Ga naar inhoud
Vespaforum.be

weet iemand raad??


jeansprint

Aanbevolen berichten

hallo, bij het afbouwen van mijn raceprojectje ben ik het volgende tegen gekomen: wanneer ik het blokje vul met olie en de scooter op de zijstandaard zet loop het er langs een klein gatje voor de stofplaat van de remmen, de olie er gewoon weer uit! sleutel al 20 jaar aan vespa, maar dit nog nooit gezien!! weet er toevallig iemand waarvoor dat bewuste gaatje dient?? mijn T5 heeft het, koen zijn PX200 heeft het, maar wat is de functie?? wat ik nog wil meegeven is dat de vespa NIET abnormaal schuin staat, zelfs als er maar 12.5cl olie in de boite is loop het er gewoon weer uit, iemand raad, alle tips welkom! janneman

vespa0214sz.jpg

Link naar reactie

heb enkele weken geleden ook zoiets voor gehad. Ik had de klok van mijn andere PX200GS blok op mijn huidge blok gezet. Bleek dat ik ooit die klok vervangen had en dat die een andere diameter had. Heel stom, maar je moet dan gewoon de keerring veranderen.

waarschijnlijk is het dat niet, maar kijk het voor alle zekerheid even na. Je weet maar nooit.

Link naar reactie

joost er zijn drie soorten achterrem klokken d8 ik ik heb ooit ook een een nieuwe moeten bestellen

je hebt remklokken met de dichting buiten de motor (deze zijn meestal glad aan de binnenkant waar de pakking komt)

en de anderen hebben de dichting binnenin de motor op de aandrijfas deze zijn meestal nogal ruw op dezelfde plaats

de eerst klok past wel op de tweede motor maar niet anders om

grtz sidvespa

Link naar reactie

beste geertsvespa, dat is juist het straffe aan het verhaal, in de remtrommel is het beendroog, het hele blokje heeft een revisie gehad, dus ook de oliekeerring van de achteras, de olie komt enkel en alleen uit het kleine gatje (heb toch die indruk), ben van plan het eens dicht te maken en te zien wat dat geeft

beste josse, het is eveneens een blok dat onder een GS 200 uit komt, nu vraag ik me af of ik de wiellager en oliekeerring wel juist heb gemonteerd m.a.w. heb de lager in het blokje gemonteerd en de bourage aan de buitenkant, nu weet ik dat het bij mijn T5 blok omgekeerd is, dus de bourage in het blok en de lager aan de buitezijde, zou dit de reden kunnen zijn?? er begint bovenien een ander belletje te rinkelen, de remtrommel is niet meer de originele, maar ééntje van een PX blok, dus toch de bourage, ga het morgen eens opmeten! groeten janneman

Link naar reactie

bij mij in mijn GS 200 zit ook de olie keering langs de binnenkant en de

lager aande buitenkant

zoals in een T5 hierbij speelt het geen rol als ge een oude PX trommel steekt

je mag echter geen GS trommel op een PX steken

grtz sidvespa

Link naar reactie

Als het lekt wanneer de scooter op zijne schuine poot staat EN de motor staat te draaien,dan loopt er via de carter onluchting(hoedje bovenaan het koppelingdeksel) carter olie uit.

Deze olie zal zijn weg naar beneden zoeken en zo in uwe velg komen te liggen en dan LIJKT het precies vanuit remtrommel te komen.

Vermits bij schuine poot(meestal naar rechts) alle carterolie aan de zijde van draaiende koppeling komt te liggen,blaast zij deze eruit.

CHEERS

Link naar reactie

bij een revisie best een dicht rollager steken.

Soms help zelfs een nieuwe oliekeerring niet.

Waarom?

- de klokas is versleten en toont ofwel schade of een uitgesleten groef.

Link naar reactie
  • 4 jaren later...

Hallo allemaal, een oud onderwerp maar ik loop er nu ook tegenaan. Hoe is dit verhaal afgelopen jeansprint?

