Jump to content
Vespaforum.be

Revisie van de originele gs160 schokbrekers


Pilaf

Recommended Posts

Wil al jaren wat doen aan het “geduik” van mijn GS160 bij het remmen. Zoals iedereen weet zijn die originele trommelremmen (vooral voor) op onze oldies nou niet de beste maar om de voorrem nou helemaal niet te gebruiken.

Heb een paar jaar geleden een Pascoli repro voorschokbreker gemonteerd en dat reed een stuk beter dan de originele met lekke keerring. Helaas bij het remmen nog steeds een happend en duikende beweging bij gebruik van de voorrem.

Ondertussen kwam ik deze site (http://scooterlounge.com/vespa/repair-guides/gs_shock_rebuild.shtml) tegen en dacht, tijd voor een modificatie en revisie van de originele set. 

De keerringen voor de GS zijn helaas alleen te bestellen bij Pascoli.

Keerring voor: https://www.mauropascoli.it/scheda.php?id=3263

Keerring achter: https://www.mauropascoli.it/scheda.php?id=3264

Bij navraag bij Pascoli gebruiken zij in de repro modellen SAE10 vork olie. Ook daar heb ik mij verder in verdiept en heb besloten om over te gaan op SAE15 vanwege de hogere demping.

Als achterremklauwen ben ik vorig jaar overgegaan op de Newfren Anti Aqua, ben daar achter zeer tevreden over dus heb nu ook een set voor de voorrem gekocht.

 

Als eerste heb ik de voor schokbreker gedemonteerd, de veer laten coaten en een stuk gereedschap gemaakt om de bus te verwijderen.

6F3D1F8D-D3CE-41A8-ADB7-55DF4371667B.thumb.jpeg.7b32df362740f215a86733423e11b99d.jpeg

Heb vork olie van Castrol gekocht en een spuit om de hoeveelheid olie precies af te meten.

 E125017B-0E97-4B63-BAFA-CE9C6715A3AA.thumb.jpeg.f703036bea0230debe7eac29b4527882.jpeg

De benodigde hoeveelheid vork olie, voor de VSB1T 50cc voor en 103cc achter.

CEEC4B0B-2C57-4C56-B825-4DF8136C23BA.thumb.jpeg.7a3721e5bb0fd812c3ccf1eb1bdbdcbe.jpeg

Voor het installeren van de keerring de draad even aftapen om schade aan de keerring te voorkomen.

FBF3398D-10A6-4616-9062-AE90F34FBCC2.thumb.jpeg.c20a480f2c022af3de2c20931bbb262f.jpeg

CAD5EB4A-ACF3-4F50-BEA5-592B43C6A964.thumb.jpeg.c8d4839a916f444c2c85f179496761e6.jpeg

De olie afmeten, 50cc voor de GS160 voor schokbreker.

CF424534-C825-42D8-8894-AB18AC99551D.thumb.jpeg.10b39bbdc9605161c6e4e0ed8115b58e.jpeg

Doe de afgepaste olie in een ander klein resevoir en beweeg de plunjer rustig heen en weer totdat deze vol zit, de plunjer heeft veel weerstand als deze vol zit.

6D33AA8D-08AA-4F7A-AA2D-93762A081532.thumb.jpeg.46e9448f458fe565afa06c07c57f9e2c.jpeg

In het resevoir zit ongeveer nog 20cc, de rest zit in de plunjer. 

AD61B407-9CDF-4DB3-A6AC-63F7557D49F5.thumb.jpeg.705e5d7186c4a3c45f5f4567e43eeb3b.jpeg

Het resevoir kan nu in het onderste deel van de schokbreker worden gegoten en de plunjer kan er rustig worden ingeschoven.

DD76CC08-EA4F-4323-844B-286FC1E7246C.thumb.jpeg.2619b1a0775e84d7817f9241b608c9f4.jpeg

De keerring rustig naar beneden drukken, gebruik er zelf een pasende dopmoer voor.

A13F0BE9-6A2E-484D-8210-CDD245C8C945.thumb.jpeg.1fefc38f523ce02a03b7bf028531bdb0.jpeg

De plunjer rustig naar beneden duwen en kijk of er vork olie langs de keerring lekt. Kan je de plunjer niet naar beneden bewegen, dan hebben we te maken met “hydrolock” en dan zit er waarschijnlijk teveel olie in.

910949F1-5240-4E1A-BD3D-1DE805D97BA9.thumb.jpeg.a3c11fe3c537ad3941d8fba158d4f24d.jpeg

De bus kan gemonteerd worden en met het stukje gereedschap (staalstrip met gleuf en gat voor oude m4 boor) worden aangedraaid.

0E216108-DB4D-4928-B055-A8E5B2869EB3.thumb.jpeg.32080baaa1fbab0cbc739189d86e5dbd.jpeg  30A2D651-5BBD-480B-94F3-0A8EA7521DDA.thumb.jpeg.627f67806386453f0e5e34c3d644ecde.jpeg

De veer en rubber buffer plaatsen (op onderstaande foto is de verkeerde buffer geplaatst, dit is de top buffer, de juiste is conisch).

AE3F8A35-92B6-4BD7-ADC5-DF2029326ADF.thumb.jpeg.20dbb4ce064a94b34dad6103a4ad41d1.jpeg

De bovenzijde van de schokbreker terugplaatsen en rubber buffers (2x) plaatsen. De schokbreker is klaar voor montage.

F370556F-AD83-4BF4-8D7C-0B187A89BB26.thumb.jpeg.fbf301dbe41d6ff919de10e3983cec8a.jpeg

Heb deze revisie ook gedaan bij mijn achterschokbreker en moet zeggen dat ik erg tevreden ben. De demping en wegligging is zeer goed.

Aan de voorzijde is het remmen bij gebruik van de voorrem een stuk verbeterd, de combinatie van de Newfren remschoenen en de SAE15 voorkomt het happen en duiken aan de voorzijde. Of dit ook zo blijft is even afwachten maar als het verslechterd zal ik dat uiteraard even vermelden.

Ook over de achterzijde ben ik erg tevreden. De vering is stugger en de GS ligt beter op de weg, vooral in de bochten.

Hopelijk hebben jullie wat aan deze informtie en als er er vragen zijn zie ik ze wel verschijnen.

 

 

 

Edited by Pilaf
  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
  • 1 month later...

We zijn ondertussen 750km’er verder en ben nog steeds erg tevreden. Heb met de gereviseerde schokbrekers icm de Newfren remschoenen afgelopen weekend de Giro Mostra 500km gereden en moet zeggen dat de voorrem het erg goed deed. De remmen hebben geen een keer gehapt en de GS duikt ook niet meer dus kan nu ook gewoon meer remdruk op de voorrem zetten zonder dat deze blokkeert.

Wat me wel 500km heeft geirriteerd is het rammelen van de remschoenen tegen de metalen plaat. Hieronder een kort fragment van de Newfren speling ten opzichte van de originele remschoen (excuus voor het teveel aan lagervet, de nippel zat verstopt en ben uitgeschoten :)).

 

De diameter van de as is 10mm.

42E0F324-58F7-44AE-A49B-A85F543FDE15.thumb.jpeg.50381b6116d4ef206c1a7c0fb194a191.jpeg

De originele Piaggio remschoen is 10,1mm.

A31F2471-0624-44A1-B1B4-03451609FA15.thumb.jpeg.832512b7b8f7f4e530560e628397aa4b.jpeg

De Newfren Anti Aqua remschoen is 10,3mm.

F2CF80FD-9231-4202-887C-F73478811607.thumb.jpeg.7f5afbbcb951abe42ccbd086e84b876f.jpeg

Die 10,3mm is wel na 750km rijden dus het kan zijn dat deze ruimer is geworden door het trillen of dat het materiaal gewoon te zacht is. Heb deze vraag ondertussen ook uitstaan bij SCK en misschien hebben meer Vespa rijders hier last van dus wie weet wat daar uitkomt.

Aangezien deze net nieuw zijn en ik wel tevreden ben over de remschoenen heb ik een kleine modificatie gedaan.

Ik heb een koperen buis (half harde kwaliteit) van 12mm gekocht (met een binnen diameter van 10mm).

Van de koperen buis heb ik een busje met een lengte van 17mm gemaakt, de remschoenen opgeboord naar 12mm en daar het busje ingeperst.

De remschoenen zijn nu 1 geheel en kunnen over de as worden geschoven.

D8961F0A-DD1D-4257-82C6-9F3E70ECBF2A.thumb.jpeg.e3399be3b8742653196bbea6169cde5c.jpeg

Omdat de remschoenen nu 1 geheel zijn is het niet mogelijk om ze te kantelen en ze stuk voor stuk te monteren. Je schuift ze nu op de as en met een circlip tang zorg je dat het veergedeelte genoeg wijkt zodat je de remschoenen verder kan monteren.

D49CEFF7-71AC-4EF8-A525-190D5B48560B.thumb.jpeg.f539fc96f3b6234b22d393048d0ce84a.jpeg

Daarna de remschoenen doorschuiven tot ze juist gemonteerd zijn, en de as geborgd kan worden met een circlip (veer).

D2C00473-C27B-45F4-B529-89154D9BBA4F.thumb.jpeg.0574bcd33bd0c78c603ff8d94c481096.jpeg

De remschoenen hebben nu niet meer de mogelijkheid om te rammelen omdat ze strak om de as zitten gemonteerd en ze als 1 geheel werken in plaats van 2 losse remschoenen.

Zal aan het eind van het jaar de remtrommel er weer eens afhalen om te kijken of de koperen bus en remschoenen nog goed zitten, maar ben voor nu zeer tevreden over de voorrem van mijn GS.

Edited by Pilaf
  • Like 3
Link to comment

Beetje heeeeeel laat maar 

De keerringen voor de GS zijn helaas alleen te bestellen bij Pascoli." 

maskes heeft ze 23,95

soviero heeft ze 14 € 

gr

  • Thanks 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Similar Content

    • By snellestinus
      nieuwe topic gestart,omdat ik graag de foto reeksen van anderen hun restauratie volg heb ik er zelf ook eentje gestart 😄
      voorlopig uitgevoerd:
      -zandstralen
      -laswerk
      -plamuren frame
      -grondverf frame
       
      Dit is de toestand van aankoop.

      laswerk frame

      onderdeeltjes aangeschaft ( is bijna hele vespa😁)

       

      neusje lassen en soldeerwerk

       
      plamuurwerk

       
      spuitplamuur

       
      grondverf frame

       
      en nu de kleinere onderdelen en motor nog

       
      to be continued....
       
       
       


    • By the-edge60
      Mijn broer heeft nieuw project op de kop getikt nadat de GL150 1964 zo'n beetje klaar is. Dat was de eerste Vespa die we ooit gedaan hebben en dat smaakte naar meer.  Het is er 1 met veel werk, carroserie is behoorlijk krokant maar dat is de uitdaging 😬 eraan. 





    • By Vespa Reng Deng Deng Deng
      Hallo allemaal,
      na wat motorische problemen met mijn PK 50 S die zich onder andere uitte in matig stationair lopen en het gevoel dat de fut uit het blok is en er compressie verlies is.
      Aan de hand van deze klachten heb ik besloten het blok uit het frame te halen en te starten met een revisie.

      Het blok is inmiddels verwijderd en staat in een steun.

      Met het verwijderen van de koelkap is er een schroef afgebroken (ondanks WD40), iemand hier nog een idee voor om dit te verwijderen.
      Hij zit helaas in het carter vast 

      Ook het vliegwiel en de ontsteking zijn verwijderd.

      Naar mijn idee is dit (krassen op de zuiger) de reden van het compressie verlies en het futloze gevoel van de motor.

      De documentatie is inmiddels ook al verzameld.
      Via dit topic zal ik de aankomende tijd regelmatig mijn bevindingen posten en om advies vragen.
       
    • By Bikerke
      Hoi,
       
      Ondanks een lange zoektocht op het forum kan ik geen oplossing terugvinden voor mijn probleem...
       
      Na een motor-rivisie is ook de carburator gereinigd en zijn ook alle dichtingen, de hoofdsproeier en de vlotternaald vervangen.
      De originele uitlaat is vervangen door een SIP Road II.
      De luchtfilter is origineel en proper.
      De mengselschroef staat 1,5 keer uitgedraaid.
       
      Ik heb er nu een kleine 200km opzitten, en blijf een probleem ervaren op lage toeren (vertrekken vanuit stilstand) met warme motor:
      De koude motor start bij de eerste of tweede trap op de kickstarter met choke aan.
      Ook het wegrijden is dan geen probleem. Van zodra de motor warm is en ik de choke dicht zet begint hij (of zij ;-) ) moeilijk te doen op lage toeren.
      Wanneer ik vanuit stilstand opnieuw wil vetrekken houd de motor even in. Enkel wanneer ik het toerental eerst wat verhoog kan ik met een slepende koppeling vertrekken.
      Een andere oplossing is de choke opnieuw op zetten. Dan heb ik geen probleem op lage toeren tijdens het rijden (enkel op stationair toerental valt hij dan uiteraard stil met de choke op).
      Op aanraden van een Vespa-kenner heb ik de originele sproeier (108) vergroot naar een 110, maar zonder resultaat. Vervolgens zelfde test en resultaat bij een sproeier van 118...
      Wat kan de reden, of nog liever: de oplossing zijn voor dit probleem?
       
      Dank bij voorbaat,
      Frank
       
       
×
×
  • Create New...