Ga naar inhoud
Vespaforum.be

lml valt ongeveer elke 3km even stil


man with helmet

Aanbevolen berichten

hey,

mijn lml star de luxe 200 bwjr2012,

1100km op de teller,

200km geleden grondig onderhoud door dealer gehad

nu sinds enkele dagen valt hij telkens stil na een 3tal kilometers.

 

ik kan hem dan gewoon starten terug en dan rijdt hij weer een 3tal km's door om dan weer stil te vallen. de laatste 500m voor het stilvallen schokt hij ook wat.

Ik heb nog geen idee weer ik moet gaan beginnen zoeken naar de oorzaak hiervan. Het lijkt me dat hij dan even geen benzine krijgt en daardoor schokt en stilvalt. De naftbak is echter gewoon vol dus die is er genoeg ;-)

het lijkt met dit koude weer begonnen te zijn, kan dit ermee te maken hebben?

doe ik iets verkeerd met de choke? hoe lang moet ik ongeveer rijden voordat ik deze uitzet denken jullie? maar ook na 10km rijden

iemand een idee waar ik moet beginnen zoeken naar het probleem?

 

 

Link naar reactie
11 minuten geleden, man with helmet zei:

 

doe ik iets verkeerd met de choke? hoe lang moet ik ongeveer rijden voordat ik deze uitzet denken jullie? maar ook na 10km rijden

 

 

 

Die zin begrijp ik niet. Choke alleszins niet te lang gebruiken. Ik mag er zelfs niet mee rijden, gewoon starten en dan weer dicht.

Link naar reactie
18 minuten geleden, man with helmet zei:

zou het kunnen, probleem is begonnen 50tal km nadat ik een ander zadel heb gemonteerd. ancillotti

http://www.scooter-center.com/en/product/7675667

 

zou dit op de een of andere manier zorgen dat mijn tank vaccuum trekt ofzo?

Om dit uit te sluiten zal je het oude zadel moeten monteren, als het probleem dan verdwijnt is dat de oorzaak.

Link naar reactie

Ik heb op het forum ook wel eens gelezen over dit soort problemen en dat dan uiteindelijk een probleem in de statorplaat en ontsteking blijkt te zitten... Maar jou Wesp lijkt mij nog wat jong voor dit soort problemen.

Ben benieuwd naar de oorzaak en oplossing.

Groeten,

Rik.

Link naar reactie

Beste,

Ik heb een gelijkaardig probleem gehad met mijn LML. Oorzaak was vuil in het verluchtingskanaaltje van de naftstop. Ik ben dan met een fijn boortje van 3mm door het verluchtingskanaaltje gegaan en weg was het probleem. Lang achter de oorzaak gezocht en ook van alles geprobeerd.

Link naar reactie

Ontluchtingsgaatje is vrij, 

Heb vanmorgend (lekker fris) extra omweg naar huis gemaakt.

Benzinetank volgedaan, dan kan ik iets verder rijden voor hij het krijgt.

Maar wanneer ik de tank op reserve zette deed hij het niet meer...

Was dit nu omdat er iets scheelt aan de benzinekraan of omdat de motor warm was zal de volgende rit uitwijzen...

Toen ik hem kocht vertelde de verkoper mij dat de dealer tegen hem had gezegd dat het beter was permanent op reserve te rijden, maar hij had hier geen verklaring voor.

En aangezien deze mens zoveel vertelde heb ik die raad in de wind geslagen. Nog mensen met een lml die deze raad hebben gekregen? 

Link naar reactie

Als je permanent op reserve moet rijden kan je nooit weten wanneer je ongeveer moet tanken of mits je een naft wijzer hebt  om te zien wanneer je moet tanken, heb dat niet op mijn oldie, maar als hij op reserve gaat weet ik ongeveer hoelang ik nog kan rijden of een probleem aan u naft kraantje? 

Link naar reactie

Ik vermoed dat jouw scooter dezelfde benzinekraan heef tals een PX met benzinemeter.

Dit wil zeggen een benzinekraan met enkel open en dicht maar geen 'reserve'.

Dwz alsje vertrekt dat je kraantje 'naar boven' nog steeds dicht staate nje gewoo nde nafte in je benzineleiding aan't oprijden bent. Wanneer je dan je kraantje op 'reserve' zet (dus hendeltje naar rechts) zet je je benzinekraan 'open' kan je gewoon rijden... Er is geen 'reserve' omdat je een benzinemeter hebt die je zegt wanneer je bijna leeg rijd...

 

Link naar reactie

Op mijn kraantje zelf staat als het naar links is een c (closed) en als het naar rechts is een R (reserve)

Ook de sticker boven het kraantje geeft 3 standen aan. Recht naar boven is open.

