Veloce. Geplaatst: 4 februari 2020 Auteur Delen Geplaatst: 4 februari 2020 Ik heb net een nieuwe binnen gekregen, leg ze morgen wel even naast elkaar. 1 Link naar reactie
Ed75 Geplaatst: 4 februari 2020 Delen Geplaatst: 4 februari 2020 (aangepast) Toch veel verschil! Aan de ervaringsdeskundigen: is deze sleet voldoende om een doortrappende kickstarter te verklaren? Is de andere kant (die 'kerstboom') nog ok dan? 4 februari 2020 aangepast door Ed75 Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 4 februari 2020 Delen Geplaatst: 4 februari 2020 Dat is een tot op de draad versleten kickstarttandwiel en ontegensprekelijk de reden van een doortrappende kickstarter. De kerstboom is (in tegenstelling tot het kickstartertandwiel) een vermogensdrager in veel harder metaal. Een kerstboom verslijt in normale omstandigheden meestal niet. Link naar reactie
Veloce. Geplaatst: 4 februari 2020 Auteur Delen Geplaatst: 4 februari 2020 (aangepast) Nu zo naast elkaar schrik ik ook wel.van het verschil ja, haha! Mijn kerstboom is gelukkig wél goed! Als ik die vergelijk met mijn kickstartertandwiel zie je toch wel een flink verschil. 4 februari 2020 aangepast door Veloce. Link naar reactie
Veloce. Geplaatst: 5 februari 2020 Auteur Delen Geplaatst: 5 februari 2020 En weer een stapje verder. Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 5 februari 2020 Delen Geplaatst: 5 februari 2020 Wat is dat toch met carrossiers? Dan ga je na 2 weken nog es kijken, zijn ze er toe-val-lig nét mee bezig, maar moet je zoeken naar de verschillen met de vorige keer. Duurt altijd 2 maand langer dan oorspronkelijk gedacht en de factuur is ook altijd nét iets uitgebreider doch minder gedetailleerd dan verwacht. Dat krijgen ze aangeleerd op de carrosserieschool, denk ik. 3 Link naar reactie
Veloce. Geplaatst: 7 februari 2020 Auteur Delen Geplaatst: 7 februari 2020 (aangepast) Valt mee toch? Onderstaande foto is van exact 7 dagen eerder. Het frame wordt gedaan door de vader van de zaakvoerder, die klust daar een aantal uren per week nog bij aan projecten die hij leuk vindt. Duurt wel iets langer dan normaal, maar scheelt ook wel wat centen straks. En wordt nu nog gedaan door een echte vakman. 7 februari 2020 aangepast door Veloce. 1 Link naar reactie
Veloce. Geplaatst: 8 februari 2020 Auteur Delen Geplaatst: 8 februari 2020 Vandaag de carburateur uit ellaar gehaald en gereviseerd. Makkelijk en vlot klusje dat weinig kost, maar wel heel nuttig is. Omdat ik toch maar tijdelijk met 50cc en deze carb ga rijden heb ik verder geen tijd en moeite gestoken in het stralen of ultrasoon reinigen van de behuizing. Ik zag wel dat ik in het luchtfilterhuis de 2 buisjes en (ik neem aan) boutjes mis om hem dicht te zetten. Iemand nog iets liggen? Link naar reactie
Veloce. Geplaatst: 9 februari 2020 Auteur Delen Geplaatst: 9 februari 2020 (aangepast) Vanochtend evenaan de gang geweest met de ontsteking, alles is uiteraard nieuw. Ik moet alleen de bobine nog even aan de condensor solderen en de 4 lange boutjes vervangen. Paar korte vraagjes voor de kenners hier: 1. Ik heb nu een bobinekabel met 1 aansluiting, terwijl de oude er 3 had en op de tekeningen zie ik ook meerdere. Heb ik de verkeerde bobine of kan/moet ik de kabel gewoon aanpassen? Het is deze, vokgens Maskes dus de juiste: https://www.klassiekevespaonderdelen.nl/Bobine-inwendig-V50/Special 2. Ik heb een ander type smeervilt zie ik. Past wel, volgens Maskes ook geschikt voor alle type motor. Maakt het wat uit? 3. De lichtspoel heeft een open uiteinde van de koperdraad. Moet ik daar nog wat mee? 9 februari 2020 aangepast door Veloce. Link naar reactie
