Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Lak Vs. Waarde


ButNix

Aanbevolen berichten

Beste

 

Ik ben mij mentaal aan het voorbereiden op de retauratie van mijn Super 150 (1966).

 

Momenteel is hij in een soort rood gespoten ( ik denk geen O-lak).

Volgens een kenner is het een spaans chasis met italiaanse motor... Nu vind ik de originele lak kleuren ( max meyer) wel terug, maar zou het kunnen zijn dat ze in Spanje andere kleuren spoten dan vermeld bij Max Meyer?

 

Anderzijds, ik zou hem graag zo origineel mogelijk houden, dus originele kleur terug laten over leggen... Nu originle kleuren vind ik niet zo mooi... Stel dat ik een ander kleur kies, wel origineel vespa kleur (voorbeeld het rood van de SS 90 van '65), wat doet dit met de waarde van het geheel?

 

Greetzz

 

 

 

 

post-17375-0-55700000-1447327228_thumb.j

Link naar reactie

volgens mij heeft dit weinig of geen verschil maken als je die nu spuit in 'originele' lak of niet.

originele lak hebt ge maar eene keer en dat was toen die uit het fabriek kwam,al de rest is restauratie,maar niet origineel in mijn ogen. 

tel al je kosten bij elkaar voor een degelijke restauratie en je gaat zien dat je de scooter aan die prijs aan de straatstenen niet kwijt gaat geraken.

doe dit met een meer gezocht model zoals een SS / GS of oudere types,dan heel misschien nog wel maar met een Super vrees ik ervoor.

in mijn ogen,zo laten en rijden,daarvoor dient die.

Link naar reactie

@Domi: Je hebt een punt, is ook niet de bedoeling om er geld uit te slaan hoor, of hem in waarde te doen 'stijgen' ( zal ook niet echt lukken met een nieuwe PX motor onder) Is idd bedoeling om er terug veel rijplezier van te hebben, maar zou het wel leuk vinden ( voor mezelf) dat hij zo origineel mogelijk is... ( Ik vrees dat herspuiten wel noodzakelijk zal zijn tegen het roesten, hier en daar wat lakschade)

Link naar reactie

Op termijn of doorverkoopwaarde is het altijd interessanter om een kleur te gebruiken waar jouw specifieke model mee leverbaar was destijds. Een originele kleur van een ander model heeft weinig zin. Het zijn net de kleuren die de tijdsgeest van het voertuig bepalen. 

 

In mijn ogen is een goede restauratie trouwens niet minder waard dan originele lak. Originele lak is na 30+ jaar minder een referentie van hoe een voertuig uit het fabriek rolde dan een goed gerestaureerd exemplaar. Originele lak laat wel de geschiedenis zien. Samen met een buts, of een kras geeft het een verpersoonlijking van het voertuig zijn leven. In combinatie met de juiste papieren geeft dat iets unieks. Zelfs als niet alles origineel meer is (bv. een gedocumenteerde motorwissel)

 

Wat ik hypocriet vind is dat er tegenwoordig voertuigen zonder papieren verkocht worden met als sterkste argument 'o-lak'. Niets waard in mijn ogen. Maar goed... vraag en aanbod zeker :-)

Link naar reactie

terug in de originele kleur spuiten (of in andere kleur, maar wel een kleur waarin die scooter is gemaakt) is enkel waardevol wanneer je een restauratie doet die zo nauw mogelijk aanleunt bij het origineel. Dit gaat echter zeer ver van de juiste bandjes tot de juiste boutjes en moertjes. Ik lees dat je er een px-motor gaat ondersteken, doe dan ook vooral met de kleur je eigen goesting

Link naar reactie

Als je op voorhand al denkt over de doorverkoopwaarde, dan ben ik er zeker van dat je binnen afzienbare tijd de scooter ook effectief zal verkopen. De hoogste waarde zal hij in dat geval hebben met een originele kleur. Ook als hij niet tot in de puntjes gerestaureerd is. Elke andere kleur is een kwestie van persoonlijke smaak, en dan sluit je een erg groot deel van potentiële kopers uit. 

Link naar reactie

Nero, mijn bron is wel te vertrouwen denk ik... geen idee wat die achtertamboer met de lak te maken heeft :-D (in het geval je aan specerijen denkt, vin nummer klopt ;-) )

 

Neen, maar het geeft wel een idee van wat voor "Italiaanse" motor eronder steekt.  :)

 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Nero, mijn bron is wel te vertrouwen denk ik... geen idee wat die achtertamboer met de lak te maken heeft :-D (in het geval je aan specerijen denkt, vin nummer klopt ;-) )

ik zeg niet dat de scoot van daar komt maar het is nu niet omdat het chassisnr klopt dat het geene is hé...

geef die gewoon een kleurtje dat ge graag ziet,maakt niet uit wat...

Link naar reactie

Er lopen hier veel kenners tegenwoordig...

 

Kan je eens een foto posten van je achtertamboer?  Nu is daar precies een vliegwiel op gemonteerd???  :wub:

 

Groetjes, nero.

