Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa PK50s 1982


Fopfodey

Aanbevolen berichten

Hi,

Mijn eerste post.. en toch val ik maar meteen met de deur in huis... Ik zal op een later moment meer tekst en uitleg geven!

Ik ben namelijk aan het overwegen om mijn eerste Vespa aan te schaffen en wel een PK50s uit 1982. Ik zou hier eerst zo mee willen rijden en op termijn reviseren etc..
Ik heb momenteel dan ook een mooie op het oog. Echter weet ik nog te weinig over de verschillende modellen en uitvoeringen om precies te weten wat er wel/niet origineel is en waar ik op dien te letten. Ik heb morgen een afspraak staan voor een bezichtiging (vandaar direct to the point!) en zou jullie willen vragen om alvast een eerste oordeel te geven aan de hand van de foto's welke ik ontvangen heb,

- Is deze kleur origineel voor een PK S uit 1982?
- Zelfde betreffende het zadel? (de Vespa badges die erop zitten lijken mij te modern en later aangebracht..)
- Het achterlicht.. Is dit ooit wel geleverd op een PK? Ik heb dit pas 1 keer eerder gezien namelijk..
- Wat valt jullie nog meer op en waar dien ik hoofdzakelijk op te letten? (matching framenummer en bloknummer bijvoorbeeld; roest op specifieke plekken..)

Alvast bedankt en wie weet rijd ik binnenkort op deze beauty rond! :)

Groet Fopfodey!

Afbeelding 003.png

Afbeelding 004.png

Afbeelding 005.png

Afbeelding 006.png

Afbeelding 007.png

Link naar reactie

Ik kan je alvast zeggen dat dat zadel en achterlicht inderdaad niet standaard zijn. Net zomin is de overschildering van de controlelampjes op het stuur (die strip net boven de kilometerteller); pinkeraanduiding en groot licht

Naar de kleur hoef je niet zo te kijken denk ik, PK's hebben zelden nog hun originele kleur van destijds

Link naar reactie
30 minuten geleden, Fopfodey zei:

- Is deze kleur origineel voor een PK S uit 1982? > nee
- Zelfde betreffende het zadel? (de Vespa badges die erop zitten lijken mij te modern en later aangebracht..)> >  is een zadel van een pk 50 xl, lelijker naar mijn mening,
- Het achterlicht.. Is dit ooit wel geleverd op een PK? Ik heb dit pas 1 keer eerder gezien namelijk..> niet juiste achterlicht
- Wat valt jullie nog meer op en waar dien ik hoofdzakelijk op te letten?

De pinker/grootlicht aanduiding op stuur zijn overschilderd, werken ze nog ?

Voorspatbord is niet orgineel, hier moet een middengroef in zitten

Remtrommels zijn meegeschilderd  > niet orgineel

 Vloermat hoort niet op een pk > iets te verbergen ? Lijkt wel of ze er gewoon een plaat op hebben gezet met pop nagels.

+41000 km , is het blokje gereviseerd

PK50s is pas gehomologeerd in Belgie in '  83, piaggio zal hier geen gva voor afgeven.  Ik vermoed dat de verkoper ook geen papieren zal hebben.

Zorg dat er zeker het orgineel blokje onder zit ivm "keuring" door politie in dit geval.

Check de serienummers van zowel frame als blok.

 

gr

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
22 minutes ago, Thomassker said:

Ik kan je alvast zeggen dat dat zadel en achterlicht inderdaad niet standaard zijn. Net zomin is de overschildering van de controlelampjes op het stuur (die strip net boven de kilometerteller); pinkeraanduiding en groot licht

Naar de kleur hoef je niet zo te kijken denk ik, PK's hebben zelden nog hun originele kleur van destijds

Thanks! Zo een vermoeden had ik al. Wat zou dan een eerlijke prijs zijn voor deze Vespa? Rekening houdend met de delen die nog vervangen moeten worden om hem origineel te maken..

Link naar reactie
10 minutes ago, Adrian said:

 

Hi Adrian,

Merci voor de reactie! Volgens de verkoper zitten de papieren erbij. Ik zal alle punten aankaarten en kijken wat ze hierop te zeggen hebben. De huidige eigenaar heeft aangegeven de Vespa in deze staat aangeschaft te hebben dus ben bang dat hij mij niet veel wijzer kan maken. Ik ga gewoon kijken hoe de lak is etc. Wat denk jij dat een goede richtprijs is voor de Vespa?

Link naar reactie

deze staat al tijdje te koop, in de eerste advertentie was het een " orginele vespa uit de jaren 60 "  meen ik me te herinneren.

Op kapaza staat een orginele voor 750 € , wel met meer  " patina "

richtprijs ? ervan uitgaande dat je hem orgineel wil maken ? 1000 € ? maar dat vind ik al teveel omdat ik hem in de eerste plaats niet mooi vind :), ik kan hier geen objectief getal op plakken vrees ik

Smaken verschillen.

Link naar reactie

Kijk ook, onder het zadel, de bevestiging van de achterveer na. Bij een pk durft dat snel te roesten en zo niet genoeg steun geven. En aangezien de vespa opnieuw gespoten is een magneetje meenemen en zo zien hoeveel er geplamuurd is. Ook eens vragen of het matje er af mag om te zien of er daar veel roest zit... Ik zou er 800€ voor bieden, het blijft een pk. Die zijn niet zo populair.

Link naar reactie

En natuurlijk, smaken verschillen. Ik vond op mijn pk dat gigantisch achterlicht ook lelijk en heb het dan ook vervangen door zo één op je foto. Dat spatbord is negen van de tien zo één in plastiek, is een goedkope oplossing geweest na een val of erger, denk ik... Het zadel lijkt me wel origineel maar gewoon nieuw. 

Link naar reactie

- Zadels is van een PK 50 XL, niet van een 50S

- Niet originele handvatten, deze zijn voor een V50 (ouder model Vespa 50, voor de PK serie)

- Chrome rand niet origineel, accessoire voor een V50. Op een PK 50 S zit een alu rand. 

- Zijstandaard niet origineel, bij dit type standaard kans op schade aan treeplank. 

- Achterlicht niet origineel. 

- Slecht en slordig gespoten. 

 

O. hem "origineel" te maken zou ik slecht kleine dingen doen, zoals achterlicht en evt zadel en handvatten. Ik zou er voor kiezen een Vespa te scoren in ongerestaureerde staat, dan zie je wat je koopt en weet je zeker dat niemand er verkeerd aan heeft zitten prutsen. 

 

Succes!

Link naar reactie

Hallo,

het zadel lijkt van een PK XL te zijn, voor spatbord is niet origineel, emblemen op het zadel zijn niet origineel, achterlicht ook niet, zij standaard is niet origineel en de midden standaard mist zo te zien. Ik zal ook benieuwd zijn naar de in kleur gespoten controle lampjes en of alle elektra het wel doet.

Ik zal in deze conditie, afhankelijk van de hoeveelheid roest en of de papieren in orde zijn tussen de €600,- en €800,- bieden in deze staat.

Groeten,

Rik.

Link naar reactie
3 uren geleden, JJP zei:

Hoi,

1e Vespa Pk50xl is  praktisch hetzelfde. Overgespoten in 1K lak dat minder sterk is dan 2k. Mist een choke, middelste voetenmatje, logo op rechterdeurtje en beenschildrand. Zadel is opnieuw overgetrokken.

2e Vespa Pk50S, in mijn ogen een nette basis om te restaureren. Mist een achterbumpertje, spatscherm voor klopt niet helemaal, de scooter staat in zijn 3 of 4... of de afstelling van de kabels klopt niet. Achterlicht is van een xl2, Deuk in het linkermotorluikje en trommel achter mist een dop en is zwart. 

3e Vespa PK50s staat al lang te koop, bodemplaat is slecht, treeplanklijsten, motorluiken, doppen v.h. standaard, rubber op de voetrem mist.

Kortom, ik zou voor optie 2 gaan. Als je besluit je babyblauwe pk te kopen. Let dan op roest, pk50 heeft roest als kwaal, en is vooral te merken aan de achterveer en beenschilrand. Kijk ook naar de onderkant van je blok, als hij lekt bij het schakelmechanisme, dan kun je er vanuit gaan dat er een revisie aan zit te komen.

 

 

Link naar reactie

Bedankt voor alle reacties. Ik ga morgen toch even snel kijken naar de blauwe pk50s. Als ie technisch ok is en we komen uit de prijs dan wil ik deze wel een tijdje zo blijven rijden. Kan dan altijd na een paar jaar een revisie doen en de zaken terug origineel proberen te zetten.

Nogmaals bedankt voor alle reacties. Ik zal morgen na mijn bezoek een bericht plaatsen op het forum.

 

Link naar reactie

Net terug van de afspraak. Ik vond het een mooie PK! Hij is best netjes gespoten maar heeft natuurlijk wel hier en daar wat krassen/deuken.
Op het blok staat V5X1M en een ander nummer: 258682. Op het typeschild (op rechter zijkant bodemplaat/middenconsole) staat het volgende nummer: 2258018.

Scooterhelp.com vind geen resultaten.. wel als ik de eerste 2 cijfers (22) weghaal, dus 58018. Hij komt dan terug met een VESPA PK50s uit 1983.

Er zit een gelijkvormigheidsattest bij en het framenummer is daarop geschreven en komt overeen met het nummer op het typeschild. Ik ben vergeten onder het afdekkapje van de moter te kijken. Daar staat als het goed is het echte typenummer en framenummer vermeld, toch?

Het spatbord voor is niet van plastic maar gewoon van metaal. (zal wel imitatie zijn of zo). Wel is het frame achter het spatbord gedeukt en zit er op 1 plek een scheur.
Ik vermoed dat de Vespa ooit een ongeluk heeft gehad en hierna uitgedeukt is geweest maar niet helemaal netjes dus.

Verder zag het blokje er goed uit en reed de Vespa lekker. Er zit een 19mm dell Orto op (19/19) (zag er nieuw uit). Geen roestvorming bij achterveer ophanging.
Hij zag er verder echt goed uit, vooral kleine details die nog wat aandacht nodig hebben. De Vespa trok goed op en trok niet naar 1 kant. Schakelen ging ook goed en de koppeling pakte meteen goed op. Voorrem was wel defect (denk niet remvoering en kabel opnieuw, degelijk aansluiten)

Wat denken jullie ervan? Alle info is welkom! Klopt het dat het framenummer dus 58018 is ipv 2258018? En kan een 19mm del orto op een 50cc cilinder?
Is een gelijkvormingheidsattest voldoende voor overschrijving en kentekenenaanvraag in Nederland?

Alvast bedankt!! Ik heb tot nu toe veel aan jullie reacties!

Fopfodey

 

Link naar reactie
14 minuten geleden, Fopfodey zei:

Wel is het frame achter het spatbord gedeukt en zit er op 1 plek een scheur.
Ik vermoed dat de Vespa ooit een ongeluk heeft gehad en hierna uitgedeukt is geweest maar niet helemaal netjes dus.

Ik denk dat je hiermee antwoord geeft op de vraag 'doen of laten staan'. 

Probeer door het 'mooie' uiterlijk heen te kijken. Wat je dan ziet is een slechte resto met bovendien een krom frame. 

Mijn advies: laten staan en verder zoeken. 

Link naar reactie

Zie ook de reactie hierboven en ook ik zal hem op basis van die deuk/kreukel laten staan. Er staan en er komen genoeg PK'tjes te koop in een betere staat, mijn advies doe heen overhaastte aankoop.

