Ga naar inhoud
Vespaforum.be

177Cc In Px Van 2012. Wie Helpt...?


tyro13

Aanbevolen berichten

Om toch maar even een 'moet je dat wel doen' opmerking te plaatsen.

Voor alle duidelijkheid mijn vrouw heeft geen motorrijbewijs.
We hebben ook 2 kids,die regelmatig meerijden als we erop uittrekken

Houdt het dan bij een kitje en een SIP Road, heb je een paar PK er bij en is een stuk veiliger. En laat haar aan dat papiertje beginnen.

Stel je maakt brokken met je getuned 225, denk je dat je verzekering nog blij met je zal zijn?

 

Addendum:

- er zit een reed valve op dat getunede blok, dat bouw je niet meer terug naar rotary valve

- de meeste standaard p200 blokken die ik tegengekomen ben hebben de 10pk cilinder, je hebt mazzel als je er 1tje vind met een 12pk cilinder er op.

- als ik een getuned blok zou kopen (doe ik niet, ik ben zelf lekker bezig) zou ik of willen dat de tuner het naar mijn wensen bouwt (dus tractor setup, of 1 persoons racer), of ik zou het als project kopen om zelf aan te knutselen. Verwachten dat een tuning setup zomaar werkt, zou ik niet doen...

 

Vespatronic is licht vliegwiel + ontsteking die het meest verkocht wordt voor dit soort setups. Nodig omdat je niet zonder vliegwiel kunt rijden :P

 

Je enthousiasme is goed, hoor: maar bouw zoiets lekker voor jezelf, niet voor vrouw en kinderen.

Link naar reactie

Zou het mogelijk zijn eens op te noemen wat ik allemaal meer nodig heb als ik toch een 177cc steek?
Polini metaal 177xx cilinder

- waarom deze?

Grotere 24/24 dellorto carbu

- ja

Een paar extra sproeiers ( te beginnen van welke maat?)

- 118-130 maar er zijn mensen die daar meer verstand van hebben dan ik

 

Polini venturi voor de grotere carbu.

- niet nodig een gewoon 24.24 luchtfilter is prima. Venturi maakt meer lawaai.

Wat nog meer nodig van onderdelen of klein gerief...?

- bedenken of je je koppeling wilt aanpassen, of je vertanding

- SIP Road of BGM Bigbox uitlaatje als je nog met de originele rijdt.

Is bij deze setup een vespatronic,versterkte koppeling,zwaarder vliegwiel nodig?

Vespatronic is goed voor stadsritjes waarbij je veel moet optrekken. Voor langere ritten heb je liever een standaard vliegwiel.

Verzwaard vliegwiel is niet im frage.

Versterkte koppeling: als je nu de p125 koppeling met 6 veren hebt, zou ik minstens een p200 koppeling met 7 veren steken, een volgende optie is dan de Cosa koppeling, en daarna een BGM Superstrong. Hoe duurder, hoe fijner het beroeren van de koppelingshendel wordt.

Thx voor de moeite die je in dit topic steekt. En denk dat er genoeg zijn met een px125 die dit topic als heel interessant zullen volgen.

- aan de andere kant: er zijn ook al vrij veel topics over te vinden ;)

Link naar reactie

Verdorie mr160 kan je niet in Sint Lievens Houtem wonen...

Wel behalve de bitubo vering en een polini uitlaat met venturi en andere sproeier en tubeless wielen en een herbie striping staat ze nog origineel...hahaha.

We je leest waarschijnlijk dat ik de motortuning voor 99% zelf wil. Als we niet samen rijden neem ik 9/10 de px. Maar als je zoals eedr gezegd als je van de gts 300ss komt(heeft ook al een Akrapovic malossi multivar,andere luchtfilter plus aanpassing behuizing) dan vind je de standaard 125 wat flauw. Ik,weet ook dat het met een 177cc mijn 300 moeilijk te evenaren zal zijn(is ook niet mijn bedoeling) maar gewoon wat vlotter is de bedoeling.

Tja waarom een polini? Omdat de naam fijn klinkt zeker en ik in mijn jeugd brommertjes heb gehad met polini cilinders...en hoofdzaak ik moet er toch 1 kiezen.

Ivm de koppeling is dit een klus die je samen met de cilinder kan of moet uitvoeren. Of is dit iets dat je proefondervindelijk kan vaststellen...en achteraf monteren als de originele niet voldoet?

Dan kan ik de vespatronic zo laten...want ik woon landelijk en ga zelden of nooit in t stad cruisen eerder op de glooiende Vlaamse wegen...

Ik zie bij sip naast de cilinder 177 ook cilinderkoppen staan is dit nodig? Of heeft dit een meerwaarde of maakt dit het weeral fragieler.

Is een cilinder vervangen een klus die je zelf kan klaren als je wat handig bent.

Als dit alles geplaatst is en je laat vliegwiel origineel is dan afstelwerk kwa timing nodig met de strobo?

Thx

Link naar reactie

Heb je de SIP catalogus thuis? Anders volgende keer op zeker meebestellen, hier een digitale versie:

http://www.sip-scootershop.com/files/catalogue/index.html#/95

 

Ik zou er vooral op letten of er aangeraden wordt om veel aanpassingen aan de poorten in het blok te doen; bij de Pinasco Alu, en zoals ik het lees bij deze Polini zeggen ze van wel. Je kunt ze ook plug 'n play steken, maar dan red je de geadverteerde resultaten niet.

 

Koppeling kan achteraf, maar de als je 'em opblaast ben je verder van huis. Als je van plan bent 'em er flink van langs te geven; gelijk aanpassen. De P125x 6 veren versie voldoet sowieso niet (IMHO).

 

Cilinderkoppen: dan begeef je je weer in het gebied der tuners - als je iets in de catalogus leest dat je aan staat, ga ervoor, maar zo'n kop aanpassing kan later ook.

 

Cilinder vervangen kun je prima zelf doen, zijn ook Youtube filmpjes en manuals voor te vinden.

 

Afstelwerk met strobo is altijd beter: hij staat nu op 21 graden BTDC, de specs van de Polini zeggen 17-19 graden BTDC. Met 21 graden doet ie het ook, maar je haalt er niet het optimale uit. Als ie nu goed staat, wat ook maar de vraag is: af fabriek waren ze niet zo heel nauwkeurig.

 

Bestel ook de goeie bougie mee.

Link naar reactie

Thx mr 160.

Ondertussen ook een reply gekregen van de verkoper van het zwaar getunede 200blok.

Hij was heel eerlijk en zei,zelf dat het echt meer Raceblok is en niet echt betrouwbaar... Dus handjes af.

Dan staat mijn keuze vast. Ik weet van mijn blok dat het amper een 2000km heeft en als ik dan een 200 blok zou kunnen scoren heb ik het ruiken naar ook al wordt beweerd dat het gereviseerd is.

Dan wordt het een 177cc cilinder met al wat nodig is.

Ik vraag vandaag bij sip een offerte wat ik allemaal nodig heb en wat ze voorstellen. Ik post het dan later op de dag als ik antwoord krijg.

Als het plug and play cilinder wordt moet ik het zelf kunnen(heb t vroeger bij mijn brommertjes ook gedaan) als,er natuurlijk weer moet gedremeld worden aan de poorten zal het even haar krabben worden hahaha.

Link naar reactie

Waarom niet éen van die T5 -en die hier tekoop staan op het forum ?

Dan heb je ineens een snelle standaard motor voor een redelijke prijs...

Voor mij nog altijd een top motor.

Ombouwen naar uwe PX en rijden maar...

Link naar reactie

Dank je voor de tip Domi. Maar ik weet dat mijn blokje van 2012 is en amper 2000km heeft. Indien ik geen tot in de puntjes gereviseerd blok heb heb ik toch liever mijn blok waar ik dan mee verder werk.

Link naar reactie

Vandaag contact gehad met een vespadealer. Ik legde hem mijn wensen uit. En hij zou resoluut voor de simpelste versie gaan een dr177 met aangepast sproeiers en zelfs de si20 carbu laten. Uitlaatje polini heb ik al. Hij vind dit zeer betrouwbaar indien goed gerodeerd en de juiste sproeiers goed voor duizenden kms zorgeloos rijden.

Toen ik hem vertelde mijn voorkeur polini vertelde hij me dat bij polini de spoelpoorten moeten vergroot worden. Enig nadeel is zei hij dat er bij de nieuwe blokjes te weinig materiaal is om te dremelen waarmee hij er niet aan begint zonder eerst op te lassen... Maar dan ben je vertrokken voor een lange weg zei hij die veel euro's kosten en de behaalde specs die deze cilinder kunnen geven slechts kunnen behaald worden als alles optimaal wordt gedaan. En dan heb je een beetje meer resultaat als met een dr177. Enigszins een beetje teleurgesteld dat het "dat" maar is...cilindertje erop aangepaste sproeier erin en bollen. Anderzijds wel tevreden over de eerlijkheid van de man...en de wetenschap dat je vrij zorgeloos kan rondrijden...

