Jump to content
Vespaforum.be

Omzeilen starterrelais vespa pk50 s


Recommended Posts

Goedemiddag,

Ik ben bezig met de restauratie van een Vespa PK50 elektrische starter. En nu heb ik wat problemen met mn starterrelais. Stroom op de juiste kabels maar geen klik of aanslaan. Wat wel gebeurt bij rechtstreeks aansluiten op de  plus. Weet iemand een truc of manier om het starterrelais te omzeilen maar wel gebruik kunnen maken van de startknop? Of weet iemand wat voor schakelaar ik dan goed kan installeren?? Ik hoor het graag !!!

Met vr gr   Chris

Link to post

Heb je bij het starten de voornemen ingetrokken?? 

De meeste Vespa's hebben hierop een beveiliging staan en je kan ze dus niet starten tenzij je de voorrem intrekt 

grtz sidvespa

 

Link to post

Klopt. Die heb ik al doorverbonden. Heb namelijk gewoon 12 volt op mn groen/witte kabel. En ook op de dunne roze.  Dus als ik mn startknop induw dan gewoon 12 volt. Het gekke is, is dat mn starterrelais niet klikt. En ik heb er al drie geprobeert. Zou er een ander soort schakelaar zijn die wel hierop reageert? Denk dat die dunne groen/witte kabelte weinig stroom levert voor de dikke zwarte. Anders zou ik ze doorverbinden. Of is dat gek gedacht?

Link to post

Heb je de relais al eens doorgemeten? 

Of heb je de mogelijkheid om de relais even rechtstreeks op een accu te testen, als ik je verhaal zo lees dan komt er of geen spanning vanaf je startknopje op je relais of je relais heeft geen massa.

 

Link to post

Goedenavond, ik heb net nog even gekeken. Laat mij niet los he.... Als ik mn contactknop indruk dan krijg ik 12 volt. Dus dat is ok. Tevens zitten er de dikke rode draad op. Van de +. Daar staat ook gewoon 12 volt op. Wanneer ik mn startknop indruk zou hij het moeten doen. Wanneer ik die zwarte dikke draad rechtstreeks met de + verbindt dan doet hij het gelijk. Wanneer ik mn startknop induw, en meet waar ik 12 volt heb dan is het overal behalve op de pool van de zwarte draad. Kapot relais? Zou betekenen dat ik 3 kapotte relais heb !!!!!!!!    Ik heb ook de accu rechtstreeks op het relais aangesloten maar geen volt op de pool van de zwarte draad. Wel als ik 12 volt zet op die pool met zwarte draad. Dan start hij gelijk...zo vreemd. 

Link to post
15 uur geleden, Bowyer zei:

Heb je de relais al eens doorgemeten? 

Of heb je de mogelijkheid om de relais even rechtstreeks op een accu te testen, als ik je verhaal zo lees dan komt er of geen spanning vanaf je startknopje op je relais of je relais heeft geen massa.

 

Dank voor uw reaktie. Als ik mn startknop indruk komt er 12 volt op mn relais bij de groen/witte draad. Dus dat zit goed. Maar mn relais massa? Ik dacht dat mn relais alleen was om die 12 volt van mn plus door te geven aan mn startmotor. En dat de startmotor geaard was op het blok waar ook mn aardedraad aan zit. Als ik mn aardedraad los haal doen mn knipperlichten het ook niet dus die aarde is goed. Denk toch dat ik kapotte relais heb......het dunne stroomdraadje van de startknop levert te weinig om rechtstreeks op de dikke van de startmotor te zetten helaas. 

Link to post
14 uur geleden, nero zei:

Hiertussen ga je waarschijnlijk het juiste schema vinden.  Loop de draden na en meet ze eventueel uit. 

Groetjes, nero. 

Dank u voor uw reaktie. Alle draden lopen volgens schema. En leveren ook de 12 volt die zou moeten. Ik begin toch te denken dat ik gewoon 3 kapotte relais heb liggen. Ervaring met een relais uit een moderne scooter?  

Link to post

Zelfde issue gehad vorige week met een P200e. Hierbij was de schakelaar kapot die achter de koppeling zit. Je kunt die roze draad even rechtstreeks op je frame aansluiten zodat hij aarde maakt dan weet je of het aan die schakelaar ligt of niet. 

Link to post

Vanavond geprobeert maar geen reaktie, tik of klik. Wel mn bougie eruit gehaald en toen mn groen/witte draad rechtstreeks op de zwarte van de startmotor aangesloten. En dat werkt !!!!   Maar met bougie heeft de zwarte kabel te veel weerstand / is te dik dus dan draait die niet rond. Dus ik denk nu toch dat ik aan het werken ben met kapotte relais.  Of een dunnere draad naar de startmotor met een zekering ertussen maar dat in het aller laatste geval. Wil mn scooter zo origineel mogelijk houden. In ieder geval met originele onderdelen.  Super bedankt voor uw reaktie. Morgen een ander relais halen.  

  • Like 1
Link to post

Rare vraag maar heb je het relais wel op de juiste wijze aangesloten. Als ik hé T zo lees dan schakelt het relais niet als jij hem bekrachtigd met je startknopje. Relais gaan zelden kapot dus 3 kapotte zou wel een beetje vreemd zijn;).

Nog een rare vraag; begrijp je de werking en het nut van een relais?

Link to post
49 minuten geleden, Bowyer zei:

Rare vraag maar heb je het relais wel op de juiste wijze aangesloten. Als ik hé T zo lees dan schakelt het relais niet als jij hem bekrachtigd met je startknopje. Relais gaan zelden kapot dus 3 kapotte zou wel een beetje vreemd zijn;).

Nog een rare vraag; begrijp je de werking en het nut van een relais?

Ik begrijp je opmerking.  Tuurlijk snap ik het. En wat betreft de aansluiting, op de onderkant van het relais staan de kleurcodes. Dus met het schema kan je het niet fout doen. En ook zijn er brede en smallere koperen palletjes. Ook daar kan het niet fout gaan. Dus ja...ik snap de werking en weet hoe je hem moet aansluiten. Vandaar mn vraag....

Link to post

Oke dat is goed. Begrijp me niet verkeerd maar je zal de eerste en ook de laatste niet zijn die hele wonderbaarlijke dingen toeschrijft aan een relais:huh:

Kom ik weer terug op een opmerking die ik eerder ook al gemaakt hebt: is het mogelijk voor je om de relais even rechtstreeks op een accu en een multimeter te testen?

Mag natuurlijk ook een lampje en een paar draadjes zijn.

Link to post

Beste mensen.  Met schaamrood op mn kaken bedank ik jullie voor jullie hulp. Het probleem is verholpen. En het relais werkt. Het aardekabeltje aarde niet goed. Ik heb alles eruit gehad en daarna gespoten. Meestal maak ik waar de aardepunten zijn het een klein beetje kaal maar ergens is het toch niet goed gegaan. Maar de situatie is verholpen. Hij doet het en daar ben ik erg blij mee. Dank jullie wel !!!

20200405_001703.jpg

  • Like 2
Link to post

Mooie kleuren zo, fijn dat het opgelost is. Dacht zelf aan de zekering, die kwam ik nergens in het verhaaltje tegen. Veel rijplezier! 

Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Similar Content

    • By P.Leen
      Beste Vespa liefhebbers,
      Ik heb een lichtschakelaar die ik wil aansluiten. Ik heb een schema, maar toch lukt het me niet. Heeft iemand een foto van onderstaande lichtschakelaar, zodat ik kan zien welke kleur waar moet worden aangesloten? Ik zou er erg mee geholpen zijn. Alvast dank!
      mvg Peter

       
    • By P.Leen
      Beste Vespa vrienden,
      Ik heb een vraag over de ontsteking van mijn motovespa uit 1965. Op een of andere vreemde manier kan ik de contactpuntjes niet stellen. Deze gaan helemaal niet open. Ik heb nieuwe contactpuntjes geplaatst, maar dit mocht ook niet helpen. Het lijkt net of het `slepertje`van de contactpunten het ovale gedeelte van het vliegwiel niet raakt (waardoor de punten dus niet openen). Ik heb twee opties bedacht. Of het vliegwiel is versleten, wat mij erg vreemd lijkt, of er zit een verkeerd vliegwiel op ( Ik heb de vespa in deze staat, niet lopend, gekocht. Heeft iemand een idee? Alvast hartelijk dank. Peter Leenhouwers
    • By LordHelmchen
      Hoi,
      dit verenset vervangt de centrale koppelingsveer van de Smallframe Modellen. Is heel simple af te stellen, smooth te trekken maar houdt geweldig.  2o PK + X zijn geen probleem met de originele 3 koppelingsschijfen. Waarom veel geld uitgeven aan dure koppelingen of XL2-deksels als het makkelijker kan.
      Set inkl. 12 veren    65€
      Excuses voor mijn nederlands.
      Groet Ralph
    • By Fer
      Wie maakt het af...
      Door tijd en voornamelijk plaatsgebrek, moet ik helaas afscheid nemen van mijn wesp.
      Wie maakt het projectje af, enkel nog laatste aansluiting electra (nieuwe kabelboom is al gestoken) enkel lichtjes nog aan te sluiten. 
      Op Belgisch kenteken, volledig in orde met attest bouwjaar etc, zie foto’s. 

      Alle rekeningen van de Vespa Garage krijg je erbij, schrik niet enkel hier 1400,00€ opgemaakt. 
      motorisch in nieuwstaat, dus klaar voor vele duizende kilometers plezier.  Heeft na de volledige motor-revisie geen 25km gereden, door tijdsgebrek. 
      Omwille van bovenstaande verkoop ik deze niet voor een extreem lage prijs, maar doe een eerlijk bod en kun jij deze wesp ophalen. 
       

       
       
       
    • By DOMI13
      Hoi, 
      ik heb mijn vespa 6 jaar, ik dacht een toertje te doen. Bij het starten enkel zzzzz zzzzz, ik denk batterij plat, ik zal een nieuwe moeten kopen, dat is de 2 de al op 6 jaar, ms ook een oplader kopen. Ik had vroeger een Harley en die batterij kon ik nog wel opladen als ze volledig plat was. Kan ik dit ook voor mijn Vespa vinden?
      thkx voor de reacties
      domi
×
×
  • Create New...