Ik kan het niet goed zien maar die voorste tamboer doet me denken aan een Bajaj tamboer met conversievelg naar 10 inch...Misschien is de achterste ook Bajaj? Zou het kunnen dat de velgen ook omgekeerd staan? Brede kant naar linker ipv rechterkant? Persoonlijk vind ik de Super een mooiere Vespa dan een vbb/vnb maar over smaken... Indien ik ze opnieuw zou lakken zou ik gewoon een van de standaard super kleuren zoeken. Of dit een meerwaarde heeft weet ik niet...

post-6181-0-67180000-1447347134_thumb.jp

Link naar reactie

Als je toch PX motor gaat inplooien en spuiten, zou ik hem op 10 duim zetten en spatbordje van een Sprint opzetten.  Dan is hij pas echt Super ;o)

Link naar reactie

Zonder je bang te maken, denk ik toch dat het achterkussentje wel van Aziatisch slangenleer zou kunnen zijn, maar geen nood, tegenwoordig komt alles van ginder ;o)

Link naar reactie

Jah, ook lang getwijfeld of het Bajaj, Motovespa of 'nen echte' is... God mag het weten, wat ik weet is dat het chasisnummer uit komt voor een Super 150 van 1966, dat het motor nummer uitkomt voor een motor Super 150 uit 1972... Ik ga er een PX200E motor van 1982 onderpleuren ( of laten doen althans) en ze spuiten in een kleurtje ( waar de topic ove gaat) welk ik nog niet weet,...

 

Merci voor de reacties alvast

Link naar reactie

Update: Na wat sleutelwerk kon ik zowaar een mooi blauw kleurtje waarnemen ( achter de claxon)... Dat zou wel eens de O-lak kunnen zijn... dat dilemma is opgelost, ik spuit ze terug in het 'originele' blauw... Maar verder stel ik me nog enkele vragen...

 

Het frame-nummer komt uit voor een Super 150 van 1966... Maar daar hoort toch geen trapezium vormige koplamp op, en al zeker dat achterlight niet, verder vind ik het ook raar dat er vooraan op het beenschild een Hexagon-logo terug te vinden is, maar dat met een soort bruine schijn, volgens mijn eerste opzoekingen toch ook niet Super 150 achtig... Nu vraag ik mij dus af of dit wel effectief het chasis is van een Super 150.

 

Wat de koplamp ( trapezium vormig, 4 vitessen, hexagon logo op het stuur) betreft zal dit van een ander model zijn ( vermoed sprint??). Er staat een nummer vanbinnnenin met het piaggio logo ernaast (990595 /n2)

 

Ik vraag me dit af voor het bestellen van onderdelen...

Link naar reactie

De Super of vbc maar ook de vbb zijn zowat de meest gerestaureerde modellen in currywereld... Meestal zijn dit 150cc scooters

Misschien is uw Vespa een Bajaj die men heeft proberen om te vormen naar een Super model.

Dit omdat ik vermoed dat uw trommelremmen van Bajaj zijn.

In uw voorste trommelrem vanbinnen zou dan een Bajaj logo staan (een omgedraaide W)

Bajaj bouwde scooters onder licencie van Piaggio en had een model dat heel sterk op de Super leek.

De originele Super had o.a. 8inch wielen, een klein rond voorlicht, een ander achterlicht en andere zadels. Het trapeziumvormig voorlicht komt hier regelmatig voor

http://cashfastecash.blogspot.be

Waar ik me meer zorgen over maak is de veiligheid van uw scooter indien het geen Bajaj is.

U kan eens met een magneet rond uw scooter gaan om te testen of die overal blijft kleven. Waar deze niet goed blijft kleven zit waarschijnlijk een laag plamuur onder om vanalles te camoufleren...

Vooral aan uw bodemplaat, en waar de dikke bout van uw motor zit zijn cruciaal.

Wat u niet met het blote ook kan zien is de staat van de motor binnenin... Toch is het opvallend dat veel curry Vespa s gebroken vinnen hebben op het vliegwiel. Niet echt een referentie maar, indien je gebroken vinnen ziet weet je dat er niet met zorg is omgesprongen met de motor. Je hebt een speciale tool nodig om je vliegwiel te demonteren en geen hamer...

Link naar reactie

Dank voor de  reacties, ik ben ook al heel de tijd aan het opzoeken. Ik gebruik een catalogus van SIP als referentie ( hoppelijk is dat te vertrouwen)

- Ik doe nazicht voor de remtrommel en aantal lamellen in de bil

- Het stuur is ( denk ik) origineel maar niet van een super. (125 GT / 150 GL / Sprint / 180SS )

- De motor komt uit voor een motor van een super 150 van het jaar 1972 ( geen idee of het uitkomt ain het geval het een bajaj zou zijn...)( motor wordt vervangen door PX200E)

- De logos en badges zouden kunenn overeenkomen met het chasis van een Super ( behalve de hexagon op het beenschild ( zie proefielforo))

- Waaraan zou ik met zekeheid kunne zien of het chasis een 'echte' is of een Bajaj?

Link naar reactie

Joh, waar maak jij je allemaal druk om.

Wat kan jou het schelen wat een ander er van vind en of het een "originele"of een "curry" is.

Zolang het veilig is voor jou en andere weggebruikers en jij hebt er lol van dan moet je gewoon doen waar je zelf zin in hebt en lekker gaan toeren met je scooter.

Dit type ik niet om rot of vervelend te doen maar er zijn er zat die een zogenaamde curry hebben die veilig is en die er dik tevreden mee zijn.

Zij trekken zich ook niets aan wat een ander er van vindt,het lijkt wel of je zonder certificaat van originaliteit niet op straat mag komen. 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...