Ga naar inhoud
Vespaforum.be

177Cc In Px Van 2012. Wie Helpt...?


tyro13

Aanbevolen berichten

Hey vrienden,

Mijn vrouw rijd nu een paar maand rond met haar px 125 tot haar grote tevredenheid.

Ook het schakelen loopt beter als verwacht. Nu als we samen rijden (ik rijd met 300gts SS ) valt de px soms wat flauwtjes uit.

Wat er al een veranderd is, is een polini uitlaat, polini venturi, sip zwarte tubeless wielen, bitubo voor en achtervering.

Nu rijd ik zelf ook feitelijk graag met de px maar Zoals eerder gezegd...mankeert ze wat pit.

Nu zouden we graag wat extra peper aan toe voegen...

De vorige extra's heb ik allemaal zelf gedaan, maar op motorisch vlak ben ik een leek...maar wil wel leren.

Wat is nu de bedoeling, we zouden graag een grotere cilinder steken( maximum dat mogelijk is, 177cc?)

Ik las ook al spoelpoorten aanpassen whatever dat mag zijn en best ook een verstevigde/race krukas en een 24/24 carbu met de polini venturi. Dat is natuurlijk heel wat waar ik mezelf geen meester over zie maar dolgraag wil aan meehelpen.

Wie is hier terdege van kennis en wil eventueel tegen betaling deze klus uitvoeren. Het zou fijn zijn als dit nog eens in de regio Zottegem Erpe mere Gent Aalst Geraardsbergen ninove moest zin

Alle info tips graag welkom. Indien niemand welke dealer kennen jullie die zo een zaken wil uitvoeren.

Aan opmerkingen zoals, ik zou dat niet doen etc heb ik weinig aan. Ik weet dat de bedrijfszekerheid minder zal zijn, maar de vespa wordt sporadisch gebruikt en dan nog meestal bereden door mijn vrouw die er iets zachter mee omspringt.

Oja ik las ook ergens dat als je deze investeringen wil doorvoeren je beter uitkijkt naar een 200cc motor. Dit is voor mijn part ook een optie die zeker mogelijk is.

Bedankt alvast

Link naar reactie

Vooralsnog is je verhaal nogal breed:

- laten doen door een hobbyist met meehelpen en betalen

- laten doen door een dealer (kun je die beter de keuzes laten maken lijkt mij)

- zelf doen (ohnee, dat niet)

- een p200 blok (gereviseerd? laten reviseren? laten ombouwen? zelf ombouwen? budget  van meer dan 1k eurotjes?)

- en we mogen vooral geen commentaar geven, want je weet het allemaal al

Link naar reactie

Ik heb vroeger zelf een 177cc DR kit gehad op mijn PX en toch wel wat miserie mee gehad (was wel voor dagelijks gebruik). Ik ben uiteindelijk toch ook overgestapt naar de aanschaf van een 200cc motorblok (plug and play wat je niet altijd kan zeggen van tuning kitjes) en heb daar nog geen seconde spijt van gehad. Dan ben je gerust qua betrouwbaarheid en heb je zeker de extra power die je wil. Het is op lange termijn zeker de investering waard. Je kan dan nog beslissen om je origineel 125cc blokje bij te houden en op het schab te leggen of je kan het 125cc motorblok te koop aanbieden om een deel van de kostprijs van het 200cc motorblokje terug te winnen.

Link naar reactie

Je hebt nog één ding vergeten te vermelden, tuningkitjes zijn veur... :)

 

Ik heb me laten vertellen dat je bij het plaatsen van een 177cc- kit je niet persé de inlaatpoorten hoeft aan te passen, alleen de sproeiers.

 

Als je voor een "top"tuning gaat denk ik niet dat je vrouwtje nog gaat rijden, tenzij ze graag wheelies trekt. Racingkitjes zijn echt niet aangenaam om te rijden, behalve op een circuit.

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Draai of keer het hoe je wilt,als je een 300cc wil volgen,moet je een 2 de 300cc kopen...

Een 125 kitten kan,maar die moet ook gerodeerd worden,als die dan maar af en toe is bolt,is die binnen 2 jaar gerodeerd om dan te zeggen ; mja,die kan toch nog niet echt volgen...

Misschien is kijken bij Streetzone,die heeft al een tijd een LML tekoop staan die volgens de advertentie sneller is dan zo'n 300,en voor maar 2500€..uwe overlaten en die kopen gaan goedkoper uitkomen dan een ombouw naar een snellere motor.

Link naar reactie

tot 70kmh volgt een px200 een gts250,al moet ge dan wel schakelen als ne zot, dus zoveel zal dat bij ne gts300 ook niet schelen.

 

mijn mening: om ietswa effect te hebben van een 177 kit, moet je al richting parmakit, polini,... gaan. gevolg: meer pk's, en meer koppel, MAAAAAR houd u vast, nu kommet: met ne px125 en px200 hebde constant koppel, eender wanneer je gas geeft. in tegenstelling tot die 177 ga je enkel koppel hebben binnen die bepaalde powerband van laat ons stellen 3000-6000 toeren. op zich rijdt da plezant, maar mijn ervaring wijst erop dat dit plezant is, maar niet als enige scooter en niet om constant mee te rijden.

 

als ge het kostenlijstje voor uzelf even maakt, en je deftige tuningonderdelen gebruikt : carbu, krukas, cilinder, uitlaat,  overbrenging,... gaat uw lijstje niet ver van een standaard gereviseerd px200 blok zitten.

 

in mijn ogen is een px200 beresterk. ikzelf ben vorige zomer met de Gunter naar mersea island gereden over d'autostrade, alletwee met ne px200. 400km enkele rit, zonder problemen. dit mogen er vele met een 177kitje ook eens voordoen.al heb ik mijn twijfels of er vele het gaan halen

 

bij deze dus my humble opinion... 

Link naar reactie

Dank u voor de wijze woorden.

 

Voor alle duidelijkheid mijn vrouw heeft geen motorrijbewijs. En nee we willen geen 2e gts...de px is gekozen voor zijn meer vespalooks en omdat hij minder log is als een gts voor de vrouw.

 

En nee tis niet de bedoeling als ik volle gas geef dat ze me kan volgen...de bedoeling is gewoon wat meer pit te hebben...is dat nu zo erg!?

We hebben ook 2 kids,die regelmatig meerijden als we erop uittrekken, en als je dan al met 2 op een px 125 zit... gaat t wat trager wat het voor mij soms een beetje irritant is. Ook al is vesparijden gezellig cruisen...het wachten hangt soms de  kl... ..uit. hahaha

Heb in mijn jeugd altijd "opgefokte" brommerkes gehad en nooit misere gehad. mits goede rodage en goed warm rijden en niet constant volgas...kan dat volgens mij geen probleem zijn.

Maar ik sluit me idd aan bij de mening :is al die kosten nodig van de tuningparts als je voor een vergelijkbaar bedrag een sterke 200cc kan kopen. Dan is idd mijn keuze gemaakt. Maar tzou kunnen zijn dat je enkel met een cilinder en aangepaste carbu al een eindje komt in onze verwachtinge...tenslotte ga je van een 125 naar 177cc dat is toch 50 meer. procentueel is dat toch heel wat!

 

wat betreft "hezelf doen" is dit gewoon uit interesse...lijkt me logisch als je van vespa houd. Het is simpel je wespje binnen te doen bij een dealer en de euro's op tafel te leggen... dat is niet mijn ding, maarja als t niet anders kan...

Maar ik wil niet over één nacht ijs gaan en daardoor gebruik maken van het forum om mensen die al jarenlang ervaring hebben me te laten bijstaan.

ook wil ik toch eens benadrukken dat de vespa enkel gebruikt wordt voor uitjes, kleine boodschappen en niet voor dagelijks woon werk verkeer.

 

Wat betreft mij opmerking, dat ik weing heb aan commentaar "ik zou dat niet doen"... heb ik dat verkeerd geformuleerd. Sorry.

 

Ik wil vooral weten van gebruikservaringen, mensen die een 177cc kit hebben. Wat ze ervan vinden...etc

 

en wie een degelijk of gereviseerd 200cc blok heeft mag me dit wel laten weten.

