Jump to content

Vespa misa glb uit 1961, electra problemen


Niels_1977

Recommended Posts

Iemand een idee waar ik voor de Vespa GLB een nieuwe koppeling kan vinden.

(werd oa gebruikt in de 125 VNA2T vanaf 081469 tot VNB1T, 150, VBA, VGLA, VGLB tot 043464)

Wijkt af van de px versie , de totale hoogte vd koppeling is lager, en de messing bus en dus ook binnendiameter vh tandwiel heeft andere afmetingen. 

De afmetingen vd koperen bus zijn 26 x 22 x 14,8mm

Bij een standaard px koppeling is dit 28 x 24 x 17,4mm.

Of mocht iemand zo'n bronzen bus in nieuw conditie hebben, dan is mijn koppeling probleem waarschijnlijk ook opgelost.

Link to comment
2 hours ago, DD_ves said:

Dank voor de links, de eerste van Sip is idd de juiste versie, maar ik hoop dat iemand evt een New Old Stock messing bus heeft.

De andere twee van Maskes zijn de modernere variant koppelingen, de versie met standaard px messing bus, die in alle px motoren wordt gebruikt.

Helaas past die moderne px koppeling niet in de oudere VGLB carters. (hangt ook vd productie datum van je blok af, zie de Sip link die je gepost had, daar staan de bloknummers genoemd waar deze afwijkende koppeling bij is toegepast)

  • Like 1
Link to comment
49 minutes ago, Frederik9111 said:

Past wel in de carters, als je ook een px primair tandwiel steekt.

Ok, zal ik nog eens testen.
Bij de eerste opbouw heb ik al eens de modernere px koppeling (zonder spie, alleen een test mbt het koppelingsdeksel/inbouwhoogte) gemonteerd gehad, de combi met de originele primair vd glb lijkt geen probleem te zijn (draaide probleemloos), alleen het koppelingsdeksel kreeg ik niet dicht, en er zat al een vrij dunne shim tussen koppeling en krukas van 1,5 mm.

Voor het vergelijk (ik heb inmiddels een verzameling px150 - 6-veren koppelingen) heb ik alle koppelingen op een vlakke plaat gelegd om zo de totale hoogte te bepalen, en te weten waar de verschillen zitten.

Helaas is de glb koppeling die ik heb de enige die 45mm hoog is, een px koppeling zit vaak eerder rond de 48 49 mm.

Het betreft echt een vrij uitzonderlijk versie koppeling. 
(oa voor VNA,VNB,150,VGLA,VGLB, zie de Sip link hierboven)

Ik kan natuurlijk ook stomweg een px blok eronder zetten (heb er inmiddels genoeg over) maar lijkt me juist gaaf om deze keer alles origineel goed werkend te krijgen.

Een nieuwe bgm krukas ligt al in de vriezer klaar voor de tweede opbouw vh blok.
 

 

Link to comment

GLa en GLb blokken zijn zo goed als identiek aan respectievelijk VBA en VBB. Die motortjes zijn in vele honderdduizenden exemplaren bebouwd hoor. Op de heel vroege eerste largeframes delen allen VNA, VNB, VBA, VBB en Douglassen, Acma N,  Motovespa’s, Misa... generatiegenoten dezelfde koppeling en primaire vertanding.

  • Like 1
Link to comment
11 hours ago, Frederik9111 said:

GLa en GLb blokken zijn zo goed als identiek aan respectievelijk VBA en VBB. Die motortjes zijn in vele honderdduizenden exemplaren bebouwd hoor. Op de heel vroege eerste largeframes delen allen VNA, VNB, VBA, VBB en Douglassen, Acma N,  Motovespa’s, Misa... generatiegenoten dezelfde koppeling en primaire vertanding.

Uhuh, klopt, daarom des te vreemder dat ik nergens losse reserve onderdelen of betaalbare koppelingen kan vinden.

Of mis ik belgische of franse winkels die dit nog wel verkopen?

