Jump to content
Vespaforum.be

top 5 verkloten bij sleutelen


oscario

Recommended Posts

grrrr ... blokje in elkaar steken en te enthousiast om een keer te testen. Kickstarter was nog niet vastgemaakt met de moer enkel schroef . Na de 2de keer kicken breekt de onderkant van de kick starter af... .. :wacko:

  • Like 1
Link to comment
  • 2 weeks later...

Vespa V50n, verkeerde peut getankt (zonder olie) terwijl ik dacht juist de mensmering te tanken. Vervolgens twee dagen later tijdens het rijden een vastloper, geblokkeerd achterwiel.

 

Zuiger naar zn grootje, maar cylinder wand was nog goed, vervolgens een nieuwe zuiger erop gezet, en proberen te rijden, niet dus... Had ik de zuiger er verkeerd om opgezet...

 

En vast nog veel meer dingen die ik waarschijnlijk gewoon uit mijn geheugen heb gewist omdat ze te pijnlijk zijn :)

  • Like 1
Link to comment

Vespa V50n, verkeerde peut getankt (zonder olie) terwijl ik dacht juist de mensmering te tanken. Vervolgens twee dagen later tijdens het rijden een vastloper, geblokkeerd achterwiel.

 

Zuiger naar zn grootje, maar cylinder wand was nog goed, vervolgens een nieuwe zuiger erop gezet, en proberen te rijden, niet dus... Had ik de zuiger er verkeerd om opgezet...

 

En vast nog veel meer dingen die ik waarschijnlijk gewoon uit mijn geheugen heb gewist omdat ze te pijnlijk zijn :)

head2.jpg

Link to comment

Aan uw vrouw vragen om even te helpen...komt niet goed!

Helm of boodschappenhaak vervangen, moest dan vijsje door gaatje steken en daarbij verstevingsplaatje en vijsje laten in frame...

Op zich niet zo erg maar tank eruit en alweer tijdverlies en veel gegrom.

Moraal van t verhaal...laat uw vrouw in de keuken.

Link to comment

. . . . . .en dan nog liefst aan een ketting van een paar meter, om zeker de keuken niet te kunnen verlaten ? Mijn vrouw is nochtans handig, ondanks ze een kantoorjob uitoefend .

 

Moraal van dit verhaal. niet alle vrouwen zijn onhandig. er zijn er ook die in de keuken, er niet veel van "bakken". en er zijn ook een heleboel mannen, technisch onhandig. ;)

  • Like 1
Link to comment

Niet echt sleutelen en niet echt verkloten, maar ik heb gisteren nog een stommiteit voor gehad. Ik dacht van even snel de transmissie olie te vervangen omdat ik afgelopen weekend lange afstanden op de autostrade heb gereden, constant volle gas en het was ook weer even geleden dat ik een olie verversing had gedaan. Bakje voor vuile olie onder de carter geplaatst, 'olio' vijs los gemaakt, schoongemaakt en een nieuw rood ringetje op de vijs. Wat met de kickstarter spelen om de laatste drupjes olie eruit te krijgen en dan maar weer bijvullen bovenaan de carter. Ik begin goed door te kappen in de trechter en vind het na een tijdje wel heel raar dat ik maar kan blijven bijvullen. Ik zie even naar beneden en wat blijkt... Was ik gewoon vergeten van die onderste 'olio' vijs er terug op te zetten en de nieuw olie liep dus gewoon in dat bakje van de oude olie. Al bij al geen ramp op zich, maar al zo dikwijls deze handeling uitgevoerd en nog nooit dit voor gehad. Ach ja, voor alles een eerste keer zeker. Ik heb dus ongeveer een driekwart bus SAE30 van 1l er door gejaagd terwijl dit normaal iets van een 250cl is.

Edited by EriX
  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
  1. Tja, olie verversen met 2 takt olie...  
  2. pinnetje van het schakelarm via de verkeerde kant eruit tikken. (Kromme schakelarm)
  3. Een krukas slopen
  4. zuiger verkeerd om plaatsen
  5. halve maan spie die breekt.
  6. 25x kicken en erachter komen dat je de bougiedop niet geplaatst hebt
  7. 25x kicken en erachter komen dat je nog geen brandstof hebt gevuld.
  8. Een stuurslot monteren en de sleutel kwijt raken.
  9. testrit maken en de koplamp valt eruit
  10. testrit maken waarbij ik mijn motorluik verlies.

Moet ik nog even doorgaan,  :D

 

Nu lijkt het wel dat ik prutsert ben, maar sleutel gemiddeld zo'n 10 uur per week aan Vespa's.  

  • Like 2
Link to comment

... .en dan nog liefst aan een ketting van een paar meter, om zeker de keuken niet te kunnen verlaten ? Mijn vrouw is nochtans handig, ondanks ze een kantoorjob uitoefend .

 

Moraal van dit verhaal...niet alle vrouwen zijn onhandig... er zijn er ook die in de keuken, er niet veel van "bakken"...en er zijn ook een heleboel mannen, technisch onhandig... ;)

Hier t zelfde hoor...hoop dat ze t niet heeft gelezen hahaha...

Maar gisteren liep het even verkeerd!

  • Like 1
Link to comment

Niet echt sleutelen en niet echt verkloten, maar ik heb gisteren nog een stommiteit voor gehad. Ik dacht van even snel de transmissie olie te vervangen omdat ik afgelopen weekend lange afstanden op de autostrade heb gereden, constant volle gas en het was ook weer even geleden dat ik een olie verversing had gedaan. Bakje voor vuile olie onder de carter geplaatst, 'olio' vijs los gemaakt, schoongemaakt en een nieuw rood ringetje op de vijs. Wat met de kickstarter spelen om de laatste drupjes olie eruit te krijgen en dan maar weer bijvullen bovenaan de carter. Ik begin goed door te kappen in de trechter en vind het na een tijdje wel heel raar dat ik maar kan blijven bijvullen. Ik zie even naar beneden en wat blijkt... Was ik gewoon vergeten van die onderste 'olio' vijs er terug op te zetten en de nieuw olie liep dus gewoon in dat bakje van de oude olie. Al bij al geen ramp op zich, maar al zo dikwijls deze handeling uitgevoerd en nog nooit dit voor gehad. Ach ja, voor alles een eerste keer zeker. Ik heb dus ongeveer een driekwart bus SAE30 van 1l er door gejaagd terwijl dit normaal iets van een 250cl is.

Daarmee is uw boiteke gespoeld.

Link to comment
  • 4 years later...

Nonkel fré wist mij op dit topic te wijzen daarjuist..

ik mag mij hier ook aansluiten..

ben een Px200 uit elkaar aan het halen en ben aan het punt dat ik de schakelaars op het stuur eraf aan het halen ben...

BBB120AC-F836-43B0-B53E-C446CD6C9C74.jpeg.5847485929a385f2d71965cf218804b4.jpeg
 

he.. raar dat ze die gesoldeerd hebben.. :huh:

wel lastig, want die dingen gaan niet door het stuur..

bon, zorgen voor later..

knip, knip, knip...

En dan een uur later erachter komen dat die aansluitingen achter het hoornschild zitten en die stekkers gewoon door het stuur passen :unsure:

 

Ben wel een beetje kwaad op mezelf, want dat zijn van die onnozele fouten he... 

Edited by DD_ves
  • Haha 3
Link to comment

Hee er zit een beetje speling op de voorvork van mijn Bajaj. Stuur los gemaakt en omhoog geschoven en dan kan ik er wel aan. Gelukt nu nog juist het stuur vast zetten. Klak ....... miljaardegodver even wandelen........Zoek maar eens een origineel juist Bajaj stuur en en spuit het maar in de juiste kleur.

  • Like 1
  • Haha 2
Link to comment

Motor gebouwd, onder de scooter gehangen, teststart en niks, reden geen ontsteking drie vliegwielen, bougie kabels, bougies, bougie kappen, bobines en ontstekingsplaten verder nog niks. Hallo Tom. Tom komt toe pakt een vliegwiel, een ontstekingsplaat en een bobine monteert ze twee maal kicken en draait. Daar zijn maten voor en ik snap er nog steeds niks van.

  • Like 1
  • Haha 4
Link to comment

Wisten jullie dat bij een Malossi 166 gietijzeren kit de slotopeningen van de segmenten naar de uitlaatpoort moeten wijzen. Ik wel na 11u zoeken.

 

  • Like 1
  • Haha 3
Link to comment

Vespa Sprint motor gereviseerd, bijna volledig gemonteerd, Enkel,nog her kickstartpedaal. Ik monteer het, erop en duw maar er draait Nieks mee, en dan vindt ik het kickstarttandwiel dat niet in de motor zit... alles open en terug toe en dan zien dat ‘t kickstarttandwiel er deze keer wel inzit maar de veer voor dat tandwiel deze keer niet...:blink:

  • Haha 4
Link to comment

Lambretta in orde aan’t zetten, start perfect op de staander, gaat mooi in toeren en draait gelijk een naaimachientje... van de staander en rijden valt stil na 40 meter... vanalles geprobeerd, afgeregeld, maar nooit goed gekregen.

Uiteindelijk een andere motor gemonteerd (200cc ipv 150cc) die ik op dat ogenblik net had gekocht en toch wel niet krak ‘t zelfde zeker!

Dan herinnert dat ik mijn regenbroek opgeplooid onder mijn zadel had gestoken en gemerkt dat deze de inlaat van de luchtfilter afsloot als ik op ‘t zadel ging zitten...

Voelde mij vrij dom die dag...! :huh::o:angry::blink:

  • Haha 4
Link to comment

Net hetzelfde voorgehad. Classic rit van Jan in Aarschot. De avond er voor enkele fietsrekkers onder mijn zadel gehangen want ik ging een PK vork van Jan Hermans mee brengen. Volgende ochtend vertrokken en nog geen km verder stilstand. Eventjes zadel open benzine dop geopend en de Vespa starte weer. Je raad het al nog geen km verder terug stil. Ik naar huis en de rest opgebeld dat ze mochten vertrekken zonder mij. De volledige carbu open gesmeten alle dichtingen vervangen kanaaltjes en sproeiers uitgeblazen. Reed perfect bij een testrit rond de blok. Weer helm op handschoenen aan en gas er op terug geen km verder motor uit. Weer miljaardegodver terug naar huis. Gilera Runner genomen en langs de autostrade naar Aarschot. Ik vermoed rond Wetteren dat mijn euro viel. Die zelfde avond thuis gekomen en de fietsrekkers van onder mijn zadel gehaald scooter gestart en nog 20km gaan rijden. Die gaf geen slag verkeerd want het gaatje in de benzinedop was niet meer afgesloten.

  • Like 1
  • Haha 4
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...