Jump to content
Vespaforum.be
Veloce.

Project 50n giallo positano (1967)

Recommended Posts

Ik heb net een nieuwe binnen gekregen, leg ze morgen wel even naast elkaar.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post

Toch veel verschil! Aan de ervaringsdeskundigen: is deze sleet voldoende om een doortrappende kickstarter te verklaren? Is de andere kant (die 'kerstboom') nog ok dan?

Edited by Ed75

Share this post


Link to post

Dat is een tot op de draad versleten kickstarttandwiel en ontegensprekelijk de reden van een doortrappende kickstarter.

De kerstboom is (in tegenstelling tot het kickstartertandwiel) een vermogensdrager in veel harder metaal. Een kerstboom verslijt in normale omstandigheden meestal niet.

Share this post


Link to post

 

Nu zo naast elkaar schrik ik ook wel.van het verschil ja, haha!

Mijn kerstboom is gelukkig wél goed! Als ik die vergelijk met mijn kickstartertandwiel zie je toch wel een flink verschil.

Edited by Veloce.

Share this post


Link to post

Wat is dat toch met carrossiers? Dan ga je na 2 weken nog es kijken, zijn ze er toe-val-lig nét mee bezig, maar moet je zoeken naar de verschillen met de vorige keer. Duurt altijd 2 maand langer dan oorspronkelijk gedacht en de factuur is ook altijd nét iets uitgebreider doch minder gedetailleerd dan verwacht. Dat krijgen ze aangeleerd op de carrosserieschool, denk ik.

  • Haha 3

Share this post


Link to post

Valt mee toch?

Onderstaande foto is van exact 7 dagen eerder. Het frame wordt gedaan door de vader van de zaakvoerder, die klust daar een aantal uren per week nog bij aan projecten die hij leuk vindt. Duurt wel iets langer dan normaal, maar scheelt ook wel wat centen straks. En wordt nu nog gedaan door een echte vakman.

Afbeelding kan het volgende bevatten: een of meer mensen en zittende mensen

Edited by Veloce.
  • Like 1

Share this post


Link to post

Vandaag de carburateur uit ellaar gehaald en gereviseerd. Makkelijk en vlot klusje dat weinig kost, maar wel heel nuttig is.

Omdat ik toch maar tijdelijk met 50cc en deze carb ga rijden heb ik verder geen tijd en moeite gestoken in het stralen of ultrasoon reinigen van de behuizing.

Ik zag wel dat ik in het luchtfilterhuis de 2 buisjes en (ik neem aan) boutjes mis om hem dicht te zetten. Iemand nog iets liggen?

20200208_134405-01.jpeg

Share this post


Link to post

Vanochtend evenaan de gang geweest met de ontsteking, alles is uiteraard nieuw.

Ik moet alleen de bobine nog even aan de condensor solderen en de 4 lange boutjes vervangen. 

Paar korte vraagjes voor de kenners hier:

1. Ik heb nu een bobinekabel met 1 aansluiting, terwijl de oude er 3 had en op de tekeningen zie ik ook meerdere. Heb ik de verkeerde bobine of kan/moet ik de kabel gewoon aanpassen? Het is deze, vokgens Maskes dus de juiste: https://www.klassiekevespaonderdelen.nl/Bobine-inwendig-V50/Special

2. Ik heb een ander type smeervilt zie ik. Past wel, volgens Maskes ook geschikt voor alle type motor. Maakt het wat uit?

3. De lichtspoel heeft een open uiteinde van de koperdraad. Moet ik daar nog wat mee?

20200209_133811-01.jpeg

20200209_115615-01.jpeg

Edited by Veloce.

Share this post


Link to post

De bobine heeft 1 dikke kabel waaraan je de bougiedop vast maakt. Daarnaast komen er nog drie draaiden uit je blok voor je verlichting en massa. Dit zijn de drie draden die je op de oude foto ziet. 1 van die komt ws aan de koperen draad van je lichtspoel. 
 

zie de foto van Sip hoe het eruit hoort te zien. 

1D08AF53-8AD2-4965-B624-0F556C6E00DB.png

  • Thanks 1

Share this post


Link to post

Ah, nu zie ik het ja. Dankje!
Ik mis gewoon mijn bougiekabel op de oude ontsteking!:lol:  Omdat ik niet bekend was met deze vorm van ontsteking had ik de oude voor zover mogelijk als referentie gebruikt, maar nu zie ik dus dat de oude geen bougiekabel heeft en de nieuwe dus niet de 3 dunne kabels voor verlichting/massa. 
Als ik het goed zie dus groen op de lichtspoel samen met het uiteinde van de koperen draad, rood op de contactpuntjes en zwart op massa. (op jouw foto bij de lichtspoel, bij mijn oude foto bij de bobine, maar dat maakt denk ik niet zoveel uit)
Dan moet ik me dus even zo'n kabelboompje regelen nu.B)

Edited by Veloce.

Share this post


Link to post

Mooi! Succes met de opbouw.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post

Alle gestraalde spullen zijn nu ook goed schoon en ontdaan van straalgrit. Alles is dus klaar om te starten met met opbouwen.

Paar simpele vraagjes (voor jullie):

- hoe kan ik de lager het beste monteren? Droog of eventueel insmeren met versnellingsbakolie o.i.d.?
- het blinde lager binnenin het blok zijn ale naalden uit, maar de kraag zit er nog in. Wat is wijsheid? Alleen nieuwe naalden of toch lager eruit trekken (met alle risico's van dien) en volledig nieuw lager erin?
- zijn er nog bepaalde belangrijke zaken waar ik op moet letten bij montage/opbouwen?

 

Het frame loopt gestaag. Balhoofdlagers, kabels, kabelboom, achterlicht, standaard, rempedaal  en claxon zitten er al op en in.

Afbeelding kan het volgende bevatten: auto en drinken

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

 

Share this post


Link to post

Een lager best monteren door hem te koelen (nachtje in de diepvriezer) en het carter te warmen (haardroger op warmste stand).  Een klein beetje olie of vet op de buitenzijde smeren en de lager erin tikken met de oude lager (alleen op de buitenzijde tikken). 

Alleen de naalden vervangen van de blinde lager is voldoende.  Gebruik hiervoor vet om ze op hun plaats te houden. Controleer ook dat de as er nog in past nadat je alle naalden hebt gemonteerd. 

Groetjes, nero. 

Share this post


Link to post
23 uur geleden, nero zei:

Een lager best monteren door hem te koelen (nachtje in de diepvriezer) en het carter te warmen (haardroger op warmste stand).  Een klein beetje olie of vet op de buitenzijde smeren en de lager erin tikken met de oude lager (alleen op de buitenzijde tikken). 

Alleen de naalden vervangen van de blinde lager is voldoende.  Gebruik hiervoor vet om ze op hun plaats te houden. Controleer ook dat de as er nog in past nadat je alle naalden hebt gemonteerd. 

Groetjes, nero. 

Ik heb vorige week deze tip van Nero ook gebruikt: lager een nacht tussen de diepvries kroketten, carter met haardroger verwarmd, een snuifje wd40 waar de lager komt, en hij ging er quasi met handkracht alleen in! Super tip.

Share this post


Link to post

Daar heb je ook freezing spray voor... als je minder geduld hebt ;) 

Share this post


Link to post

Tijdje stil geweest hier, vanwege perikelen aan de 2 oude Alfaatjes die ik voorrang moest geven  in verband met de keuring. En daarnaast dat Corona-gedoe, waar ik als eigenaar van een bedrijf met 9 man personeel  even alles op alles moest zetten om de tent open te houden. Nu weer in wat rustiger vaarwater, dus kunnen we het weer oppakken,

Ben vanochtend begonnen met de lagers erin zetten, met de tip om ze een nachtje in de vriezer te leggen. Maar eentje, die van de uitgaande aandrijfas (links boven op de foto), klemt niet goed, ik kan hem er zelfs uit tikken met een rustig tikje. Iemand tips? (loctite o.i.d.?) 

 

 

ddddd.png

Share this post


Link to post

Dat is normaal.  Voor je de as monteert eerst de stofplaat (waar de remschoenen op komen) monteren.  Dan blijft de lager mooi op zijn plaats. 

Groetjes, nero. 

Share this post


Link to post

SUper, dankje! 

Begon al weer te zweten dat ik wéér een tegenslag had die potentiëel veel geld ging kosten (na het herspuiten van het frame)

 

Oh ja, en ik moet nog op zoek naar losse naaldlagers. Zowel voor het blinde lager in het carter, als ook die in het koppelingsdeksel zitten. 

Heeft iemand de juiste maten beschikbaar? Of een plek waar ik ze in de goede specificatie kan bestellen?

 

Share this post


Link to post

Ik heb verder al alle lagers, maar ik doel echt op de losse naalden van die lagers. (zoals omschrevem\n in jouw antwoord van 8 maart)

Share this post


Link to post
12 uur geleden, Veloce. zei:

Ik heb verder al alle lagers, maar ik doel echt op de losse naalden van die lagers. (zoals omschrevem\n in jouw antwoord van 8 maart)

Alleen de naalden ga je mogelijk moeilijk vinden, maar je kan de volledige lager kopen en alleen de naalden vervangen.  Qua prijs gaat dit niet veel uitmaken maar je hoeft niet de volledige lager te demonteren. 

Groetjes, nero. 

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...