Jump to content
Vespaforum.be

top 5 verkloten bij sleutelen


oscario

Recommended Posts

Posted

weet niet of iedereen dat heeft maar ben zelf erg goed in opgaan in repareren om dan naderhand tot het inzicht te komen dat ik het kompleet verkloot hebt

hier mijn top 5

schommelarm van mijn ss 180 in puinpoeier slaan om as van schokdemper te verwijderen

bij het samenbouwen van een vba blok het laatste stukje met een hamer pas maken(gescheurd carter)

dagen kloten met sproeiers op mijn gs en er achterkomen dat de choke blijft hangen

na aansluiten van vespatronic wissel en gelijkstroom wisselen(vinden al je lampjes erg fijn soort illuminatie voor hun)

nieuw rubbermatje op middentunnel monteren schroef afbreken en dan bij het uitboren fijn uitschieten en een mooi remspoor maken op mijn nieuw gespoten vespa

dit vervolgens bij werken met lak zonder verharder... ... ...

  • Like 1
Posted

hahaha Noenkel Jef slaagt nagels mee koppen! bij deze mijn bijdrage:

in panne gevallen met mijnen opgefokte smallframe. waarbij de bobijn en regulator langs de binnekant hangen, en dus voor de bougiekabel een extra gat geboord dat deze mooi naar binneloopt. vespa startte niet direct, dus even remreiniger in de carbu en dan zou dat moeten starten :)

vanaf ik op de kickstarter trap, schiet opeens alles tussen carbu en naftbak in de fik, het eerste dat bij de hand stond, was een bus klavierspray om lagers te bevriezen, uit reflex dit op de carbu gespoten, met als gevolg een steekvlam tot en met. Al chance liep noenkel jef in de gebure en kon hij alle koelheid bewaren, gelijk alleen echte hiejere dit kunnen. onze pa was wel minder gelukkig met zijnen natten tshirt van riverwoods met enkel brandvlekskes, maar kom

:)

Posted

pasgespoten GS160 : naast de rivet slaan van de voetlijsten. Straffer nog, het was nog iemand die even kwam helpen, is het niet Geert :-)

horen zeggen dat je een uitlaat moet uitbranden. Zogezegd zo gedaan : geut benzine in de pot gegoten, vod er in en dan aangestoken en niet snel genoeg weg... enkele weken rondgelopen met verschroeide wenkbrauwen.

snel even gaan tanken en daarna niet meer willen starten. Na een kilometertje of twee duwen, er achter komen dat de naftkraan toe staat.

verlof genomen om met de scooter tot aan de mont Ventoux te rijden. Alles nagekeken en voor de zekerheid nog een nieuwe Cosa-koppeling gestoken. Vlot over de snelweg tot in Spontin. Daar in panne, koppeling slipte gigantisch door. Op een camping de koppeling eraf gevezen, open gemaakt, niets aan te zien, terug er op, zelfde probleem, weer er af, nog eens er op, weer niet goed. Uiteindelijk maar met de trein naar huis en met de auto naar Mormoiron. Later thuis gezien dat de koppelingskabel een braam had in de gain en niet volledig ontkoppelde : nieuwe kabel en alles opgelost.

ook altijd leuk : snel even koppeling vervangen en het half maantje dat in de versnellingsbak valt.

Je doet wel ervaring op, dat is wel een voordeel ;-)

Posted

Net klaar met restauratie,helemaal blij!

Lekker dat ding een eerste poetsbeurtje geven,

En dan van de heftafel af laten pleuren!,mega kras op de rechter bil...K**

(Dus nooit meer poetsen met halfe fles Jim Bean op)!!!

Vliegwiel pakken uit een doos boven op de kast,laten vallen,

Zo eerst via de headset,beenschilt,en voorspatbord op de grond...Weer K**

En dan natuurlijk alle beginners foutjes,die je maakt als je voor het eerst beetje met Vespa's gaat beginnen...

Groet,AJ

Posted

@josse, je vergeet nog uren aan de gs160 sleutelen omdat hij niet wil starten terwijl er gewoon geen benzine inzit.