 

En nogmaals bedankt aan de mensen die actief bijdragen aan dit topic. Ik vermoed dat er toch nog mensen zijn die uit hun 125 wat meer willen halen!

Link naar reactie

tuning kost geld ,zeker als je een 300 wilt bijbenen of achterlaten :D  , alles kan , als je het goed wil doen natuurlijk , maar er zijn er veel die een 177cc kitte steken hebben zonder problemen , maar koop u inderdaad een 200 en veel van uw vragen kap je in de vergeetput

Link naar reactie

Ik heb een Bajaj Chetak met DR 177 met booster poort, 24 carb, racekrukas, langere primaire overbrenging en Sip road. Loopt 100km/h zonder problemen..

 Alleen of met twee maakt niets uit. Veel koppel en power tot 7000t/min.

Maar het is geen 200. :)

Sara

Link naar reactie

Wel Sara 1963 die setup zou ik ook willen. Alleen zou ik liever gaan voor de polini cilinder.

Heb jij dat zelf laten doen ergens of heb je je chetak zo gekocht.

Kostenplaatje van het geheel?

Link naar reactie

Vandaag wat zitten surfen en bij den Duits terecht gekomen.

Volledig gereviseerd 200blok met 221cc malossi dellorto 30 carbu en malossi uitlaat met carbon dempertje.

Foto's gezien en ziet er nieuw uit. Zou uitkomen op 21pk op achterwiel... Kostprijs 1300€

Redelijk wat euries maar dat kriebelt serieus. Om wat euro's te recupereren zou ik eventueel mijn 125 blok te koop aanbieden. 2012 en 2237km momenteel. Hoeveel mag ik daar voor vragen?

Link naar reactie

Hierbij een overzicht van wat ik net kreeg van de verkoper.

Der Motor ist mit neuen Motorhälften aufgebaut worden.

Malossi 210 Zylinder

Zentralzylinderkopf

Mazzuchelli Langhubwelle 60mm Hub

MRB Ansaugstutzen mit Polini Membranen

30er Dellorto Vergaser

PM Evolution Auspuff mit Carbondämpfer

Konisch angepasster Krümmer mit O-Ring-Flansch und gefederter Aufhängung

Alle Verschleissteile erneuert : Schaltkreuz, Getriebeteile, Simmeringe, Lager ...

Der Motor hat zu Testzwecken erst einige hundert Kilometer gelaufen.

Er wird ohne Kupplung und Schwungrad verkauft.

Mit der richtigen Abstimmung sollte der Motor locker über 25PS ans Hinterrad bringen.

Wat vinden jullie hiervan

Link naar reactie

Stel dat deze motor aangekocht wordt. Zijn er dan nog zaken waarmee rekening moeten gehouden worden? Koppeling?!...

Wat bedoel je mr160 met overkill?

Wat bedoeld de verkoper met schwungrad?

Kan je deze motor letterlijk beschouwen als plug and play? Maw inhangen en rijden(hopelijk zonder zorgen..)

Link naar reactie

Als je een gereviseerd blok koopt, heb ik toch wel de verwachting dat 't ding perfect loopt, en je er niets meer aan hoeft te doen: zonder koppeling en vliegwiel kun je dat niet bepalen.

Er zat ws. en licht vliegwiel op en een versterkte koppeling: die moet je dus nog aanschaffen. Versterkte koppeling met 25PK is wel een beetje een must.

Een p200 heeft standaard iets van 9 PK, dus 25 PK is vrij hard getuned, en niet iets vergelijkbaar met wat je nu rijdt: denk wheelies en 120 kunnen... In my humble opinion: Meestal niet iets voor vrouwlief. Maar ik zeg 'meestal' ;) probeer misschien eerst eens zo'n getunede bak bij een club bij je in de buurt, als je er geen 7 kleuren stront van schijt, doen. Oh - en er gaat geheid om de 1000km iets stuk, dus diepe zakken is ook wel handig.

Zo'n krachtig blok behoort er flink van langs te krijgen: vergelijk met een golf gti 2de hands kopen - is niet van een oud vrouwtje geweest. Je kunt ook de-tunen, maar ja - dan koop je wellicht beter een standaard blok.

Link naar reactie

Wel als je Tss de regels leest staat er indien goede afstelling er 25pk zou mogelijk zijn. Pfff hoeveel t er zijn is niet echt noodzakelijk. En 120km/u al zeker niet. Zelfs op mijn 300 vind ik topsnelheid niet leuk...goed optrekken na een bocht daarentegen is waar t om te doen is.

Wat ik me wel afvraag is :standaard is 12pk voor een 200cc en hoe zou hij in hemelsnaam aan 25 kunnen komen enkel met een 210cc cilinder van malossi... Of heeft die speciale krukas daar ook mee te maken.

Van een 125 naar een standaard 200 blok is al een hele vooruitgang maarja mijn ogen vielen op dit blok. VP was 1600 maar na wat onderhandelen zit ik aan zijn bodemprijs van 1300.

Ik laat even bezinken en kijk eens na wat een versterkte koppeling en vliegwiel me nog extra kan kosten.

Dus koppeling van 125 kan ik,dus niet gebruiken als zijnde te zwak en wat met het vliegwiel?

Link naar reactie

Met alle respect en zonder op uw tenen te trappen, maar volgens mij is dit absoluut niks voor u, en gaat dat ding absoluut niet aan uw eisen voldoen.

Lange slag krukas wil zeggen dat er spacers tussen cilinder zitten. Waar en op welke plaats en hoeveel de uitlaattijd is wordt niet gezegd.

Als je niet weet hoe hij aan 25pk geraakt, en niet weet of een std koppeling werkt, neem ik ook aan dat je dit zelf niet gaatinstalleten? In dit gevalgaat dit soort blok u een fortuin kosten als je alles moet laten doen.

Ik weet niet of je ooit al met iets met 25pk scooter gereden hebt, maar meestal rijdt dat nerveus, en heeft dat maar 2 standen: aan en uit.. Alles hangt er maar vanaf wat je zelf wil

Link naar reactie

Thx cee. Nee absoluut niet op tenen getrapt hoor.

Ik bedank u zelfs voor uw wijze woorden. Idd op dat vlak ben ik een leek. En wil gewoon bij een 200cc blok dat het erin hangt zonder verdere zorgen. Maar nogmaals ter verduidelijking Bij het zoeken naar een 200cc blok kwam ik deze tegen.

En idd ik heb geen zin om 1300€ uit gegeven als ik er dan nog niet ben...

Misschien een domme vraag, maar is die lange krukas misschien niet nodig bij die malossiencilinder?

En de motor heeft wel enige"kms" gereden zou de specificaties die jij zegt al niet staan hoe ze moeten staan?

Wat betreft de motor zelf installeren, zou dat nog wel lukken gezien mijn schoonvader een handige Harry is. Maar dit heeft dan ook enkel betrekking tot plug and play. Als er nog speciale eisen zijn waar moet aan voldaan worden om met dit blok te kunnen rijden zal dit idd door een specialist moeten gedaan worden.

Link naar reactie

Kan je deze motor letterlijk beschouwen als plug and play? Maw inhangen en rijden(hopelijk zonder zorgen..)

Nee.

Wat ik me wel afvraag is :standaard is 12pk voor een 200cc en hoe zou hij in hemelsnaam aan 25 kunnen komen enkel met een 210cc cilinder van malossi... Of heeft die speciale krukas daar ook mee te maken.

Niet enkel de cilinder: de spoelpoorten zijn flink groter dan een originele cilinder, daarvoor is het nodig om de poorten in het carter te flink groter te dremelen, wat een klusje is voor een pro. De lange slag krukas maakt er niet 210, maar 221cc van. De uitlaat is niet een standaard potje, maar een (snoeiluide) expansiepot, de carb is niet 24, maar 30mm en als de tuner het goed gedaan heeft is de inlaatpoort van het blok ook aangepast.

Hij heeft nieuwe malossi moterhelften gebruikt zo te lezen.: die zijn voorgedremeld, maar kun je niet terugbouwen naar een origineel blok.

