Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Garagevondst: Vragen En Identificatie


stevenvd

Aanbevolen berichten

Dames, heren,

 

volgende pareltje gevonden in de stockage van mijn schoonvader. Ik heb echter geen idee van het model of ouderdom, op basis van tinternet zou ik denken ergens tussen '58 en '60, maar ik kan nergens genoeg info vinden over het model. Via iemand van het forum al ontdekt dat het mogelijk een MISA GL '57 zou kunnen zijn, maar geen idee. Zelf vind ik hem wel lijken op de ACMA 125. Op de voorkant staat enkel een Piaggio-badge en 'Vespa', geen toevoegsel. Carrosserie is in vrij goede staat (paar roestvlekken, beetje verf af), motor zou volgens schoonvader niks meer mee aan te vangen zijn. Papieren zijn onbestaande.

 

Nu had ik een paar vragen, hopende dat jullie mij verder kunnen helpen:

 

1. Welk model is dit juist of bij benadering?

2. Is het mogelijk om hiervoor papieren opnieuw aan te vragen en hoe moeilijk is dat?

3. Wat moet zo'n Vespa in dergelijke staat (voor zover zichtbaar via foto's) kosten? (kwestie van schoonvader eerlijke prijs te geven)

4. Is dit restaureerbaar, en zo ja, met welke prijs moet ik ongeveer rekening houden? (zelf amper technische kennis, dus zou wrs uitbesteed worden)

 

Veel vragen, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen zodat de PX 125e een mooi zusje kan krijgen.

post-7445-0-03061400-1389441437_thumb.jp

post-7445-0-69283600-1389441442_thumb.jp

post-7445-0-04413900-1389441451_thumb.jp

post-7445-0-35866200-1389441459_thumb.jp

post-7445-0-72380900-1389441467_thumb.jp

Link naar reactie

Volgens mij is de kans groot dat je een Struzzo 150cc te pakken hebt. Het duozadel is niet origineel, normaal komt daar een monozadel.

 

De 2de mogelijkheid is dat het een franse acma is, een misa lijkt me onwaarschijnlijk.

 

Als je schoonvader de vespa ooit heeft ingeschreven op zijn naam is het perfect mogelijk om nieuwe papieren te krijgen (verlies van papieren), anders wordt het héél moeilijk.

 

De waarde is natuurlijk afhankelijk van de staat (ziet er goed uit) , de motor (kan altijd gerviseerd worden) en de aanwezigheid van papieren.

 

Zonder papieren en met een defecte motor denk ik dat hij zo'n 1000 à 1500€ waard is.

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

VL1 struzzo , afgaande op de koplamp met horizontaal glaasje

Link naar reactie

Ik denk ook dat dit een VL1 is, vermoedelijk 1954 (makkelijk te checken met het framenummer)

Geen Acma of Misa, want dan zouden de voetrails zonder eindkopjes moeten zijn.

Staat op het plaatje achter op het zadel niet "sellerie belge Liège"? 

Is die kleur lichtblauw origineel, of kan je ergens zien dat de vespa ooit is herspoten?

Link naar reactie

Een blok dat lang heeft stil gestaan (zelfs nog loszittende) kan je maar beter sowieso (laten) reviseren. Ik kan je met genoegen een adres in Henegouwen bezorgen (the best of the best of the best of the best); kost je wellicht niet meer dan €500à750 om 'm weer rijdend te krijgen (revisie + motoronderdelen + kabels). Stuur me maar een PB als je meer info wil. Ook voor de papierwinkel bestaan oplossingen.

 

De carrosserie en lak zien er op foto nog top uit! VEEL TE GOED om uiteen te halen en te herspuiten. Een Struzzo in goede O-lack is veel waardevoller dan een gerestaureerde!

Link naar reactie

denk dat sommige hier niet goed meer op de hoogte zijn van wat er zich momenteel afspeelt ivm papierwinkel

Link naar reactie

Er is een procedure in samenspraak met DIV in ontwikkeling. Meer nieuws binnen enkele weken.

Link naar reactie

Niet rechtstreeks bij DIV maar via een officieel erkende omweg. Nog in onderhandeling, nog niet gepubliceerd, maar alvast een tip: 't is niet de moment om nu de moed op te geven en zogenaamd oninschrijfbare oldtimers voor een appel en een ei van de hand te doen...

Link naar reactie

Steven... doe geen moeite bij de div. Die gaan je niet kunnen helpen. 

 

Een woordje uitleg bij die procedure:

Je zal zeker nog 'iets' nodig hebben. Logisch ook. Anders zou iedereen een chassisnummer kunnen verzinnen om zijn Vespa in te kunnen schrijven. De bedoeling van die procedure is het overbodig maken van het originele inschrijvingsbewijs. Maar niet om anomalieën terug in te schrijven.

 

Hoe geloofwaardiger je case is, hoe meer kans je maakt om een voertuig terug te kunnen inschrijven. En dat zal van veel zaken afhangen: ken je de plaatnummer nog (een oude foto waar ze op te zien is bv.). Ken je de oorspronkelijke eigenaar nog? Leeft die nog? Is de vespa geïmporteerd of niet? Van waar? Heb je daar bewijzen van (douanepapieren?) In welke staat is hij (hier zal een wrak meer kans maken dan een gerestaureerde, aangezien de kans op diefstal minder reëel is)

Dat wil zeggen: om kans te maken zal je eerst de geschiedenis moeten achterhalen. Dat maakt het terug inschrijven van bijvoorbeeld italiaanse vespa's eenvoudiger (daar kan je de geschiedenis opvragen). De DIV bij ons geeft 1 antwoord: staat niet meer in ons systeem.  En dus kan je niet aantonen dat hij niet gestolen is. Ook niet via politie, want als hij niet ingeschreven is op jouw naam kan je ook geen bewijs van verlies inschrijvingspapier krijgen. De politie mag wel kijken in het archief van de DIV of het chassisnummer nog terug te vinden is, maar mag dat dan weer niet aan jou vertellen. 

 

Ik ben ooit een jaar bezig geweest om een vespa zonder papieren legaal in te schrijven. Het is toen niet gelukt. Maar ik heb nu wél de juiste papieren om hem via deze procedure in te schrijven. En dan kost het nog 150 euro :-). En dat is 150 euro naast de 100 die ik al aan piaggio moest betalen voor een attest van bouwjaar, een bedrag aan de dienst inschrijvingen in italië, etc. etc.

 

 

 

Een frame met papieren kopen is de enige eenvoudige optie vrees ik. Maar als je het al zou vinden betaal je er flink voor! 

 


 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...