Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Restauratie 150 Sprint


Wilby

Aanbevolen berichten

Is natuurlijk heel mooi maar rijdt dat ook, hawel...   een beetje. Ik denk dat ik hier wat hulp zal nodig hebben om de motor op kunt te krijgen.

Motor start zonder problemen met choke, choke af, gedaan. Motor wil niet blijven draaien en is ook niet te starten zonder choke, regelschroeven carbu al bijgedraaid maar niks helpt. Ik heb totaal geen ervaring met 2-takt motoren.

Iemand ?( allé Nero laat u eens goed gaan, en de anderen ook).

Link naar reactie

Dank U Vespaciao,

Ja ne mens krijgt wat bijeen hé na 45 jaar, 20 schroevendraaiers op een rijtje en dan soms nog niet weten dewelke je moet nemen.  :D

Link naar reactie

Hé Geertvespa, je heb gelijk, ik heb het even opgezocht en klopt moet gesloten rek zijn. Ik heb daar eigenlijk niet bij stilgestaan doordat het zadel toch al niet origineel was heb ik maar een rekje gekocht dat ik mooi vond. Ik zal er een zitje op monteren zodat mijn madam ook mee kan, of ben bierbak...  :lol:

Link naar reactie

Nero, ik ben vandaag wat aan het uitproberen geweest en heb vastgesteld dat er benzine lekte tussen de box waar de carburator in zit en het blok. Ik heb beide dichtingen vervangen , tussen box en blok en tussen carburator en box, heb ze ook ingesmeerd met een dun laagje siliconen pakking. Het resultaat was al veel beter maar nog niet goed. Heb dan de moeren van de cilinderkop  vaster aangedraaid, heb gezocht naar het juiste koppel maar niet gevonden, heb ze aangedraaid op het gevoel. De motor draaide al veel beter met nog een klein beetje choke. Heb vervolgens wat rond gereden en eens ik aan het rijden was , choke dicht en dan bleef hij draaien. 

Er moet nog wat fijnafstelling gebeuren aan het mengsel maar daarover heb ik hier op het forum al wat epistels gevonden, dus probeer het eerstdaags uit.

Conclusie, je zat er blijkbaar plat op , aanzuigen van valse lucht. Bedankt voor de tip.

Nog een vraagje ivm de gashendel, moet die vanzelf terugkomen als je gas geeft en hem dan lost? Bij mij is dat niet het geval, er zit een soort veer op de stuurstang van het gas, wat is de functie daarvan?

 

Groeten Wilby

Link naar reactie

Heb je het over onderdeel 14? http://www.scooterhelp.com/manuals/VLB.VNC.VBC.parts.manual/page28.jpg

 

Lijkt me eerder om speling op het gashendel weg te nemen, maar ben helemaal niet zeker...   Waarschijnlijk zitten er hier betere sprint-specialisten dan ik.

 

Bij oldies is het normaal dat de hashendel niet automatisch terugkomt, alleen door een straffere veer in de carbu te steken (thv de gasschuif) en alles heel goed door te smeren kan je dit (tijdelijk) bereiken.  Maar ik zie dit eerder als een voordeel (kan je volle gas zonder handen rijden :) ).

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Goed gedaan...mooi geworden!!! En ja restaureren is een prijzige hobby. Veel plezier met haar.

Link naar reactie

@ Womi,

Bij Vocor Tools in Nederland kan je een startersset aankopen met handleiding erbij, via" TOOLS.VOCOR.NL".

Je kan ook bij een sanitair groothandel staven smeertin en vertinningspasta vinden.

 

Mvg, Wilby

Link naar reactie

Nero, ja is dat onderdeel, ik dacht wel van mij te herinneren  uit lang vervlogen tijden dat het gas niet vanzelf terug komt maar was niet helemaal zeker.

Bedankt voor de info,

 

Mvg, Wilby.

Link naar reactie

Na een testritje van ongeveer 5 km was ik denk juist op tijd thuis, zie foto.

Zoals ik al zei, de kwaliteit van de onderdelen is duidelijk ondermaats.

Heb er nu een grote ring tussen geplaatst, maar denk erover om toch maar iets degelijker te bestellen, iemand suggesties?

 

Ik krijg de foto niet gepost, maar komt er op neer dat de voorschokbreker onderaan van de rubberen bus geschoven is, zat er nog maar een paar mm op.

 

Grt Wilby 

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Intussen ongeveer 120 km gereden, motorproblemen zijn opgelost. Carburator nog eens grondig gereinigd en nu blijft hij draaien. 

Ik heb wel de indruk dat hij in hoge toeren een beetje versmacht, kan hij te rijk staan? Heb de bougie er eens uitgedraaid was lichtjes zwart maar droog.

 

De voorvering van zo een oude rakker is een ramp, ik zou ze willen verbeteren door de voorste schokbreker te vervangen.

Heb wat rondgekeken en vindt 3 types die beter zouden moeten zijn, BGM PRO 99,00 , CNC Performance 147,00€ en Carbone 100,66€.

Iemand ervaring met een van de drie, en is er verbetering?

 

Grt Wilby.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...