koppelingsplaten weer wil vernieuwen, wat merk is aan te raden? En kan ik een 3 plaats vervangen met een 4 plaats? En wat is het verschil met die extra plaat?
  5. De koppelingskabel was inderdaad al een probleem. Deze zat redelijk los. Na het opnieuw aanspannen kan ik weer vlot in 1ste gaan! Ik moet bekennen, merkloos... Wat ik mij nu beklaag natuurlijk. Het was een 3plaats variant.
  6. Misschien toch maar eens mijn koppeling nakijken. Ik heb er juist een trip van 25km op zitten en telkens ik moet vertrekken in 1ste stort het toerental totaal in, schiet hij een halve meter vooruit en weet hij nipt draaiend te blijven. Dit is nog maar de eerste keer dat dit voorkomt sinds hij vernieuwd is.
  7. De veer heb ik inderdaad niet meevervangen... Ik heb nog eens gekeken en er zit ook minerale olie in, niet de syntetische (die “teveel” zou smeren, met slippen als gevolg). Voor de ontkoppelingskabel ben ik naar onze Vespawinkel in de buurt geweest, hij zei dat er een klein beetje speling opzat en dat dat ideaal zou zijn. Ik vermoed dus de veer
  8. Dat lijkt wel een logische verklaring. Echter heb ik bij het reviseren van de motor ook de koppelingshouder (geen idee wat de correcte benaming is, het stuk waar de tandwielen aanzitten) vernieuwd. Net zoals de koppelingsplaten die tevens ook vernieuwd zijn (en een nacht in olie hebben geweekt). Daarjuist heb ik een 20km gereden waarbij ik de 80% belasting zone in 2de vermeden heb. Zo heb ik relatief vlot kunnen rijden-schakelen. Natuurlijk is het vermijden geen oplossing, maar het lukt ook.
  9. Nu zoveel maanden later is de hele motor gereviseerd met al een paar leuke rijmomenten achter de rug. Echter heb ik nu het volgende: bij het goed doortrekken (enkel in 2de wanneer ik al aan 70-80% van mijn toerenbereik zit), lijkt de motor soms een fractie van een seconde niets te doen om dan vervolgens hoger in toeren te schieten (neem aan 100%). In 3de draait hij goed, tot hij in 4de niet echt meer versnelt. Is dit door een foute hoofdsproeier? In ralenti draait hij mooi, en hij schakelt ook vlot naar mijn mening. Iemand ideeën? Bedankt!
  10. @TjeuRoberts excuseer voor het late antwoord. Ik had er lange tijd niet meer naar gekeken. Het probleem is ondertussen opgelost. Als ik het mij goed herinner lag het aan de spanner. Met een andere te plaatsen ging het vlot.
  11. Wat ik er misschien nog moet bijvoegen is dat mijn compressie toch niet optimaal lijkt. Toch is alles vervangen (cilinder, nieuwe keerringen,...)
  12. Blij dat te horen @JJP, ik hoop dat het hier hetzelfde verhaal gaat zijn! Vandaag heb ik alles weer ineengestoken, maar nu wordt mijn bougie niet nat... Iemand een idee? Kan dit komen door de reedvalve waar je iets aan moet doen voor het eerste gebruik?..
  13. Dan schuur ik misschien best een laagje af? Zodat er van die pasta die er destijds is opgewreven ook zeker niets meer kan loskomen. Bedankt voor de wijze info alleszins, weer veel bijgeleerd! Dan is het nu weer mijn blok in elkaar smijten!
  14. En de schade die ik heb aan mijn carter, dat kan dan geen kwaad?
  15. Ik stuur u alvast een bericht.
×
×
  • Create New...