Ga naar inhoud
Vespaforum.be

nero

Aanbevolen berichten

nero ik heb die bitubo's  op mijn ss 180 zitten , kom er eens mee rijden als het u past , ik moet wel zeggen malossi is thé best fuck thé rest , Alle nieuwe schokdempers zijn allemaal gebaseerd op malossi , Dat heeft er ons eens een ingenieur van pinasco verteld op de vespa world days in londen  (voor zover dat londen een referentie is he :-) )

Link naar reactie

Was daar ook geen probleem mee met de voorvering (een bout die los kwam waardoor de vering "eruit schoot"). Kan mis zijn natuurlijk...

Dat was misschien bij de eerste versies zo, maar degene die ik heb gekocht (latere versie) daar heb ik dat probleem nog niet bij ondervonden.

Link naar reactie

Dat was misschien bij de eerste versies zo, maar degene die ik heb gekocht (latere versie) daar heb ik dat probleem nog niet bij ondervonden.

 

You lucky bastard! :)

 

@Raf: heeft Malossi een (voor)vering voor de SS180? Bij Sip staan die (dacht ik) niet te koop.

 

Dit weekend ga ik de achterveer afhalen (als ze binnen is) en als het weer en mijn snotvalling beter zijn een testritje doen.  Ben benieuwd naar het resultaat...  :)

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

malossi heeft die niet denk ik , misschien is die wel aan te passen ?? zou het eens moeten bekijken 

Link naar reactie

En hij steekt eronder! :)

 

Eerst de verschillende schokdempers tegeneen gelegd om de lengte na te kijken:

 

ehzf.jpg

 

Van onder naar boven: een originele SS18-schokdemper, de gewone regelbare Sebac en boven de bitubo.

 

Omdat bij de sebac de grondspeling in bochten alleen voldoende is als hij op de hardste stand staat (sito+ uitlaat) en de  Bitubo iets korter is, direct een verlengstukje van 2cm gestoken.

 

De montage zelf gaat heel makkelijk en er lijkt voldoende speling te zijn tussen het chasis en de demper:

 

gev8.jpg

 

Nu nog uitzoeken waarvoor da knopje dient :) :

 

wezb.jpg

 

Als het nu een dagje droog wil blijven ga ik de vering op punt stellen (vering op zijn zachts in combinatie met toch voldoende grondspeling in de bochten).

 

De hardheid van de vering lijkt zelfs zonder bij te regelen heel goed mee te vallen.

 

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Vandaag een eerste testritje gedaan, en het verschil met mijn vorige vering is toch wel fenomenaal! :) Bulten en putten in de weg voel je nog maar zijn veel meer "uitgevlakt" . 

 

Vergeleken met de vorige vering gaat deze minder diep maar wel veel zachter waardoor de wegligging een heel stuk beter is, alsook de remafstand is een stuk korter lijkt me.

 

Als ik wat meer tijd heb alles nog eens ten goede afstellen.

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

seffes gaat dienen SS nog zo goed als nen plastieken bollen :ph34r:  :ph34r:  :ph34r:

grtzzz,

Hopelijk is dat nooit het geval :-) waar gaat nero dan aan prutsen tijdens de ritten 

Link naar reactie

Hopelijk is dat nooit het geval :-) waar gaat nero dan aan prutsen tijdens de ritten 

 

Aan den uwen? :D

 

Trouwens, mijnen ijzeren rijdt nu al stukken beter dan ne 125cc plastieken en in bergop kan zelf nen 250 mij ni volgen! :P

 

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

sorry voor het storen...maar nero,,ge zijt nu wel een klein beetje appelen met peren aan het vergelijken,,,als ge diene sebac terug zachter had gezet met hetzelfde verlengstukje als diene Bitubo,,,kan je pas van een goede vergelijking spreken,,,maar soit enjoy your "amortiseur",,,;)))

 

CHEERS

Link naar reactie

Geen probleem hoor! :)

 

Zoals je kan zien op de foto's heeft de sebac een spiraal die in het midden verbreed wat maakt dat dit soort veren soepeler zijn dan die met een cilindrische vorm. Soepeler betekent ook dat de vering bvb dieper ingedrukt wordt in wanneer men over een oneffenheid rijdt.

 

Bij de sebac kan men ook alleen de hardheid regelen, soepel (veer blijft wat "naveren"  wat er voor zorgt dat men minder "grondvoeling heeft" of hard (bij diepe putten springt het achterwiel van de grond of klopt de veer tegen zijn einde aan).

 

Bij de Bitubo kan men de hardheid van de vering ook instellen, maar fijner. Tevens kan men ook hardheid van het terug op zijn normale positie gaan van de veer instellen. Het grote voordeel van deze dubbele instelling is dat men bvb de spiraal hard kan instellen = goede grondvoeling,  en het terug gaan van de veer op zacht kan instellen zodat schokken mooi afgevlakt worden.

 

Ik zeg niet ook niet dat Sebac- veren prullen zijn( heb er menig jaar mee rond gereden), alleen dat die Bitubo-veren (niet de race-versie) toch wel een groot verschil geven ivm wegligging en rugbelasting.

 

En de prijs van zo'n Bitubo is natuurlijk ook niet mis...

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

alleen dat die Bitubo-veren (niet de race-versie) toch wel een groot verschil geven ivm wegligging en rugbelasting.

En dat over die rugbelasting is toch wel belangrijk voor de 'bijna' bejaarde Vespa-rijders ^_^

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Even van onder het stof halen...

@nero hoe zijn de bevindingen tot hiertoe met de bitubo's?

Ik heb ze ook op de px en daar zijn ze vrij hard maar kwa baanligging een hele verbetering...dus voor mijn part ik zou ze weer steken.

Nu denk ik deze ook te steken in het voorjaar op mijn rally. Ik had graag geweten wat de lengte is van die afstandsbout(je hebt op sip daar verschillende lengtes) je weet wel die zeskante die onder die rubber buffer staat. Ik veronderstel dat dat voor een rally dezelfde lengte zal zijn.

Link naar reactie

Tot nu voldoet de bitubo- achterrem meer als voldoende. Wel heb ik gemerkt dat er een verschil is in vering tussen het rijden bij bvb 24° C en 2°C. 2 maal per jaar bijregelen dus.

 

Ook bij zware belasting is het nodig om de terugloop van de veer iets harder in te stellen, anders lijkt het achterwiel wat te blijven "hangen" na een put, een heel raar gevoel... :)

 

Er steekt ook een briefje bij de verpakking dat je de veer jaarlijks moet binnen geven voor nazicht/ revisie, maar ik rij er nu al een heel tijdje mee (meer dan 15.000km zonder enig probleem.

 

Vooraan steekt nog altijd de originele veer en zolang dat die zijn werk goed doet komt er geen bitubo onder.

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Okay goed om weten. Ik kan idd wel geloven dat bij heel koude en dan warme temp.,een vering zich anders gaat gedragen.

Ook geladen en met 2 geeft een wereld van verschil tijdens het rijden, zeker bij zo kleine schokdempers.

Ik had de indruk dat de voorvering vrij slap aanvoelde op het testritje vandaar mijn interesse... Maar vanaf volgende week,heb ik mijn nrplaat en tubeless wielen en kan ik wat ervaring opdoen kwa rijeigenschappen.

Weet je nog hoelang de afstands"moer" is om de bitubo dezelfde inbouwlengte te geven als origineel? Zou dit hetzelfde zijn voor een rally?

Link naar reactie

Bij mij steekt er nog altijd het 2cm lange tussenstuk tussen.

 

De veer is nu iets langer dan de standaard waardoor de vespa iets minder stabiel lijkt in de bochten, maar met het voordeel dat ik me nu dieper kan leggen zonder dat de onderzijde van de sito+ de grond raakt.

 

Denk dat je best een paar stukjes koopt en deze vergelijkt met de standaardveer, rekening houdend met je rijstijl en instelling van de hardheid enerzijds en hoe lager hoe beter anderzijds.

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Ja idd voor de prijs dat die afstandsmoeren maar kosten.

Ik had bij de px in eerste instantie geen besteld...maar dat was geen zicht hoor! Dat was precies nen "kakkestoel" volledig op zijn gat zat die. Denk dat er nu één onder zit van 6 cm en nu staat ze weer horizontaal. Als dat idd zo laag afhangt is je bodemvrijheid heel beperkt krijg je ongetwijfeld wat vuurspetters... Met alle gevolgen Vandien.

Thx alvast voor de info.

Link naar reactie

Nero ik dacht dat er altijd een afstandsmoer tussen zat. 

 

Achteraan monteer ik altijd een standaard demper met een xxl veer van bij sip. Een beetje hard maar super op vlakke wegen. Bitubo is zeer duur en voor minder dan de helft van de prijs maak je zelf de ideaale veer. Vooraan bij px steek ik carbone silver en daar ben ik ook super tevreden van.

Link naar reactie

Hallo, ik meng me ook in dit gesprek daar na het plaatsen van een startmotor op mijn GS deze in putten tegen de bil botste. Dus heb ik bovenaan de schokdempers een zelfgemaakte spacer ( die van sip hadden een andere draad ) gemonteerd met als gevolg dat ik net in een kakkewal zit en ik het zelfs gevaarlijk vind om zo te rijden. Alles staat nochtans nog muurvast maar ik denk dat de onstabilitijt in devverlengde stang van de schokdemper zit, heeft sip een andere met een stevigere bovenzijde of is dat te veel gevraagd . Welke oplossingen zijn er hiervoor ??? Groetjes olympium

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...