Ga naar inhoud
Vespaforum.be

T5


pete

Aanbevolen berichten

Heb hier al een paar keer gelezen dat de motor in een t5 aangenaam en wat "anders" rijdt dan een gewone px.  Weet iemand of er problemen zijn mbt onderdelenvoorziening?  Heb ook niet echt een idee van gangbare prijzen voor min of meer originele exemplaren, ik vermoed dat die toch  hoger liggen dan voor een gewone px?  Zou er  er iemand wat info kunnen geven, heb het over het hier origineel verkocht model, dus  met rechthoekig licht en rechte achterkant.  Dank bij voorbaat, mvg, pete.

Link naar reactie

De meeste onderdelen zijn gelijk aan een normaal PX blok, behalve carb, carbdoos, krukas (nog lortere slag dan normale 125cc px), cilinder, carters en het keramisch-magnetisch vliegwiel. Er zijn 4 cilinderkits, waarvan er 2 niet meer te krijgen (pinasco 166 en origineel piaggio - repro is die er nog wel).

Verder moet je net als met elk ander bijzonder model opletten dat je de stukken die hem bijzonder maken niet kwijt raakt - bij de T5 zijn zadel, onderkant headset en kmteller een drama om origineel in goede staat te vinden.

Prijzen zijn wat de gek er voor geeft - T5 is een love it or hate it model, dus de markt is klein. Een normale PX 125 in dezelde staat als een T5 zal iets minder opbrengen, maar een p200 brengt iets meer op (denk ik). T5s werden veel voor het blok geslacht.

Rijdt als een beest (heb er een paar gehad), zijn met de kits die er zijn makkelijk te tunen. Maar verwacht niet veel torque - het is een racey machine, de kracht zit in hoge toeren.

Als de jaren 80 uitstraling je aanstaat, en je rijdt voornamelijk in je 1tje - zeker doen!

Link naar reactie

De originele uitlaat is ook niet meer te verkrijgen en een bagage drager voor achteraan is ook moeilijk te vinden. Stond hier laatst nog één te koop maar is verkocht aan mij. Je mag normaal rekenen rond de 1800 euro voor een rijdend exemplaar. Is wel verslavend eens gereden met een T5 wil je geen andere meer. 

Link naar reactie

Is natuurlijk persoonlijke smaak, maar puur optisch vind ik een T5 niet zo mooi. Zag er in de jaren '80 waarschijnlijk modern en zelfs een tikkeltje futuristisch uit en doet me nu vooral denken aan "Battlestar Galactica", terwijl dat er alsdusdanig niets mee te maken heeft. Of misschien zelfs aan de "Sound of C" van de Confetti's. Al zal de motor uiteraard wel leuk en ok zijn...

Link naar reactie

@herbal: En daarom is een T5 pas iets voor je, als je begrijpt waar die scooter voor staat in de Vespa evolutie. Een Vespa voor de 'connaisseur' zeg maar - maar wat voegt jouw persoonlijke smaak nu aan dit topic toe?

Link naar reactie

squareback lovers of the world unite.

de T5 was mijn eerste vespa motorfiets en na meer dan 15 jaar nog steeds 1 van mijn favorieten om mee te rijden. Wel voorzien van een malossikit en de overbrenging wat aangepast

Link naar reactie

@herbal: En daarom is een T5 pas iets voor je, als je begrijpt waar die scooter voor staat in de Vespa evolutie. Een Vespa voor de 'connaisseur' zeg maar - maar wat voegt jouw persoonlijke smaak nu aan dit topic toe?

Ik laat het over aan de connaisseurs, zoals je zelf voorstelt. Maar: de gustibus et coloribus non disputandum est. Ieder z'n ding.

Link naar reactie

@herbal: om hier even een lange tenen risico'tje te vermijden - mijn commentaar gaat over on topic reageren. Help de topicstarter met zijn vraag, of begin zelf een topic: 'Vespa modellen en mijn persoonlijke mening erover...',  de officeuze ondertitel van dit forum is de lana caprina - dus dat komt helemaal goed :ph34r:

Link naar reactie

@herbal: om hier even een lange tenen risico'tje te vermijden - mijn commentaar gaat over on topic reageren. Help de topicstarter met zijn vraag, of begin zelf een topic: 'Vespa modellen en mijn persoonlijke mening erover...',  de officeuze ondertitel van dit forum is de lana caprina - dus dat komt helemaal goed :ph34r:

Je hebt gelijk, want door iets anders te beweren ga ik misschien ook wel op lange tenen trappen en daar is het leven te kort voor. Het ging me om de verschijning van een T5, al ging het daar initieel niet over in het topic. Dus no panic, ieder z'n ding he...

Link naar reactie

Ik zeg altijd een T5 voorkant mag lelijk zijn maar dat geeft niet want je ziet enkel de achterkant.

Die achterkant is al even lelijk :-)))

Maar 't is waar,T5 blokjes zijn super !!

Link naar reactie
  • 2 weken later...

De scooter stond me wel aan en heb hem gekocht.  Vastgezet op aanhangertje met "moffen" en spanriemen rond het stuur.  Thuis blijkt er wat speling te zitten op het volledig stuur.

Mbt dat euvel is er wel wat te lezen op buitenlandse sites,  niet alle onderdelen om het stuurgeheel vast te zetten zijn nog verkrijgbaar.  Na de tellerpartij verwijderd te hebben, blijkt het stuur idd speling  te hebben aan bevestiging vork.  Het metalen gedeelte van de handlebar is volledig "vastgelast" op de moeren die op de vork draaien.

  "Tip van de dag": als je een gs200 of t5 wil kopen, zie dan dat het stuur goed vast staat, indien te verkoper te kennen geeft niet te kunnen lassen, is dat in dit geval een voordeel. :)

Link naar reactie

@Josse, Nero,

het waren idd de ringen die vastgelast waren aan elkaar en aan het metalen gedeelte van de handlebar. De ringen liggen wat verzonken in de handlebar en waren bijna volledig "bedekt" met lassen. Ben beginnen dremelen om de lassen weg te krijgen. Niet simpel. Handlebar en vork hebben de sessie gelukkig overleefd, er zijn wat onderdelen onderweg om de scooter terug ineen te kunnen steken.

Mvg, pete.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...