Heb een PX200E van 1988 gerestaureerd maar lacht "dat gatje" loopt olie als ik em op zijn zij leg. Bourage aan de buitenzijde met een dicht lage (bourage als stofkap dus). Merci alvast.

Link naar reactie

die gesloten rollagers zijn gebruikt bij de meer recente px-en (vanaf 90?)

heb ook zopas een blokje gereviseerd

hier zat de oliekering ook langs binnen met zo'n zelfsmerende gelsloten lager

heb dat nu veranderd, gewone lager met oliekering langs de buitenkant

blokje is nog niet gemonteerd, dus weet niet wat het gaat geven

als iemand weet of ik dit weer moet veranderen, laat maar weten, 't is nu nog de moment, blokje gaat er normaal morgen onder

grtz,

Joeri

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Tis bij mij nu opgelost door een keerring te steken aan de binnenkant van het gesloten lager. Toch jammer om die motor weer uit elkaar te moeten halen :-). Maar weet eigenlijk nog steeds niet waarom dat gaatje daar zit?

Link naar reactie
  • 4 jaren later...

Even een oude draad oppikken.

Als je die keerring aan de binnenkant hebt zitten, hoort er aan de buitenkant een dustcover (http://www.sip-scootershop.com/en/products/dust+coverfelt+ring+for+vespa+_43154000); kan je deze vervangen door hier ook een keerring te plaatsen.  Dus binnen en buiten een olie keerring, of ga je die buitenste kapot draaien omdat die droog staat?

Link naar reactie
  • 10 maanden later...

oude koeien...maar nog steeds geen duidelijke antwoorden

 

Heb ook zo een 200 lusso blok met gaatje :)

Dus kering aan binnenkant / dichte lager / stofkap

 

Maar wat is nu de reden voor dat gaatje ?

 

gr

 

Link naar reactie

 

1 uur geleden, Adrian zei:

Maar wat is nu de reden voor dat gaatje?

Dat gaatje draineert (bij een lekkende binnenbourage) ontsnappende olie rechtstreeks naar buiten (en dus niet in de remtrommel zoals bij de oudere motormodellen met enkel heen buitenbourage). 

Op 3/25/2016 om 10:09, Fireball zei:

Even een oude draad oppikken.

Als je die keerring aan de binnenkant hebt zitten, hoort er aan de buitenkant een dustcover (http://www.sip-scootershop.com/en/products/dust+coverfelt+ring+for+vespa+_43154000); kan je deze vervangen door hier ook een keerring te plaatsen.  Dus binnen en buiten een olie keerring, of ga je die buitenste kapot draaien omdat die droog staat?

Ja dat kan, als je een bourage vindt met de juiste buiten- en binnendiameter ('t is alleszins niet det standaardmodel van de oudere 200 zonder binnenbourage; buitendiameter van het gedeelte van de remtrommel dat over de as schuift verschilt). Als ik het me goed herinner past de buitenbourage van oudere 125 modellen (GT, GTr...) op de plaats van de normale dustcover (maar spant eigelijk net iets te veel rond de remtrommel).

Anderzijds is het maar de vraag hoe noodzakelijk/zinvol dat is, he. Het plaatsen van een bijkomende buitenbourage is een extra veiligheid bij een lekkende binnenbourage én een verstopt drainage gaatje. 

Link naar reactie

Maar dat gaatje wordt toch volledig afgesloten/ bedekt door de kering ? 

Dus heb je alleen " drainage " als die compleet aan gort is.

Als je lekt hebt aan de binnenkant van de kering , ga je dat niet merken dan , toch ? 

 

Link naar reactie

Neen dat gaatje zit normaal gezien net achter de binnenbourage, juist voor de (gesloten) lager.

Bekijk de positie van het gaatje es ten opzichte van de lager (samen mer de circlips nog net te zien op het fotootje). In een geopende carter is het van binnenuit heel goed te zien.

IMG_6903.JPG

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...