Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Lak Vs. Waarde


ButNix

Aanbevolen berichten

Joh, waar maak jij je allemaal druk om.

Wat kan jou het schelen wat een ander er van vind en of het een "originele"of een "curry" is.

Zolang het veilig is voor jou en andere weggebruikers en jij hebt er lol van dan moet je gewoon doen waar je zelf zin in hebt en lekker gaan toeren met je scooter.

Dit type ik niet om rot of vervelend te doen maar er zijn er zat die een zogenaamde curry hebben die veilig is en die er dik tevreden mee zijn.

Zij trekken zich ook niets aan wat een ander er van vindt,het lijkt wel of je zonder certificaat van originaliteit niet op straat mag komen. 

 

de topic begon met de vraag over de waarde na restauratie en dan kun je toch maar beter weten op welke basis je geld aan het investeren bent. Het is zonde om geld in een curry te pompen, vind ik persoonlijk.

En je mag uiteraard buiten komen met wat je wil, maar dan maakt het ook niet uit of de koplamp origineel is of niet.

Link naar reactie

Wie zijn scooter ziet als een investering gaat al direct verkeerd van start in mijn ogen.

Als je start van nul dan maak je zelfs van een ' curry ' een degelijke scooter en geen mens die het verschil zal zien met een ' echte ', je moet er alleen veel tijd en geld insteken.

Moest het mijne zijn : schuren tot aan en zelfs voorbij de originele lak.hier en daar tot op bloot ijzer,laten roesten,vernissen ,200 eronder en je hebt one hell of a rat rod !

Link naar reactie

heb je je framenummer al gevonden?

Wat weet je van de historie: hoe lang is ie al in België, wie restaureerde hem. waar reed ie rond?

De vraag op het moment is niet welk onderdeel klopt bij welk ander onderdeel, maar wat is de basis en is die betrouwbaar genoeg om mee door te gaan.

Bajaj had een eigen VIN code die niet op die van Piaggio lijkt. Bajaj is niet hetzelfde als 'curry' (de betere term is 'vietbodge'). Een bajaj is te herkennen aan afwijkende onderdelen (zoals de headset en het blok).

Een vietbodge is een in Azië gerestaureerde originele Piaggio Vespa. Die werden in de jaren 60 en masse naar het verre oosten geexporteerd vanuit Italië. Aan de hand van de VIN is niet na te gaan of de scooter daar vandaan is gekomen. Het is niet vreemd om vietbodge frames tegen te komen die aan de voorkant een ander model zijn dan aan de achterkant.

Deze scooter klopt niet, dat is verdacht. Daarmee is het niet gezegd dat het een vietbodge is (kan ook bij elkaar geraapt zijn met losse delen uit de garage), maar een aantal onderdelen hinten op het verre oosten, zoals de teller en zadels. Genoeg vragen dus.

Als je er vrede mee kunt hebben dat het is wat het is, zou ik het los proberen te laten en gewoon gaan rijden.

Als je een Vespa naar origineel wilt restaureren is het sowieso verstandiger om een model te zoeken dat onverprutst is, en dat de kosten van een restauratie waard is. De Super is dat voor velen helaas niet echt.

@bowyer: Mijns inziens is een beginner vertellen dat een curry niet gevaarlijk is, is hetzelfde als iemand vertellen dat roken niet slecht voor je is, omdat je een oom en 2 overgrootmoders hebt die 100 werden met een peuk in hun mond.

Link naar reactie

Sorry voor mijn mogelijk wat kort door de bocht reactie.

Als ik het lees zie ik iemand die zich meer druk maakt over waarde dan over het lekker kunnen rijden met iets wat anders is dan anderen,wat voor mij in ieder geval is wat het is.

Ik blijf van mening dat als je je druk gaat maken over de waarde en originaliteit je zeker niet aan deze scooter moet beginnen daarvoor is de afkomst niet zeker genoeg en is de investering die je er in moet doen om hem in ogen van de liefhebber een hoge waarde te geven veel te groot,mogelijk zelfs meer dan dat hij ooit waard zal worden.

