Jump to content
Vespaforum.be
Sign in to follow this  
Veloce.

Project 50n giallo positano (1967)

Recommended Posts

Na een voorsteltopic eerder deze week maak ik hier dan maar een apart projecttopic aan.

Zoals al eerder aangegeven heb ik nu op 35-jarige leeftijd mijn eerste brommer gekocht. Ik ben sinds mijn 18e al bezig aan klassieke Alfa's, dus ik vertrouw erop dat ik dat ding wel in elkaar krijg. Maar ik ontbeer natuurlijk enkele brommer- en 2-takt-specifieke kennis. Die hoop ik hier ook te vinden als ik een beetje vast kom te lopen.
Het betreft een 50N uit de 2e helft van 1967, dus een 2e serie. De kleur is okergeel, a.k.a. Giallo Positano. Ik wil hem zo qua looks zo origineel mogelijk laten, dus alles wat qua uiterlijk op dit model hoor. Dus gewoon stalen geperste wielen en geen chromen stript. Ik twijfel alleen of ik de vloerrails ook origineel rubber doe, ook toch de chromen versie.  Motorisch zit ik te denken aan een upgraden naar 70 a 80cc, maar daar moet ik me nog allemaal over gaan inlezen wat de beste optie is. Dat komt wel als ik met de motor aan de slag ga.

Eerst even een indruk van de Vespa:
ik heb 'm recent in België gekocht, maar woon zelf nét aan de andere kant (500m) van de grens. Gekocht van een echte lierhebber met een stuk of 6 smallframes in zijn bezit. Deze okergele was begin dit jaar geheel gerestaureerd, daarmee bedoel ik volledig gelast en vers gespoten. Ook kreeg ik er een doos onderdelen bij, maar heb ik gezien dat niet alles helemaal klopt. Dus daar kan ik al fijn naar op zoek.

Het frame is erg mooi gespoten maar heb toch 2 mindere plekken gezien die ik ga laten bijwerken. De bovenrand van de voorkant is niet heel mooi gespoten omdat de vorige eigenaar daar een chromen strip wilde monteren. Deze hoort natuurlijk niet op een 50N, dus moet ik dat stukje even bij laten werken. Ook de horizontage lasnaad 10cm boven de claxon is niet mooi afgewerkt, als daar niet goed ontvet is geweest. Ik heb gelukkig de pot met de gebruikte verf meegekregen, dus kan ik het zonder kleurverschil bij laten werken.

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

 

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

 

74578554_10156552063016863_8951190952760

 

De motor is volgens het nummer uit 1968. Het is z.g.a. zeker niet het originele blok mee, ik begreep van de vorige eigenaar dat hij voorheen eerst was voorzien van een PK50-blokje. Dat verklaart ook waarom er een spanningsregelaar bij de onderdelenbulk zit.

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

 

Nog enkele foto's van de restauratie eerder dit jaar:

 

Afbeelding kan het volgende bevatten: buiten

Afbeelding kan het volgende bevatten: zittende mensen en schoenen

Afbeelding kan het volgende bevatten: buiten

 

Afbeelding kan het volgende bevatten: buiten

 

 

 

De komende maand heb ik nog weinig tijd om er aan te werken en laat ik eerst die 2 plekjes even bijspuiten. Daarnaast ben ik vooral bezig met het inventaristeren wat ik nodig heb voor de body (véél!) en ook veel filmpjes/boeken aan het bekijken. Ik heb al een bedradingsschema, maar ik mis bijvoorbeeld nog een goed werkplaatshandboek. Heeft iemand wellicht een tip voor me?
Ook op YouTube staat veel info, maar zo merk ik dat er voor de vooras/naaf/remmen vooral veel info is over het latere type zoals de Special heeft. Zo zoek ik nog een mooie tekening van dit deel van de Vespa, specifiek voor de vroege 50 met kleine remmen en dichte wielen. Ook hierbij iemand die dit wellicht heeft?

Edited by Veloce.
  • Like 2

Share this post


Link to post

Mooi project! 
 

Zou zeker de parts manual even printen, daarmee zou je ver moeten komen. 

https://www.scooterhelp.com/serial/V5A1T.V5SA1T.V9A1T.parts.html
 

Er is ook een handleiding te vinden voor de revisie van je motorblok, even online zoeken of anders kan ik kijken of ik deze nog digitaal heb.

Op de site van Sip.com of maskes.nl staat er bij de onderdelen goed aangeven voor welk type ze geschikt zijn. 

wil je voordelig je onderdelen bestellen dan is Italië een goede optie. Scheelt al snel een paar honderd euro. Zelf bestel ik bij 10pollici.com, maar er zijn er nog meer te vinden. 
 

succes gr Koen

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post

Zie ik daar een gat in je carter?

imageproxy.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post

Scherp opgemerkt. Aan de dikke blauwe "pieren" te zien is het blokje al es onder (niet al te professionele) handen genomen.