Link naar reactie

Deuk en scheur achter het spatbord is van een frontale aanrijding. Grote kans dat dat de doorslag gaf het e.e.a. op te knappen/restaureren. Het metalen spatbord voor is standaard, plastic zie je alleen terug in de latere modellen v.d. pk50xl (De pk50xl2). Wat ik je nog kan vertellen is dat een 19.19 carburateur niet standaard is en je kan rekenen op een grotere cilinder (minimaal 75cc). Logischerwijs kloppen de papieren niet, maar volgens mij rijd 80% op een snelle of grotere cilinder dan 50cc.

Ik zou het toch serieus overwegen om het te laten staan. Hij staat al lang te koop en er is iets mee (aanrijding). Maar goed, wie zijn wij. Als je hart zegt dat dit JOUW Vespa wordt, dan zal dat zeer zeker wel worden. Kijk goed naar het plaatwerk desnoods met een magneetje.

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Eindelijk een update!

Heb er toch eentje gevonden die naar mijn smaak is. Het is wederom een blauwe Vespa PK50S. Deze is uit 1983 en motorisch origineel.
Paar weken geleden laten keuren bij de RDW en kenteken is inmiddels ook geregeld.

Een paar foto's:

2016-05-13 15.18.34.jpg

2016-05-13 15.21.40.jpg

2016-03-26 11.40.06.jpg

2016-03-26 11.40.17.jpg

Link naar reactie

Ik weet niet welke blauwtint dit is hoor... . Volgens mij is dit mintgroen, aparte kleur zadel maar leuk ding verder wat zo te zien goed in de lak zit!

Link naar reactie

Wat gaat er nog aan gebeuren.. niet veel:

- originele handvaten
- nieuwe veren voor standaard
- nieuw achterlichtglas (zit scheur in huidige)
- nieuwe achterspatlap/kapje (zit ook scheur in)

Dat is het wel zo een beetje. Jullie nog suggesties??

Link naar reactie

Je kunt ze op blijven leuken. Velgen in dezelfde kleur als de body spuiten, whitewalls er op... chromen randje voor ipv dat kunstof, zwart zadelhoesje ipv dat grijs wat niet origineel is... maar dat is net wat je zelf leuk vind om er aan aan te passen. Hier een foto van mijn pk

IMG_6063.JPG

Link naar reactie
9 uren geleden, Fopfodey zei:

Wat gaat er nog aan gebeuren.. niet veel:

- originele handvaten
- nieuwe veren voor standaard
- nieuw achterlichtglas (zit scheur in huidige)
- nieuwe achterspatlap/kapje (zit ook scheur in)

Dat is het wel zo een beetje. Jullie nog suggesties??

Ja! een ander zadel ;-) Errug mooi ding zo, maar die zadelhoes... 

En het achterbumpertje voor een nieuwe... die bouten horen er niet zo in te zitten.

Verder zit het afdekkapje, voor bij je voorvork veel te hoog... Iets zegt mij dat er wat verkeerd gemonteerd zit.

Link naar reactie

Hier zie je hoever hij ongeveer moet zitten...

720.jpg

800.jpg

2 van mijn projecten... Maar denk dat het enigszins meevalt, maar misschien een verkeerd rubber boven de demper

 

Link naar reactie
On 6/14/2016 at 3:31 PM, pdvd said:

Je kunt ze op blijven leuken. Velgen in dezelfde kleur als de body spuiten, whitewalls er op... chromen randje voor ipv dat kunstof, zwart zadelhoesje ipv dat grijs wat niet origineel is... maar dat is net wat je zelf leuk vind om er aan aan te passen. Hier een foto van mijn pk

 

Mooie PK! Velgen in kleur vind ik persoonlijk niet zo mooi. Whitewalls zijn wel erg sjiek! iets om over na te denken ;).
Zwarte kunstof randje zou ik eventueel nog willen vervangen maar heeft lage prio. Vind dit ook wel iets hebben zo.. Zadelhoes... Tja. weet niet of zwart zoveel mooier zal staan eerlijk gezegd... 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...