Ga naar inhoud
Vespaforum.be

T5-vraagjes


jef__vb

Aanbevolen berichten

Ik zit met een paar vraagjes over een T5-blok. Kunnen de T5-experts me hier wat mee helpen?

1) Zoals ik het begrijp, kan je de cilinder niet probleemloos honen en een overmaat piston steken. Ik heb al van een redelijk betrouwbare bron vernomen dat dat honen quasi onbegonnen werk is omdat die nicasil beenhard is (+ op't forum las ik dat het eventueel kan, maar dat er een chemisch proces aan te pas komt en dat zoiets een kleine € 300 zou kosten - wat duurder uitvalt dan een nieuwe kit). Bovendien vind ik op SIP niet meteen overmaat pistons voor een T5. Begrijp ik het goed, en is't dus interssanter om gewoon een nieuw kitje te kopen? Ik zou dan de kop van de versleten cilinder gebruiken (tenzij dat een slecht idee is?), aangezien die kitjes zonder cilinderkop geleverd worden.

2) Een nicasil cilinder zou een betere warmtegeleiding hebben en slijtvaster zijn. Gesteld dat je de motor niet te zwaar belast en hem steeds mooi warm rijdt voordat je doortrekt, hoeveel km zou je dan ongeveer moeten kunnen doen met zo'n cilinder (ik heb het dan over ne standaard T5-cilinder, dus gene zwaardere Polini of Malossi kit). Ik snap wel dat je die vraag niet zomaar kan beantwoorden, maar een richtlijn zou al handig zijn (moet ik dan denken in de richting van 10.000km, 30.000, 60.000, ...?).

3) Over de krukas heb ik ongeveer dezelfde vraag. Aangezien een T5-blokje meer toeren maakt, veronderstel ik dat die wat steviger zijn dan die van ne standaard PX-blok. Anderzijds zou ik denken: meer toeren = meer slijtage. Dus ook hier: rond de hoeveel km moet ik ongeveer denken vooraleer de krukas toch eens best vervangen wordt?

4) Die 152cc-kits van Polini, zijn die betrouwbaar? Zijn die plug & play (hiermee bedoel ik: erop zetten en ne grotere sproeier steken, niks meer), of komt daar meer bij zien (ontsteking, krukas, grotere carbu)?

5) Originele T5-cilinderkits van Piaggio worden blijkbaar niet meer gemaakt. Op SIP bieden ze deze 125cc-kitjes aan (http://www.sip-scootershop.com/EN/Products/24956300/Cylinder+kit+125cc+.aspx). Zijn die kitjes goed? Zijn ze plug & play (monteren en rijden zonder meer)? Op de website van SIP lijken ze te zeggen dat het o.a. het ontstekingstijdstip dan aangepast moet worden...

Alvast bedankt aan degenen die de moeite doen om dit te lezen en te beantwoorden!

Link naar reactie

Ik weet niet of ik T5 expert ben, maar ik wil me wel aan een paar antwoorden wagen.

1. Overmaat op Nicasil werkt inderdaad niet, omdat de overmaat honen de hele nicasil laag weg zou nemen, waardoor je op de alu terechtkomt; die nicasil laag is maar heeeel dun. Je kunt Nicasil wel gewoon honen, maar als er schade in zit, heb je pech.

Als je een nieuwe Nicasil laag nodig hebt, zal met een chemisch proces de oude Nicasil opgelost worden, daarna wordt met een ander chemisch proces nieuwe nicasil aangegroeid. Kosten zijn inderdaad tegen de 300 euro (ik heb het eens laten doen bij Worb 5, maar heb vernomen dat hij een bedrijf in NL gebruikt om het voor hem te doen). Het is zo duur omdat het oplossen en laten aangroeien van die laag weken duurt.

Plaatje van een gerenicasilde Pinasco 166cc kit:

IMG_2666a.jpg

De laag Nicasil is zo dun dat je hem niet eens kunt zien.

Die laag is daarentegen wel zo hard dat je eventuele aanpassingen aan de poorten van je cilinder beter kunt doen als ie zonder Nicasil is, want je hebt een diamantslijper nodig om er doorheen te komen.

2. Warm rijden hoeft niet meer met een Nicasil cilinder (waardoor die meteen ook goed geschikt is voor korte ritten). Onmogelijk om te zeggen hoe lang zo'n kit meegaat, of hoe lang een kit op een 2dehands blok nog mee zal gaan, maar stukken langer dan een gietijzeren kit. Ook zal slijtage eerder gebeuren aan de zuiger ringen dan aan de nicasil-laag.

3. De krukas is een stuk forser dan die van een PX. Denk niet dat je in de levensduur van een standaard T5 de krukas ooit hoeft te vervangen. Eventuele slijtage zal vooral komen door misbruik of ongelukken (warm-/vastlopers/gruis).

T5 Krukassen:

vespa+004+_1024x768_.JPG

(een lange slag en een gewone T5 krukas)

Ook van die krukassen wordt gezegd dat de nieuwe lichting magerder kwaliteit is.

Je kunt krukassen ook prima reviseren trouwens. Wel mbv je lokale motorrevisietoko.

