Skidmark Geplaatst: 6 december 2022 Delen Geplaatst: 6 december 2022 Beste Forumleden, Aangezien ik hier nieuw ben stel ik mij graag even voor. Mijn naam is Robbin en ik woon in Vaassen. Al een tijdje ben ik het internet aan het uitpluizen over Vespa's en dan voornamelijk een PX200E (leek me een mooi begin). Met name de makkelijke techniek en het feit dat de Vespa ontworpen is om een hoop zelf te doen trekt mij enorm aan. Heb veel motor gereden, maar ben een ''mooi weer rijder''. Dit betekent elke lente een nieuwe accu helaas. Zodoende heb ik ook voor een Vespa zonder accu gekozen 🙃. Afgelopen week heb ik een opknapper gekocht met als doel om deze zelf te strippen en op te knappen. Dit hoeft van mij niet geld op te leveren, maar ik wilde gewoon graag eens het proces meemaken. Dit is wel mijn eerste opknapper, dus ik zal nog veel moeten leren. Juist daarom ook mij ingeschreven hier, want ik zag dat er veel kennis en ervaring is op dit forum! De Vespa heeft bij de vorige eigenaar 8 jaar stil gestaan in de garage. De motor zal dus gereviseerd moeten worden (het blokje liep nog wel!). Daarnaast ga ik het zadel opnieuw bekleden. Ook zit de Vespa onder de vliegroest met helaas een echte roestplek onder het voetbord. Hier zal dus zandstralen en een lasser aan te pas moeten komen. Ik hoop jullie op de hoogte te houden met foto's en gebruik te kunnen maken van jullie tips en trucks Hieronder een foto van de al iets gestripte Vespa. 7 Link naar reactie
Skidmark Geplaatst: 6 december 2022 Auteur Delen Geplaatst: 6 december 2022 Ik zag al een mooie hulplijn staan bij motorrevisie van mr160, enorm handig! Ik schrijf alles op wat kapot is tijdens de demontage om te vervangen. Als er nog meer onderdelen zijn die slim zijn om preventief te vervangen dan hoor ik het graag van de mensen met meer ervaring De motorscooter komt uit 1984 en heeft volgens de teller ongeveer 16000 kilometer gelopen. Merk in het eerste deel van demontage dat vooral veel rubbers zijn uitgedroogd. Is dit trouwens de juiste plek om foto's en updates te plaatsen over mijn projectje of kan ik dat beter ergens anders doen? Link naar reactie
Vespaciao Geplaatst: 6 december 2022 Delen Geplaatst: 6 december 2022 (aangepast) Welkom Robbin...succes met je "leuk projectje" waar je je mee kan bezighouden in de koudere maanden...en bovendien een prima leerschool 6 december 2022 aangepast door Vespaciao 2 Link naar reactie
Arnovt Geplaatst: 6 december 2022 Delen Geplaatst: 6 december 2022 (aangepast) Ook welkom en benieuwd naar jouw project. ivm je vraag welke plek, er is een P-forum waar je volgens mij best je verhaal en foto’s plaatst. Je vind P-forum onder klassieke scooters. mvg Arno 6 december 2022 aangepast door Arnovt Link naar reactie
josse Geplaatst: 7 december 2022 Delen Geplaatst: 7 december 2022 ondertussen is er heel veel terug te vinden online, maar toch blijf ik de Haynes Manual aanraden voor iemand die aan zo een project start : https://www.bol.com/be/nl/p/vespa-p-px125-150-200-scooters/9200000102242587/?Referrer=ADVNLGOO002008O-G-139188994020-S-1679556962528-9200000102242587&gclid=Cj0KCQiA7bucBhCeARIsAIOwr-9fZApOg1cgnwWUxRezUiyXBls4sNNsearooXB5pZpn-lJzMLR7vlQaAqg7EALw_wcB 1 Link naar reactie
Andy72 Geplaatst: 7 december 2022 Delen Geplaatst: 7 december 2022 behandel de tunnel (op de treeplank) aan de binnenkant met een product dat roestvoming stopzet, nu je de tank eruit hebt kan je daar redelijk bij... Ligt die echte roestplek niet toevallig in de buurt van de tunnel? Is een vespa probleem dat ze van binnenuit roesten. Link naar reactie
josse Geplaatst: 7 december 2022 Delen Geplaatst: 7 december 2022 als je toch moet laten lassen en de tank is er uit, zeker ook controleren op doorroesten bij bevestiging van de achterveer bovenaan. Dat is het stukje waar je aan kunt als de tank er uit is. Link naar reactie
Skidmark Geplaatst: 8 december 2022 Auteur Delen Geplaatst: 8 december 2022 Bedankt voor de tips! De roestplek die ik gevonden heb zit onder één of andere tectyl laag, was dus iets verstopt. Zit aan de onderkant in het midden vooraan, dus iets naast het achterrem pedaal. Ik zal zeker zorgen om de tunnel vanbinnen te behandelen. Ik las hier op het forum dat Brunox een aanrader is? Zal dit weekend eens een topic openen in het P-forum om mijn vooruitgang maar ook zeker mijn vragen neer te zetten Heb in ieder geval al een hoop geleerd door de restauratie topics van andere door te lezen, erg leuk! 1 Link naar reactie
Skidmark Geplaatst: 9 december 2022 Auteur Delen Geplaatst: 9 december 2022 De ophaning van de achterveer ziet er nog wel goed uit. De tunnel baart me iets meer zorgen daar zie ik toch wat roest. Als ik het frame ontmanteld heb ga ik even naar het stuk aan de voorkant kijken. De tank ziet er wel goed uit maar zit vol met stukjes van het een of ander. Is dat een coating die loslaat? Ik zie in de tank geen roest ofzo. Link naar reactie
Skidmark Geplaatst: 10 december 2022 Auteur Delen Geplaatst: 10 december 2022 Nieuw topic aangemaakt in de juiste plaats op het P-forum 1 Link naar reactie
Bozeman Geplaatst: 12 december 2022 Delen Geplaatst: 12 december 2022 Het lijkt mij een vergane rubber afdichting. Zijn vaak in die kleur rood. Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 12 december 2022 Delen Geplaatst: 12 december 2022 (aangepast) Lijkt me eerder een vergane kurken tankafsluiting. 12 december 2022 aangepast door Frederik9111 2 1 Link naar reactie
DD_ves Geplaatst: 18 december 2022 Delen Geplaatst: 18 december 2022 Die tank is perfect 😳 Link naar reactie
josse Geplaatst: 18 december 2022 Delen Geplaatst: 18 december 2022 9 minutes ago, DD_ves said: Die tank is perfect 😳 inderdaad, geen roest. Gewoon eens goed uitspoelen en klaar voor de volgende 20 jaar Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen