KevinBoer Posted June 21, 2024 Author Posted June 21, 2024 Afgelopen weekend mijn gereviseerde VL3 blokje opgehaald, ziet er weer puntgaaf uit! Is volledig uit elkaar geweest, jullie hebben in de voorgaande foto's te zien dat de binnenkant één bonk roest was. Alles wat niet meer bruikbaar was is vervangen, onder andere alle lagers, krukas, zuiger, koppeling en ga zo maar door. De originele cilinder was gelukkig wel te redden en is gehoond. Carterhelften zijn gewaterparelstraald en zien er weer fris uit. Ontsteking was ook niks meer en is vervangen door een ander origineel exemplaar en carburateur was met enkele vervangende delen ook weer bruikbaar. Het enige wat ik nu zelf nog moet doen is de koelkap oppoetsen en de vliegwiel afdekking moet nog in de kleur van de scooter, verder is het monteren en klaar! Nu is het wachten tot de rest van de delen terug is van de spuiter en dan kan het opbouwen beginnen. 4
KevinBoer Posted July 15, 2024 Author Posted July 15, 2024 Afgelopen weekend sinds lange tijd weer eens iets kunnen doen aan mijn project. Het benzinekraantje schoongemaakt en voorzien van nieuwe pakkingen! Tevens bericht gekregen dat het spuitwerk binnen 2 weken klaar is, dus kan ik alles mooi voor mijn vakantie ophalen en kunnen we starten met de opbouw! 3
Yvdp Posted July 22, 2024 Posted July 22, 2024 Hey Kevin. Waar heb je deze revisieset vandaan? Ik heb er ook zo eentje nodig. Alvast bedankt, Yves.
KevinBoer Posted July 23, 2024 Author Posted July 23, 2024 15 uren geleden, Yvdp zei: Hey Kevin. Waar heb je deze revisieset vandaan? Ik heb er ook zo eentje nodig. Alvast bedankt, Yves. Hey Yves, je bedoelt die van het benzinekraantje? Heb ik bij Maskes gekocht in Rijen, die heeft ze op voorraad
Yvdp Posted July 23, 2024 Posted July 23, 2024 3 uren geleden, KevinBoer zei: Hey Yves, je bedoelt die van het benzinekraantje? Heb ik bij Maskes gekocht in Rijen, die heeft ze op voorraad Bedankt.
KevinBoer Posted August 20, 2024 Author Posted August 20, 2024 Update van de spuiter, het was een paar maanden wachten maar er gaat nu iets gebeuren! Hopelijk kan ik mijn spullen over een paar dagen ophalen zodat de opbouw kan beginnen! 10
KevinBoer Posted October 12, 2024 Author Posted October 12, 2024 Eindelijk is het spuitwerk aan de Vespa klaar! Gisteren alles op kunnen halen dus nu kan de opbouw beginnen! Zijn er nog mensen die goede tips hebben qua volgorde? Ik probeer het zo logisch mogelijk aan te pakken, maar ik baal er altijd van als ik iets uit elkaar moet halen omdat ik erachter kom dat ik iets anders eerst had moeten doen Uiteraard hou ik jullie hier op de hoogte van de voortgang! 6
Sjoerdo Posted October 14, 2024 Posted October 14, 2024 succes, nu gaat het werk beginnen! top tip: monteer eerst je beenschild piaggio embleem voordat je je voorvork erin hangt 1
josse Posted October 14, 2024 Posted October 14, 2024 2 hours ago, Sjoerdo said: top tip: monteer eerst je beenschild piaggio embleem voordat je je voorvork erin hangt shit, echt ? verdomme, dan heb ik een probleem. mijn tip : monteer eerst de rempedaal, voor je de voetstrips doet, en zeker de rubbers en eindstukjes, want je krijgt anders de voetpedaal niet diep genoeg om dat pinnetje erin te slaan.
Michel_V Posted October 14, 2024 Posted October 14, 2024 Eerst de vloerstrips zonder de rubber. Slot monteren, lagerschalen van de voorvork monteren. de middenstandaard, evt beenschildrand, vork helemaal afmonteren in de bankschroef. Kabelboom en kabels door het chassis halen. En dan de vork monteren. Achterveer met de achterbrug plaatsen. Rubber van het spruitstuk plaatsen. En dan de motor in de achterbrug schuiven. 1
KevinBoer Posted October 15, 2024 Author Posted October 15, 2024 Bedankt voor de tips tot zover! @Sjoerdo: had al gezien inderdaad dat het Piaggio beenschild logootje vóór de voorvork komt, omdat je anders niet meer pinnetjes kunt die je moet buigen om het vast te zetten. @Josse: het beenschild logoogje kun je wel monteren met voorvork erin, je dient het dan enkel vast te zetten met een druppel kit/lijm. Anders moet je even de voorvork laten zakken, maar net wat je wilt Bedankt voor de tip met het rempedaal, die had ik nog niet gezien! @Michel: jij ook bedankt voor je tips! Ik zal je advies meenemen in de opbouw! 1
KevinBoer Posted December 11, 2024 Author Posted December 11, 2024 Laatste tijd weinig tijd dus project staat even op een laag pitje. Ben nog niet heel veel verder dan sinds mijn laatste update, maar intussen wel weer een lijstje met onderdelen/spullen gemaakt die ik nog nodig had. Dit besteld bij Maskes en gisterenavond opgehaald, ik miste nog een remtrommel, uitlaat, de veren voor de remschoentjes, de lampjes voor in achterlicht en koplamp, koplampfitting, spanningsregelaar, klinknagels voor beenschildlogo en ga zo maar door. Als het goed is hebben we het meeste nu binnen en kan ik hopelijk snel verder met opbouwen! Met de feestdagen in het vooruitzicht zullen we komende weken hopelijk weer veel kunnen doen! Wel weer even een vraagje, met welk gereedschap doen jullie de klinknagels van de voetstrips en het beenschildlogo? Daar moet je een beste tang voor hebben volgens mij, ik zie het niet zitten om dit met twee hamers te gaan staan doen op mijn pas gelakte spullen. Ik heb nog wat stof tot nadenken, er is een GS150 op mijn pad gekomen waar ik nu sterk over aan het twijfelen ben. Compleet origineel, maar wel tot in de puntjes gerestaureerd. Vorige eigenaar was nog in de opbouwfase dus het is eigenlijk een kort project met alleen het mooie opbouwwerk. Echt een prachtige scooter, maar wel weer een smak geld. Keuzes, keuzes, keuzes... Zodra ik weer wat te melden heb ga ik dat zeker doen!
Michel_V Posted December 11, 2024 Posted December 11, 2024 Voor het beenschild logo neem ik een messing stukje met een ronding in. Dat zet ik vooraan. En dan klop ik met een bolle hamer aan de achterkant. De klinknagels wel een inkorten. Voor de vloerplaat is er een tang. Probeer die ergens te lenen. Met een hamer zou ik afraden. De tang werkt zeer goed. ik heb deze liggen. Maar ik woon niet bepaald in de buurt. Grt Michel
KevinBoer Posted December 11, 2024 Author Posted December 11, 2024 Bedankt voor je antwoord Michel! Toevallig iemand die deze tang te leen heeft? Hoor graag, alvast bedankt!
Michel_V Posted December 11, 2024 Posted December 11, 2024 Geen idee. Ik heb ze liggen. Je kan ze komen lenen… of je komt met het chassis tot hier.
edje Posted December 11, 2024 Posted December 11, 2024 Prachtig project, kijk uit naar het resultaat .
KevinBoer Posted December 27, 2024 Author Posted December 27, 2024 Met kerst eindelijk weer wat tijd gevonden om aan de Struzzo te werken! Weer wat verder gekomen met de voorvork terug monteren en daarnaast nog wat kleine dingen gestraald, geprimerd en gespoten. Tevens de motor terug in het frame gehangen en wat andere kleine dingen. Ik ben ook met de koelkap van de motor bezig geweest, hoe hoort deze origineel te zijn? Is dit "gewoon dof" aluminium of tot blinken toe opgepoetst? Kan voor mij allebei, maar zou het graag doen zoals het 'hoort'. Hieronder een aantal foto's! 3
KevinBoer Posted January 3, 2025 Author Posted January 3, 2025 Gisteren nog even de voorvork in elkaar gezet, wordt weer mooi al zeg ik het zelf! Ik heb nog wat 2K lak laten maken want er zijn een paar dingetjes die nog gespoten moeten worden, zoals bijvoorbeeld het naafje van de voorvork. Langzaam maar gestaag komen we er wel! 4
KevinBoer Posted January 6, 2025 Author Posted January 6, 2025 Afgelopen weekend weer een paar uurtjes tijd gevonden om wat aan de Vespa te doen! Voorvork afgemaakt en met nieuwe lagers terug in frame gehangen, tevens de middenstandaard geplaatst en nog wat kleine dingen. Een paar dingen in kleur (2K lak) gespoten waaronder de vliegwielafdekking, naaf voorvork en zadelframe. Begint echt al ergens op te lijken al zeg ik het zelf 6
Triumph Posted January 19, 2025 Posted January 19, 2025 Mooi restoratieproject👍, ik heb een vraagje voor de kenners waar jij binnenkort ook misschien wat aan hebt; hoe wordt er voorkomen dat het handvat van het koppelingshendel op en af kan schuiven op het stuur? Ik zie nergens een aanslag of een bevestiging die dat tegengaat, het gevolg is dat (bij mij) de hendel uit het schakelmechanisme komt waardoor er niet kan geschakeld worden. (Stuur en hendel zijn volgens mij reproductie en niet origineel, misschien ligt het daaraan…) gts J.
nero Posted January 19, 2025 Posted January 19, 2025 Eerst haarlak spuiten waar het handvat komt, dan handvat over het stuur schuiven en laten drogen. Groetjes, nero.
Triumph Posted January 19, 2025 Posted January 19, 2025 50 minuten geleden, nero zei: Eerst haarlak spuiten waar het handvat komt, dan handvat over het stuur schuiven en laten drogen. Groetjes, nero. Nero, ik heb het waarschijnlijk niet goed uitgelegd, het gaat niet over de handvaten (die staan er trouwens nog niet op) nee, je hebt het stuur en daarover schuift de bus met de bevestiging voor het koppelingshendel, het is dit uiteinde van de bus dat ingrijpt in het schakelgedeelte van het stuur. Bij een largeframe en smalframe draait die bus/buis in het stuur en zit dat vast met een veerrondel en een borgpen achter het licht. Bij de Stuzzo zit deze buis niet in maar over het stuur geschoven en het enige dat deze buis min of meer tegenhoudt is de kabel van de koppeling maar dat is (in mijn geval) niet voldoende waardoor het geheel uit het schakelmechanisme kan schuiven. Voorlopig zie ik maar één oplossing en dat is de gaine van de koppeling voorzien van een klemband of colsonband nét waar de gaine het stuur ingaat komende vanuit het chassis.
Triumph Posted January 19, 2025 Posted January 19, 2025 2 minuten geleden, Triumph zei: Nero, ik heb het waarschijnlijk niet goed uitgelegd, het gaat niet over de handvaten (die staan er trouwens nog niet op) nee, je hebt het stuur en daarover schuift de bus met de bevestiging voor het koppelingshendel, het is dit uiteinde van de bus dat ingrijpt in het schakelgedeelte van het stuur. Bij een largeframe en smalframe draait die bus/buis in het stuur en zit dat vast met een veerrondel en een borgpen achter het licht. Bij de Stuzzo zit deze buis niet in maar over het stuur geschoven en het enige dat deze buis min of meer tegenhoudt is de kabel van de koppeling maar dat is (in mijn geval) niet voldoende waardoor het geheel uit het schakelmechanisme kan schuiven. Voorlopig zie ik maar één oplossing en dat is de gaine van de koppeling voorzien van een klemband of colsonband nét waar de gaine het stuur ingaat komende vanuit het chassis. Nog even aanvullen: aan de kant van het gashendel zit er aan de buitenkant van het stuur een soort van clips waar je de buis van het gashendel overschuift en die eens de buis ver genoeg op het stuur zit terug opengaat en zo de bus verhinderd van er af te komen, misschien mis ik dit aan de linkse kant? Of moet er een soort van stop op de linkse kant van het stuur komen?
Recommended Posts