Jump to content
Vespaforum.be

Ed75

Members
  • Content Count

    85
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

20 Excellent

About Ed75

  • Rank
    Lid

Scooter Gegevens

  • Mijn Scooter(s)
    PK50XL V5X3T '85
    PK50XL VA52T Plurimatic '88
    LML 125 2T '09

Persoonlijke Gegevens

  • Woonplaats
    Zonhoven
  • Land
    Belgiƫ

Recent Profile Visitors

726 profile views
  1. Ed75

    Project pk50xl

    Nero, dat ik daar niet aan gedacht heb, dat klinkt zeer hoopvol. Merci, ik zal weer beter slapen.
  2. Ed75

    Project pk50xl

    Vandaag zitten stoeien met de heropbouw. Als ik de aandrijfas terug erin wou steken viel hel lager aan de buitenkant uit het carter bij de minste tik op de aandrijfas. Maar de aandrijfas krijg ik dus niet zomaar door het lager. Ik heb leergeld moeten betalen want met een hoop gesukkel denk ik dat ik het lager beschadigd heb. Dus een nieuwe is besteld, en misschien kan ik de oude lager dan gebruiken met een grote dop om deze tegen te houde lands de buitenkant, of hoe doen jullie dat?
  3. Ed75

    Project pk50xl

    Het is gelukt. Gemeten en idd boven was smal. Ik had echt wel geen zin om te kloppen met een hamer, lijkt me niet echt gezond om als doel lekvrij te blijven, en ik kon er toch niet echt aan. Op een duits forum kwam ik onderstaande tip tegen, het kostte me wel alle kracht die ik had maar hij kwam dan gelukkig ook los, met een knal. Leve het simpele materiaal. Op de as wordt een nieuw 1-overmaatje o-ring gezet, en eigenlijk kunnen we nu terug denken aan de heropbouw van het motortje! Kan je die konische pen eigenlijk niet beter vervangen door een passend schroef/moertje?
  4. Ed75

    Project pk50xl

    Ikzelf heb nog nergens op geklopt, is dan van de vorige eigenaar. Op de laatste foto, moet ik boven of beneden kloppen? Langs boven geraak ik er niet aan met mijn materiaal vrees ik?
  5. Ed75

    Project pk50xl

    Nu de boel open ligt wou ik alle o-ringen vervangen ook al weet ik niet echt of ze nu wel lekten op die plek. Ik heb een probleem bij de schakelschijf: Dat pennetje wat er in zit, hoe krijg ik dat er uit? Heeft dat een konische vorm en gaat er dat maar aan 1 kant uit, of is dat langs 2 kanten mogelijk? En dan, gewoon tikken met een drijver en hamer of hoe doen jullie dat? Helaas heb ik dat pennetje niet nieuw meebesteld, misschien kan ik het hergebruiken?
  6. Ed75

    Project pk50xl

    Het vervangen van het schakelkruis vond ik niet evident. Ik was slim genoeg het binnen te doen, want de ballekes zijn toch een paar keer op volle snelheid heen en weer gevlogen, en op een haar na heeft het me een nieuwe luster gekost. Het was wel nodig denk ik:
  7. Ed75

    Project pk50xl

    Nu de motor toch open is wat dingetjes besteld en aangekomen: kickstart tandwiel (bgm) + veren + rubbers, schakelkruis + veer (bgm), keerringen, oringen en pakkingen allerlei en wat verse schroefjes en moertjes. De lagers voelden nog solide aan. Hopelijk vergat ik verder niets. Hier nog eens oud & nieuw, hopelijk was dat het grotere probleem.
  8. Mooi! Succes met de opbouw.
  9. Ed75

    Project pk50xl

    Kan het zijn dat de kickstarter stuk is gegaan omdat zo een 102cc een hoger compressie, dus hogere weerstand biedt bij het kicken? Of verkondig ik nu flauwe zever?
  10. Ed75

    Project pk50xl

    Er zit dus een DR 102cc op met SHB 16/12 N carb. Het primaire tandwiel heeft tandverhoudingen 18/67. Is dat allemaal wat op mekaar afgestemd? Bedoeling is hem zeker niet sneller te krijgen.
  11. Ed75

    Project pk50xl

    Jep, dat lijkt hem te zijn. Ik weet nu niet of ik blij of somber moet zijn, want de zoon van 16 gaat er ook mee rijden. Maar downgraden kost nu ook weer niet zoveel.
  12. Ed75

    Project pk50xl

    Dit is de cylinder diameter
  13. Ed75

    Project pk50xl

    Na alle tips hier geprobeerd te hebben, vrees ik toch voor het kickstart tandwiel, aangezien ik daar iets hoor knarsen. Dus het blok moet open Gisteren eerst nog eens een kort proefritje gedaan, aangezien we nog amper enige meters gereden hebben met de aankoop. Na de reeds gedane aanpassing van de onsteking & carburatie laat hij zich enorm makkelijk in gang duwen. Heen en weer in de straat alle vitessen eens geprobeerd, en dat leek al bij al wel te lukken mits wat schakelzoekwerk. Ik was verbaasd van de enorme trekkracht tov de 50cc automaat die ik heb. Maar vandaag was het dan zover... Deel 4: motorsplitsing Nadat ik verschillende teksten geraadpleegd had, en ook wat youtube filmpjes (zoals deze) bekeken te hebben had was ik er klaar voor. Alle carter bouten/schroeven kwamen vlot los, maar die waren dan ook al enkele dagen op voorhand vertroeteld met een massage van WD40. Enkel de ontstekingsplaatschroeven werkten tegen, want die waren mishandeld door een vorige eigenaar. Uiteindelijk ook die los gekregen. 5x gedubbel gecontroleerd of ik ze allemaal los had, maar het carter bleef lekker samen. Uiteindelijk bleek de dikste rubberen hamer de beste vriend van de dag, et voila! Dan op zoek naar het mogelijke probleemgeval. Ik vermoed/hoop dat dit tandwiel de oorzaak is van de kickstart problemen? En die 'kleine kerstboom', is die nog ok? Uiteindelijk zag ik op de cylinderbehuizing ook 'DR' staan, dus de originele is vermoedelijk al eens vervangen, en dat verklaart misschien het vlot optrekken? Kan ik ergens aan zien of dit wel een 50cc is?
  14. Toch veel verschil! Aan de ervaringsdeskundigen: is deze sleet voldoende om een doortrappende kickstarter te verklaren? Is de andere kant (die 'kerstboom') nog ok dan?
  15. Die foto had ik ook graag eens gezien, ik vermoed dat ik hetzelfde aan de hand heb. Of een meer zijdelingse foto van het oud kickstarter tandwiel
×
×
  • Create New...