@mr160   " Zolang het veilig is voor jou en andere weggebruikers"  is de letterlijke tekst uit mijn stukje.

Volgens mij staat daar heel duidelijk ZOLANG wat dus niet betekent dat ik een curry veilig vind maar ook niet per defenitie onveilig.

En het is ook niet gezegd dat een "originele" wel veilig is,je zal ze de kost moeten geven die met een onveilige motorfiets rondtouren en of dat nu een vespa of een bajaj of een honda of iets anders is maakt niet uit.

Alles valt en staat natuurlijk met een beetje technisch inzicht en gezond verstand.

Link naar reactie

Amaai... wat een reacties... Ik ga er mij net druk in maken... ik amuseer me met het restaureren... Ik zal nog vele vragen stellen, ik wardeer jullie eerlijkheid en informatie!

Tot op heden ( voorvork, roulmementen; remtrommel zien er goed uit, tandwiel van de snelheidsmeter (ad as) kapot )

Link naar reactie

Amaai... wat een reacties... Ik ga er mij net druk in maken... ik amuseer me met het restaureren... Ik zal nog vele vragen stellen, ik wardeer jullie eerlijkheid en informatie!

Tot op heden ( voorvork, roulmementen; remtrommel zien er goed uit, tandwiel van de snelheidsmeter (ad as) kapot )

Precies wat Nero zegt post wat foto's.

Heel veel plezier gewenst met je vespa of wat dan ook en hou het simpel en veilig en trek je niet al te veel aan wat anderen er van vinden wat jij doet.

Jij bent uiteindelijk degene die er mee moet rijden en er plezier aan moet beleven,bedenk wel dat de meeste restauraties meer kosten dan ze ooit opbrengen.

Veel succes.

 

Groetjes,Thijs.

Link naar reactie

Ik heb zowel een 125 Super VNC1T en een Indonesische 150 Super VBC1T. Allebij van 1966. Ik heb toen ook veel opzoekwerk gedaan.

Qua carrosserie is er geen verschil: ik heb zelfs ergens gelezen dat deze eerste frames in Italië werden gemaakt, en samengebouwd werden in Indonesie.

Motorisch is er wel duidelijk een verschil, je kan dat merken aan een klein merkteken op het carter

 

De meeste onderdelen zijn van dezelfde kwaliteit: snelheidsmeter Veglia, voorlicht Siem,...

Ik heb ze beiden volledig opengehad, en er zit echt geen verschil op.

 

De scooter die jij hebt is in de 70's omgebouwd op 10 inch, met conversievelg

Aan het leder van de zadels zie je duidelijk Aziatische oorsprong

Het achterembleem is ook jaren 70

Het achterlicht is een slechte VBB replica, ook niet origineel

Achterbumper is ook typisch aziatisch

Stuur is ook typisch 70's, is van een sprint.

Je kan dat beter ombouwen naar het originele: een eerste serie primavera

 

De enige kleur waar deze scooter in verkocht werd is Max Meyer Blu 210

 

 

Het enige probleem bij deze scooters is dat deze werkelijk "gereden" hebben. Dus 150000km en meer is zeer normaal. Gevolg: verschillende delen aan het frame zijn uitgelopen, en moeten dus hersteld worden.

 

Jij hebt dus een VBC1T met een framenummer in de buurt van de 10000
 

Link naar reactie

De motor is geen indo, is al vervangen geweest in het verleden (150 super motor van 1972)... ik ga hem idd in het blauw spuiten, ben bezig aan de demontage om te zien wat ik ga vervangen...

- off topic: iemand een goed product voor het reinigen van onderdelen ( kogellagers, bouten en andere delen die vuil en vet zijn)? Zijn er do en don't voor het reinigen?

Merci voor de reacties

Link naar reactie

Is enkel voor de 'niet motor' onderdelen... Kogellagers defacto vervangen? of kan je ergens aan zien of ze nog dienst kunnen doen?