  • Like 2
Posted

Ik ben benieuwd of er hier veel in hun kaarten laten kijken . Fouten toegeven is niet het gemakkelijkste ; hier de mijne

Door het niet kunnen wachten op besteld gereedschap : vliegwiel monteren en tegenhouden met een engelse sleutel op de koelvin ; Koelvin afgebroken en de oudijzerboer was weer tevreden.

De koppelingsspie in het carter gevallen bij demontage koppeling is mij ook overkomen

Een pas gerestaureerde en gespoten vespa even testrijden >> op het achterwiel tegen een boompje . Gelukkig enkel het voorste spatbord geblutst , maar toch een hoop werk en kosten om dit te vervangen en laten spuiten .

Posted

1) zoeken naar een probleem waarom de vespa niet wil starten -> alles vervangen bobijn,... om dan te komen tot vergeten de massa op ijzer aan te sluiten.

2) buitenkabel steken en zodanig wringen dat je terug een nieuwe mag steken.

3) vespa vertrekken 500m later in panne, vespa niet aankrijgen, naar het stad wandelen met de vespa en daar zien dat je benzinekraan bent vergeten.

En nog zoveel idiote dingen die ik altijd uitspook maar al doende leert men zekers...

gr,

arti

  • Like 1
Posted

ooit mijn uitlaat gedecalamineert (of whatever) in de barbecue. Houtskool en naft voorzien maar geen beker om de naft op het vuur te smijten... mijnen hof ging lichtjes in bergaf... Resultaat: een naar beneden rollende vuurvlam , 15M² verbbrandt gazon. al bij al , hilarisch en gevaarlijk

Posted

Was mijn been schild aan het uitkloppen met een redelijk zware hamer en ging nen serieuze doef geven, beenschild gemist en op mijne knie geklopt.

Ooit me levensloos gekickt, alles gechekt, om dan erachter te komen dat ik het contact niet had opgezet.

Grtjs

Makke

Posted

Bij monteren van de voet rails door het niet hebben van geschikt materiaal maar toch enthousiast om te monteren. De lak tot barsten geklopt.

Natuurlijk tijdens monteren, van de steun gegaan door te hevig bezig te zijn om blokje eronder te hangen, dit gelukkig zonder gevolgen.

Posted
Heeft er iemand een vod? :P

Toch nie iemand die een vod tussen zijn piston en cilinder heeft gestokenen dan kicken, da zou pas dom zijn! :)))

Nu we toch bezig zijn, bij het plaatsen van de krukas aan de koppelingszijde van een GS150 gemerkt dat de lager er nog een ietsje uitstak. Dan maar een paar goede tikken bij gegeven op de lager tot die mooi gelijk kwam met de carterwand. Direct nadien tot de constatatie gekomen dat er een vreemd stuk rondel onder het carter lag. Gevolg: carter voor de vuilbak...

Een paar weken geleden nog een SS-blokje gereviseerd en na het sluiten van de carterhelften gemerkt dat de moer van de kerstboom op de buitenzijde van het carter nog niet geplaatst was. Bij het opvijzen gemerkt dat de as in de kerstboom meedraait en dat je deze eigenlijk niet meer kan blokkeren zonder het carter te splitsen. Gelukkig kon ik na demontage van de koppeling de lager min of meer blokkeren waardoor ik er de moer alsnog op kreeg.

Bij het monteren van een nieuwe piston (motor stak nog onder de vespa) één van die circlips losgesprongen en in het carter belandt. Dan maar de motor er onderuit gehaald en het carter gesplitst op zoek naar de circlips. Geen circlips te vinden, waarschijnlijk is die ergens ver weg gekatapulteerd want ik heb ze nog altijd niet teruggevonden...:)

Ooit in "the middle of nowhere" met de GS150 gemerkt dat ik niet meer kon schakelen... Tegen 20km/u naar huis gereden (in 2de) om daar te merken dat het eigenlijk alleen één van de vijsjes die het schakelmechanisme bevestigen een beetje was gelost waardoor de selector niet meer kon passeren.

Nog met de GS150, goed aan het rijden maar plots begint de motor in te houden. Als ik achter mij kijk zie ik grote witte wolken uit de linker bil "opstijgen". Blijkt dat een schroevendraaier in mijn gereedsschapsakosj verbinding heeft gemaakt tussen de massa en de + van de batterij waardoor er een vod had vuur gevat. :))

Groetjes, nero.

Posted

whaaaaaaaaaa super dacht dat ik de enige was die denkt dat hij mc giver is en dat niet blijkt te zijn lekker door kloten!!!!!!!!!!!!!!!!

Posted

Een lange vitessekabel al wat afknippen, hetgeen je dan doet bij die andere die dan ineens te kort is. Bij het plaatsen van de gear selector (wide frame) hem blokkeren met de kickstarter zodat je een nieuwe selector kan gaan halen om die dan te monteren zonder pakking. Half maantje koppeling is idd een topper (geen 2de keer voor mij, dank u). Als iets niet direct lukt, het een tijdje wegleggen is een goede strategie, alleszins beter dan het te "mollen". Heb met mijn uiterst beperkt technisch inzicht al heel lang over sommige dingen gedaan. Dat hoort erbij en ben er zeker van dat ook professionelen (aan bv uw auto) ook al wel eens een steek laten vallen.

Posted

-blijven kloten met een licht dat niet wil werken. draden vervangen, ander ballonekes, twintig keer opengevezen,... om dan te constateren dat de lamp niet vast genoeg in de chrome ring (Lambretta) zat en elke keer als de motor startte dat de draden deed lostrillen of het lampje deed draaien zodat het geen contact meer maakte...

-motor reviseren, er van uitgaan dat de primaire kerstboom nog goed is en die dan na nog geen 50km in de vernieling rijden.

-motor reviseren en de scoot bijna in de vernieling trappen omdat hij niet start: inderdaad, geen benzine in gedaan...

-plat rijden en beseffen (in de gietende regen) dat het toch niet zo slim was om met een totaal versleten reserveband rond te rijden.

-en ga zo maar verder... ;-)

Posted

wat dachten jullie van een complete Lambretta te spuiten om daarna tot de constatatie te komen dat we vergeten verharder bij de lak te mengen zijn ?! :-)))

(allé nu kan ik er mee lachen,toen zo niet)

  • Like 1
Posted

Nog een goeike: een vespatronic installeren, de vespa starten en merken dat de vespa ipv vooruit achteruit rijdt... :)

Groetjes, nero.

  • Like 2
  • Haha 2
Posted

Net nog weer een knappe aktie,

Achterlicht deed het niet,dus lampje vervangen,

starten,(in huis),nix,alles na kijken,pielen,starten,draden doormeten,etteren/kloten/zoeken...

(Remlicht schakelaar verziekt),dus moet weer nieuwe op!

Bleek dat alle 3 de lampjes gewoon stuk waren...

(Het is zo K** af en toe)!

Maar "Ze" doet het nu weer!,De GT-R en de GS zijn klaat voor de Lente!

Groet,AJ

Posted

my worst fuck-up was de splitpen van het achterwiel niet terugplaatsen. Had ze kanopt gedaan bij het eruithalen en had er geen meer liggen. Na een erg kort ritje tegen 70km/h was er een zonk in de weg en bij het terug boven komen reed er plots een achterwiel van een vespa naast mij... alle gevolgen van dien.

halfmaantjestress is me ook al overkomen.

Na een revisie ontdekken dat die plastic dingen die de olie in je carter doen rondgaan nog naast de werktafel liggen.

Bij het afkoppelen van de motor van mijn broer zijn px ontdekken dat er bij een px mét batterij prioriteiten zijn zoals: de batterij afkoppelen voordat je de benzineslang loskoppelt... een korte "woef" werd snel gedoofd door een alerte kameraad die heel toevallig een natte vod in de buurt zag liggen. Geen schade gelukkig :-)

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...