Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Geen Vonk Aan Bougie Van Pk 50 Xl 2 (Ontstekingsprobleem)


boomcar josee

Aanbevolen berichten

Dag iedereen,

 

ik denk dat ik me eerst best voorstel. Hoewel ik al 5 jaar ingeschreven sta op dit forum, ben ik vooral "ne stille meelezer" geweest. Ik heb hier al menig topics gelezen en heb vooral genoten van de vele restauratieprojecten. Maar nu na zoveel jaar zit ik zelf met een probleem aan mijn Vespa PK 50 XL 2. Na veel zoeken heb ik er echter nog geen oplossing voor gevonden. Daarom kom ik graag te raden bij bij jullie. Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen.

 

Het laatste toertje dat ik met mijn Vespa reed begon hij op hoge toeren wat te sputteren. Ik dacht dat ik misschien bij het tanken van 2takt wat te veel olie had gebruikt, dus ik maakte er niet echt een probleem van. Nu wou ik hem de dag erna terug starten maar dit ging niet. Eerste waar ik aan dacht was de bougie en idd die vonkte niet meer. Nieuwe bougie op gedraaid maar ook geen vonk. Dus volgende denkbeweging was richting bobine. Vervolgens op internet een nieuwe bobine besteld en meteen maar heel de mikmak, in totaal voor 60€, erbij besteld (nieuwe bobine, nieuwe bobinehouder, nieuwe bougiekabel, nieuwe bougiekop en nieuw bougie). Vorige week heb ik al deze stukken vervangen en dacht ik nu gaat ie zeker vonken, maar jammer genoeg nog steeds geen vonk. Terug zoeken dan maar.

 

Na wat zoekwerk kwam ik dan bij deze site terecht.

 

Daar heb ik stap 1 gevolgd; 3 (italiaans)gekleurde draden uit bobine en de groen op het kader en kicken. En nu eindelijk wel resultaat: een vonk.

 

Stap 2 heb ik overgeslagen aangezien ik heel de mikmak heb vervangen dus mag ik er wel van uit gaan dat deze werken aangezien ze splinternieuw zijn.

 

Nu stellen ze voor in stap 3 om de pick-up en/of de ontstekingsspoel te vervangen. Lap weeral 50€ erbovenop kwijt.

 

Vandaar dat ik nu wel eerst eens hier passeer voor ik voor de zoveelste keer weer wat geld ertegenaan smijt. Wat denken jullie? Heb ik andere mogelijke oorzaken over het hoofd gezien? Is er een andere oplossing? Wijst het sputterende laatste ritje aan op een bepaald probleem?

 

Ik kijk uit naar jullie antwoorden en hoop weer snel met mijn Vespatje te mogen rijden?

 

Alvast bedankt, Ward.

 

 

 

Link naar reactie

Hey Adrian, bedankt voor het meedenken.

 

Ik denk dat je met massa het gele draadje dat van de bobine komt bedoeld, niet? Na uw reply heb ik deze nog eens extra bekeken. Want ik had dit idd maar provisoir opgelost. Het draadje had ik geklemd tussen het vliegwieldeksel en het blok. Nu heb ik deze morgend er een kwartiertje aan geprutst om het iets wat deftiger op te lossen. raakvlak met blok wat geschuurd, massa ertegen, rondelle erop en een schroef erdoor. Dus al wat deftiger dan voorheen, en zeker contact met het blok. Hierna nogmaals geprobeerd te kicken met bougie tegen het blok. Maar helaas nog altijd geen vonk.

Jammer want dacht echt dat dit het misschien kon geweest zijn. 

 

Ik ben ook wat meer beginnen na te denken over vervangen pick-up en ontstekingsspoel. Maar dit kan toch niet het probleem zijn, anders had ik in stap 1 (zie hierboven) toch ook al geen vonk, of zit ik hier verkeerd.

 

Iemand nog suggesties?

 

Foto's over het probleem vind je hier, dit maakt het wat visueler en kan misschien helpen bij het zoeken naar een oplossing.

Link naar reactie

op de laatste foto zie je ter hoogte van de kickstarter een fiche zitten, trek die eens uit en kijk dan na of je vonk hebt. Indien dit het geval is zit je probleem ergens in je kabelboom en kan je dus verder gaan zoeken. Indien niet zit het probleem ergens aan je ontsteking/bobijn/bougiekabel

Link naar reactie

Pk'tjes hebben vaak problemen met de pick-up. Het stotteren geeft aan dat het met enige zekerheid de pick up kan zijn. even een pick upje (27 euro) en een vliegwieltrekker ritselen. Klusje is een uurtje werk.

Link naar reactie

Bedankt @ GeertVespa, Sjoerdo en Daan voor jullie reacties.

 

Zoals jullie (Geertvespa en Sjoerdo) hebben voorgesteld heb ik de fiche losgemaakt en nogmaals geprobeerd een vonk te forceren. Maar na een paar keer kicken nog altijd geen vonk te zien. Hieruit mag ik volgens jullie dus concluderen dat het probleem zich niet in de kabelboom bevind maar aan de ontsteking/bobijn/bougiekabel. Eerlijk gezegd wel een opluchting want ik denk moest het probleem zich in de kabelboom bevinden dit heel wat meer werk zou betekenen. Toch alweer een stap dichter bij de oplossing waarvoor dank.

 

Aangezien het probleem zich (bij wijze van uitsluiting) in het blokje "standalone" bevind kan Daan dus idd gelijk hebben. Maar voor ik de pick up vervang had ik hierover nog een vraagje. Hoe komt het dat wanneer ik (zoals ik in mijn originele post in stap 1 heb uitgelegd) de 3 italiaans gekleurde draadjes uit de bobine trek vervolgens het groene tegen het blok houd en kick, ik wel een klein vonkje krijg. Dit is toch een "schakel" die zich na de pick-up in de stroomkring bevindt? Dit zou toch kunnen betekenen dat alles hiervoor wel correct werkt. Of bekijk ik het verkeerd?

 

Alvast bedankt voor het antwoord.

  • Like 1
Link naar reactie

Hey,

Bobine e.d. heb je al vervangen toch? Dus dat kan het niet zijn. Alhoewel ik al weleens een nieuwe ducati bobine heb geplaatst die stuk was. Uit mijn hoofd is de groene draad de spoel. Het zou m.i. kunnen zijn dat je spanning opwekt. Maar er zijn massa's mensen die dit goed kunnen uitleggen. Probeer de pick up even en check je oude pick up alvorens je een nieuwe besteld. Er zijn 2 verschillende namelijk. Opstaande rand (soort driehoekje) en een dubbele pick-up.

Link naar reactie

Wat je ook nog kan doen is de weerstand van pick-up en ontstekingsspoel uitmeten met de multimeterl

 

Voor de pick-up de rode en witte draad aansluiten en je zou moeten meten, afhankelijk van het type al dan niet met elestart:

Voor de XL: 56 ohm met afwijking van +/- 5, voor de XL Elestart: 110 ohm met afwijking eveneens +/- 5 ohm

 

voor de ontstekingsspoel de groene en witte draad aansluiten en je zou moeten meten, afhankelijk van het type al dan niet met elestart:

Voor de XL: 450 ohm met afwijking van +/- 20, voor de XL Elestart: 500 ohm met afwijking eveneens +/- 20 ohm

 

Natuurlijk heb je hiermee geen 100 % zekerheid dat de meting binnen de limiet valt aangezien je in een 'koude ' onbelaste stand meet, maar het geeft alvast een goede indicatie. Bij draaiende motor kan bvb de spoel warm worden en dan wel buiten de limiet vallen bij het meten. 

Link naar reactie
  • 4 maanden later...

Bedankt aan iedereen voor zijn hulp.

 

Maar uiteindelijk had Daan de oplossing.

 

Het was dus idd een kapotte pick-up. Nog niet zo gemakkelijk die te vervangen. Is zelfs voor de eerste keer in mijn leven wat soldeerwerk aan de pas moeten komen. Maar ik ben superblij want begon er stilletjesaan genoeg van te krijgen. Nu enkel men sleutel van de Vespa terugvinden, want die ben ik in heel het proces verloren geraakt.

 

Merci

  • Like 1
Link naar reactie

Alle begin is moeilijk! Vliegwiel verwijderen en pick-up demonteren en dan het lastigste. Een schone hete soldeerbout, Ik spuit voor ik ga solderen altijd wat remmenreiniger of contact 60 over het oppervlak. Je oppervlak moet goed schoonzijn om mooi te solderen. 

 

Mocht het zijn dat hij het weer niet doet, controleer je soldeerwerk ;-)

 

Als je je sleutel niet kan vinden, dan zijn daar ook weer manieren voor, stuur verwijderen en je voorvork laten zakken. Met een kleine imbus de elektra rondom je slot verwijderen en uitboren.

aangepast door Daan
Link naar reactie
  • 4 jaren later...
Op 4/2/2015 om 08:54, Daan zei:

Pk'tjes hebben vaak problemen met de pick-up. Het stotteren geeft aan dat het met enige zekerheid de pick up kan zijn. even een pick upje (27 euro) en een vliegwieltrekker ritselen. Klusje is een uurtje werk.

Beste Daan, heb een vespa met vergelijkbare verschijnselen. Kun je verder helpen? Of weet jij iemand?

Ben niet de handigste.

Grt, Rik

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...