Ik krijg de twee stangen niet los, heb al WD40 geprobeerd, iets ruwere methodes, maar geen beweging in te krijgen... Is het opportuun deze kost wat kost te demonteren? of is er geen meerwarde? ( Zie foto's, het gaat dus over de stangen in de rode cirkels he, voor de duidelijkheid :-D)

post-17375-0-72340000-1447756832_thumb.p

Link naar reactie

Lees je even in over het reviseren van een blok. En ga eerst even een Haynes manual scoren, een SIP catalogus, en/of explosietekeningen ofzo, en gebruik de search functie.

 

Hier is een album met foto's van de revisie van een vork - deze is van een Rally, lijkt voor een deel op de jouwe. Elders op het net vind je foto reportages van andere vorken. VBB lijkt nog meer op de jouwe.

http://gallery.vespresso.nl/Vespresso/Referentie/Rally-Voorvork

Link naar reactie

Reinigen zou ik eerder met wat benzine of terpentine doen. Remreiniger spuit je veel te makkelijk een paar bussen van leeg op een blokje.

Spuiten    >   teiltje eronder  > oude tandenborstel >  kom je best ver met een bus hoor.

Maar ieder zijn manier :)

Link naar reactie

De motor is geen indo, is al vervangen geweest in het verleden (150 super motor van 1972)... ik ga hem idd in het blauw spuiten, ben bezig aan de demontage om te zien wat ik ga vervangen...

- off topic: iemand een goed product voor het reinigen van onderdelen ( kogellagers, bouten en andere delen die vuil en vet zijn)? Zijn er do en don't voor het reinigen?

Merci voor de reacties

 

Remmenreiniger is zowat het duurste wat je kan gebruiken om te reinigen. Elk revisiebedrijf verklaart je zot als je dat gebruikt :-) Voor de prijs van één bus vul je een halve bak van een onderdelenreiniger. En daar poets je 20 motorblokjes mee als je af en toe de grootste smurrie eruit zeeft. Geen onderdelen reiniger? neem dan een grote pvc bak. Maar ieder zijn manier inderdaad. 15-20 euro om één blokje deftig gepoetst te krijgen... dat vind ik er flink over. Ik gebruik remmenreiniger enkel voor remonderdelen of carburateurs.

Petrol is een handig, goed verkrijgbaar en redelijk goedkoop middel dat de job goed doet.

 

Maar het beste is nog steeds gewoon reinigingsvloeistof hoor. Dat bestaat! Elke auto-onderdelenzaak heeft dat. vraag er maar eens naar.

 

Lagers moet je eigenlijk niet klakkeloos vervangen. Maar lagers reinigen kan soms moeilijk zijn zonder ze eerst te verwijderen. Van mijn engelse motoren meet ik de speling netjes op, kijk of ze geen tekenen van inlopen vertonen en als alles binnen spel is gaan ze na deftig reinigen terug.

Standaard lagers die zonder voorspanning en met de juiste smering gemonteerd zitten hebben amper last van slijtage. Het grootste gevaar is vuil dat tussen de schalen komt. 

Link naar reactie

intressante link, maar enig idee hoe ik ze eruit krijg, geen zin om de boel kapot te kloppen... ( BTW: sip catalog en part book heb ik al... ) Ik weet dat er naaldlagers inzitten, maar zou het veel kwaad kunnen als ik die niet verwijder, als ik die niet los krijg?

 

warm stoken en met een werkplaatspers er uit (laten) persen. 

Link naar reactie

Dat en zowel de as als de lagers slijten, dus je hoort altijd beide tegelijk te vervangen.

 

Maar goed - ook daarvoor: ieder zijn mening - jij bepaalt uiteindelijk hoeveel moeite je in je restauratie wil steken.

Link naar reactie

Ontvetten met dasty te koop in de wibra. Je hebt de gele gewone en de agressieve rwarte bussen. Kosten bijna niks en werken echt goed. Nooit betere gehad en al veel gebruikt.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...