Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Krukas Vervangen?


JorgenDB

Aanbevolen berichten

Ik schaam me daar niet voor Gunter. Ik reviseer enkel spullen voor mezelf. Niemand hoeft mijn uren te betalen als ik langer werk. 

Maar op een dag een blok reviseren... nee. Dan heb je hooguit wat spullen vervangen door nieuw, zonder alles correct op te meten en te bewerken.

 

 

 

Ne gansen dag om een blok uit elkaar te halen en te kuisen? Ik reviseer ne gansen blok op 1 dag.

Link naar reactie

Ik schaam me daar niet voor Gunter. Ik reviseer enkel spullen voor mezelf. Niemand hoeft mijn uren te betalen als ik langer werk. 

Maar op een dag een blok reviseren... nee. Dan heb je hooguit wat spullen vervangen door nieuw, zonder alles correct op te meten en te bewerken.

dat klopt wat je daar zegt dat niemand uw uren moet betalen maar dat je zegt dat ik dan(op 1dag) een blok niet goed heb gereviseerd is wel straf.Ik heb al meer blokken gedaan dan je zou denken en die zijn allemaal goed gedaan .Verschil was natuurlijk wel dat de mensen mijn werk wel moesten betalen toen(ik werkte in een winkel)

Link naar reactie

Ik schaam me daar niet voor Gunter.

Ik weet ook wel dat er soms iets moeilijker of mis kan gaan.

In een winkel heb je wel al het juiste gereedschap(waarmee ik niet wil zeggen dat jij dat niet hebt)en heb je de stukken maar van uit het magazijn te nemen.

En schamen moet je u daar zeker niet voor doen ;-)

Link naar reactie

Ik wil er geen persoonlijke discussie van maken hoor Gunter. Ik ken je niet, en je kwaliteiten als mechanieker uiteraard ook niet. 

 

Wat ik wel merk, in heel het vespa wereldje, is dat iets snel 'revisie' genoemd wordt. Zonder dieper in te gaan op jouw werk, hoor ik vaak van mensen dat schakelkruis en lagers vervangen zijn, dus het blok is gereviseerd. Ik zeg dan: nee, de lagers en het schakelkruis zijn vervangen. 

Bij een revisie herstel je een blok voor 100% terug naar fabriekstoleranties of beter. Niet enkel lagers (veel nieuwe lagers voldoen daar trouwens ook niet aan) maar ook alle pasvlakken, boringen, tandwielen etc. 

Als ik vergelijk hoe ik al 3 weken lang bezig ben (in mijn vrije tijd) met het reviseren van (enkel) de uitgaande as van mijn triumph t140, die eigenlijk 'gewoon' een andere eerste versnelling nodig had, vind ik dat jammer. Mijn as leek oké hoor, tot ik er een micrometer op los liet. Toen bleek ze buiten tolerantie, dus bestelde ik een originele nieuwe. Ook die bleek buiten tolerantie (geproduceerd), dus heb ik ze op mijn draaibank met de best haalbare precisie afgedraaid om binnen de toleranties te komen. Eén lager was ingelopen, de rest bleek na grondig poetsen perfect. Dus die ene lager heb ik besteld uit een oude stock, van hetzelfde merk als destijds origineel gebruikt werd. Vacuum verpakt en ingevet. Een standaard lager van een beter merk (skf bv.) hanteert andere toleranties, waarbij ik me niet comfortabel voel in die applicatie.Zelfs de tolerantie van die nieuwe originele lager zal ik meten. Mijn versnellingsbak zal binnenkort gereviseerd zijn. en zal minstens zo goed als nieuw zijn. En dat heeft tijd gekost. Misschien 2 volle dagen zonder bestellingen bijgeteld, en misschien had een prof het in minder dan een dag gedaan.

Ik had ook een ander tandwiel kunnen steken, de boel dicht kunnen maken en gaan rijden. Misschien had er binnen een bepaalde tijd een lek ontstaan, misschien zou mijn eerste versnelling harder zoemen dan origineel, misschien zou ik geluk hebben, en zou hij het perfect doen, zonder neveneffecten. Maar dat is dan waar het verschil voor mij dan zit tussen een revisie en een reparatie. 

 

Als jij een vespa blok (zelfs enkel het onderblok) écht reviseert in 1 dag, en ik zal niet meer zeggen dat het niet mogelijk is... dan hoop ik dat je dat talent verzilvert op één of andere manier. Ik kan het niet, en ik betwijfel of een professioneel revisiebedrijf het kan. Als ze het kunnen maken ze hun klanten in elk geval iets anders wijs. ;-)

Link naar reactie

Als je echt zo ver gaat met alles echt op te meten met micrometer heb je gelijk ,dan kan ik dat ook niet in 1dag.Nu wat ik bedoel is blok uit elkaar halen ,kuisen. alles visueel kontroleren ,nieuwe koppelings platen steken,alle nieuwe  lagers +olie keringen ,nieuw schakelkruis,nieuwe krukas ,nieuwe cylinder en piston.Als bv de primaire overbrenging ook stuk is (veren binnen in) duurt het inderdaad ook langer.

Link naar reactie

@dimitri: Maar pas jij je golflengte aan naar wat 'normaal', maar dus onder de maat is, in Vespa de scene, of moet iederen z'n shit bij elkaar rapen, en beter z'n best gaan doen op Vespa's restaureren? :P

Link naar reactie

Ik zeg niet dat iets ondermaats is hoor Maarten ;-). Begrijp me niet verkeerd! Ik vind dat er niets fout is met een goede quick fix. Ikzelf gooi ook blokjes open voor een schakelkruisje en wat pakkingen. Maar de terminologie zou onafhankelijk van de scène eigenlijk hetzelfde moeten zijn. 

 

Bekijk het even zo: mensen worden hier scheef bekeken omdat ze slechte restauraties kopen voor hier eerst te komen polsen. Maar als wij zelf zeggen dat een blok gereviseerd is omdat het nieuwe pakkingen, schakelkruis cilinder etc heeft. Hoe kunnen we dan verwachten dat mensen weten wat ze kopen? Wat verklaart voor een leek het verschil in prijs tussen een 'gereviseerd' motorblok van 500 euro, en één van 1500 euro? En hoe ga je controleren dat die van 1500 niet naar 500-normen gedaan is? Beide zullen wel een tijdje lekvrij zijn en goed draaien. 

 

In dat opzicht ben ik zelfs niet vies van een aziatische restauratie (ik vind de term curry onrespectvol... ;-) sorry). Zolang je weet wat je koopt voor de juiste prijs (meestal wringt het daar), kan je geen miskoop doen. Maar dan moet je een kat een kat noemen. 

 

Of het nu vespa, Honda of Rolls Royce is. Een revisie heeft altijd dezelfde betekenis.

Link naar reactie

Ik schaam me daar niet voor Gunter. Ik reviseer enkel spullen voor mezelf. Niemand hoeft mijn uren te betalen als ik langer werk. 

Maar op een dag een blok reviseren... nee. Dan heb je hooguit wat spullen vervangen door nieuw, zonder alles correct op te meten en te bewerken.

 

edit

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...