Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Krukas Vervangen?


JorgenDB

Aanbevolen berichten

Dag allemaal,

 

voor de zoveelste keer in korte tijd heb ik problemen met mijn vespa P125X.

 

Onlangs reed ik van mijn werk terug naar huis. Tijdens het rijden, en vooral bij het stilstaan aan de lichten, hoorde ik dat mijn vespa een kletterend geluid maakte. Het rijden op zich ging vlot, tot de motor op een bepaald moment uitdoofde. Vespa aan de kant, bil eraf en carbu nakijken op vuil, maar doorblazen verhielp het probleem niet. De naftdarm zat er nog goed op en de flow was in orde. Andere bougie hielp ook niet. Ik lijk nog wel ontsteking te hebben, maar hoger in toeren geraken lukt niet.

 

Thuisgekomen eens gaan kijken naar de ontsteking. Alle bedrading was in orde, maar het vliegwiel leek een slag te hebben gekregen. Bij het afnemen van het vliegwiel leek de dader gevonden. Het kleine spietje dat het vliegwiel op zijn plaats moet houden was afgebroken. Helaas had dit spietje ook de gleuf in de krukas en in het vliegwiel beschadigd. Zeker aan de krukas is het gleufje serieus uitgesleten en lijkt het er niet meer deftig ingeplaatst te kunnen worden.

 

Ik vrees dat ik een nieuwe krukas moet steken en mogelijks ook een nieuw vliegwiel. Een serieuze opdoffer aangezien mijn vespa nog maar een paar weken terug op de baan is na het plaatsen van een elektrische ontsteking. Ik heb geen schrik om opnieuw mijn motor open te gooien maar heb nog bevestiging nodig of er geen alternatief is en of de onderstaande stukken (link naar sip) de juiste zijn.

 

http://www.sip-scootershop.com/en/products/crankshaft+mazzucchelli+for_45120000

http://www.sip-scootershop.com/en/products/flywheel+sip+touren+for+vespa+_51002000

 

Bedankt voor de hulp en hopelijk krijg ik hem snel op de baan!

Link naar reactie

Ai... pijnlijk.

 

Op de krukas zo'n niet besparen. Doorbijten en nieuwe steken.

Een vliegwiel pik je vrij makkelijk tweedehands op voor €20.

 

Sterke!

Link naar reactie

oke... dit hoor je niet van mij:

 

als krukas en vliegwiel toch om zeep zijn. Waarom probeer je dan niet vietnamstyle ervoor te zorgen dat het tijdelijk nog op zijn plaats blijft? Je moet het niet doen op je spullen te sparen als ze toch vervangen worden. En zo zou je misschien de mooie herfstdagen nog kunnen rijden. En de reparatie in de winter doen. 

 

Als mijn schoonouders tijdens de oogst stukken hebben aan hun tractoren, combine, bulldozer,... dan repareren ze het op die manier dat ze verder kunnen tot ze tijd hebben om het deftig aan te pakken. Er valt iets voor te zeggen. 

 

ps... het vliegwiel van je link is voor een elektrische starter-px. Als die van jou van 80 is, met origineel blok (ik denk van wel, als hij nog contactpuntjes had) heb je die starterkrans niet nodig. Het past wel, maar is nodeloos zwaar.

Link naar reactie

Bedankt voor de antwoorden!

 

@frederik9111:

is de krukas in de link een goeie, of zijn er betere op de markt? Het is niet de bedoeling er een racemachine van te maken.

 

@dmi:

zou ik dat spietje kunnen vastzetten met solderen/lassen? Ik denk wel niet dat ik er helemaal gerust mee zou rondrijden gezien het gevaar op het begeven van de quickfix.

ik ben geswitched van contactpunten naar cdi, maar mijn vliegwiel heb ik hiervoor niet moeten aanpassen. Nu is de moment wel daar, dus welk vliegwiel zou beter zijn? Gewoon een lichter? Heeft dat geen effect op de koppelingskorf?

Link naar reactie

De krukas bestel je best pas als je de oude in je handen hebt (ik weet niet uit het hoofd welk "model" van krukaskammen er nu in zit).

 

Als je per se op voorhand wil bestellen heb je met 99% zekerheid met deze de juiste. 

