Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Garagevondst: Vragen En Identificatie


stevenvd

Aanbevolen berichten

Gelieve geen PM's te sturen met de vraag 'hoe geraak ik aan papieren voor mijn vespa'!

 

Ik ben geen heler of witwasser. Ik ken gewoon een klein beetje van de wetgeving en gebruik mijn logisch verstand. 

Wat ik al eerder zei in een ander topic: België heeft een zeer strikte privacywet. Het is bij ons strikt verboden persoonlijke gegevens aan derden te geven. Dat is wat het herinschrijven van een voertuig zo goed als onmogelijk maakt als je geen gegevens hebt. 

 

Die privacywetgeving is veel soepeler in Nederland of Italië. Daar kan je wel nog aan gegevens geraken (let op: ik heb het over gegevens, niet over een inschrijvingsbewijs!). Het proces van het inschrijven begint pas zodra je alle gegevens hebt verzameld. 

 

Los van het feit dat ze dat in Italië 'mogen' geven zal het ook een beetje van je communicatieskills afhangen. Doe je moeite om je communicatie in het italiaans te doen, dan heb je wat meer kans om geholpen te worden. Maar dan nog kost het je veel tijd en veel mails om er te geraken. 

 

Mijn tip: heb je een zeldzaam model, dan is het 'misschien' de moeite waard om eraan te beginnen. ;-)

Link naar reactie

Hallo DMI

Je schreef:

"Dat maakt het terug inschrijven van bijvoorbeeld italiaanse vespa's eenvoudiger (daar kan je de geschiedenis opvragen)."

Bedoel je dat je gemakkelijk de geschiedenis van een Italiaanse vespa kan achterhalen? En indien ja, is mijn vraag, hoe moet ik dat nu achterhalen, kan ik bij iemand terecht die mij helpt?

Link naar reactie

Hallo DMI

Je schreef:

"Dat maakt het terug inschrijven van bijvoorbeeld italiaanse vespa's eenvoudiger (daar kan je de geschiedenis opvragen)."

Bedoel je dat je gemakkelijk de geschiedenis van een Italiaanse vespa kan achterhalen? En indien ja, is mijn vraag, hoe moet ik dat nu achterhalen, kan ik bij iemand terecht die mij helpt?

gemakkelijk is niet het juiste woord maar mits veel geduld, veel telefoontjes en goede kennis van het Italiaans moet het wel te doen zijn

Link naar reactie

Inderdaad. Ik wil het zeker niet aanmoedigen. Voor mezelf hanteer ik doorgaans de stelregel: als het een echt zeldzaam voertuig is (of met veel emotionele waarde) is het de moeite waard. 

 

Mensen die 'goedkoop' een voertuig hebben gekocht zonder papieren komen op het einde van de rit duurder en gefrustreerder uit dan hadden ze in de eerste plaats een voertuig mét papieren gekocht. 

Link naar reactie

Voor mij is het moeilijk een aanknopingspunt te vinden waar ik moet beginnen.

Bij de verkoper kan ik niet terecht. Bij piaggio zal waarschijnlijk ook niet lukken, is er iemand die een contact persoon heeft, of op zijn minst een hint waar ik kan beginnen?

Link naar reactie

Ik heb ook een vespa waar er geen documenten bij waren.

Ondertussen heb ik een nr.plaat te pakken ,inschrijving is dus ok.

Als je voertuig in belgie ooit is ingeschreven geweest (opvragen bij de douane) contacteer je BFOV en maak je daar lid van.

Zij sturen u de ducumenten op die je moet invullen samen met foto's van uw voertuig. daarna een formulier gaan halen bij de douane met hoofding

"inschrijving van belgisch voertuig zonder documenten" alles opsturen naar BFOV en 100 euro overmaken. oh ja ook even de verzekering passeren voor een stempelke. Alles opsturen aangetekend naar hun.

Dan bezorgen  ze u de nr.plaat.

Als het voertuig nooit in belgie heeft gereden weet ik ook niet hoe het moet.

suc6

Link naar reactie

kanttekening: 

 

Als het zo simpel was zouden bendes massaal in de ardennen voertuigen gaan opladen die in de achtertuinen van chalets staan op te laden. Want volgens jouw theorie kan je zo een gestolen voertuig voor 100 euro legaal de baan op krijgen.

 

Zo simpel is het niet, en zo dom is de bfov en de D.I.V. niet!

 

Er is heel wat meer nodig dan dit om die procedure tot een goed einde te brengen. En de kans dat je niet beschikt over de juiste gegevens is véél groter dan omgekeerd. Misschien heb je geluk gehad, en is het bij jou gelukt zonder het volledige dossier. Of misschien wist je nog wie de vorige eigenaar was, of wat het kenteken was.

Laat ons het er over eens zijn dat we geen systemen kunnen aanmoedigen die het inschrijven van niet eerlijk verkregen voertuigen zo eenvoudig maakt. 

Link naar reactie

@dmi Ik heb hier een beknopte uitleg gegeven van hoe het is verlopen, nee het gaat niet zomaar.Ik kan u verzekeren dat de documenten die moeten ingevuld worden bestaan uit 8 exemplaren, daarbij dien je een aankoopfactuur bij te voegen met tal van foto's van uw voertuig chassisnr enz.

De douane spoort ook uw chassisnr. op bij de invoerder of het voertuig wel degelijk in belgie is ingeschreven en er word bij de politie ook navraag gedaan betreft gestolen of niet.

De bfov heeft als enige  de bevoegdheid om zulke dossiers af te handellen bij de DIV. een gestolen voertuig blijft een gestolen voertuig ook voor DIV.

Je moet een volledige uitleg bij uw aanvraag steken ivm de historique van uw voertuig.

Ik ga hier niet verder over doordraven, maar zo is het!

De aanvraag heeft een 3 tal maanden in beslag genomen.

 

Ik had er ook bij vermeld in mijn post dat dit enkel ging over een voertuig dat in belgie al eens was ingeschreven!

 

Ik wil alleen maar zeggen dat het along mogelijk is om dit voertuig van de topicstarter via de juiste bronnen.

Link naar reactie

Ik ken de procedure hoor ;-). En ik ben ook zéér blij dat ze bestaat. Omdat op die manier industrieel erfgoed kan bewaard worden. Er zijn zo bijvoorbeeld Belgische merken van voertuigen die hier vroeger reden in een tijd dat niemand omkeek naar inschrijvingsbewijzen. Deze procedure zorgt voor het opnieuw kunnen inschrijven van die voertuigen. Denk aan Gillet-Sarolea-FN,…. Motoren zonder een hoge financiële waarde, maar wel met een hoge waarde als industrieel erfgoed.

Jammer genoeg is de grens tussen gebruiken en misbruiken is zeer klein. 

 

Zoals ik zei mag een procedure niet aanmoedigen tot misbruik. Want dan speelt het meer in ons nadeel dan voordeel. Enerzijds geef je dieven vrij spel (een voertuig is pas gestolen als het als gestolen gerapporteerd staat), en anderzijds devalueer je de financiële waarde van je merk. Want zo gaan mensen niet meer afgeschrikt worden door voertuigen zonder documenten.

 

De BFOV heeft niet als enige die bevoegdheid trouwens. Iedereen kan zijn aanvraag rechtstreeks tot de div richten. Maar de kans op slagen is kleiner omdat er altijd wel wat info ontbreekt. 

 

Verder geef je zelf aan dat je info moet bezorgen omtrent de geschiedenis van je voertuig. Maar die is er vaak niet. (gekocht van iemand op kapaza, die hem had van een vriend is niet zo'n sterk argument)

 

Ik had Steven ook al aangeraden langs de douane te gaan als eerste stap. Maar dat gaat ook enkel iets opleveren als zijn chassisnummer nog in het archief van de div zit. Dat is enkel het geval als het voertuig ingeschreven was in belgië na 1992. De kans dat deze scooter dat niet meer was is groot. 