koeno83 Geplaatst: 9 februari 2020 Delen Geplaatst: 9 februari 2020 De bobine heeft 1 dikke kabel waaraan je de bougiedop vast maakt. Daarnaast komen er nog drie draaiden uit je blok voor je verlichting en massa. Dit zijn de drie draden die je op de oude foto ziet. 1 van die komt ws aan de koperen draad van je lichtspoel. zie de foto van Sip hoe het eruit hoort te zien. 1 Link naar reactie
Veloce. Geplaatst: 9 februari 2020 Auteur Delen Geplaatst: 9 februari 2020 (aangepast) Ah, nu zie ik het ja. Dankje! Ik mis gewoon mijn bougiekabel op de oude ontsteking! Omdat ik niet bekend was met deze vorm van ontsteking had ik de oude voor zover mogelijk als referentie gebruikt, maar nu zie ik dus dat de oude geen bougiekabel heeft en de nieuwe dus niet de 3 dunne kabels voor verlichting/massa. Als ik het goed zie dus groen op de lichtspoel samen met het uiteinde van de koperen draad, rood op de contactpuntjes en zwart op massa. (op jouw foto bij de lichtspoel, bij mijn oude foto bij de bobine, maar dat maakt denk ik niet zoveel uit) Dan moet ik me dus even zo'n kabelboompje regelen nu. 9 februari 2020 aangepast door Veloce. Link naar reactie
Veloce. Geplaatst: 12 februari 2020 Auteur Delen Geplaatst: 12 februari 2020 Vandaag opgehaald, ziet er echt schitterend uit! 7 Link naar reactie
Ed75 Geplaatst: 12 februari 2020 Delen Geplaatst: 12 februari 2020 Mooi! Succes met de opbouw. 1 Link naar reactie
Veloce. Geplaatst: 29 februari 2020 Auteur Delen Geplaatst: 29 februari 2020 Motorspullen ook terug van de straler gekregen 2 Link naar reactie
Veloce. Geplaatst: 8 maart 2020 Auteur Delen Geplaatst: 8 maart 2020 Alle gestraalde spullen zijn nu ook goed schoon en ontdaan van straalgrit. Alles is dus klaar om te starten met met opbouwen. Paar simpele vraagjes (voor jullie): - hoe kan ik de lager het beste monteren? Droog of eventueel insmeren met versnellingsbakolie o.i.d.? - het blinde lager binnenin het blok zijn ale naalden uit, maar de kraag zit er nog in. Wat is wijsheid? Alleen nieuwe naalden of toch lager eruit trekken (met alle risico's van dien) en volledig nieuw lager erin? - zijn er nog bepaalde belangrijke zaken waar ik op moet letten bij montage/opbouwen? Het frame loopt gestaag. Balhoofdlagers, kabels, kabelboom, achterlicht, standaard, rempedaal en claxon zitten er al op en in. Link naar reactie
nero Geplaatst: 8 maart 2020 Delen Geplaatst: 8 maart 2020 Een lager best monteren door hem te koelen (nachtje in de diepvriezer) en het carter te warmen (haardroger op warmste stand). Een klein beetje olie of vet op de buitenzijde smeren en de lager erin tikken met de oude lager (alleen op de buitenzijde tikken). Alleen de naalden vervangen van de blinde lager is voldoende. Gebruik hiervoor vet om ze op hun plaats te houden. Controleer ook dat de as er nog in past nadat je alle naalden hebt gemonteerd. Groetjes, nero. Link naar reactie
Ed75 Geplaatst: 9 maart 2020 Delen Geplaatst: 9 maart 2020 23 uur geleden, nero zei: Een lager best monteren door hem te koelen (nachtje in de diepvriezer) en het carter te warmen (haardroger op warmste stand). Een klein beetje olie of vet op de buitenzijde smeren en de lager erin tikken met de oude lager (alleen op de buitenzijde tikken). Alleen de naalden vervangen van de blinde lager is voldoende. Gebruik hiervoor vet om ze op hun plaats te houden. Controleer ook dat de as er nog in past nadat je alle naalden hebt gemonteerd. Groetjes, nero. Ik heb vorige week deze tip van Nero ook gebruikt: lager een nacht tussen de diepvries kroketten, carter met haardroger verwarmd, een snuifje wd40 waar de lager komt, en hij ging er quasi met handkracht alleen in! Super tip. Link naar reactie
pdvd Geplaatst: 10 maart 2020 Delen Geplaatst: 10 maart 2020 Daar heb je ook freezing spray voor... als je minder geduld hebt ;) Link naar reactie
Veloce. Geplaatst: 12 april 2020 Auteur Delen Geplaatst: 12 april 2020 Tijdje stil geweest hier, vanwege perikelen aan de 2 oude Alfaatjes die ik voorrang moest geven in verband met de keuring. En daarnaast dat Corona-gedoe, waar ik als eigenaar van een bedrijf met 9 man personeel even alles op alles moest zetten om de tent open te houden. Nu weer in wat rustiger vaarwater, dus kunnen we het weer oppakken, Ben vanochtend begonnen met de lagers erin zetten, met de tip om ze een nachtje in de vriezer te leggen. Maar eentje, die van de uitgaande aandrijfas (links boven op de foto), klemt niet goed, ik kan hem er zelfs uit tikken met een rustig tikje. Iemand tips? (loctite o.i.d.?) Link naar reactie
nero Geplaatst: 12 april 2020 Delen Geplaatst: 12 april 2020 Dat is normaal. Voor je de as monteert eerst de stofplaat (waar de remschoenen op komen) monteren. Dan blijft de lager mooi op zijn plaats. Groetjes, nero. Link naar reactie
Veloce. Geplaatst: 12 april 2020 Auteur Delen Geplaatst: 12 april 2020 SUper, dankje! Begon al weer te zweten dat ik wéér een tegenslag had die potentiëel veel geld ging kosten (na het herspuiten van het frame) Oh ja, en ik moet nog op zoek naar losse naaldlagers. Zowel voor het blinde lager in het carter, als ook die in het koppelingsdeksel zitten. Heeft iemand de juiste maten beschikbaar? Of een plek waar ik ze in de goede specificatie kan bestellen? Link naar reactie
nero Geplaatst: 12 april 2020 Delen Geplaatst: 12 april 2020 Hier heb je ze allemaal: https://www.sip-scootershop.com/nl/products/lagerset+motor+sip+voor+vespa+_90002600 Bij Legendsbike of TuttoScooter Vintage hebben ze de lagers misschien apart op stock. Dacht dat je er nu online kon bestellen. Wel goed de afmetingen doorgeven en controleren of de as mooi in het lager past. Groetjes, nero. Link naar reactie
Veloce. Geplaatst: 12 april 2020 Auteur Delen Geplaatst: 12 april 2020 Ik heb verder al alle lagers, maar ik doel echt op de losse naalden van die lagers. (zoals omschrevem\n in jouw antwoord van 8 maart) Link naar reactie
nero Geplaatst: 13 april 2020 Delen Geplaatst: 13 april 2020 12 uur geleden, Veloce. zei: Ik heb verder al alle lagers, maar ik doel echt op de losse naalden van die lagers. (zoals omschrevem\n in jouw antwoord van 8 maart) Alleen de naalden ga je mogelijk moeilijk vinden, maar je kan de volledige lager kopen en alleen de naalden vervangen. Qua prijs gaat dit niet veel uitmaken maar je hoeft niet de volledige lager te demonteren. Groetjes, nero. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen