Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Spaarrekening Versus Oldie


herbal

Aanbevolen berichten

Ik kan dezer dagen geen krant openslaan of ik word rond de oren gemept met artikels die me vertellen dat mijn spaargeld geen opbrengst meer heeft. Niet dat ik dat nog niet wist, maar er ontstaat langzaam een idee in mijn hoofd...

 

Aangezien er in mijn garage, na de nodige reorganisatie van rekken, prularia en schoenen van madam en dochter :blink: , plaats zou kunnen gemaakt worden voor een 3e scooter, denk ik aan een oldie. Waardevast  denk ik dan, en op die manier heb ik nog wat plezier van mijn spaargeld. Nu staat het af te koelen op de bank...

 

Maar... ik ben geen technieker. Ik kan wat technische basishandelingen uitvoeren aan mijn PX, uitlaat steken, band vervangen, etc...  maar op motorisch vlak ben ik een echte leek.

 

Ik zoek daarom een volledige en degelijke restauratie, van A tot Z. Opstappen, starten en af en toe rijden. Zou een 125cc moeten zijn, ik heb mijn rijbewijs behaald in september 1991. Een beetje te laat dus...

 

Iemand tips, bemerkingen, suggesties?

 

Zoiets als deze VNA bijvoorbeeld:

 

166lpp0.jpg

Link naar reactie

Als je voor een oldie wilt gaan ipv je spaargeld zou ik voor een 70' model kiezen, 10" wielen, makkelijk om aan te werken, onderdelen vlot verkrijgbaar, met een beetje aanpassingen kan je goed mee met het dagelijks verkeer,...

Ga voor eentje in o-lak, deze worden alsmaar zeldzamer in tegenstelling tot de gerestaureerde.

 

Mogelijkheden zijn: Sprint, Sprint Veloce, GT, GTR, ... , voldoende keus dus.

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Als je voor een waardevast investering wil gaan, zou ik een model zoeken dat makkelijk weer verkoopt; liever een eerste serie P dan een PX, liever een GTR dan een Sprint, liever een SS dan een GT160.

 

Als je een nu vers gerestaureerde koopt, betaal je de hoofdprijs, maar is het over 10 jaar nog maar de vraag of de Vespa nog in zo'n goede staat is, dat hij voor hetzelfde geld weer verkoopt - ik denk dat een geconserveerde in o-lak minder risicovol zal zijn.

 

En ga voor je rijbewijs, voor het nog ingewikkelder gemaakt wordt :) tot 125cc is een behoorlijke beperking in het uitzoeken van je favoriete oldie.

Link naar reactie

 

Als je voor een waardevast investering wil gaan, zou ik een model zoeken dat makkelijk weer verkoopt; liever een eerste serie P dan een PX, liever een GTR dan een Sprint, liever een SS dan een GT160.

 

Als je een nu vers gerestaureerde koopt, betaal je de hoofdprijs, maar is het over 10 jaar nog maar de vraag of de Vespa nog in zo'n goede staat is, dat hij voor hetzelfde geld weer verkoopt - ik denk dat een geconserveerde in o-lak minder risicovol zal zijn.

 

En ga voor je rijbewijs, voor het nog ingewikkelder gemaakt wordt :) tot 125cc is een behoorlijke beperking in het uitzoeken van je favoriete oldie.

+1

Het lijkt een muur waar je voor staat ... .maar doen doen !!!

Link naar reactie

heb hier anders nog een schitterende primavera et3 staat , volledig gerestaureerd , kleur bleu pavone 1980

Link naar reactie

Thanks voor de tips alvast...

 

En dat rijbewijs is inderdaad een "muur". Al bij al een hoop geld investeren om 25 cc meer te mogen rijden. Een echt zwaar machien interesseert me immers niet. Lessen en examens met een motor van minimaal 35 kw om met een Vespa van 150 of 200 CC te mogen rijden. En uiteindelijk enkel omdat ik twee jaar te laat geboren ben en mijn rijbewijs niet voor '89 heb behaald.  Ik weet het... ik bekijk het wit-zwart, maar uiteindelijk is dat wel de realiteit. Die discussie is hier op het forum al voldoende gevoerd dus ik ga niet opnieuw beginnen...

Link naar reactie

Als je zuurverdiende spaarcenten dan toch niets meer opbrengen. waarom dan niet éénmalig investeren in een waardevol en volwaardig motorrijbewijs ?

 

Tenzij je tevreden bent om altijd met een 125 rond te bollen. dan kan je nu al stilaan gaan uitkijken naar een mooie en goed onderhouden "oldie"

 

Langs de andere kant is 1000 euro geen "kattepis"..want als je al blij bent met een 125, kan je al duizend euro meer investeren in een oude Vespa.

Link naar reactie

de meeste modellen die gewild zijn en dus meer kans hebben hun waarde te behouden zijn helaas meer dan 125cc . Ik denk gierbij aan gs150, gs160, ss180, rally 180, rally200... Ik zou ook kiezen voor eentje in originele lak n in een zo origineel mogelijke staat. Restaureren kan immers 10 keer na elkaar, origineel is hij maar 1 keer. Moest je toch voor een gerestaureerde gaan, zorg er dan voor dat hij zo origineel mogelijk gerestaureerd is.

Link naar reactie

de meeste modellen die gewild zijn en dus meer kans hebben hun waarde te behouden zijn helaas meer dan 125cc . Ik denk gierbij aan gs150, gs160, ss180, rally 180, rally200... Ik zou ook kiezen voor eentje in originele lak n in een zo origineel mogelijke staat. Restaureren kan immers 10 keer na elkaar, origineel is hij maar 1 keer. Moest je toch voor een gerestaureerde gaan, zorg er dan voor dat hij zo origineel mogelijk gerestaureerd is.

Zet daar mijn ET3 125cc ook maar bij geert :-)

Link naar reactie

Een oldtimer Vespa als belegging, het lijkt me geen goed plan.

Ik denk niet dat de prijzen gaan blijven stijgen zoals de afgelopen jaren. Ik heb nog ooit een PX van een jaar of 10 oud gekocht, en hem 5 jaar en 15.000 km later verkocht voor het dubbele van de aankoopprijs. En ik had zeker niet meer gevraagd dan de gewone vraagprijs, want binnen een halve dag was hij verkocht. Ik denk niet dat dat in de toekomst nog zal lukken.

Van een oldtimer weet je zeker dat hij je elk jaar wat geld gaat kosten aan verzekering en onderhoud.

Maar als je zin hebt in een oldtimer en je hebt er het geld voor, dan moet je dat vooral doen. Om plezier mee te beleven, niet als belegging. En moest je hem ooit willen verkopen en je krijgt er meer voor terug dan je hebt betaald, dan is dat meegenomen.

Link naar reactie

Erwig , hier ben ik het absoluut niet mee eens (dat mag he ) , een echte oldtimer genre bacchetta , 125u ,faro basso , rally , ss , gs , zullen alleen maar duurder worden in de toekomst ,10 jaar geleden vertelde iedereen hetzelfde , het zal niet blijven duren !!!!  er verdwijnen er dagelijks door ongevallen en door andere oorzaken , Ik ga nu niet beweren om al uw spaargeld in scooters te stoppen , maar als je uw hobby kunt beleven , met de wetenschap dat het geen verloren geld is , is altijd mooi meegenomen ,natuurlijk heb je een bepaald risico als je er mee op de baan gaat rondrijden , en met alle respekt , maar een px kun je toch moeilijk een oldtimer noemen , ook al zijn ze al een aantal jaren in omloop 

groetjes Raf

Link naar reactie

Toch mee oppassen want jij kunt ook schade of breuk oplopen. Hem onderhouden gaat dan steeds meer en meer geld kosten. Wanneer je er 'voorzichtig' mee rijdt, ga je misschien je centen ooit terugzien maar er aan winnen? Mmmm... Ooit stopt het. Ik ken iemand die een citroen traction avant van het jaar 34 volledig gerestaureerd had met verborgen onderdelen na de 2 e wereldoorlog. In de jaren 90 was dat ding meer dan 20000 euro waard. Hij is em kwijt geraakt in 2004 aan 12500 euro...

Link naar reactie

Wat je wel merkt - dat het goedkoper wordt, en dus steeds meer gaat lonen om op grote schaal perfecte replica's te maken; en van steeds meer zeer zeldzame onderdeeltjes (denk aan de afschermplaatjes onder de headset van een SS, of originele T5 zadels) worden nu al niet van echt te onderscheiden kopietjes gedraaid (of is de productie weer opgestart).

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Ik heb mijzelf in een dergelijk verhaal gestort. Vijf jaar geleden heb ik ergens een chassis op de kop kunnen tikken van een Faro Basso. Na veel zoekwerk naar onderdelen, ben ik tot de conclusie gekomen dat dit voor mijn beperkte kennis wat te hoog gegrepen is. Een nieuwe zoektocht naar iemand die de renovatie op zich kon nemen bood zich aan. Vlaanderen zit vol handige Harry's die denken dat ze een Vespa kunnen renoveren. Er zijn er echter weinig die dit ook echt kunnen en willen doen.

Mijn zoektocht bracht mij bij tutto scooter vintage in la Louvière. Daar zit hij nu al bijna een jaar binnen en het ziet er naar uit dat ik hem de komende weken zal terug zien.

Ook dit voertuig inschrijven zonder documenten was al een opdracht op zich. Na een lange zoektocht, heb ik de nummerplaat en inschrijvingsbewijs sinds een week in mijn bezit.

Dit hele verhaal zal mijn ongeveer € 6000 gekost hebben. Daarvoor zal ik wel een Faro Basso VM1T in mijn bezit hebben gemaakt met de originele onderdelen zoals hij van de band rolde in 1953.

Een heel verhaal natuurlijk om het volgende duidelijk te maken.

Ik ben ervan overtuigd dat ik financieel een goede zaak zou kunnen aan doen. Ongetwijfeld kan ik deze voor meer geld (zoveel of de zot die er wil voor betalen) verkopen. Als je echter die inspanning hebt gedaan voor iets waar jouw hart voor smelt, ben ik ervan overtuigd dat je liever overleeft op water en brood dan dit juweeltje te verkopen. Dan heb je een goede investering, maar je zal het geld nooit terug zien.

Ik geef jouw de volgende raad. Maak voor jezelf een keuze of je een Vespa wilt kopen of dat je eerder geld wilt verdienen.

Als je kiest voor de Vespa, investeer dan in een rijbewijs. Koop de Vespa waar je al heel je leven van droomt en draag er heel goed zorg voor.

Als je kiest voor de opbrengst, investeer dan in een beleggerscursus. Ga beleggen in aandelen, obligaties, vastgoed, ... Ik ben ervan overtuigd dat deze veel meer kunnen opbrengen en dat je deze beleggingsproducten met veel minder hartzeer zal kunnen verkopen.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...