stefan vna Geplaatst: 19 februari 2019 Auteur Delen Geplaatst: 19 februari 2019 Motorblok eronderuit gehaald. Heb al gezien dat lager aan de schakelklok niet meer juist zit. Denk dat dit het probleem is. Vind ik altijd een moeilijke om te monteren. Iemand tips? Link naar reactie
nero Geplaatst: 19 februari 2019 Delen Geplaatst: 19 februari 2019 Bedoel je onderdeel 19 op de onderstaande tekening? Groetjes, nero. Link naar reactie
Gio Geplaatst: 19 februari 2019 Delen Geplaatst: 19 februari 2019 40 minuten geleden, stefan vna zei: Motorblok eronderuit gehaald. Heb al gezien dat lager aan de schakelklok niet meer juist zit. Denk dat dit het probleem is. Vind ik altijd een moeilijke om te monteren. Iemand tips? Zit er een rondel bij ? 1 Link naar reactie
stefan vna Geplaatst: 19 februari 2019 Auteur Delen Geplaatst: 19 februari 2019 Neen is de lager aan de andere kant. Aan de kant van de schakelklok Link naar reactie
koeno83 Geplaatst: 19 februari 2019 Delen Geplaatst: 19 februari 2019 Lijkt erop dat ze bij SIP ook een variant hebben die uit 1 stuk bestaat, wellicht is dat handiger 1 Link naar reactie
Gio Geplaatst: 19 februari 2019 Delen Geplaatst: 19 februari 2019 5 uren geleden, stefan vna zei: Neen is de lager aan de andere kant. Aan de kant van de schakelklok De rechtse bedoel ik ook , wat had je eerst geplaatst? Eerst die grote rondel en dan de rest. Hier had ik me toen vergis . En liepen een aantal lagers uit en kwamen in mijn vertanding terecht. 1 Link naar reactie
stefan vna Geplaatst: 19 februari 2019 Auteur Delen Geplaatst: 19 februari 2019 dus als ik het goed begrijp de rondel tegen de kant van de carter en de huls met rollementen naar de kant van de tandwielen Link naar reactie
stefan vna Geplaatst: 19 februari 2019 Auteur Delen Geplaatst: 19 februari 2019 morgen kan ik hem openen vind nergens mijn kasteelbout voor de koppeling dus nieuwe moeten bestellen Link naar reactie
Gio Geplaatst: 20 februari 2019 Delen Geplaatst: 20 februari 2019 13 uren geleden, stefan vna zei: dus als ik het goed begrijp de rondel tegen de kant van de carter en de huls met rollementen naar de kant van de tandwielen Ja, heel zeker. Link naar reactie
stefan vna Geplaatst: 20 februari 2019 Auteur Delen Geplaatst: 20 februari 2019 Het probleem is gevonden. De lager en ik had hem inderdaad fout gemonteerd. Link naar reactie
stefan vna Geplaatst: 20 februari 2019 Auteur Delen Geplaatst: 20 februari 2019 Ook alle 14 balletjes in de motir teruggevonden 1 Link naar reactie
Gio Geplaatst: 20 februari 2019 Delen Geplaatst: 20 februari 2019 Oke, maar kijk even na of er geen beschadigingen in je carter zit . Waar het lager in zat . Link naar reactie
stefan vna Geplaatst: 20 februari 2019 Auteur Delen Geplaatst: 20 februari 2019 er is niets te zien op het eerste zicht, maar zal het nog maar eens goed bekijken. morgen een nieuwe plaatsen en dan alles monteren Link naar reactie
stefan vna Geplaatst: 21 februari 2019 Auteur Delen Geplaatst: 21 februari 2019 vandaag het rolement gestoken en ging perfect. daarna motorblok opnieuw in elkaar en dat ging allemaal goed tot ik de piston in de cilinder stak en alles dichtdraaide. toen ik na het monteren van de koppeling probeerde te kicken om te zien dat alles nog werkte bewoog mijn kickstarter voor geen meter. bleek dat mijn piston vastzat in mijn cilinder en er was geen beweging in te krijgen. heb dan alles opnieuw losgemaak en moest de piston met een trekker uit de cilinder halen. de cilinder is vanbinnen vrij kleverig en ik had er ook geen olie in gedaan. ik zie wel geen beschadiging aan de cilinder of de piston . als ik de 2 ijzeren ringen (ken de naam niet) probeer dicht te nijpen sluiten ze volgens mij goed. iemand een idee wat hier het probleem kan zijn want mijn geduld raakt op? net voor de eindmeet dit dom probleem hieronder een paar fotos Link naar reactie
Gio Geplaatst: 21 februari 2019 Delen Geplaatst: 21 februari 2019 Het probleem is niet je cilinder, maar wanneer je blok gaat vast draaien moet je even op je kickstarter een klein beweging doen , zodra je carters van zelf dicht slaan en dan vast draaien en wanneer je moeren echt vast draait kijk tussen door naar je kickstarter als er nog beweging komt. Daar zit de probleem. Je moet je bouten volledig lossen en je kickstarter op zijn plaats zetten tot je niet meer vast zit. Hou vol dat is vespamurfy. Oh ja , smeer die piston en cilinder maar lekker vettig . Link naar reactie
stefan vna Geplaatst: 21 februari 2019 Auteur Delen Geplaatst: 21 februari 2019 Gio dat heb ik gedaan. Bij het monteren van de carterhelften heb ik steeds let de kickstarter gespeeld zodat ze op elkaar vielen. Zonder de cilinder erop werkte alles perfect. Toen ik de cilinder erop zette liep hij pas vast en blijft de piston vasthangen op dezelfde plaats in de cilinder. Nadat ik de cilinder verwijders heb draaid alles weer normaal. morgen opnieuw proberen maar dan met geoliede piston en cilinder Link naar reactie
MESTKEVER Geplaatst: 21 februari 2019 Delen Geplaatst: 21 februari 2019 Hallo, Wel zorgen dat de opening van de zuigerringen mooi over de pinnetjes in de groeven van je zuiger passen.de zuigerveren durven nog al eens verdraaien tijdens het plaatsen. Ik zet altijd een merktekentje op de zuiger waar de pinnetjes zitten, en dan nog eens goed controleren voor je de zuigerveer in de cilinder duwt. Link naar reactie
stefan vna Geplaatst: 21 februari 2019 Auteur Delen Geplaatst: 21 februari 2019 Misschien dat het dat was morgen zeker op letten thx Link naar reactie
Gio Geplaatst: 21 februari 2019 Delen Geplaatst: 21 februari 2019 Ben ook benieuwd, succes. Link naar reactie
stefan vna Geplaatst: 22 februari 2019 Auteur Delen Geplaatst: 22 februari 2019 Vandaag opnieuw geprobeerd maar nu met een goed ingeoliede piston en cilinder. Kan nu de kickstarter gemakkelijk bewegen. Door mijn enthousiasme draaadstang van cilinder stukgedraaid. Dus even een nieuwe gaan halen en dan kan het boeltje dicht. Hopelijk blijft hij dan draaien met de kickstarter. Hoe jullie op de hoogte. Bedankt voor de info iedereen stefan Link naar reactie
stefan vna Geplaatst: 26 februari 2019 Auteur Delen Geplaatst: 26 februari 2019 HELP! Zondag de motor terug in het frame gezet. Voor ik dit deed kon ik de kickstrter nog met mijn hand starten en alles werkte perfect. Na een uurtje plaatsen van de motor eindelijk klaar om de motor te starten. de piston zit weer vast in de cilinder en ik krijg geen enkele beweging in de kickstarter. Als ik probeer hem in gang te duwen blokkeerd het wiel volledig in elke versnelling. Als ik ontkoppel beweegt de kickstarter perfect. Dus maak ik hieruit op dat het de zuiger is of de koppeling. heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Link naar reactie
Niels_1977 Geplaatst: 26 februari 2019 Delen Geplaatst: 26 februari 2019 Lijkt me dan eerder dat er iets mis is met cilinder/piston. Heb je wel nieuwe piston ringen geplaatst? En kan je krukas makkelijk ronddraaien als de cilinder eraf is? Zou ook kunnen dat de krukas niet helemaal gecentreerd zit in je blok. En heb je alle bouten vh carter en cilinder met zelfde Nm vastgezet? Kan ook voor dit soort problemen zorgen als elke bout met een willekeurig moment is vasgezet! (voor Nm afstelling, zie de wiki site van GSF) Link naar reactie
MESTKEVER Geplaatst: 26 februari 2019 Delen Geplaatst: 26 februari 2019 Eens koppelingshuis afnemen en dan draaien aan het vliegwiel om te zien of de zuiger volgt in de cilinder. Als die dan vast zit ligt het probleem bij de zuiger of de krukas die tegen het carter aanloopt, Heb jij ooit een nieuwe krukas gestoken? waar je een stuk van het big end hebt moeten afvijlen? Is dit voldoende gebeurd? Link naar reactie
stefan vna Geplaatst: 26 februari 2019 Auteur Delen Geplaatst: 26 februari 2019 1.5 jaar geleden heb ik de volledige vespa gerestaureerd. Alles is toen vervangen en tot voor 2 weken draaide hij perfect. Alles in de motor is nieuw uitgezonderd de wielas en de primaire as zijn de oude al de rest vervangen : koppeling alle lagers krukas cilinder laten boren en honen nieuwe piston. Hij reed daarna super en heb er vlot 650 km mee kunnen rijden. Nu door de lager te vervangen heb ik dit probleem. Link naar reactie
Niels_1977 Geplaatst: 27 februari 2019 Delen Geplaatst: 27 februari 2019 Ok, vreemd, bij het vervangen vh lager heb je alle rollagers uit het blok gehaald, heb je ze geteld vh oude kapotte lager, dat er niks is achtergebleven in het blok? Hoe ziet de carterolie eruit? Veel metaaldeeltjes? (zilverkleurig) Wat ik zo kan bedenken, zit er heel misschien een metaaldeel tussen de tanden van primair of secundair as. Waardoor alles blokkeert. Dat zou het kunnen zijn, of je cilinder is kapot. Eerst het simpelste checken, dus ik zou eerst je cilinder uit elkaar halen. Als dat het niet is, de koppelingsplaat eraf, en daar kijken of je een probleem ziet. Check ook je carterolie, zit er veel metaal in, dan is er wat ernstigers aan de hand. (dan heb je een goede kans dat er een metaaldeel in het blok zit, wat tussen de tandwielen zit) Maar ik denk dat het probleem eerder bij je cilinder zit, aangezien je zegt dat bij de koppelinghendel ingedrukt de scooter wel kan bewegen/rollen. En er dus in het schakelgedeelte van je blok niks mis lijkt te zijn. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen