Dimitripx125 Geplaatst: 3 december 2014 Delen Geplaatst: 3 december 2014 Bij Sip onderdelen PX kijken bij brake drum . Daar vind je een moer M16 met bijhorend kasteelhoedje en borgpen. Ik kan echter geen link invoegen omdat ik geen PC verstand heb Link naar reactie
Wilby Geplaatst: 3 december 2014 Auteur Delen Geplaatst: 3 december 2014 Zal er eentje worden van een of andere leverancier zoals Nero voorstelt. @ Dimitripx, klopt maar lijkt mij M16 draad en moet M16x1,5 zijn, toch bedankt voor de moeite. Gr, Wilby Link naar reactie
Dimitripx125 Geplaatst: 3 december 2014 Delen Geplaatst: 3 december 2014 Je hebt waarschijnlijk een PX as en dus ook die moer nodig. Die is M16x 1.5 Link naar reactie
Wilby Geplaatst: 4 december 2014 Auteur Delen Geplaatst: 4 december 2014 He Dimitripx, bedoel je deze , zeker dat het M16x1,5 is ? Link naar reactie
MARC MILIS Geplaatst: 5 december 2014 Delen Geplaatst: 5 december 2014 Dag Wilby, u heeft waarschijnlijk een as besteld van sprint 2de reeks (ook oude px) besteld. Ze heeft inderdaad een groter diameter (m16). de moer en veiligheid plaat hier boven zijn inderdaad de goede. Als help nodig bij bestellen bij sip, geef ik ook altijd 10% korting op hun prijzen. Stukken zijn af tehalen in 3040 Huldenberg of verstuurd met kiala (4,50eur). Ook warschijnlijk deze nodig http://www.sip-scootershop.com/nl/products/afstandsbus+remtrommel+achter+_15934700 Gr. Marc. Link naar reactie
Wilby Geplaatst: 5 december 2014 Auteur Delen Geplaatst: 5 december 2014 He Marc, bedankt voor de uitleg. Dat van die 1e en 2e reeks Sprint is nogal verwarrend. Mijn Sprint is van 1973, chassis en motor nr kloppen met de originele aankoopfactuur uit '73 die ik heb. Als ik het motor nr intik op Scooterhelp heb ik een motor van 1975? Volgens het chassis nr heb ik een van de 2e reeks, met het achterlicht met afdekplaatje zoals de Sprint Veloce, heb ook een batterij enz... Sommige onderdelen van de motor zijn 1e reeks en andere 2e , schakelkruis 2e, aandrijfas 1e, heb een lagerkit aangekocht 2e reeks een aantal lagers klopten niet , moest 1e reeks zijn. Italieanen zeker ? Kan je alles van SIP leveren ? Ik heb namelijk nogal wat onderdelen nodig. Zal in de loop van volgende week een bestellingske plaatsen, Huldenberg ligt in de actieradius van mijn dagelijkse omzwervingen rond Brussel, dus kan komen afhalen. Groetjes Wilby Link naar reactie
MARC MILIS Geplaatst: 16 december 2014 Delen Geplaatst: 16 december 2014 dag Wilby. Het spijt me voor het late antwoord (had ik in mijn mailbox niet gezien ). Er zijn drie lagersets mogelijk voor sprint : 90001800, 90001700, 90001600. Om zeker te zijn is het gemakelijk: op de rechterkant van de stukpagina van sip is er een link naar hun catalogus pagina met alle afmetingen van alle lagers van de set. Op dit manier kan je verlijken met de lagers van je motor. http://www.sip-scootershop.com/files/catalogue/index.html#/167 En verder mag je dan nog zo kiezen welke lager klop niet en die appart bestellen, zo moet je niet een compleet set terug bestellen. Doet het ook zo met je dichtringen set, enz. Als je wil iets bestellen is het geen probleem, je mag het doen langs mijn email marcmilis@pandora.be Gr. Marc. Link naar reactie