Link to comment

 Neun gewoon de VBB koppeling steken he. De meeste internationale webstores nemen VGLA en VGLB niet op in de modellen lijst omdat die modellen niet op die respectievelijke markten zijn verspreid. VGLB net iets meer omdat dat chassisnummer ook heel kort in Duitsland en Scandinavië zijn verdeeld. Maar als je gewoon op VBB selecteert zit je in 99.9% van de gevallen juist.

 

Link to comment

Ok dank, ik zal eens gaan zoeken op vbb clutch.

Interessante thread mbt hetzelfde probleem op modernvespa:

http://modernvespa.com/forum/topic155835

Nog een overbruggingsoplossing gevonden, waarmee het mogelijk wordt om een modernere px koppeling te monteren in zo’n ouder type blok;

https://www.sip-scootershop.com/main/base/Details.aspx?ProductNumber=17651000&_language=en

(Wel opletten of de band dan geen contact gaat maken met het koppelingsdeksel.)

Echter eerst maar eens zoeken naar een vbb koppeling!

Link to comment

Je sprak hierboven over niet passen in de carter, niet het koppelingsdeksel. :lol:  Makkelijker is gewoon een nieuw PX(200) koppelingsdeksel te gebruiken.

Anderzijds zie ik niet meteen de meerwaardeverschil tussen een 6veers VNB/VBB-generatie-koppeling en een 6/7-veers PX-koppeling hoor. Zeker niet als je niet van plan bent de power extreem te gaan op drijven. Ik heb mijn VGLa-koppeling gewoon vernieuwd/versterkt met Pinasco veren, tussen- en frictieplaten en een BGM Superstrong sluitveer. Meer dan genoeg om een getransplanteerde VBB-4-bak en Pinasco 177 2-poorts in bedwang te houden. 

Edited by Frederik9111
Link to comment
3 hours ago, Frederik9111 said:

Je sprak hierboven over niet passen in de carter, niet het koppelingsdeksel. :lol:  Makkelijker is gewoon een nieuw PX(200) koppelingsdeksel te gebruiken.

Anderzijds zie ik niet meteen de meerwaardeverschil tussen een 6veers VNB/VBB-generatie-koppeling en een 6/7-veers PX-koppeling hoor. Zeker niet als je niet van plan bent de power extreem te gaan op drijven. Ik heb mijn VGLa-koppeling gewoon vernieuwd/versterkt met Pinasco veren, tussen- en frictieplaten en een BGM Superstrong sluitveer. Meer dan genoeg om een getransplanteerde VBB-4-bak en Pinasco 177 2-poorts in bedwang te houden. 

Ik had nog een nieuwe px koppelingsdeksel liggen, en dus ook getest, maakte helaas ook geen verschil.

Dus voor nu, eerst op zoek naar een vbb koppeling.

Ik hoef ook geen upgrade naar 7 veers, ook niet echt nodig met de minimale power van een standaard 150cc cilinder.

 

Overigens heb je binnen de p(x) koppelingen ook nog 2 varianten, de koppelingen vd px alt en de nieuwere px (lusso) koppelingen, zit ook weer een verschil tussen van 2 mm.

Normaal gesproken loop je niet zo snel tegen dit soort problemen aan, omdat vaak de originele koppeling nog goed is her te gebruiken. Maar ga je tunen, of aan veel oudere motoren sleutelen, dan merk je pas dit type verschillen.

Edited by Niels_1977
Link to comment

Daarom zit er (bvb) bij Pinasco upgradesets een 4de plaat die tussen de bovenste frictieplaat en de sluitring gaat. De korf zit dan in z’n geheel 1,5 mm meer naar binnen. Samen met wat dremelwerk lukt het net.

  • Like 1
Link to comment
23 minutes ago, Frederik9111 said:

Daarom zit er (bvb) bij Pinasco upgradesets een 4de plaat die tussen de bovenste frictieplaat en de sluitring gaat. De korf zit dan in z’n geheel 1,5 mm meer naar binnen. Samen met wat dremelwerk lukt het net.

Ah, handig!

Link to comment

Voorbeeldje 

27AA2D8E-AB0E-46BE-9DEC-C92E4F67A3F4.jpeg
 

Omdat ik geen Px 67t primaire liggen had voorlopig dus maar de originele wat gepimpt ^_^

 

BDE6A691-82E1-498D-9F3F-B4929359A0C1.jpeg

Edited by Frederik9111
  • Like 1
  • Sad 1
Link to comment
  • 4 months later...

Vraag voor de Misa kenners, welke toeter zat er oorspronkelijk fabriek af op de Vespa GLb uit 1961, ik zie als ik google veel verschillen, maar geen idee wat oorspronkelijk is.

En of dat automatisch hetzelfde type toeter was als de GL uit Italie?

 

 

5654CCD7-7E88-46F7-9754-29C466C44661.jpeg

Link to comment
42 minutes ago, iHans said:

Geen kenner maar deze zit er bij mij op en leef in de veronderstelling dat alle stukken nog origineel zijn.

DF0EA2FB-2B07-43B9-AE49-6DA3D7A90A8E.jpeg

Ok, is wel een gelijkstroom toeter (CC) althans als de toeter volledig origineel is, wat ik betwijfel, gezien de popnagels.

Ik vermoed oud frontje, nieuw mechaniek erachter. (en dan CA mechaniek)

Tevens, als ik met niet vergis, hoort een toeter bij de GLb Vespas CA te zijn. (oftewel Currente Alternate/wisselstroom of in het engels AC)

Maar dat zou natuurlijk ook per MIsa model kunnen verschillen, dat weet ik niet.

Ook opmerkelijk bij mijn toeter (met blauwe label) de plek vd bevestiging vd toeter, de 4 gaten zonder rivet, nog bij geen enkele andere toeter gezien.

Zo'n 6 volt toeter CC heb ik nog over, ook al geprobeerd te installeren, maar werkt niet in de draadboom, dus hoe heb jij de gelijkstroom toeter aangesloten?

Edited by Niels_1977
Link to comment

In het schema van een GLA staat de versie met accu als DC en zonder accu AC. Heb trouwens wel een heel zwak toetertje maar  dacht zelf altijd dat dat aan de lege accu ligt.

ik heb een GLB met accu dus zal die toch ook wel DC zijn denk. Verder totaal geen verstand van elektra trouwens, Google is mijn vriend... Heb een oudere restauratie die zo te zien alleen heeft bestaan uit spuiten van de buitenkant. Onder de billen en binnenin het frame niks gebeurd. Heb zelf ook nooit aan de kabels gerommeld buitenom het blok dus hoe het aangesloten is durf ik niet te zeggen. Als je er niet uitkomt wil ik best eens even kijken hoe het aangesloten is maar zal pas volgende week zijn.

Link to comment

Ok apart, ik heb bij de revisie de kabelboom vervangen door een nieuwe versie (maar met exact dezelfde kleuren) hier zat een electra schema bij van Grabor voor die specifieke kabelboom,

incl accu en AC toeter. :lol:

Dus het zal dan wel weer zoals we gewend zijn, verder zonder logica elk jaar weer compleet anders zijn geweest. 

Mocht je een foto kunnen posten van het electra schema van de GLA, graag!

Link to comment
1 uur geleden, iHans zei:

Da's niet de kabelboom van een GLa (VGLA1T), maar van een GLx (VLA1T). Da's nie't zelfde eej.

Benelux GLa/b's met accu hebben meestal een (sterk op de) VBA/VBB gelijkende kabelboom, maar ook die bestaat in verschillende modellen en kleurcombinaties afhankelijk van het jaartal). Naar mijn ervaring is GLa = VBA1T vóór chassisnummer 76050 (dus niet de GABOR kabelboom); GLB = VBBT1T; maar geen idee of dit te veralgemenen is.

Die Gabor kabelboom met bijbehorend kleurenplan zal sowieso prima werken. Anderzijds... als je dan toch de kosten van een goede technische restoratie maakt is het opstapje naar een 12v-conversie niet echt veel duurder. €100-150 meer, maar wel met alle voordelen van een elektronische ontsteking (meer licht, luidere toeter, beter starten, onderhoudsvrij...). 

Edited by Frederik9111
Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...