Dat wordt een nieuwe motortje scoren...

Share this post


Link to post

Ja, daar is inderdaad een stuk uit ter grote van een 1-euro munt. Ik heb ook niet al te veel vertrouwen in het blokje gezien het gebruik van de vloeibare pakking. Ik wilde het blok denkelijk toch al uit elkaar halen,  omdat ik zo'n gebruikt blok anders niet vond matchen met de rest van de Vespa waar alles nieuw aan is.
Het gat had ik daar al opgemerkt, maar kan/kon niet echt zien of hij er ook lekt. Maar omdat daar iets omheen gesmeerd zit reken ik daar wél op.

Om nou meteen een nieuw blok te gaan zoeken lijkt me wat extreem, ik denk eerder dat een nieuw carter wel voldoende zal zijn. (dus als iemand iets heeft liggen? :-) )

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

 

Dit setje schokbrekers zat er overigens bij. Ze zijn achteraf door iemand zwart gespoten, dus kan geen merk of type zien. Herkent iemand deze?

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

Share this post


Link to post
15 uur geleden, koeno83 zei:

Mooi project! 
 

Zou zeker de parts manual even printen, daarmee zou je ver moeten komen. 

https://www.scooterhelp.com/serial/V5A1T.V5SA1T.V9A1T.parts.html
 

Er is ook een handleiding te vinden voor de revisie van je motorblok, even online zoeken of anders kan ik kijken of ik deze nog digitaal heb.

Op de site van Sip.com of maskes.nl staat er bij de onderdelen goed aangeven voor welk type ze geschikt zijn. 

wil je voordelig je onderdelen bestellen dan is Italië een goede optie. Scheelt al snel een paar honderd euro. Zelf bestel ik bij 10pollici.com, maar er zijn er nog meer te vinden. 
 

succes gr Koen

Thanks! Héle nuttige link, precies wat ik zocht! Als je ook nog die handleiding voor de motor hebt,  dan houd ik me aanbevolen. 

 

De adressen in NL ken ik wel, die in Italië is zeker ook handig!

Share this post


Link to post

http://www.smallframes.com/tech.htm

Nog een nuttige site... Jan.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Op 11/11/2019 om 23:08, Veloce. zei:

Ja, daar is inderdaad een stuk uit ter grote van een 1-euro munt. Ik heb ook niet al te veel vertrouwen in het blokje gezien het gebruik van de vloeibare pakking. Ik wilde het blok denkelijk toch al uit elkaar halen,  omdat ik zo'n gebruikt blok anders niet vond matchen met de rest van de Vespa waar alles nieuw aan is.
Het gat had ik daar al opgemerkt, maar kan/kon niet echt zien of hij er ook lekt. Maar omdat daar iets omheen gesmeerd zit reken ik daar wél op.

Om nou meteen een nieuw blok te gaan zoeken lijkt me wat extreem, ik denk eerder dat een nieuw carter wel voldoende zal zijn. (dus als iemand iets heeft liggen? :-) )

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

 

Dit setje schokbrekers zat er overigens bij. Ze zijn achteraf door iemand zwart gespoten, dus kan geen merk of type zien. Herkent iemand deze?

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

Carters koop je best in set. Die zijn op elkaar afgestemd. Een nieuw motortje heb je voor 250-300 als je geduld hebt. Nieuwe set sip carters kost 500, van lml 250. Als je enkel de vliegwielkant wil kopen is falc de enige fabrikant waarvan ik weet dat ze die nog maken. Kostprijs 186euro (geloof ik).

Gat lijkt me op de plaats te zitten waar het blind lager wordt gemonteerd. Naarmate de hoeveelheid vocht en hoelang het al op het schap ligt kunnen je inwendige onderdelen reeds geoxideerd zijn en is dus de harding aangetast. Je kan het altijd eens openhalen om te kijken hoe het zit maar persoonlijk zou ik naar frederik luisteren en op het gemakje een tweedehands blokje op de kop tikken dat eventueel al reeds recent gereviseerd werd.

 

Share this post


Link to post

De tijd van vers gereviseerde smallframe motortjes voor €250, is toch al even voorbij vrees ik.

Voor een 2dehand, nog los van eventuele revisiekost, mag je toch ook al makkelijk €300-400 voorzien (voorbeeldje). Ik geloof dat ik nog een PK XL2 blokje rondslingeren heb (met elektronische stator).

Edited by Frederik9111

Share this post


Link to post

Thanks voor de tips wederom.

Dat is dan meteen weet wat leergeld. Ik rekende erop dat een nieuw carter wel even te regelen zou zijn voor niet al te veel geld.
Voordat ik aan de motor wil beginnen zijn we denk ik wel weer paar maanden verder, maar ik zal dan mijn ogen open houden voor ;of een compleet carter (want wil toch al krukas en cylinder vervangen) óf inderdaad een redelijk motortje voor een normale prijs.

Ik heb vandaag het frame naar de spuit gebracht om 2 kleine oneffenheden bij te werken. De naad boven de claxon (zie foto) was afgekit en daardoor had de verf niet mooi gehecht. Heeft iemand wellicht een foto of uitleg hoe het hier normaal zit? Wel/geen kitnaad of gewoon een openstaande rand ofzo?
 

 

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

Share this post


Link to post

1CFD9EBF-0B3B-456E-98C5-ED95DA68A518.thumb.png.164b7fee0f2ca660eec6e22f85eab22f.png

  • Like 1

Share this post


Link to post

wat inspiratie voor de spuiter

C473BE2C-50A6-44D2-8AF1-0196157485CA.png

  • Like 1

Share this post


Link to post
14 uur geleden, Frederik9111 zei:

De tijd van vers gereviseerde smallframe motortjes voor €250, is toch al even voorbij vrees ik.

Voor een 2dehand, nog los van eventuele revisiekost, mag je toch ook al makkelijk €300-400 voorzien (voorbeeldje). Ik geloof dat ik nog een PK XL2 blokje rondslingeren heb (met elektronische stator).

Verkeerd uitgedrukt: "nieuw" als in ander blok dan dit.

250-300 voor een ander blok is zeker haalbaar.

Stond paar maand geleden een oldskool 135 malossi met phb 25 carbu te koop voor €325. Moest ook open voor kickstarttandwieltje te vervangen maar goede basis.

2 weken geleden op everything smallframe (fb groep, aanrader!) Nog een 125 primmy oude revisie met lange koppelingsarm voor £200. Plus verzendkosten zit je dan ook rond de 300euro.

Er zijn mannen die voor 100euro complete scooters kopen :)

 

Share this post


Link to post

Naadje is weer open, vandaag fris gespoten en nu even 2 dagen drogen.

 

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

 

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

 

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

 

Ook ben ik al verder gegaan met de voorvork en remtrommel.

Onderste balhoofdlager is eruit, beide naaldlagers uit de voorvork ook. Echter bij de laatste tik verschoof hij in de bankschroef, waardoor er krassen op de lak zaten. Dus voorvork straal ik deze week opnieuw en laat 'm dan opnieuw in de verf zetten.
Tevens remtrommel al aangepakt. Lagers waren nog goed, dus nieuw vet en keerring erin. Nieuwe remschoenen (Ferodo) en spanveer ook vervangen.

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

 

Omdat ik de komende week niet verder kan met de voorvork wil ik starten met de balhoofdlagers aan het frame, schakel/remkabels en de treeplanklijsten. Bij die laatste heb ik een nieuwe verschroomde set gekocht, daar zit ook een setje klinknagels bij. Maar is dit echt de beste oplossing voor montage? Of kan ik beter popnagelen of zelfs gewoon boutjes zetten? Waar hebben jullie hier de beste ervaringen mee?

Share this post


Link to post

Klinknagels is het mooist en origineel.  Bij SIP kan je een speciale tang kopen om dat makkelijk te doen. 

Share this post


Link to post

Tsja origineel of niet... als ik straks met kerst weer aan de PK 75 Primavera ga werken dan ga ik de boel lekker popnagelen met een popnageltang. Om nou alles met een hamertje plat te slaan.. ik ken mezelf.. dan sla ik de verse lak er af... 

Zeer mooi project trouwens! 

Share this post


Link to post
16 minutes ago, pdvd said:

Tsja origineel of niet... als ik straks met kerst weer aan de PK 75 Primavera ga werken dan ga ik de boel lekker popnagelen met een popnageltang. Om nou alles met een hamertje plat te slaan.. ik ken mezelf.. dan sla ik de verse lak er af... 

Zeer mooi project trouwens! 

Een hamertje is miserie, maar dit dingetje...

spacer.png

 

Share this post


Link to post

Ik had dat ding gezien ja, maar krap 100 euro vind ik veel geld voor iets dat ik daarna waarschijnlijk nauwelijks meer gebruik. Hoewel t ook bij het frontlogo nog wel van pas komt.

 

Maar popnagelen is dus ook een optie? Dat spul heb ik gewoon liggen. En welke maat nagels kan ik het beste nemen?

 

Share this post


Link to post

Gewoon passen en proberen ;) en het mooiste is dan denk als je de ronde kant van de nagel aan de buitenkant doet zodat over de lelijke kant de rubber strip getrokken wordt. 

Share this post


Link to post

Ik weet een setje carters te liggen van een '64-er.

Passen die zo op een 2e serie motor? (Ondat er technisch wel paar kleine onderlinge verschillen zijn)

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...