Van een 125 naar een standaard 200 blok is al een hele vooruitgang maarja mijn ogen vielen op dit blok. VP was 1600 maar na wat onderhandelen zit ik aan zijn bodemprijs van 1300.

Ik leest nu niet uit die adv of de onderdelen zelf nieuw of gebruikt zijn: nieuwe cilinder? Krukas? Uitlaat? Carb?

Waarom verkoopt t blok niet? Waarom zoveel investeren in een blok (onderdelen alleen gaan al richting de 1500 euro) en het dan verkopen?

Ik laat even bezinken en kijk eens na wat een versterkte koppeling en vliegwiel me nog extra kan kosten.

Dus koppeling van 125 kan ik,dus niet gebruiken als zijnde te zwak en wat met het vliegwiel?

Versterkte koppeling 250 euro, Vespatronic 300 euro of 1,8kg vliegwiel heb ik liggen voor 75.

En wil gewoon bij een 200cc blok dat het erin hangt zonder verdere zorgen.

Dat is dit niet. Zelfde verhaal als een 125cc tunen.

Misschien een domme vraag, maar is die lange krukas misschien niet nodig bij die malossiencilinder?

Niet nodig, maar met terugbouwen maak je er een hoge toeren machine van (de malossi voelt zich het fijnst bij hoge toeren). De setup aanpassen betekend dat je alle onderdelen moet heroverwegen: kleiner carb? Andere vertanding? Kortere 4? Ander uitlaatje?

En de motor heeft wel enige"kms" gereden zou de specificaties die jij zegt al niet staan hoe ze moeten staan?

Genoeg kms omte zien of ie 't doen, maar je weet pas na 1500km of alles goed blijft werken.

Cee's specs zijn vragen die een pro zal stellen: aan de hand van de voet/koppakking kun je er een torque of een race setup van maken. Pro's bepalen dat liever zelf. Uit de adv blijkt niet of de verkoper een pro is, of een hobbyist. Er blijkt ook niet uit of de setup torqey of hoogtoerig is; wat je wilt weten zijn de timing van de spoelpoorten en uitlaatpoort. Je wilt weten of de poorten nog aangepast zijn, en hoe. Ook wil je de squishband weten: een pro kan adhv die cijfers zeggen of je setup fijn zal lopen, als die termen je niets zeggen, kun je dit blok beter in een scooter voor jezelf lepelen en flink gaan studeren op 2 takt tuning - is leuke hobby hoor :)

Timing zal nog afgesteld moeten worden. Ik kan me niet voorstellen dat de sproeiers gelijk goed zullen zijn.

Er was een toko in duitsland die getunde blokken verkocht: getest en betrouwbaar, vanaf 2500 euro. Wat jij gevonden hebt is een project.

Link naar reactie

Thx mr160. Mijn ogen zijn wat meer opengegaan...zal er maar afblijven... Je maakt me een beetje bang. Zeker met zo een specifieke uitleg ben je als leek wat overdonderd.

Wat betreft de koppeling, dat kan ik aannemen dat daar dan een versterkte koppeling inmoet dat zou er dan wel nog bijkunnen.

Wat is een vespatronic? Waarom nodig?

Ik laat het even bezinken en zet de zoektocht naar een goed 200(standaard) gereviseerd of recent blok verder. En misschien blijf ik beter bij mijn eerste gedacht ander 177cc cilindertje met een 24/24 carbu en zo een polini luchtfiltretje en ik ben klaar. Denk persoonlijk ook dat dat zal stabieler zijn als dit geprepareerd blok.

Link naar reactie

Zou het mogelijk zijn eens op te noemen wat ik allemaal meer nodig heb als ik toch een 177cc steek?

Polini metaal 177xx cilinder

Grotere 24/24 dellorto carbu

Een paar extra sproeiers ( te beginnen van welke maat?)

Polini venturi voor de grotere carbu.

Wat nog meer nodig van onderdelen of klein gerief...?

Is bij deze setup een vespatronic,versterkte koppeling,zwaarder vliegwiel nodig?

Thx voor de moeite die je in dit topic steekt. En denk dat er genoeg zijn met een px125 die dit topic als heel interessant zullen volgen.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...