Wilby Geplaatst: 4 januari 2015 Auteur Delen Geplaatst: 4 januari 2015 Vraagje voor de carrossiers onder ons. In de versterkingsribben van mijn nieuwe vloerplaat zitten 2 gaatjes en 4 "gootjes ", ik vermoed dat die dienen om het water dat er eventueel ingeraakt te laten wegvloeien. Nu is mijn vraag hoe behandel je dat inwendig tegen roest. Is blanke plaat binnenin die zou normaal gezien moeten geschilderd worden, hoe doe je dat? Is een beschermingsmiddel genre Dinitrol inspuiten voldoende ? Gr. Wilby Link naar reactie
Wilby Geplaatst: 5 februari 2015 Auteur Delen Geplaatst: 5 februari 2015 Eventjes een update, al de tijd bezig geweest. Chassis laten stralen, rotte stukken uitgeslepen en nieuw ingelast, vloerplaat vervangen, alles afgewerkt met tin en vandaag terug naar Gimotec gedaan om in epoxyprimer te zetten. Hier een paar foto's. Link naar reactie
Wilby Geplaatst: 5 februari 2015 Auteur Delen Geplaatst: 5 februari 2015 Ook nog aan het motorblok gewerkt. Link naar reactie
Wilby Geplaatst: 5 februari 2015 Auteur Delen Geplaatst: 5 februari 2015 Vermits ik toch al van Dilbeek naar Gimotec Malle gereden had ben ik maar doorgereden naar de grot van Ali Baba, Maskes. Mijn verroeste velgen meegedaan en omgeruild voor 3 grijs ge-poedercoate exemplaren. Voor 22,00€ stuk kan ik geen uren staan stralen, spuiten enz... denk dat het een zéér goede deal is. Link naar reactie
Daan Geplaatst: 5 februari 2015 Delen Geplaatst: 5 februari 2015 Ziet er goed uit hoor! Link naar reactie
JPU Geplaatst: 5 februari 2015 Delen Geplaatst: 5 februari 2015 Knap werk, leuk om te volgen...succes met de verdere afwerking! Link naar reactie
Kinnie Geplaatst: 6 februari 2015 Delen Geplaatst: 6 februari 2015 Mooi werk! Je post maar updates is idd leuk om te volgen. Link naar reactie
dmi Geplaatst: 6 februari 2015 Delen Geplaatst: 6 februari 2015 Nice! Ik denk niet dat er bij veel restauraties de moeite genomen wordt om plaatwerk te vertinnen. Wat je vraag over die dwarsbalkjes betreft: niet behandelen binnenin! Voor het puntlassen zou je ze kunnen behandelen met zink- of inoxspray. Maar dat doen ze niet bij die repro vloerplaten. De ervaring leert dat je door het proberen behandelen eigenlijk het roestproces maar versnelt. Omdat vuil/modder langer blijft zitten dan op het blank staal, en omdat het trager droogt. Gewoon zorgen dat de gaatjes niet geblokkeerd zijn na het spuiten. Link naar reactie
Wilby Geplaatst: 6 februari 2015 Auteur Delen Geplaatst: 6 februari 2015 Bedankt voor de steun mannen en dmi voor de uitleg. Wat dat vertinnen betreft, ik had dat nog nooit gedaan. Vraagt veel oefening, de tin er op zetten overal dik genoeg is het moeilijkst, soms tot 3 maal moeten herbeginnen. En eigenlijk eens de tin er op zit, leuker om te bewerken dan plamuur. Link naar reactie
Wilby Geplaatst: 21 februari 2015 Auteur Delen Geplaatst: 21 februari 2015 Gisteren een interessant gesprek gehad met Peter Maas van Maskes. Hij was héél verwonderd dat er een 6 volt batterij in mijn Sprint zit, volgens hem zijn er geen Sprinten gemaakt met batterij voor België. Hij dacht aan Duitse import maar dan zouden er pinkers moeten opzitten. Vervolgens dacht Peter aan Engelse import. Chassis nr is VLB1T , bouwjaar 1973 en bij het onderhoudsboekje zit er een bijlage waarin staat dat deze versie met batterij uitgerust is, schema enz...De motor is een 3 poorts. Chassis en motor nrs kloppen met de originele aankoop factuur uit 1973 en gelijkvormigheids attest komt van Misa maar er staat geen datum op. Iemand hier meer info over ? Gr Wilby Link naar reactie
nero Geplaatst: 21 februari 2015 Delen Geplaatst: 21 februari 2015 Bestond MIsa nog in 1973. Groetjes, nero. Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 22 februari 2015 Delen Geplaatst: 22 februari 2015 Misa was dacht ik tot maar 62 of 63...maar kan mis zijn Daarna gewoon Belgische import vanuit Italia zekers ? Met alle speciallekes specifiek voor België. En is ne sprint niet altijd 2 poorts , pas drie poorten vanaf een veloce ? Gr Link naar reactie
Wilby Geplaatst: 26 februari 2015 Auteur Delen Geplaatst: 26 februari 2015 ]@ Nero, de assemblage was van '54 tot '62 maar waarschijnlijk zal Misa nog een hele tijd invoerder geweest zijn. @ Adrian, de Veloce is in produktie gegaan in 1969, ik vermoed dat ze op een bepaald moment ( begin jaren '70) alleen maar 3 poorts motoren maakten en die dus ook in de gewone Sprint ook monteerden. Iets anders nu, hoe word de veer van de poot op een Sprint gemonteerd ? Volgens Scooterhelp ( zie tekening ) zit de veer in dat haakje nr 22 en dat haakje komt dan in de versterking van de vloerplaat te zitten. In mijn ( nieuw ) haakje is geen gat om de veer in te haken. Moet die haak erbij of kan de veer in de vloerplaat gehaakt worden ? Vraag is , hoe was het origineel. Groetjes Wilby. Krijg de afbeelding er niet in. Link naar reactie
Wilby Geplaatst: 29 maart 2015 Auteur Delen Geplaatst: 29 maart 2015 We zijn 1 maand verder, effkes doorgewerkt. Alles is origineel buiten de achterschokdemper, het zadel en de kleur. Azzurro metallizato zag ik niet zitten dus werd het Avorio 1.298.3909.Alleen het achterlicht steekt mij een beetje tegen, denk erover om het te vervangen door een ouder type. Link naar reactie
nero Geplaatst: 29 maart 2015 Delen Geplaatst: 29 maart 2015 Mooi gedaan! Groetjes, nero. Link naar reactie
Wilby Geplaatst: 29 maart 2015 Auteur Delen Geplaatst: 29 maart 2015 Dit is mijn eerste restauratie, heb alles zelf gedaan, het reviseren van de motor, het laswerk, strak zetten met tin, plamuren, grondverf en lak, al is dat laatste wat tegengevallen, verzinken van alle kleine onderdelen, alleen het stralen en epoxy van het chassis heb ik uitbesteed. Zo veel mogelijk oude onderdelen her-gebruikt. Veel geleerd maar ook veel gevloekt en dan vooral op de leveranciers van onderdelen. De kwaliteit is in 75% van de gevallen ondermaats, soms zelf niet bruikbaar. Ik heb overal aangekocht, Sip, Maskes, Scooter Center, Vespa Classic Parts, Vespazone en overal zat er rommel tussen. Dan wil ik nog iets zeggen over de prijzen van oldies die hier langskomen, meestal lees je " veel te duur " of " is dat ene van goud " , ik kan al zeggen als je het goed wilt doen kost het iets aan onderdelen en dan spreken we nog niet van werkuren. Ik kan intussen goed begrijpen dat er sommige 6 a 7000,00€ vragen voor een perfect gerestaureerde Vespa, laat staan voor een zeldzame. Bij gelegenheid zal ik hier eens posten wat dit gekost heeft. Ik ben wel blij met het resultaat en besef ook dat het nog beter kan, maar ja het moet een hobby blijven hé. Link naar reactie
Vespaciao Geplaatst: 29 maart 2015 Delen Geplaatst: 29 maart 2015 Geslaagde resto die gezien mag worden... die werkbank, toestellen en al dat gereedschap dat aan de muur is bevestigd, lijken wel een weerspiegeling van m'n eigen garage Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.