ePit Geplaatst: 7 maart 2015 Delen Geplaatst: 7 maart 2015 Uit de lessen fysica wordt de luchtweerstand 4 keer groter als de snelheid verdubbeld... : Dus de GTS 300 heeft een topsnelheid van om en bij de 130 kilometer per uur in huis als je je verlaagt tot een ietwat gebogen zithouding. Rechtop loopt dezelfde GTS maar 120 kilometer per uur en met een duo achterop boet je nauwelijks enkele kilometers aan snelheid in. Dus niet het gewicht maar het windoppervlak bepalen grotendeels de topsnelheid. Mannen met dikke armen en brede schouders (grotere A * Cw) hebben dus pech als het op snelheid aankomt Link naar reactie
Vespaciao Geplaatst: 7 maart 2015 Delen Geplaatst: 7 maart 2015 ... ... ... ..een 300 koop je niet om topsnelheden mee te halen, maar voor zijn "krachtig koppel" dat je af en toe "nodig" hebt...en omdat je de motor niet constant moet "forceren"... hoge snelheden op "kleine bannekes" is trouwens niet zo aangenaam rijden... daarvoor hebben ze zwaardere motorfietsen met "grote banden" uitgevonden Link naar reactie
Bart_GTV250 Geplaatst: 9 maart 2015 Delen Geplaatst: 9 maart 2015 Zonder het beenkleed trekt hij merkelijk sneller op. Ik geef meestal gewoon planchee en dan gaat hij goed door tot 100, vanaf dan is het slakkegang. En tot mijn verwondering gaat hij nu evenvlot door ergens tussen de 105 en 110. Op een weg waar ik blij mag zijn 115 op de naald te halen, haalde ik vorige week vlot 120, als ik niet moest afremmen voor een ander voertuig, denk ik dat hij er zelfs over zou gaan, op vlakke weg. Dus zowel optrekken als topsnelheid is een serieus verschil. Straks gaat mijn koffertje er ook nog af, in de winter heb ik meer opbergruimte nodig voor een dikke skibroek, maar eens het weer boven de 7 graden gaat, heb ik dat niet nodig. Heb ergens gelezen dat een 250 max 118 km/u kan, das 128 op de teller. Link naar reactie
Wutsie75 Geplaatst: 9 maart 2015 Delen Geplaatst: 9 maart 2015 Amai, gij zijt nogal bezig met die topsnelheid... Genieten en hoe meer je rijdt, hoe sneller ie zal gaan! Veel plezier! Link naar reactie
ice man Geplaatst: 9 maart 2015 Delen Geplaatst: 9 maart 2015 binnekort pakken ze u scooter af da ge te snel rijd Link naar reactie
Bart_GTV250 Geplaatst: 10 maart 2015 Delen Geplaatst: 10 maart 2015 Mijn Vespa is mijn vervoermiddel naar het werk, ik rij nooit in het weekend voor mijn plezier een toerke op het gemak. 's Morgens en 's avonds volg ik dus gewoon het dagelijks woonwerk verkeer, en ik denk dat dat automatisch sneller gaat dan in het weekend toeren. Link naar reactie
Bart_GTV250 Geplaatst: 17 april 2015 Delen Geplaatst: 17 april 2015 Nieuwe batterij gekocht, originele was bijna 8 jr oud, elke dag aan de druppellader en 's avonds toch weer plat. Resultaat; vinniger, das leuk topsnelheid; ik slaag erin om de naald tot net voor 120 te krijgen, eenmaal net er voorbij. Dus de top is nog altijd niet wat het moet zijn. Hij trekt nu wel beter door tot de naald 110 haalt. Dat vind ik al veel veiliger, als ik inhaal, wil ik gewoonweg zo snel mogelijk er voorbij zijn, en nie lanterfanten links. Link naar reactie
ice man Geplaatst: 17 april 2015 Delen Geplaatst: 17 april 2015 beste bart gtv dat is op te lossen door een andere cylinder van malossi te laten plaatsen!dan zal em veel sneller optrekken. kost wel je maandloon tis maar wat je ervoor hebt! Link naar reactie
ice man Geplaatst: 17 april 2015 Delen Geplaatst: 17 april 2015 mijn vespa is juist het tegenovergestelde ik rij juist voor mijn plezier en vooral in het weekend zeker als het mooi weer is . Link naar reactie
Wutsie75 Geplaatst: 17 april 2015 Delen Geplaatst: 17 april 2015 Vinniger door een nieuwe batterij te steken? Tiens, das nieuw voor mij... Leg eens uit? Verder vind ik 110-120 voor een gts'ke echt wel goed. Mocht ik meer willen kocht ik een moto. Gr! Link naar reactie
ice man Geplaatst: 19 april 2015 Delen Geplaatst: 19 april 2015 dan moet ik dringend mijn batterij gaan vervangen lol Link naar reactie
LighScan Geplaatst: 19 april 2015 Delen Geplaatst: 19 april 2015 Als ge 120 op een GTS/GTV doet, hebt ge dan niet veel last van de (zij)wind? Al vanaf 70 heb ik daar vaak last van(!) Link naar reactie
DOMI13 Geplaatst: 19 april 2015 Delen Geplaatst: 19 april 2015 Half scherm en tis opgelost Grtz Dominique Link naar reactie
Bart_GTV250 Geplaatst: 20 april 2015 Delen Geplaatst: 20 april 2015 Toch even verduidelijken; ik denk dat ik 90% of meer met de naald onder de 100 rij, dus max 90 in t echt. Af en toe, als de wind het toelaat, en de weg is vlak, en er is geen verkeer, en er zijn geen zijwegen, en, en,en, dan probeer ik er alles uit te krijgen. Maar ik ben dus geen brokkenpiloot of hardrijder. maar de topsnelheid is de enige spec die ik zelf kan controleren.En blijkbaar wijkt die nogal fel af. Het enige wat ik wil, is dta ik op een veilige manier een auto kan inhalen waar het mag en kan, en dat wil zeggen zo snel mogelijk er langs door. Ik ben sinds september vorig jaar 2 x in een situatie beland die ik als onprettig kan omschrijven; ergens in november denk ik reed ik heel traag op een rondpunt, en een plotse windstoot duwde me nr links en de poot raakte de grond, niet gevalen maar direct wakker, en deze morgen; ik reed weer op een rond punt, heel opt gemakste, en een aanstormende rvachtwagen had mij blijkbaar niet-willen-zien, schoot gewoon het rond put op waar ik reed, chauffeeur schrok toen hij mij zag, maar als ik niet ales dichtkneep en naar het midden zwenkte, zat ik er mooi onder, tegen 15 per uur. Een motor is niks voor mij, gaat te snel, ik heb die mechanische grens nodig anders rij ik me te pletter, gewoon recht vooruit tegn 150 ergens tegenop of zo. Link naar reactie
LighScan Geplaatst: 20 april 2015 Delen Geplaatst: 20 april 2015 Half scherm en tis opgelost Heb een scherm hoor ;-) Het is dan ook vooral wind van weerskanten (rechts/links) dat mij enorm stoort en zorgt dat ik telkens kleine correcties moet uitvoeren om mooi recht te rijden. Ik rij wel met een topkoffer, misschien eens proberen die er even af te halen. Link naar reactie
Bart_GTV250 Geplaatst: 21 april 2015 Delen Geplaatst: 21 april 2015 Lighscan, in de winter rij ik met alles wat er te krijgen is op mijn Vespa; half scherm, stuurmoffen, beenkleed, topkoffer. Al die dingen vertragen alles. Topkoffer is wel handig, maar inderdaad wordt een ritje veel onstabieler. Zelfs mijn half scherm geeft hinder. Recht vooruit rijden met een VEspa lukt trouwens nooit met die kleine wieltjes, ik zie vaak een zware motor tegen 90 per uur kaarsrecht rijden, dat lukt dus niet met een Vespa. Dat is normaal. Link naar reactie
nero Geplaatst: 21 april 2015 Delen Geplaatst: 21 april 2015 Neen,da's ni normaal... Groetjes, nero. Link naar reactie
Bart_GTV250 Geplaatst: 21 april 2015 Delen Geplaatst: 21 april 2015 Nero, snap ik niet, is jouw Vespa ongevoeliger voor zijwind? Ik meen dat als je rond de 90 rijdt, dan merk ik toch al snel dat de Vespa een beke kan dansen? Link naar reactie
nero Geplaatst: 21 april 2015 Delen Geplaatst: 21 april 2015 Je zegt dat recht vooruit rijden nooit lukt met die kleine wieltjes, da klopt niet... Ofwel houd je het stuur te krampachtig vast, ofwel probeer je constant tegen te sturen. Dat zorgt ervoor dat je idd geen lijn kunt houden. Volgens mij kijk je niet ver genoeg naar waar je moet rijden (blik op oneindig) en ben je te geconcentreerd bezig met je stuur. En wat mogelijke zijwind betreft, persoonlijk vind ik dit heerlijk om tegen de wind in te surfen. Groetjes, nero. Link naar reactie
Imhotep Geplaatst: 21 april 2015 Delen Geplaatst: 21 april 2015 probeer eens je stuur te "lossen", dus gewoon je hand rond het stuur houden maar het eigenlijk niet meer vasthouden. Dat weet je direct of het aan jou ligt of aan andere factoren. Link naar reactie
LighScan Geplaatst: 21 april 2015 Delen Geplaatst: 21 april 2015 Ik ga de tips eens toepassen! Zonder topkoffer gaf niet zeer veel verschil. Link naar reactie
Bart_GTV250 Geplaatst: 23 april 2015 Delen Geplaatst: 23 april 2015 Nero, ik denk dat we dan hetzelfde bedoelen. Je moet inderdaad niet proberen te krampachtig het stuur vast te houden. Gewoon losjes vasthouden. Als ik rij kan ik bvb mijn hand vlak op de handvaten leggen, vingers gestrekt. Meestal ligt mijn linkerhand gewoon open o het stuur, twee vingers houden de rem een beke vast. Rechts moet je natuurlijk de gas vasthouden. Maar niet reageren op elke beweging, vertrouw er op dat je Vespa toch rechtdoor gaat. Dat lukt perfect op de normale Vespa snelheden, zelfs met zijwind. Have fun. Link naar reactie
LighScan Geplaatst: 25 april 2015 Delen Geplaatst: 25 april 2015 Jullie tips zijn goud waard. Blijkbaar hield ik bij hogere snelheden (>60km/u) mijn stuur iets te stevig vast. Na het opvolgen van de tips, en mijn Vespa wat meer vertrouwen te schenken, is het een wereld van verschil! Link naar reactie
Wilby Geplaatst: 25 april 2015 Delen Geplaatst: 25 april 2015 Ik heb heel dit forum al doorlezen en dit is een van de meest onnozele topics die ik kan vinden. 1-Als je constant zo met je topsnelheid bezig bent zal het waarschijnlijk niet lang duren of jij of je Vespa zullen sneuvelen, wat ik je niet toewens. 2- Om veilig een auto te kunnen voorbij steken, en als die auto u ziet komen en wat gas bijgeeft sta je daar mooi voor lul met je topsnelheid. 3- Natuurlijk klopt de goede raad van Nero, te geconcentreerd met je stuur bezig, en dan kom jij af met te krampachtig vasthouden enz... nee je kijkt constant op je km teller ipv naar de baan. 4- Kom 31 mei naar Aalst met uwen 300, en rij mee met de groep, vorig jaar gemiddelde snelheid 25/h denk ik, dacht soms dat ik ging omvallen , zo traag ging het, maar genieten man... Toffe mensen, perfecte ambiance en al wat ge maar wilt. Heeft uiteraard niets te maken met woon/werk verkeer, dat is iets anders, maar je bent sowieso sneller dan de auto's als er druk verkeer of file is, dus waarom zo een probleem maken over die topsnelheid, Vespa is Fun! Groeten Wilby. Link naar reactie
Bart_GTV250 Geplaatst: 27 april 2015 Delen Geplaatst: 27 april 2015 Wilby, ik wou dat ik zoals u kon zijn, a l'aise. Ma traag is niet genieten voor mij tijdens woon-werk. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.