Tot over enkele weken reed ik ook met het kraantje naar boven rond en heb ik hem 2tal keren op reserve moeten draaien. Dus dit lijkt me toch correct te zijn.

Als ik in mijn tank keek heb ik ook 2 afvoer buisjes. 

Ik ga strax nog even rijden en zien of het voorbij is als ik permanent op reserve blijf rijden (km-teller i h oog houden want heb al gemerkt dat benzinemeter bijzonder weinig accuuraat is) en dan weet ik waar ik mijn probleem ga moeten zoeken...

 

Link naar reactie

Ik heb geen ervaring met LML, maar geen enkele PX heeft inderdaad benzinemeter én reservestand.

Als ooit je kraantje (voor god weet welke reden) vervangen is, is de kans groot dat er een kraan met 2 standen in zit. Ongeacht hendel of sticker. 

In de kraan zit trouwens een ontluchting (lange buisje, dat tot boven in de tank moet komen) en dan de toevoer (1 of 2 kanaaltjes waarvan één een buisje dat je niet kan zien onder het filtergaasje)

Als jij 2 buisjes kan zien, is de kans groot dat er in het verleden mee geknoeid is (wat het vermoeden van een foute kraan versterkt), want standaard zitten er nooit 2 buisjes bloot. Zowel bij Vespa als PX niet. Dan ontbreekt minstens het filtertje.

Als je tank vol zit, kan de benzine door de ontluchting nog in je carburateur komen, waardoor het kan dat een 2-standenkraan met een wat korte ontluchting een tijdje kan rijden zonder dat de kraan open staat. Zit de bovenkant van de langste buis helemaal tot boven in je tank? 

 

 

 

Link naar reactie

Amai, wellicht was die dealer een fietsenmaker... Bij de recente px'en en wellicht ook de lml 'en is de andere kant van de stand C open. Ik kan het niet checken maar op de vespa staat niets, enkel op het kraantje en volgens mij ook een C en een R. Een verticale stand bestaat niet. Als er niets mis is met het kraantje, blijf dan gerust op de R rijden...

Link naar reactie

Lander (zag ik in je andere topic),

 

Waar ik net aan dacht... Is je LML een viertakt? Zo ja, spelen er nog andere dingen een rol. 

Wat voor carburateur zit er in dat geval op? En is het dan een choke of een verrijkingsmechanisme (sluit je lucht af met een klep want zo lijkt het wel als ik foto's bekijk, of wordt je benzine wat rijker gemaakt bij een koude start). Als het een 'echte' choke is, kan dat inderdaad de oorzaak van het probleem wat je omschrijft zijn. Maar dan zou het zichzelf moeten oplossen als de choke afgezet wordt... er vanuit gaande dat de klep terug opent.

 

Link naar reactie

het is dus nog niet opgelost,

het idee dat het bij de benzinekraan zou liggen is het dus niet. jammer dit het makkelijk geweest ;-)

wat ik nu wel bedenk en op weg naar mijn werk het uitgetest daarnet:

de testrit die ik met de kraan op reserve heb ik enkel gereden in de woonbuurt

naar mijn werk rij ik 9km rechtdoor over een 70km/u baan

in de woonbuurt geen probleem, op de rechte baan dus wel weer. telkens als ik langere tijd rechtdoor rijdt en richting 90km/u ga schokt hij eerst wat en valt dan weer stil. echter de laatste 5km heb ik met zeer wisselend gas aan het rijden geweest, terug optrekken, ver vertragen en terug optrekken en dan blijft hij gewoon rijden.

wat mij dan misschien doet denken aan een te rijke afstelling?

Link naar reactie

Toch maar eens je benzinedarm/ kraantje/ carbu checken, volgens mij heeft het te maken met een tekort aan benzine (door gas terug te nemen en opnieuw te gassen krijg je juist meer benzine in de cilinder).

Tenzij je het alleen krijgt op (dezelfde) hoge toeren, dan kan het zijn dat je ontstekingstijdstip niet meer juist staat of dat de cdi het begeven heeft. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie
12 uren geleden, nero zei:

Toch maar eens je benzinedarm/ kraantje/ carbu checken, volgens mij heeft het te maken met een tekort aan benzine (door gas terug te nemen en opnieuw te gassen krijg je juist meer benzine in de cilinder).

Tenzij je het alleen krijgt op (dezelfde) hoge toeren, dan kan het zijn dat je ontstekingstijdstip niet meer juist staat of dat de cdi het begeven heeft. 

Groetjes, nero. 

Vandaag 15km gereden, wisselende gas, geen enkele keer stilgevallen. 

Vorige keren als ik stilviel was het als ik op snelheid was in de hogere toeren. Dus dan denk jij ontsteking nakijken?

Ik zal er vlug tijd voor maken en ben benieuwd.

Ik hou jullie op de hoogte

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...