 

In de praktijk ben je meestal op het einde van de rit enkele honderden euro's armer, véél tijd armer en je weet nooit op voorhand of het zal lukken. 

 

Er is ook een groot verschil als je nog een gelijkvormigheidsattest kan aanvragen. indien niet zal je een bouwjaarverklaring moeten hebben. Die zijn niet altijd even eenvoudig te verkrijgen (al is het voor vespa doorgaans niet zo'n probleem)

 

Ik blijf bij mijn standpunt: heb ik een zeer zeldzaam voertuig of een voertuig met een hoge emotionele waarde, dan zou ik er nog aan beginnen. In elk ander geval spaar je er geen euro mee uit en kost het je veel tijd. 

Link naar reactie

In NL is het tegenwoordig een stuk makkelijker dan in Belgie om een kenteken te krijgen; zou een NL-route voor jullie kunnen werken? Dat je 'em bij ons op kenteken zet en dan importeert?

Link naar reactie

Dat werd tot hier toe inderdaad voor de 'speciale' gevallen zo gedaan. Voertuigen toegelaten op de openbare weg binnen de EU kunnen ze in principe niet weigeren. 

 

Maar zonder papieren laten keuren kost in NL ook een aardige duit toch? Je moet ook zien naar de dingen waar ze bij jullie dan weer op letten. De chassisnummer moet duidelijk leesbaar zijn, en origineel! In België kennen we geen periodieke keuring , dus nummers die onleesbaar worden door de tijd, zijn al eens wat vaker opnieuw geklopt. Het mag niet, maar niemand controleert. 

 

Qua administratie, waarschijnlijk nog de eenvoudigste weg.

 

Een nieuw voertuig moet 6 maanden ingeschreven worden om als 2ehands gezien te worden bij import. Anders ga je importtaxen betalen. Ik weet niet of ze die regel ook hanteren bij voertuigen die voor de eerste keer ingeschreven worden. Misschien niet. 

 

Hoe dan ook moet je op voorhand goed uitzoeken waar je je aan kan verwachten. 

Link naar reactie

Ik zou toch de poging wagen, zelf heb eerst contact opgenomen met BFOV met de vraag wat de procedure is om een voertuig op een egale manier terug op de baan te krijgen. Daarna hebben ze met mij de procedure gestart en mij geholpen hoe en waar ik de nodige documenten moest halen.

eerst een mailtje sturen naar de douane om zeker te zijn dat het voertuig in belgie heeft rondgereden.

Het is inderdaad een hele rompslomp en gebel, gerij en gemail geweest maar ik vond het de moeite waard.

Mogelijk heb ik geluk gehad maar ik betwijfel het want ze waren wel heel duidelijk, dit is wat we nodig hebben en zonder dat gaat de procedure niet van start.

Al bij al ben ik blij dat ik alle moeite heb gedaan om dit in orde te krijgen want nu heb ik een voertuig in restauratie waar ik daarna zonder probleem mee op de baan kan. En inderdaad de tijd en het geld dat je erin steekt neem je er gerust bij. Als je voertuig voledig gerestaureerd is maar geen documenten heeft is de waarde fors naar beneden.

 

De grens tussen gebruik en misbruik is inderdaad klein maar als het volgens een bepaalde weg kan om een voertuig in te schrijven op een egale manier blijft onze hobby toch des te leuker.

 

Nu die oude brommers in de ardennen mag je mij altijd doorspelen ze :D

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Alles dus eens op een rijtje gezet. Ik ga binnenkort eens checken hoe dat zit met die motor (vast of los), maar ik ga er zelf niet aan beginnen. Geen tijd om het (begeleid) zelf te doen, geen budget om het te laten doen. Dus mocht er iemand interesse hebben, voor de juiste prijs mag hij opgehaald worden.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...