Jump to content
Vespaforum.be
Veloce.

Project 50n giallo positano (1967)

Recommended Posts

Posted (edited)

Gisteren hiermee eens aan de gang geweest. Schakelkruis vervangen uiteraard. De tandwielen van de vernsnellingen zagen er op het eerste ook nog héél goed uit, ook de randen waar het schakelkruis langsaf gaat. Maar zag bij de 1e versnelling dat er op 1 plek een aantal tanden naast elkaar stuk waren. Die heb ik dus besteld bij SIP, ze zouden volgens de site nog moeten hebben, maar staat nu tóch in backorder. Bij scooter-center en 10Pollici hebben ze hem ook al niet.
De kerstboom was wel nog redelijk, maar ook niet perfect. Mmdat ik verder eigenlijk alles wel vernieuw, heb ik deze ook maar niet besteld.

Dus:

- is er een truc of bepaalde manier hoe ik het lager op de kerstboom moet monteren?
- mocht SIP het tandwiel niet hebben, heeft iemand anders nog een adres? (of zelf eentje liggen?)

 

 

93323710_10156980197371863_5005262450472

Edited by Veloce.

Share this post


Link to post

Ik heb nog een 3 gang versnelling inkl kerstboom hier liggen. Als interesse bestaat, graag melden.

Voor de montage van het lager moet je het lager over nacht in de diepvries legen en de kleine motorhelft in de backoven bij 80 graden opwarmen. Aansluitend koud lager in de motorhelft laten glijden. Misschien moet je met een rubber hammer een beetje helpen.

Goet Ralph

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Posted (edited)
3 uur geleden, LordHelmchen zei:

Ik heb nog een 3 gang versnelling inkl kerstboom hier liggen. Als interesse bestaat, graag melden.

Voor de montage van het lager moet je het lager over nacht in de diepvries legen en de kleine motorhelft in de backoven bij 80 graden opwarmen. Aansluitend koud lager in de motorhelft laten glijden. Misschien moet je met een rubber hammer een beetje helpen.

Goet Ralph

Ah zo, dus het lager moet ik "blind" in het carter zetten. Lijkt me ook logischer, ja. Ik was me al aan het bedenken hoe ik het lager op de kerstboom moest zetten, omdat bij demontage van mijn oude blok het lager daar ook op bleef zitten.:rolleyes:
Kun je me anders even pb doen met wat je hebt liggen en voor hoeveel?

Dan rest ook nog de andere lagers in het carter en koppelingsdeksel. Mijn nieuwe lagers zijn van het type dat ik de naalden niet over kan zetten, zie ik. De oude lagers zitten er nog in, althans de behuizing want de naalden zelf waren al weg bij aanschaf van het blok.
Bepaalde trucjes om deze blinde lagers? Kan het zomaar met een speciale blinde lagertrekker of heb ik dan kans dat ik het blok/alu beschadig?

Edited by Veloce.

Share this post


Link to post

Gisteren het laatste lager (krukas) erin gezet, samen met de olieseal en de krukas gepast. Die krukas is nog netjes, geen speling op de drijfstang.
Ik zag wel dat de vorige eigenaar wat aan de krukas heeft zitten pielen, door de inlaatpoort te vergroten én aan de andere kant te "balanceren" d.m.v. 3 gaten te boren. Iemand dit al eens eerder gezien? En kan het kwaad of is het juist goede upgrade?

93581781_10156987191896863_4507519489402
93652705_10156987191796863_5477764782096

Share this post


Link to post

Leuk project, veel hobbeltjes op de weg. Maar dat is bij iedere nieuw project natuurlijk. Moet wel zeggen dat je het wel GOED doet. Niet zo van, oooh dat gaat geld kosten, dus laat maar zitten. Straks een heerlijk scootertje straks. Zelf zou ik een dicht achterwiellager nemen. en ben benieuwd hoe de strip op je vloerbord vast zitten. Om de rubbers er netjes in te plaatsen moeten ze niet volledig vast zitten. 

Ga zo door!

  • Like 1

Share this post


Link to post

Thanks voor de bemoedigende woorden.
Ja, het zijn nogal wat hobbeltjes, natuurlijk de tegenslag met het frame, maar wat mij de meeste tijd kost is het gebrek aan specifieke Vespa- en 2-takt kennis. Ik ben dit project ook gestart omdat ik nog nooit aan een 2-wielen gesleuteld had (alleen klassieke auto's) en graag mijn grenzen en kennis wilde verbreden.

Het dichte wiellager heb ik toevallig gisteren nog bijbesteld, omdat me opviel dat dit in mijn kapotte carter ook zo zat en daarom even op onderzoek was uitgegaan waarom die niet op de tekeningen stond.
De vloerstrips zitten gepopnageld. Daarna heb ik het topje met een dremel licht afgeslepen zodat het rubber er mooi recht op zit.

Share this post


Link to post

Ooh beter... 

Ze gebruiken gewoon open lagers. Een keerring in de remplaat zorgt ervoor dat je de olie er niet uitloopt als je trommel in orde is. Maar goed, alles slijt en zo loopt er zeker geen olie in je achterrem. 

Share this post


Link to post

Uitlaatje is ook binnen. Zodra hij op keuring is geweest met een originele, gaat deze Giannelli er onder.

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

 

 

Verder heb ik denk ik een verkeerde achterplaat bij de lot onderdelen erbij gekregen. Afgelopen Mostra Scambio had ik een New Old Stock remtrommel gevonden, vreemd genoeg paste hij niet over de remschoenen heen, dus ging er van uit dat ik wellicht toch een verkeerde remtrommel gekocht had. Dus nu een nieuwe besteld bij SIP, maar die ziet er 't zelfde uit en past dus ook niet. 

Ik denk zelf dus dat dit een plaat van een special o.i.d. is met 10" remmen. Kan iemand dit bevestigen of dat klopt?
EN zo ja, heeft iemand dan nog een correcte voor 9" liggen?

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

 

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

Share this post


Link to post

Kan aan de remblokken liggen ook. Ik kreeg na het plaatsen van de remtrommel op de primavera ook het wiel bijna niet meer rondgedraaid.. .

Share this post


Link to post
Posted (edited)

dit is zeker een 10 inch plaat. denk zelfs van een PK. Echt New Old Stock vind ik hem ook niet. 

Edited by Daan

Share this post


Link to post
12 minuten geleden, Daan zei:

dit is zeker een 10 inch plaat. denk zelfs van een PK. Echt New Old Stock vind ik hem ook niet. 

Thanks.

Plaat is ook niet New Old Stock, maar de trommel die ik daarna los gekocht had wél. (En die paste dus niet over deze plaat heen)

 

Share this post


Link to post
1 uur terug, pdvd zei:

Kan aan de remblokken liggen ook. Ik kreeg na het plaatsen van de remtrommel op de primavera ook het wiel bijna niet meer rondgedraaid.. .

Idd, ik heb ooit hetzelfde probleem ook gehad met RMS en Ferodo remblokjes. De remtrommel simpelweg niet te monteren! Daarna vervangen door Newfrems en alles paste meteen als een handschoen. 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
3 uur geleden, Daan zei:

dit is zeker een 10 inch plaat. denk zelfs van een PK. Echt New Old Stock vind ik hem ook niet. 

Jepp, het is een pk plaat, dus 10"

Share this post


Link to post
2 uur geleden, Frederik9111 zei:

Idd, ik heb ooit hetzelfde probleem ook gehad met RMS en Ferodo remblokjes. De remtrommel simpelweg niet te monteren! Daarna vervangen door Newfrems en alles paste meteen als een handschoen. 

Inderdaad Ferodo! Weet ik waar het aan ligt.

Share this post


Link to post

Vanmiddag even bij Jensini in Kerkrade langs geweest. DR85-kitje meegenomen, Polini-membraanuitlaat en een 16.16 carb.

Krukas is kantjeboord, maar zou nog wel kunnen. Zou echter jammer zijn als hij op korte termijn toch gaan bonken, dus ga ik nog even op zoek naar een nieuwe.

94387649_10157016576816863_1749003084857

 

94639004_10157016576721863_7541756580849

 

Rest me alleen nog het tandwiel van de 1e versnelling en de rem/voetplaat achter.

Share this post


Link to post

Waarom een reedvalve als ik mag vragen ? Inlaat beschadigd ? 

Share this post


Link to post

Ja, er was te veel speling tussen carter en inlaat/schijf van de krukas.

Share this post


Link to post

Heb je het blokje al eens horen lopen dan? Zonde van de investering als iets goed is. 

Share this post


Link to post
Op 26/4/2020 om 10:30, Daan zei:

Heb je het blokje al eens horen lopen dan? Zonde van de investering als iets goed is. 

Nee, ik heb het hele project los in onderdelen gekocht. Maar het krukas door Jensini laten beoordelen en er zit echt minimale speling in de richting van de slag.

In afwachting van mijn tandwiel ben ik maar verder gegaan met het frame. Nieuwe lagers en smeernippel in de vooras, nieuwe balhoofdlagers gemonteerd en de boel in elkaar. Gisteravond het stuur in elkaar gezet. Het begint nu tenminste al een beetje op een echte Vespa te lijken.

 

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

Afbeelding kan het volgende bevatten: schoenen

 

Afbeelding kan het volgende bevatten: zittende mensen

  • Like 1

Share this post


Link to post
Op 22/4/2020 om 08:44, pdvd zei:

Kan aan de remblokken liggen ook. Ik kreeg na het plaatsen van de remtrommel op de primavera ook het wiel bijna niet meer rondgedraaid.. .

Ik heb nog geprobeerd met de 9" remschoenen op deze plaats, maar helaas past dit ook niet.

Share this post


Link to post

Ik snap niet dat Jens je een reedvalve verkoopt als er speling op je krukas zit. Dat smeer je een nieuwe krukas aan. een reedvalve raad je iemand aan als het inlaatvlak kapot is. Maar daar kom je pas achter als je blok heb horen draaien. Speling is altijd meer als je krukas in 1 lager zit. de ruimte ertussen valt wat over te zeggen, maar beste is om het blok te horen alvorens de protemonee te trekken. 

zelf denk ik dat een et3 banaan mooier staat en klinkt dan een luide Gianelli, maar goed over smaak valt te twisten natuurlijk.

succes verder!

  • Like 1

Share this post


Link to post

Ik zeg ook nergens dat die speling op de krukas/drijfstanf de reden is van de membraan-inlaat hè. ;-)  

We hebben de krukas erin gezet en volgen Jens was er te veel ruimte/speling naar de inlaatpoort op het carter. Daar is namelijk een beetje aan gepriegeld door de vorige eigenaar.

 

De uitlaat is een gokje, ik heb 'm gloednieuw voor weinig kunnen krijgen. Ik vind 't qua looks namelijk een veel mooiere uitlaat dan een ET3-banaan. Maar zoals je zegt, hij schijnt wel luid te zijn. Bevalt het niet, dan is een andere uitlaat zó weer geregeld.

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Hmm, ik loop tegen een probleem met het stuur aan.

Stuurstang zit er in , nieuwe lagers gemonteerd en netjes afgesteld zodat het allemaal lekker losjes loopt. Maar zodra het stuur er op komt loopt de boel erg stroef.
Nu lijkt het alsof de c-vormige opening in de stuurstang niet helemaal in lijn staat met het gat in het stuur. Ik krijg de bout er wel door, maar omdat het verschil iets van 1mm is trekt hij 't stuur daardoor vast tegen het frame.
Kan dit komen omdat mijn onderste lagerschalen niet goed zitten? Ik ging/ga er van uit dat ze goed zitten, maar wellicht toch niet? Want daardoor komt de stuurstang dan eventueel net een paar mm lager te hangen. Ik vind namelijk ook dat van de bovenste stuurkoplagers ik maar weinig winding over heb om de laatste soort van kasteelmoer (die met die speciale sleutel) aan te draaien.

 

Het nieuwe onderste lager op de stuurstang zit gewoon helemaal tot onder, dus ik verdenk het lager dat in de "neus" zit. 

Edited by Veloce.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...