Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Schijfrem op een vespa (GS160 mk1)


GS 160

Aanbevolen berichten

Ik ben al een tijdje aan het rondkijken hoe je een schijfrem monteert op een GS160, of ik dit zelf kan doen, of ik dit beter ergens anders laat doen, of ik gewoon een hele getransformeerde fourche met alles erop en eraan kan kopen, enz.

Is een schijfrem eigenlijk echt zo enorm veel beter om er het geld aan uit te geven?

Moet je hiervoor echt een volledige fourche kopen een een recenter type met schijfrem of kan ik gewoon zo'n "schijfje" monteren en mijn normale voorrem gewoon niet meer gebruiken?

En hoe zit het juist met een achterschijfrem?

zoals deze:

sprinter_03.jpg

Op http://www.worb5.com vind je er namelijk wel heel wat, maar voor € 500...

Kan dit goedkopen of is het zijn geld waard?

Iemand interessante links?

Kent er iemand personen die zo'n dingen voor jou, voor niet enorm veel geld, willen monteren?

Ik wil wel mijn soort van "Brake drum front " behouden. Het is zeker niet de bedoeling er een racemachien van te maken dus het geheel moet wel sober blijven...

Alvast bedankt!

Bericht bewerkt (09.06.2005 | 12:56)

Link naar reactie

voor je gs 160 zal je een andere fourche die aangepast is moeten steken want op de jouwe past zo een kit niet

wat de achter schijfrem betreft dit meer voor de show dan voor het remvermogen heb het zelf niet geprobeert maar staat op het GSF zo te lezen

als je hard remt blokeert je achter wiel van de vespa zo wie zo al dus hier extra remvermogen is niet nodig enkel iets beter te doseren waarschijnlijk

grtz sidvespa

Link naar reactie

Voor een VOORschijfrem op een GS 160 hebt ge nodig:

- een PK vork:

kunt ge zelf een PK vork kopen en aanpassen

of een geprepareerde vork kopen bij SIP

- een Grimeca schijfrem (zijnde een remschijf, drukreservoir, remklauw en bijhorende trommel)

en dan hebt ge de keuze tussen volhydraulisch; of semi-hydraulisch

zijnde:

- volhydraulisch: het drukreservoir bevindt zich op uw stuur, dus het stuur moet aangepast worden en ziet er niet meer origineel uit

- semi-hydraulisch: het drukreservoir bevindt zich onder aan de vork, en wordt bediend als vanouds met een remkabel. Ziet er meer standaard uit (stuur verandert niet), maar is niet zo veel beter dan een trommelrem.

En ja, om die schijfrem te kunnen monteren moet ge de oude remtrommel vervangen met de trommel waar de remschijf op past. Deze past op zijn beurt niet op een GS vork, en daarmee dus dat die PK vork in het spel komt.

De foto die ge aanhaalt van de ACHTERschijfrem op een Lambretta: een achterschijfrem op een Vespa lijkt me niet nuttig, omdat de onverbrande olie uit tweetakt dampen uw achterschijfrem constant gaan smeren en dus de rem nutteloos maken.

De VOORschijfrem die verkocht wordt op Worb5 is eerder bedoeld om op Rally types te monteren dacht ik. (demper en vering zitten apart op rally types itt gs160) Ziet er orgineel uit op Rally types, maar niet op een GS160. Vermits GS160's en PK's een heel sterk gelijkende vork hebben, zou ik gewoon een PK vork nemen. (veel éénvoudiger, goedkoper ook).

Ik ga eind deze maand zo een kant en klare PK vork bestellen bij SIP om op m'n gs160 te steken. Als ik me niet vergis, gaat speedracer zelf een PK vork aanpassen voor zijn GS160. Als ge dus even wacht zal er wel iemand zijn die het u exact weet te vertellen.

Link naar reactie

Dank voor de info.

Dus als ik het goed begrijp moet ik een Grimeca schijfrem kit hebben:

00001104_003.jpg

Een PK vork voor een gs160 (deze past dan perfect op de kit? Zonder verdere aanpassingen?)

een nieuw "schijfrem-handvat" (volhydraulisch lijkt mij dan toch intressanter):

00005380_003.jpg

en een aanpassing aan het stuur (kan tijdens restauratie wel gebeuren)

Buiten dit ga ik gaan extra onverwachte kosten hebben?

Het ziet er allemaal wel prachtig uit, maar is het ook echt de moeite?

Bericht bewerkt (09.06.2005 | 14:26)

Link naar reactie

Na het reservewiel, ongetwijfeld de beste update van een Vespa sinds 1946!!

Once you go disc, you'll take the risk!!

nic

Link naar reactie

Zoals gezegd, er zijn aanpassingen nodig aan de PK vork, maar SIP verkoopt een geprepareerde PK vork. De vraag is alleen wat ze al allemaal gedaan hebben. Ook het spatbord moet wat aangepast worden, dus is het misschien beter dat ge ineens een reserve spatbord koopt om mee te klooien.

Voorts zult ge een PX velg (en dan ineens maar een nieuwe binnen en buitenband steken) nodig hebben, want GS160 velgen zijn anders.

De foto van de grimeca kit is de semi-hydraulische kit. De foto van het 'schijfremhandvat' is dus wat ik bedoel met het drukreservoir dat op het stuur gemonteerd wordt. Ge hebt de volhydraulische kit nodig (niet de semi-hydraulische) als ge het drukreservoir apart koopt en op het stuur monteert.

Om het drukreservoir op uw stuur te monteren, zal er een stuk afgezaagd en opgelast moeten worden aan uw stuur.

Ik persoonlijk ga voor semi-hydraulisch gaan.

Link naar reactie

Had ik wel door dat het een semi was maar vond daar niet meteen een foto van een vol =)

trouwens dit al gezien:

00008566_003.jpg

spijtig dat je dan wel blijkbaar heel je motor moet opengooien

Bericht bewerkt (09.06.2005 | 15:18)

Link naar reactie

ja, die vespa achterschijfrem aan de motorzijde bestaat al een jaar of twaalf. het latere type dat ze langs de reservewielkant monteren wordt ondertussen ook al een vijftal jaar verkocht, oorspronkelijk uitgevonden door ne fransman.

nog over de voor-schijfrem: neem een grimeca "classic", de trommel lijkt sterk op die van een GS160.

Link naar reactie

de eerste foto die ge hebt gebruikt is die van een grimeca classic. moet het erbij vermelden, want ze gaan eerder het grimeca PX98 type opsturen.

PX98type is een stervormige "trommel" waarop de remschijf zit. Oorspronkelijk op de PX'en vanaf 1998 gemonteerd. Wij hebben die pas vanaf 2000-2001 met de Milennium Edition en de Serie Speciale gezien, omdat eind jaren 90 de PX een paar jaar niet nieuw te verkrijgen was in België. Oppervlakte van de remklauwen is groter of zoiets.

al voorgemodifieerde PK vork bij SIP:

http://www.sip-scootershop.com/pages/details.php?ID=15991&nosubnavi=1&

een tweedehands 20mm diameter PK HP vork en zelf doen: tussen 30 en 100€, en tijd, en wat werk.

ahja, kompleet vergeten, maar ge moet dan ook een goeie PK voorvering kopen.

DUS:

volhydraulisch:

- PK vork

- PK vering

- volhydraulische grimeca classic

- GS160 spatbord

- stuur aanpassen

semi-hydraulisch:

- PK vork

- PK vering

- semi-hydraulische grimeca classic

- GS160 spatbord

Link naar reactie

@Dave: Weet je zeker dat er bij een GS160 ook een HP-vork wordt gebruikt? Staat nl. op de site van S(hit)I(n)P(erfection) dat de GS160 een andere vork heeft dan bijv. Sprint. Of heeft dit met andere aanpassingen te maken (zoals stuurstop)?

Overigens kun je op de Grimeca-classic perfect een GS160 velg monteren. Moet je ook doen indien je dat achter ook hebt, anders staat je scooter niet meer in lijn.

Link naar reactie

@Martijn: ik denk die vork voor de gemakkelijkheid eens te bestellen en dan kunnen we vergelijken op basis van welke vork ze 't hebben gedaan en wat juist allemaal veranderd is.

onder de mijne zit een px motor, maar yep, van die velg vergis ik me dus misschien in: weet jij of de middenlijn van een scooter te rekenen is vanaf het punt waar de velg op de trommel komt? ik heb er geen flauw idee van. hmmm

Link naar reactie

@ Dave: Ik kan me vaag een verhaal herinneren dat voor VBA, VBB en blijkbaar dus ook GS160 een gewone PKvork volstaat (Duitse PK50 en PK125 e.d.) wat lengte betreft. Zal het binnenkort eens uitproberen. Balhoofdlagers moeten toch vervangen worden bij me GS en ik heb nog een gare gewone PK vork liggen.

Ik heb ook een PX motor (ok T5 167CC, maar dat is het zelfde) onder me GS160 zitten. Echter wel met GS velg achter. Anders staat het wiel niet in het midden. Dus ook met moderne techniek onder je GS160 zou ik met GS velgen blijven rijden. Staat nog leuk ook.

De middenlijn van de scooter is alleen bij GS160/SS180 te rekenen vanaf het punt waar de velg op de trommel komt omdat die scooters 2 gelijke velghelften hebben. Om heel precies te zijn dus eigenlijk vanaf het midden van je complete velg. Bij PX/Sprint e.d. zou ik het niet weten, buiten vanaf het midden van je band natuurlijk.

Link naar reactie

goh, dan vraag ik me af of dat van de middenlijn zou opgaan voor een grimecatrommel die op een pk vork gemonteerd zit. verwarrend.

er zijn volgens mij een drietal verschillende pk vorken,

vnb+vbb doet het met een doordeweekse pk vork die onderaan een px-type van vorklink heeft. (ik heb ergens de maten nog liggen) vba & vsb dan ook?

Rallyframetypes hebben een PK vork nodig met een iets langere vork'stem' met bovenaan hetzelfde systeem als om een T5 headset te monteren, plastieken headset PK's dus. (HP/XLIIetc.?)

En dan schiet er nog één type pk vork open, die enkel op de vroegste types gemonteerd waren voor een aantal landen, nl. een primavera/v50 achtige vork. Enkel bruikbaar voor vnb, vbb 'denk ik' maar dan zonder schijfrem.

Link naar reactie

Als je een andere motor in je GS160 plooit dan moet je de velg die bij die motor hoort monteren en NIET de originele GS160 velg. De velgen van een GS160 zijn zo omdat de opname voor het achterwiel niet centraal staat.

Als je vooraan de orig. velg laat en achteraan een PX dan staan ze niet in lijn.

De velgen van een Gs zijn anders door het ontwerp van de voorvork en motorblok, niet omdat de motor off-centre in het frame hangt.

Als je een PK vork en PX/T5 motor in je GS flikkert moet je de PX velgen gebruiken anders verleg je je spoor naar links en dan moet je nog schuiner gaan rijden om de scooter in evenwicht te houden.

wat betrefd de Pk voorvork voor een GS-frame, ik weet zeker dat een GS160 een andere afstand heeft tussen de balhoofdlagers dan een Sprint, en het stuurslot is sowieso anders, dus ik denk dat de vorken anders moeten zijn.

ik heb een Pk-vork die aangepast is voor een Rally-frame en ik ga waarschijnlijk een andere moeten aanpassen voor mijn GS160... bugger!

Een PKvork met Grimeca-kit heef tsowieso hetzelfde centerpunt als een PK en een PX en moet dus met de PX/PK velg gereden worden, de enige reden om een GS160 velg te monteren is een GS160 voorvork, omdat die off-centre is (of net niet waardoor de velghelften even breed zijn)

Bericht bewerkt (10.06.2005 | 12:42)

Link naar reactie

Wat betreft die voorvorken met velgen heb je helemaal gelijk. Had ik even niet aan gedacht. Bij PK-vork hoort ook een PK/PX velg.

Wat betreft velgen bij het blok als je nog de orginele voorvork hebt spreek je jezelf al tegen. Als je er een PX-blok onder gooit rijdt je GS veel beter met GS velg op dat blok. Mits je op je GSvoorvork ook een GS velg hebt natuurlijk. Doe je dit niet dan staan de wielen echt niet in lijn. Maar ik denk dat we elkaar wel begrijpen.

Inderdaad wel klote dat Sprint en GS/SS andere conversie-voorvorken nodig hebben.

Link naar reactie

Waarom is dat zo klote Martijn, wat ben je van plan, 1 voorvork kopen en die dan om de week van scooter verwisselen als je eens met de Sprint ipv de GS wil rijden? ;-) Een voorvork is iets dat je normaal gezien toch langere tijd in de scooter houdt? Een gewone Sprint voorvork past ook niet in een GS frame maar daar klaagt niemand over...

Misschien is dat wel gewoon dezelfde PK-voorvork bij SIP met gewoon een andere onderste lagerzitting(die wat hoger of lager kan zijn) en voorzien voor zowel een Sprint als een GS stuurslot op de naaf (het één stoort het ander toch niet) envolstaat dat om de vork zowel compatibel te maken voor een GS als voor een Sprint

En wat betreft de GS-voorvork-met-GS-velg-en-PX-motor-met-GS-velg ben je volledig fout, flagrante leugens, plagiaat (ah nee, wacht da's iets anders)... DENK ik! ;-)

Ik DENK dat:

De voorvork het voorwiel bepaald en de motor het achterwiel. Niet het voorwiel dat het achterwiel bepaald of omgekeerd.

Als je een GS voorvork hebt MOET daar een GS velg op anders is hij niet centraal tov het frame en als je een PX motor hebt MOET daar een PX velg op om het achterwiel centraal te krijgen tov het frame. Dwz dat je niet noodzakelijk twee dezelfde velgen moet/mag hebben om de 2 wielen ten eerst in lijn met elkaar, EN ten tweede centraal tov het frame te houden.

Op mijn GS met PX-motor zit momenteel een GS voorwiel en een PX achterwiel en ik heb een onberispelijke wegligging, moesten mijn wielen niet in lijn liggen zou ik een slechte wegligging hebben omdat het achterwiel een andere draaicirkel wil beschrijven...

Bericht bewerkt (10.06.2005 | 15:46)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...