4. Die 152cc kit is van gietijzer. Er wordt veel mee gereden omdat het de 'budget' kit is. Doet het prima, en is wel op te boren naar overmaat.

5. Ik heb een paar mensen de originele kits horen aanprijzen als 'de oude originele kwaliteit' - maar goed, dat zeggen ze van zowat elke orignele kit vs repro. De repro T5 uitlaten zijn precies hetzelfde qua design en materiaal, maar zijn volgens de mensen toch minder goed dan de originele. Als je aan een New Old Stock kit kan komen, altijd beter, maar of een afgeleefde/gereviseerde kit beter is dan een nieuwe repro die je netjes behandeld waag ik te betwijfelen.

Ik ken de repro-kits zelf niet en weet niets over de timing ervoor aan moeten passen, maar als ze het bij SIP zeggen zal het wel nodig zijn niet? Lijkt me dat ze plug 'n play zijn; dat lijkt me iig de bedoeling van een repro standaard kit.

Die gasten op Square-tails zijn prima trouwens; en ze hebben vaak cheape onderdelen in de UK ;)

Link naar reactie

Dat bedrijf waar dat gebeurt zal powerseal zijn. Ik heb daar vorig jaar 2 cilinders laten doen.

Verder heb ik altijd geleerd dat je nicasil juist wel goed warm moet rijden en dat je met gietijzer in principe meteen kan gassen. Nicasil daarentegen hoef je niet in te rijden (zuigertje natuurlijk wel) en gietijzer moet je wel goed inrijden. Maar ik kan het verkeerd geleerd hebben.

Link naar reactie

Ik rij al een tijdje T5. Zelden problemen mee gehad.

Ooit 1 stator plaat moeten vervangen that's it.

Staat nu op 8 inch.

Mijn broerje rijdt enkele jaren T5 polini. Zelden problemen mee gehad.

Ooit de 3de vitesse kapot gereden, that's it.

Zalige blokken, hoge toeren, verslavend maar wel duurzaam (tot nog toe)

Link naar reactie

na 30a 40000 km zal de cilinder wel aan vervangin gtoe zijn. de verschillende die ik na die aftsand al gezien heb hadden allen kleine stukjes van de piston afgebroken tussen de 2 pistonringen.

ik rijdt al jaren met T5 (oa) met de malossikit. Ik ben daar super tevreden van.

Link naar reactie

ik kan ook alleen maar zeggen dat ik een grote T5 fan ben!! heb er zelf 2 gehad, één daarvan met een 152cckit en dat was een raket! Jeanke zal dat wel weten! ;)

Link naar reactie

Jef, in verband met die telefoonnummer, check uw email even, belwaarde was op ;)

groetjes, Cée.

Link naar reactie
Eventjes een extra vraagje over de T5. Is deze enkel in 125cc gemaakt? Er rijden ook T5 200cc rond, waarvan ik eentje bezit, zijn deze ook 5 poorts?

Waarschijnlijk is dat een GS 200cc. Ongeveer hetzelfde uiterlijk, maar niet dezelfde motor.

Groetjes, nero.

Link naar reactie
Dat is inderdaad een PX200GS. Ander motorblok (PX), maar wel identiek hetzelfde uiterlijk.

en dus zo lelijk als de nacht ;-)

Link naar reactie
Eventjes een extra vraagje over de T5. Is deze enkel in 125cc gemaakt? Er rijden ook T5 200cc rond, waarvan ik eentje bezit, zijn deze ook 5 poorts?

Waarschijnlijk is dat een GS 200cc. Ongeveer hetzelfde uiterlijk, maar niet dezelfde motor.

Dat is inderdaad een PX200GS. Ander motorblok (PX), maar wel identiek hetzelfde uiterlijk.

T5

69657885.jpg

PX200GS

32397539.jpg

Link naar reactie
Dat is inderdaad een PX200GS. Ander motorblok (PX), maar wel identiek hetzelfde uiterlijk.

en dus zo lelijk als de nacht ;-)

Smaken verschillen. Dit zijn typische 80's scooters. Ze zitten iets hoger dan een PX door het andere zadel en een ander stuur.

Link naar reactie

Misschien nog wat meer verduidelijken: ik ga 1 dezer kijken naar ne T5. Ondertussen heeft de verkoper laten weten dat er al +/- 50.000 km op staan. Een revisie is dus hoog nodig, maar ik vrees een beetje dat die revisie nogal duur zal uitvallen (ik zou ze niet zelf doen). Een cilinderkitje zonder kop kost al minstens € 180, de kop kost ook al +/- € 180. Da's al € 360, en dan moeten er de werkuren nog bij, en wie weet welke andere onderdelen er nog vervangen moeten worden.

Ik had er mijn zinnen zowat op gezet, da T5'ke, maar 'k zal blijkbaar toch nog eens goed moeten nadenken en uitrekenen hoeveel ik ervoor mag/kan geven.

PS: Het enige waar ik wat voor vrees, is dat dieje T5 in lage toeren wat poeier zal missen (ik ben ne PX200 gewend en ik ben wel gesteld op genoeg koppel, ook in lagere toeren). Heeft een T5 met die polini-kit wat meer koppel onderin?

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...