Verstand zegt kies safe... . Hart zegt go all the way...pffff moeilijk! Nachtje over slapen en nog wat rondsnuffelen

Link naar reactie

Dat polini luchtfilterke venturi (od) zit er al op. :rolleyes:

 

 

die polini sport kit staat me toch wel erg an. Toch even afdrukken en onder de dealer zijn neus duwen...en alvoor in te tekenen voor de DR.

Er staat ook geschreven bij sip dat die polini wel plug and play is.

Verder kan je daar dan nog een lichter vliegwiel bijdoen en dan nog de vespatronic...dan zal ik verzadigd zijn en heel blij 

Link naar reactie

Gast, 't is leuk dat je enthousiast bent, maar als je maar half luistert, het forum en zelfs je dealer niet gelooft, is 't snel klaar met je helpen hoor.

Vespatronic = licht vliegwiel en heb jij niet nodig.

Link naar reactie

Gast, 't is leuk dat je enthousiast bent, maar als je maar half luistert, het forum en zelfs je dealer niet gelooft, is 't snel klaar met je helpen hoor.

Vespatronic = licht vliegwiel en heb jij niet nodig.

ja erg he als jongens niet willen luisteren... Ik weet het en begrijp u reactie.

Maar u plaatste de link en vandaar ik deze gelezen heb. Deze setup is (zeggen ze bij sip) plug and play en misschien weet die wijze dealer dat niet he!

 

ik heb een slechte eigenschap van snel verzadigd te zijn...wat ik wil zeggen is dat als ik de kost doe van een dr ik niet binnen de kortste keren ga spijt hebben ik niet verder gegaan ben. maar waarschijnlijk kan je de dr houden en daarna verder werken.

 

Dan nog 1anekdote waarom ik niet zo voor dr ben. ik was in mijn jeugd wielrenner en na een valpartij met breuken moest terug op niveau komen. Vader brommerke gekocht om achter te trainen...brommerke niet snel genoeg...hopla een 65cc dr erop...na een paar trainingskes vastloper en ik knal vanachter op den brommer...resultaat opnieuw sleutelbeen gebroken!

 

waarschijnlijk zal dit te wijten geweest zijn aan slechte rodage,niet genoeg olie als 2takt...vandaar mijn negatieve ervaring voor dr die hierdoor mijn voorkeur niet heeft.

 

nogmaals mr160 bedankt voor je wijze woorden.

Link naar reactie

Waauuw daar is heel wat materiaal weg.

Dus als si zegt plug and play, beschouw het dan niet als optimaal...lees ik Tss de regels.

Dit is dan wss wat de dealer bedoelt met te weinig materiaal bij recente px125 blokjes dat bij er niet aan begint zonder op te lassen.

Alu lassen is ook al een specialiteit vind ik. (Vroeger nog gedaan ivm matrijzen bij vorig beroep...niet simpel alu lassen)

Ik kan de dealer natuurlijk geen ongelijk geven he, als hij niet zeker is van resultaat en klanten betalen daar flink wat geld voor geleverde diensten en t spel draait in de soep omdat hij zich te ver heeft begeven...klant niet tevreden en centjes kwijt. Dan zou ik ook eieren oor mijn geld kiezen en er niet aan beginnen.

Maar dan zie je als leek al die tuning spullen en vraag je achteraf af (als de meesten tuning afraden) is hier dan zo weinig mee te doen en is het allemaal geldklopperij ?

En last but not least...je staat precies als klein jongetje in een speelgoedwinkel en je ma nergens aankomen...wreed he!

Maar ik ben zelf nu al heel tevreden dat ik een pak info,heb en mijn eigen al van een pak misère heb bespaard door die getunede 200bloc niet te kopen. Goodnight

Link naar reactie

Tuning is een hele leuke hobby, mits:

- lezen en leren

- schade en schande is OK

- diepe zakken

- je (extra en eigen) vespa vaak en lang stil mag staan

- je ok bet met veel slijtage

- je veel en vaak afstellen niet erg vind

- je een hoig verbruik niet erg vind

- veiligheid geborgd is (rij ervaring, goeie remmen, banden, vering, en je eigen risico niet dat van anderen)

Mild tunen doet bijna iedereen (plug 'n play kitje, ander uitlaatje, katalysator eruit, etc).

Stapje verder tunen en dremelen, doe je makkelijker als je voornemens bent eens een blokje te reviseren, en dan nog eens, en dan nog eens.

Nog een stap verder weet je wat je doet, en reken je alles door. Nog een stap verder ga je racen.

Er zijn mensen die kicken op o-tuning: die proberen de originele compenenten optimaal te laten werken, is ook veel dremelen en rekenen.

Niet voor niets dat je in klasses van Stage 1 tot Stage 6 kunt tunen.

De snoepwinkel betekent pas echt wat als je weet wat de onderdelen zijn/doen: met willekeurig vette onderdelen aanschaffen kom je niet ver.

Snel verzadigd zijn is geen excuus voor niet zelf lezen/researchen/nadenken.

Klein beginnen en steeds verder uitbreiden is niet raar: mijn p200 blok is aan z'n 3de of 4de upgrade nu, waarbij ook onderdelen komen en gaan - bv die Vespatronic heb ik geprobeerd, is niks voor mij (gelukkig kon ik er 1 een maandje lenen).

Link naar reactie

Tuning is een hele leuke hobby, mits:

- lezen en leren WIL IK DOEN EN HEB AL,GEDAAN

- schade en schande is OK. OKAY AL DOENDE LEERT MEN

- diepe zakken. HMMM ZOLANG MADAM ER NIET TEVEEL VAN ONDERVIND

- je (extra en eigen) vespa vaak en lang stil mag staan. NIET ZO LEUK...OP MOMENETEN JE WIL,GAAN RIJDEN. WINTER GEEN PROBLEEM

- je ok bet met veel slijtage. SLIJTAGE IS NIET ERG ALS JE NIET ZOVEEL KMS DOET.

- je veel en vaak afstellen niet erg vind. DAS EEN ANDER PAAR MAUWEN...

- je een hoig verbruik niet erg vind. NIET ERG VADERTJE STAAT MOET OOK LEVEN...

- veiligheid geborgd is (rij ervaring, goeie remmen, banden, vering, en je eigen risico niet dat van anderen):15j wielrenner,4ducatis achter de rug. Tubeless velgen en conti sport banden, voor en achter bitubo regelbaar.

Mild tunen doet bijna iedereen (plug 'n play kitje, ander uitlaatje, katalysator eruit, etc). ZOU GRAAG STAPJE VERDER GAAN

Stapje verder tunen en dremelen, doe je makkelijker als je voornemens bent eens een blokje te reviseren, en dan nog eens, en dan nog eens. DAT ZAL T ZIJN DENK IK

Nog een stap verder weet je wat je doet, en reken je alles door. Nog een stap verder ga je racen. WIL IK ZEKER NIET

Er zijn mensen die kicken op o-tuning: die proberen de originele compenenten optimaal te laten werken, is ook veel dremelen en rekenen.

Niet voor niets dat je in klasses van Stage 1 tot Stage 6 kunt tunen.

De snoepwinkel betekent pas echt wat als je weet wat de onderdelen zijn/doen: met willekeurig vette onderdelen aanschaffen kom je niet ver.EET GRAAG SNOEP!

Snel verzadigd zijn is geen excuus voor niet zelf lezen/researchen/nadenken. IK WEET T SLECHTE EIGENSCHAP GULZIGHEID,NIET LUISTEREN,KOPPIG

Klein beginnen en steeds verder uitbreiden is niet raar: mijn p200 blok is aan z'n 3de of 4de upgrade nu, waarbij ook onderdelen komen en gaan - bv die Vespatronic heb ik geprobeerd, is niks voor mij (gelukkig kon ik er 1 een maandje lenen).

RESPECT!

Mag ik vragen waarom de vespatronic niets voor jou was/is, niet tevreden waarom?

Terwijl ik net lees dat dit onderdeel tot grote tevredenheid wordt onthaald.

Link naar reactie

Over veiligheid: is je vrouw, zonder motorrijbewijs, haar PX toch? Daar heeft jou rijervaring niks mee te maken?

 

Voor mij geen Vespatronic is persoonlijke voorkeur: Ik houd niet van zenuwachtige machines. En vraag nu niet waarom een Vespatronic een zenuwachtige machine maakt, maar ga even Googlen of gebruik de search, wil je?

Link naar reactie

Is idd de px van mijn vrouw. Maar denk persoonlijk dat dit toch voor een groot stuk aan de bereider ligt, en. Iet aan een px waar een 177 kistje opzit. En voor de veiligheid is al gekozen mbt tot banden en vering.

Gisteren nog een tochtje gereden van een 120km en ondervonden hoe fijn het is op een Spartaanse px

Tov de gts.

En wat ook in mijn achterhoofd zit, stel dat de px toch verder getuned wordt op termijn en de vrouw zou het niet meer fijn vinden...sluit ik niet uit dat ik mijn gts 300 verkoop en de px overneem.dan zou zei kiezen voor de nieuwe 125 sprint.

Maar dit zijn op dit moment speculaties...

Wat betreft de tuning van de huidige px. Gisteren nog eens op afspraak,geweest bij Dealer die wat meer tijd vrijmaakt en luisterde naar wat ik op zoek ben...

Zijn we er uit gekomen...

We starten met de alu pinasco 177 met bijhorende cilinderkop ook de primaire vertanding wordt aangepakt naar 21 ipv 22 en ook versterkte veren ivm de koppeling.

De sproeier wordt natuurlijk ook aangepast.

Verder heb ik eindelijk eens een blok,van dichtbij gezien en gedemonteerd is. En kunnen zien wat de materie is als men praat over de spoelpoorten,krukas etc...

Ik heb ook kunnen vaststellen dat de materie aan alu bij de recente px blokken terhoogte van de spoelpoorten heel dun is. Je kan slechts een beetje wegdremelen...wat zal gedaan worden binnen de veilige grenzen. Als je dit tot in de perfectie wil doen moet het blok opgelost worden maar dan ben ik hem te lang kwijt.

Ook,het gat waar de carbu opzit is volgens de dealer te klein om een 24 carbu op te zetten en moet dus ook,weggedremeld worden.

Dat zal wel uitgevoerd worden in een later stadium en zal idd de cilinder zijn optimale specificaties behalen.

maar volgens de dealer,zal.dit al,een wereld,van verschil geven.

Dus heel leerrijke namiddag gisteren en mooi inzicht gekregen wat de mogelijkheden allemaal zijn en wat veilig tunen is en wat hard tunen is.

Link naar reactie

Wel die vergroting van het carbu gat zal wel eens plaatsvinden met een aangepaste krukas,en eventueel blok wat oplassen.

Maar eerst kijken hoe dit zo rijd en misschien is dit wel voldoende dat we het zo laten voor de rest. We zien wel.

Dealer heeft deze setup,reeds een 3tal x gedaan en alle bereiders zijn uiterst tevreden en niemand is verder gegaan om blok op te lassen enz...

Dat oplassen is niet meteen een heel grote ingreep maar dit moet toch gedaan worden met een TIG en iemand die verstand heeft van lassen...gevaar voor gaten branden ipv opvullen...!

Spoelpoorten zullen licht bijgewerkt worden... Misschien een idee als back-up. (Ik ben vertegenwoordiger in garage producten) wij verdelen een kneedbaar metaal op basis van epoxy en titanium. Wordt keihard, (kan geboord,geslepen,gedremeld, en getapt worden)kan tegen vrij grote drukken en tegen 300graden heeft perfecte hechting op aluminium. Zou dit een optie zijn om niet te moeten lassen?

Wat betreft de pinasco heeft hij zeer goede ervaring en wou liever geen polini steken.

Leuk te horen dat je iemand kent die er heel tevreden van is...al is zijn setup,weer een stapje verder. Bij mij zit er reeds een polini uitlaat op. Dinsdag 7oktober gaat de vespa onder het mes.

Link naar reactie

Verdorie toch...dacht op ebay een jl rz Mark one lefthand te scoren. Breng een bod uit en deze morgen beslist de verkoper niet meer te verkopen! Waarschijnlijk iemand een bod uitgebracht via email en verkocht buiten ebay. Jammer t zal even verder moeten met de polini uitlaat.

Link naar reactie

Voila de px is binnen gedaan voor de volgende setup

Pinasco 177 kit

Aanpassen inlaat

Carbu dellorto 24/24

Aanpassen spoelpoorten

Aangepaste vertanding van de primaire tandwielen.

Benieuwd naar resultaat... Weekje wachten!

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...