Niels_1977 Posted April 28, 2020 Author Posted April 28, 2020 14 hours ago, Frederik9111 said: Da's niet de kabelboom van een GLa (VGLA1T), maar van een GLx (VLA1T). Da's nie't zelfde eej. Benelux GLa/b's met accu hebben meestal een (sterk op de) VBA/VBB gelijkende kabelboom, maar ook die bestaat in verschillende modellen en kleurcombinaties afhankelijk van het jaartal). Naar mijn ervaring is GLa = VBA1T vóór chassisnummer 76050 (dus niet de GABOR kabelboom); GLB = VBBT1T; maar geen idee of dit te veralgemenen is. Die Gabor kabelboom met bijbehorend kleurenplan zal sowieso prima werken. Anderzijds... als je dan toch de kosten van een goede technische restoratie maakt is het opstapje naar een 12v-conversie niet echt veel duurder. €100-150 meer, maar wel met alle voordelen van een elektronische ontsteking (meer licht, luidere toeter, beter starten, onderhoudsvrij...). Ik heb een GLb, en de oude originele kabelboom kwam exact overeen met de nieuwe Gabor. Dus denk dat dat wel klopt. Conversie naar 12 volt had gekund, maar vond het tof om alles origineel te houden, en op 6volt goed werkend te krijgen. (maar mocht je het blok omruilen naar PX dan is 12 volt idd het slimst) En is gelukt!! Nu alleen nog op zoek naar een originele AC toeter van GPM/Milano, met blauwe logo. Originele toeter werkte niet meer goed, dus frontje vd toeter eraf gehaald, nieuw mechaniek erachter, rivets weer vast, et voila een werkende 6 volt toeter. Maar wil graag een originele GPM hebben die goed werkt.
Frederik9111 Posted April 28, 2020 Posted April 28, 2020 (edited) Zo zie je maar... Die Italianen (en blijkbaar ook die gasten in Jette) namen wellicht gewoon wat er toevallig die dag op het schap lag... Ik heb op mijn GLa een aangepaste Alu 2-poorts 177 Pinasco Magnycours en Flytech gezet: AANRADER hoor. Kan vlot mee met vergelijkbare PX-jes. De toeter doet het ook (goed genoeg, klinkt alleen wat hezer). Edited April 28, 2020 by Frederik9111
Niels_1977 Posted May 2, 2020 Author Posted May 2, 2020 Overigens een langlopend en veel gehoord euvel bij de Misa GL opgelost (vermoed ik) de accu liep altijd snel leeg als die was aangesloten, oorzaak; aarde/kortsluiting in de oude gecorrodeerde toeter. Toeter gerefurbished, oud frontje, nieuw mechaniek; probleem opgelost. 1
Niels_1977 Posted March 6, 2022 Author Posted March 6, 2022 Klein probleempje met de Vespa Misa, start moeizaam. Carburateur schoongemaakt maar weinig verschil. Het lijkt een elektronisch probleem, werkt soms 1 min prima, dan veel gestotter, backfire etc. (dus te vroege ontsteking en dan weer te laat) Hoofdverdachten zijn nu de condensator of de bobine. (waar gaat een condensator meestal aan kapot?) Wat denken jullie? Ontsteking is een ouderwetse puntenontsteking met 3 spoelen.
Adrian Posted March 6, 2022 Posted March 6, 2022 Begin met een andere bobine , Is gemakkelijkste Nergens iets los ? Kabelbreuk ? Etc etc
Niels_1977 Posted March 6, 2022 Author Posted March 6, 2022 Een kabelbreul gevonden, gerepareerd, maar nog steeds geen goede vonk. Grondplaat eraf gehaald om condensator te vervangen. Zou idd ook goed bobine kunnen zijn.
Pilaf Posted March 6, 2022 Posted March 6, 2022 Als je de grondplaat hebt verwijderd kan je ook meteen de massa en spoelen doormeten. Klinkt inderdaad als bobine of condensator maar een losse/slechte massa of slechte bougie/dop/draad kan uiteraard ook. Wordt een rondje ouderwets speuren en meten, het best even de connectoren naar de kabelboom los maken zodat je de motor “elektrisch” isoleert van het frame/kabelboom. Dat zoekt makkelijker en sneller. Is het je condensator, controleer je contactpunten ook even en kijk of deze erg zijn ingebrand. 2
Niels_1977 Posted July 21, 2024 Author Posted July 21, 2024 Wie heeft er een origineel Donza zadel wat bedoelt was voor de Gl (a/b) Misa? En kan hier wat fotos van delen? Ik ben benieuwd of het frame vh zadel wat bij mijn Glb zat een origineel Donza zadel is. Ik heb het topic gezien mbt het Misa Donza GS zadel, is dit zadel gelijk aan het Gl zadel, of is het Gl Donza zadel weer anders? Mits je een Misa Gl Donza zadel hebt zou het mooi zijn als je wat fotos vh frame vh zadel kan maken. Alvast dank! Hierbij de fotos vh zadel wat bij mijn Glb zat (het foam is nieuw, en de hoes hoort er niet bij, maar heb ik voor tijdelijk gebruikt);
Niels_1977 Posted July 26, 2024 Author Posted July 26, 2024 Na navraag bij een kenner blijkt het zadelframe het originele Donza zadelframe te zijn. Nu nog een origineel Donza zadel overtrek zien te vinden! 😅 Dus als iemand een in nette conditie heeft? Nog wat meer duidelijke fotos vh frame;
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now