Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Kevinboer Vespa vl3t struzzo '56 project


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, 

Ik heb dit topic even aangemaakt om verslag te doen van mijn project, een Vespa VL3T uit 1956. Zoals ik in mijn voorsteltopic al heb uitgelegd ben ik van oorsprong een BMW fanaat maar met de tijd ook geïnteresseerd geraakt in eigenlijk alle oude auto's, motoren en bromfietsen. Ik kwam eind vorig jaar dit project tegen op Marktplaats, een bod gedaan en opgehaald. Ik heb hieronder wat foto's toegevoegd hoe de scooter was toen ik hem kocht, het was een gestrand project van iemand in Italië die er al eens aan begonnen is, want de scooter is gestraald en staat in de primer/spuitplamuur. 

Ik heb hem eerst uit elkaar gehaald en wilde zelf beginnen aan het blokje, maar dit zat zo vast dat ik deze naar AVB scooters heb gebracht, die gaat het weer als nieuw maken en kan ik mij richten op de body zelf. Ergens dezer dagen gaan alle metalen delen naar de straler om opnieuw te laten glasparelstralen en primen, dat is een aantal jaar geleden al gedaan zo te zien, maar dan weet ik zeker dat het goed is. Als dan alles terug is kan ik gaan plamuren, strakzetten en spuiten. Ik wil hem zelf gaan spuiten (ik werk met de verfspuit, geen spuitbussen voor mij) in 2K en dan is het een kwestie van opbouwen. 

Nu weet ik dat deze scooter gespoten moet worden in Grigio 15048, maar de leverancier die voor mij de lak gaat mengen kan niks met deze kleurcode, zij kunnen wel de verf scannen en exact namaken, maar omdat mijn scooter in het verleden al eens gestraald is, heb ik niets in de originele kleur. Daarom meteen maar mijn eerste vraag, heeft er iemand een correcte kleurstaal die ik zou mogen lenen om mijn lak te kunnen laten mengen? Uiteraard komt de kleurstaal dan meteen terug en verzendkosten zijn voor mij. Of woont er iemand in de buurt van Zevenbergen Nederland met een scooter in de juiste kleur, zodat ik zelf langs kan komen om de juiste kleur te bepalen? 

Tot zover even de intro, ik zal hieronder wat foto's toevoegen, schrik niet van de inwendige staat van het blokje, deze was wel toe aan een revisie :)

To be continued! 

IMG_20240101_150522.jpg

IMG_20240101_150515.jpg

IMG_20240101_150508.jpg

IMG_20240113_115628.jpg

20240205_100012.jpg

20240205_095443.jpg

20240205_095341.jpg

IMG_20240113_212642.jpg

20240205_095910.jpg

  • Like 4
  • Triest 1
Link naar reactie

Ik woon in regio leiden en heb een gespoten faro staan.

Echter, de kleur 15048 wijkt af van de originele kleur, daar zit meer groen in (zie mijn post in reactie op je eerdere vraag mbt tot dit onderwerp).

Link naar reactie
  • 5 weken later...

@Sjoerdo Dat idee heb ik ook, het beetje lak dat nog op sommige onderdelen zat was inderdaad ook wat groeniger dan hetgeen ik hier op forum en elders op internet voorbij zie komen. Vind nu wel lastig waar ik voor moet gaan, daar ik wel graag zo dicht mogelijk bij de originele kleur in de buurt wil zitten. 

Er was nog te weinig onbeschadigde lak om met een spectrumscanner de originele kleur exact na te maken. Iemand hier iets staan met originele lak? 

Link naar reactie
On 3/7/2024 at 7:24 AM, KevinBoer said:

Nu weet ik dat deze scooter gespoten moet worden in Grigio 15048, maar de leverancier die voor mij de lak gaat mengen kan niks met deze kleurcode,

als je de spuiter erbij zegt dat het Grigio 15048 van MAX MEYER is, gaat die dat normaal gezien kunnen aanmaken of bestellen. Elke verfleverancier heeft normaal gezien een conversie-tabel voor die klassieke kleuren van Max Meyer.

Check voor alle zekerheid toch nog eens het chassis-nr en check eens tegen de Tecnica-boeken van Vespa, want ik vind hier online een andere kleurcode voor de VL3 : https://www.vernicisubito.it/img/cms/Colori originali Vespa_1.pdf en https://www.scooterdepoca.com/schede/scooter_model.asp?modID=207 

--->   Grigio 15081

Ben op vakantie, maar misschien dat iemand anders hier even de Tecnica-boeken wil openslaan ? 

 

Link naar reactie

Bedankt voor de reacties! Een voorbeeldje van de kleur is niet meer nodig, ik heb de knoop doorgehakt hoe ik het ga doen :)

Gisteren alle delen weer op kunnen halen bij de straler (zie foto's), is allemaal met glasparel gestraald en vervolgens in de epoxy gezet. Nu dus een hele mooie basis om iets moois te gaan maken. Ik miste wel een hoop onderdelen bij de aankoop van de Struzzo, dus aangezien ik toch alles achterin de bus had liggen, even naar Maskes in Rijen gebeld of hij tijd had en daar gisterenmiddag 1.5 uur doorgebracht. Je kijkt er je ogen uit, wat een hoop mooie spullen heeft die man. 

We hebben samen gekeken naar een gerestaureerde Struzzo en een in de originele lak, toevallig stonden deze mooi naast elkaar dus konden we perfect vergelijken. De gerestaureerde stond in de MaxMeyer 15048 lak en de originele natuurlijk in de lak van tientallen jaren geleden. Er was zeker een verschil, maar Peter legde uit dat de scooters uit die tijd die nog in de originele lak staan, ook onderling van kleur verschillen. Als je iets van de scooter demonteert zit daaronder ook weer een andere tint, dus het is heel lastig te bepalen wat nu precies correct is. Zoveel jaren zon, regen en allerlei omstandigheden hebben natuurlijk invloed op de lak. Ik heb daarom besloten voor de Maxmeyer 15048 te gaan, niet de spuitbus variant, maar een blik voor in de verfspuit. 

Vervolgens zijn we begonnen een lijst onderdelen op te stellen die ik nodig zou hebben om mijn scooter op te bouwen. Wat weet Peter veel zeg, niet te geloven. Over alle onderdelen had hij wel wat te vertellen en waren er meerder opties, zelfs zoiets stoms als bijvoorbeeld een binnenband. Ik kan kiezen voor een simpele binnenband waarbij het ventiel recht uit de velg komt, maar ook voor een correcte binnenband waarbij het ventiel met een bochtje uit de velg komt, zoals het in de jaren '50 ook was. Maar bijvoorbeeld ook het tellertje voor in het stuur, een werkende originele kost een klein fortuin, maar ik kan ook voor een imitatie gaan waarvan Peter niet echt een hoge pet op had. Of neem het emaille logo voorop de scooter, een originele in onberispelijke staat kost een klein fortuin, maar er zijn ook metalen of kunststof voorhanden die een stuk minder kosten, maar als je die naast het origineel houdt het toch niet helemaal zijn. Het benzinekraantje, wordt dat een simpel modern kraantje of de grote met het uitsteeksel met het glaasje eraan wat in het zicht zit als je het klepje onder het zadel opent. Hij heeft het allemaal, het is net een snoepwinkel, maar het is de vraag wat ik eraan uit wil/kan geven. Peter gaat een offerte maken met originele (New Old Stock) onderdelen en die stuurt hij mij toe als hij die compleet heeft. Dat ga ik even laten bezinken en kijk ik even of het financieel allemaal haalbaar is, anders moet ik ergens wat concessies gaan doen, maar het streven is natuurlijk om dat niet te hoeven doen. Ik ben benieuwd naar jullie mening hierin. 

Het blokje ligt nog steeds bij AVB scooters in Geldermalsen om opnieuw opgebouwd te worden met nieuwe delen, ik hoop daar binnenkort weer een update over te ontvangen. 

Tot zover weer even een update, ik hoop snel weer wat met jullie te kunnen delen :) 

IMG_20240410_163202.jpg

IMG_20240410_163228.jpg

IMG_20240410_163223.jpg

IMG_20240410_163220.jpg

IMG_20240410_163215.jpg

IMG_20240410_163210.jpg

  • Like 2
Link naar reactie

PS: ik zie nu dat ik de pagina uit het Technica boek van Vespa verkeerd heb geleden. Jullie adviseren juist kleurcode Maxmeyer 15081 in plaats van 15048. Daar duik ik nog even in, ik wil zeker de juiste kleurcode gebruiken. 

 

  • Like 1
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Goedemorgen, afgelopen week de offerte mogen ontvangen van Maskes Klassiekers op basis van de lijst met onderdelen die ik allemaal nodig had. Ik wilde even kijken op welk bedrag we uitkwamen als ik enkel voor New Old Stock delen zou gaan en nergens concessies zou doen op kwaliteit. Na een goede nacht slapen akkoord gegeven op de gehele lijst, zodat de scooter straks op de best mogelijke manier opgebouwd kan worden. 

Uiteindelijk na de reacties op mijn topic hier nog even goed in de kleurcodes gedoken en inderdaad, in de tabellen, artikelen en afbeeldingen die ik voorbij heb zien komen, is MaxMeyer 15081 de enige juiste kleur voor mijn scooter, dat is dan ook de lak die ik besteld heb. Nu dus maar afwachten tot Peter belt dat ik de bestelde onderdelen af kan komen halen en ik verwacht komende weken ook een telefoontje uit Geldermalsen dat mijn blok gereed is. 

Zelf kan ik me zeker wel bezighouden komende tijd, nu alles gestraald is en in de epoxy staat kunnen we alles strak gaan maken voordat het gespoten kan worden. 

Ik heb afgelopen weekend het stuur gedemonteerd en heb wat stukken gepoetst om te kijken wat ervan te redden viel. Nu twijfel ik om het opnieuw te laten verchromen of dat ik het origineel houdt, zoveel mogelijk oppoets en het op deze manier terug monteer, want oppoetsen gaat erg makkelijk en het ziet er eigenlijk ook wel gaaf uit met die roestplekjes. Het lijkt me enerzijds gaaf om één onderdeel op de scooter te hebben wat een beetje verwijst naar het verleden, maar anderzijds is straks alles aan de scooter strak en valt het stuur misschien een beetje uit de toon.. Wat zouden jullie doen? (De foto's zijn gemaakt na een paar minuutjes poetsen, ik weet zeker dat er nog veel meer resultaat te behalen valt). 

IMG_20240420_065742.jpg

IMG_20240420_065746.jpg

IMG_20240420_065752.jpg

IMG_20240420_065755.jpg

Link naar reactie

ik had hetzelfde dillema, originele stuur had wat plekjes en ik had zelfs al een volledig opnieuw verchroomd stuur klaar liggen, maar uiteindelijk toch voor de originele gegaan. zoveel mogelijk opgepoets. Heeft meer karakter en is het stuur dat bij de scooter hoort.

aangepast door Sjoerdo
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...