Link naar reactie

Lassen gaat niet lukken Jorgen. Of jawel, maar je lasnaad nadien wegslijten om het vliegwiel eraf te krijgen niet. Die spie heeft normaal gezien maar één functie: zorgen dat je het vliegwiel in de juiste positie monteert. Het vastzetten (en blijven) van je vliegwiel gebeurt enkel en alleen door de conische as. In theorie kan je dus ook zonder spie rijden. Maar de kans is groot dat je ontsteking dan fout staat. 

 

Ik zie de schade nu niet natuurlijk, maar als je de onderdelen zo kan bijvijlen dat het pasvlak perfect proper is, en je spie er min of meer in past, dan zou je misschien nog wel een periode kunnen overbruggen. Maar ik zeg het enkel maar omdat het nu goed weer is hoor. ;-)

Zorg zeker dat je even je ontsteking checkt als je het zo wil proberen. Dat je niet met teveel voorontsteking aan het rijden bent.

Link naar reactie

Hoi,

 

ik ga morgen of overmorgen eens kijken of dat vliegwiel met een nieuwe spie niet op zijn plaats blijft en een testritje maken. Als die het goed houdt, rijd ik de volgende dagen/weken nog wel met een vliegwieltrekker en reserve spietjes rond. In de herfst of winter kan ik dan mijn motor nog eens uit elkaar smijten.

 

wat die krukas betreft, als de SIP site vermeldt dat deze past op volgende modellen, waar zit het verschil dan in? Een standaard px125 zou toch een standaard krukas moeten hebben of is dat te kort door de bocht?

 

wat is het gevaar indien ik met te veel vooronsteking rij?

 

Bedankt allemaal voor de reacties!

Link naar reactie

Als het echt erg gesteld is met die spiebaan en vliegwiel zou ik gewoon direct een andere krukas en vliegwiel steken.Trouwens zo lang duurt dat nu toch ook niet(1dagske werk). Ga anders naar ne winkel waar ze krukas op stock liggen hebben dan ben je zeker.

Link naar reactie

Ik ga eens proberen of ik hem met nieuw spietje terug in gang krijg, maar als ik daar te veel moeite voor moet doen gaat ineens het blok eronder uit en begin ik er gelijk aan. Ik heb al verschillende opties om redelijk snel aan een nieuwe krukas te geraken dus daar maak ik me geen zorgen over. 

 

Welk nieuw vliegwiel zouden jullie voorstellen? Of kent er iemand iemand die een tweedehands heeft liggen? Misschien bij Lambrettafinder of motorkid (edegem)?

Link naar reactie

wat is er mis met het vliegwiel? zou mij verbazen dat die spiebaan kapot is? normaal lotert enkel vliegwiel uit

Link naar reactie

Tijdelijk terugplaatsen lijkt me geen goed idee:

- ten 1ste bemoeilijk je het vinden van de juiste ontstekkingssetting (met alle risico's van dien).

- ten 2de heeft het half maantje maar één functie: het "zetten" van het vliegwiel op de krukas: de "kracht" moet op de krukas staan, niet op dat maantje. Als dat ding de kans krijg om "te migreren" kan het breken en grotere schade veroorzaken.

 

Wees slim: vervang de krukas. Kost je hooguit een dag.

Link naar reactie

Ik heb voor de duidelijkheid eens wat foto's genomen. Dat werpt misschien een beter licht op de zaak.

 

Het goede nieuws is dat na een grondige kuisbeurt voor de foto's, de spiebaan van het vliegwiel intact bleek! De uitstekende stukjes metaal zijn afkomstig van het spietje.

 

Op de foto's kunnen jullie zien dat het spietje vooral links van de spiebaan schade heeft berokkend, waardoor het schuin valt bij het insteken. Ik vrees dat een voorlopige oplossing mij enkel veel spietjes en een mogelijk gesneuveld vliegwiel opleverd. Wat denken jullie aan de hand van deze foto's? 

 

 

post-7021-0-61300100-1410773830_thumb.jppost-7021-0-83193600-1410773845_thumb.jppost-7021-0-61791500-1410773857_thumb.jp

Link naar reactie

Aangezien je vliegwiel nog goed is zal de 'verstandige' oplossing vast zijn om de krukas te vervangen ja. Wat je doet moet je volledig zelf beslissen ;-)

 

Maar je moet het probleem ook niet opblazen hier. Het blijft zo dat die spie enkel de timing van je vliegwiel bepaalt. Zolang je je vliegwiel op de juiste plaats kan monteren (wat trial and error), de conische passing goed is en je je ontsteking afgesteld krijgt is er weinig aan de hand. Het is hooguit wat meer werk om je ontsteking juist te zetten. Als het mijn enige scooter zou zijn, zou ik het durven monteren zonder spie en op die manier een motorrevisie uitstellen tot het echt nodig is (of tot de winter). Mee blijven rijden zou ik ook niet doen. Maar een tijdelijke fix? why not? 

 

Wat kan er gebeuren: je vliegwiel verschuift. Je gaat dat direct merken door vermogensverlies. Het zal (door de draairichting) nooit zo verschuiven dat je meer voorontsteking krijgt (en dus het risico op pingelen/oververhitten groter is). Je ontsteking gaat dus ofwel meteen stoppen, ofwel met minder voorontsteking werken. In dat laatste geval zal de volledige verbranding pas plaatsvinden als je piston voorbij TDC is. Dat kan absoluut geen kwaad voor de motor.

 

In dat geval moet je wel zeker zijn dat de reden van het loskomen niet elders ligt. Is je krukas beginnen vibreren door versleten lagers, een slag in de krukas of in het vliegwiel?... Of is het vliegwiel de vorige keer gewoon vergeten vast te zetten? Maar dat moet je evengoed weten als je een nieuwe steekt. Een conische passing komt niet vanzelf los. Een Vespa heeft dan nog een spie en een moer om het op zijn plaats te houden. Veel applicaties waar véél meer kracht op de as komt hebben die niet. En worden zelfs vaak gewoon met de hand vastgezet. Om een voorbeeldje te noemen... de spil van mijn draaibank is een conische passing. Ik zet daar boorkoppen handvast is, waarna je gerust tot 30mm diameters in aluminium kan boren zonder los te komen. Akkoord, je hebt in dat geval ook een axiale druk, maar dan nog. 

 

Wat je ook doet: probeer alsjeblieft niet in één dag een andere krukas te steken. Hoe klein of simpel de motor ook, ik reken zelf altijd minstens een dag voor demonteren en poetsen. Vervolgens pas controleren welke onderdelen vervangen moeten worden als alles deftig gedroogd is. Het is véél eenvoudiger om overmatige slijtage te constateren als je onderdelen droog zijn. Een in olie doordrenkte lager voelt bijna altijd goed. In een dag zo'n job uitvoeren is prutswerk. En prutswerk mag enkel als tijdelijke fix ;-)

Link naar reactie

Ne gansen dag om een blok uit elkaar te halen en te kuisen? Ik reviseer ne gansen blok op 1 dag.

 

Maar gij zijt dan ook nen prutser! :D  (grapje hé).

 

Zonder spie rijden gaat sowiso niet (goed) lukken. Door het optrekken en inhouden komt er teveel zijwaartse druk (naar voor en naar achteren) op het vliegwiel waardoor het zeker zal verschuiven na een tijdje.

 

Kies voor de verstandigste oplossing en vervang direct de krukas (en lagers en de keeringen).

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Bedankt allemaal voor de reacties. Quickfixen loopt bij mij altijd fout af en dan zie ik me daar al staan op 20km van huis met ne vespa die nie mee wil. Ik ga op mijn gemakje de motor er vanonder halen en alles eens goed opkuisen. Tegen dat de nieuw stukken er zijn is alles proper en kan alles er gelijk in. Hopelijk blijft het bij de krukas en vallen er geen lijken uit de kast. 

 

Nog eens merci!

Link naar reactie

Doe je gelijk een revisiesetje meebestellen?

Minimaal schakelkruisje, kickstarttandwiel en pakkingset, liever ook alle lagers en oliekeerringen, liefst ook koppelingsplaten, remschoenen en kickstartrubber stopjes.

Een van je lagers op de krukas is tweedelig, met de buitenring en lagerelementen in het blok, en de binnenring op je krukas: de kans dat je de binnenring van je krukas af krijgt is niet groot,

Is mijn ervaring.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...