alfredo Geplaatst: 17 april 2012 Delen Geplaatst: 17 april 2012 hoe zit het met de nieuwe toekomstige keuring voor moto's, telt dit ook voor onze vespa's? Wat met de aanpassingen die vele van ons gedaan hebben aan nze geliefde scooters? Zijn er mensen die naar de betoging in brussel rijden den 28ste? Link naar reactie
josse Geplaatst: 17 april 2012 Delen Geplaatst: 17 april 2012 Heb je een linkje naar de info dat het definitief door gaat ? Ik had dit al een tijdje zien aankomen, maar dacht dat het nog niet zeker was. Ik kan geen reden bedenken waarom onze geliefde scooters gespaard zouden worden. Link naar reactie
alfredo Geplaatst: 17 april 2012 Auteur Delen Geplaatst: 17 april 2012 er wordt zoveel over gezegd, dat ik het bos door de bomen niet meer zie. dit heb ik gelezen op facebook:Volgens onze bronnen is een periodieke motorkeuring voor België enkel nog een kwestie van tijd en zou deze eventueel in gaan vanaf 13 januari 2013. De keuring zou van toepassing worden voor motors die ouder zijn dan 4 jaar. Desondanks het negatieve advies van vele organisaties, waaronder FEMA (Federation of European Motorcyclists Organisations) , zal het hier om een Europese wetgeving gaan! Moto...rrijders die met een niet aangepast (origineel) voertuig rijden hebben niets te vrezen, gelet op het gebruik van een eventuele “open uitlaat”, en boven de wettelijke Db grens hangen. Mensen die hun motor verbouwd, verlaagd of aangepast hebben kunnen wel eens in problemen komen. Zij zullen hun motor terug naar originele staat moeten brengen willen deze door de keuringen komen. Anderzijds zullen vanaf dan aanpassingen aan een motor éérst moeten worden aangevraagd, waarna ter keuring aangeboden worden. Met de invoering van een motorkeuring ziet men uiteraard weer een extra bron van inkomsten, anderzijds zullen er wellicht heel wat motoren gaan afgekeurd worden. Men gaat ervanuit dat elk motorvoertuig wettelijk in orde moet zijn volgens Europese richtlijnen, men is dan ook niet van plan voertuigen vanaf een bepaalde datum te gaan keuren… Met nadruk op terug werkende kracht! Stel je rijd al jaren met een custom, aangepast naar eigen smaak…verlaagd… vork verlengd…vering aangepast…maar valt niet onder wettelijke bepalingen…Dan heb je een groot probleem Link naar reactie
nero Geplaatst: 17 april 2012 Delen Geplaatst: 17 april 2012 Als die keuring er dan zou komen, is die jaarlijks, eenmalig of alleen bij verkoop of in verkeers stelling? Groetjes, nero. Link naar reactie
Cult Geplaatst: 17 april 2012 Delen Geplaatst: 17 april 2012 Is toch al eens de revue gepasseerd hier? Zou enkel zijn na een ongeval EN na verkoop tussen particulieren... Afwachten is de boodschap! Link naar reactie
lacetke Geplaatst: 17 april 2012 Delen Geplaatst: 17 april 2012 Voor vespa's zie ik daar een lichte niet te overkomen hinder in. Opsmuk aan het uiterlijk is niet altijd zomaar af te keuren. Een uitlaat is snel vervangen als puntje bij paaltje komt. En een nieuw blok zouden toch al alles moeten opengooien dan. Waar wetgevingen komen, zijn er ook de onderdelen met een E-keur die goedgekeurd zijn. Maar ik volg de cult, eerst zien, dan geloven. Link naar reactie
bardi Geplaatst: 17 april 2012 Delen Geplaatst: 17 april 2012 Staat op de website van MAG: Technische keuring zaterdag, 21 juli 2007 00:00 | Geplaatst door Erwin Steegmans | | | De technische keuring is een puntje dat we angstvallig in de gaten houden. De technische keuring is namelijk een heel goede zaak voor de veiligheid van de motorfietsen en hun bestuurders. Maar de keuring moet dan ook als doel hebben om de veiligheid te controleren, en mag geen andere reden hebben. En de punten waarop men keurt moeten ook correct gecontroleerd worden, m.a.w. de keuring moet geschieden op een menselijke manier Het betreft hier zowel een Europees als een Belgisch dossier. Zeker in de beginperiode van dit dossier werd er druk overlegd tussen de Europese “MAG’s”. Europees was en is er nog steeds een tegenstelling tussen Duitsland (TUV keuring), Engeland (MOT keuring) en de houding van Frankrijk (keuring = momentopname; geen directe impact naar verkeersveiligheid). Op Belgisch niveau: Eind 1995 waren er de eerste voorstellen in de richting van een keuring voor Belgische motorfietsen. Dit zou de oplossing worden voor de ongevallen met een motorfiets. Nu, 12 jaar later, is het nog steeds zo dat minder dan 2 % van alle ongevallen met een motorfiets het gevolg zijn van een technisch mankement aan de motorfiets. Bij de invoering van de keuring voor auto’s werd de voorziene keuring van motorfietsen eruit gehaald, wegens verlieslatend. In de beginteksten werd voorgesteld om motorfietsen te keuren volgens PVG-nummer (proces-verbaal van goedkeuring). Dit wil zeggen dat enkel en alleen wat door de fabrikant gemonteerd is aan de motorfiets bevestigd mag zijn. Dit is nog veel strenger dan de Duitse TUV keuring. Het laatste voorstel is afgezwakt tot een keuring bij verkoop en na een ongeval. Het grote pijnpunt van in het begin is dat men tot op de dag van vandaag nog steeds niet weet hoe en wat men juist wenst te keuren. Wat ze wel reeds klaar hebben zijn de oproepingskaarten en eventueel testmateriaal. In dit zeer lijvige dossier (4 uitpuilende dikke dossierkaften) zijn al vele gekke bokkensprongen gemaakt. Het meest in het oog springende feit is de uitlating van Mevr. Abeels, topambtenaar van de DIV. Zij beschrijft de motorrijders als extreem links, extreem rechts, Ecolo-ers of Agalevers! Dit om te argumenteren dat de politieke wereld geen waarde dient te hechten aan de mening van de motorrijders. Link naar reactie
alfredo Geplaatst: 17 april 2012 Auteur Delen Geplaatst: 17 april 2012 maw afwachten dus, wie rijdt er mee naar den 28ste brussel voor de betoging Link naar reactie
Cult Geplaatst: 17 april 2012 Delen Geplaatst: 17 april 2012 das roeren in ne strontpot...maakt het altijd erger... Link naar reactie
Kristof@Ostend Geplaatst: 17 april 2012 Delen Geplaatst: 17 april 2012 M'n dealer raadde me onlangs ook af om m'n originele uitlaat niet te verkopen ondanks het feit dat er nu een Acrapovic op staat. Hij zei ook iets van een eventuele toekomstige keuring en dat ze hem zonder de originele vespa uitlaat wel eens zouden kunnen afkeuren. Link naar reactie
alfredo Geplaatst: 18 april 2012 Auteur Delen Geplaatst: 18 april 2012 Dus laat ons met een grote groep meerijden. Link naar reactie
lacetke Geplaatst: 18 april 2012 Delen Geplaatst: 18 april 2012 Waarom maakt gij u zo een zorgen voor een beetje keuring? Link naar reactie
alfredo Geplaatst: 18 april 2012 Auteur Delen Geplaatst: 18 april 2012 beperking van onze vrijheid om onze vespa's te personaliseren Link naar reactie
lacetke Geplaatst: 18 april 2012 Delen Geplaatst: 18 april 2012 Ge weet er het fijne niet van en ge zijt al conclussies aan het trekken. Ten eerste weet ge niet welke regels er komen Ten tweede bestaat er nog steeds zoiets als E-gekeurde onderdelen Ten derde kunnen ze niet alles zien of controleren Dus geef nu eens een deftig en concreet antwoord om welke reden ge al effectief moet gaan protesteren, die is er nog niet. Ge zijt aan het brullen nog voor er wat op papier staat. En ik ben geen standaart rijder, ik heb serieus laten bouwen. Link naar reactie
RoflGts300 Geplaatst: 19 april 2012 Delen Geplaatst: 19 april 2012 Zou toch pas over x aantal maanden een akrapovic willen installeren, maar als ze daar moeilijk over zouden doen ... hij maakt niet meer lawaai, enkel anders en hij heeft een E keuring ... dan is dat toch voldoende ... Betogen ... pfff ... niet voor mij. Link naar reactie
Smook Geplaatst: 18 oktober 2012 Delen Geplaatst: 18 oktober 2012 nieuws: http://www.acidmoto.ch/cms/content/news/2012/10/17/controle-technique-europeen-deputes-et-senateurs-disent-non sorry 't is een frans artikel maar 't is mijn bronvermelding. het komt erop neer dat europa neen zegt omdat het gewoon veel te duur is zoals ik altijd al beweerd heb, vooral met de aktuele krisis. Komt dan ook nog bij zien dat het niet te bewijzen valt dat het verkeer er veiliger van wordt mvg Link naar reactie
Plastic GTS 300 ie Geplaatst: 18 oktober 2012 Delen Geplaatst: 18 oktober 2012 @Smook , ik heb het gelezen en het zal voor vele motor en scooter rijders een opluchting zijn denk ik Groeten Guido Link naar reactie
pete Geplaatst: 20 oktober 2012 Delen Geplaatst: 20 oktober 2012 Goed nieuws. Hoe kom je aan die link? Vind het wel eigenaardig dat het voor de rest er zo stil over blijft. (bv MAG) Mvg pete. Link naar reactie
pete Geplaatst: 20 oktober 2012 Delen Geplaatst: 20 oktober 2012 Voor zover ik nog kan volgen heeft de franse senaat Europa een negatief advies gestuurd mbt de keuring. Ook de tweede kamer van Nederland deed dit al. Beide landen vinden dat dit een nationale materie moet blijven (invoeren ervan of niet/modaliteiten). Ze vinden het europese voorstel onvoldoende onderbouwd, te duur en onnodig in tijden van crisis. Andere landen moeten hun advies nog laten weten. Afhankelijk van de resultaten zal Europa haar voorstel moeten aanpassen of volledig intrekken. Laat ons hopen dat andere landen een gelijklopend advies leveren. Mvg pete. Link naar reactie
josse Geplaatst: 20 oktober 2012 Delen Geplaatst: 20 oktober 2012 Niet vergeten dat onze minster Schouppe dat zelf op de agenda gezet heeft toen België voorzitter was, dus als het locale materie blijft, zijn we het haasje. Link naar reactie
geertvespa Geplaatst: 22 oktober 2012 Delen Geplaatst: 22 oktober 2012 http://www.mag.be/web/index.php?option=com_jquarks4s&view=survey&id=1&Itemid=129 op 13 januari 2013 is het dus zover Link naar reactie
janvda Geplaatst: 22 oktober 2012 Delen Geplaatst: 22 oktober 2012 ik ga me er niet over uitspreken of ze er al dan niet komt, maar dat artikel staat al wel even online geert, nog van voor we een federale regering hadden Link naar reactie
Joene Geplaatst: 22 oktober 2012 Delen Geplaatst: 22 oktober 2012 ik geloof de pete :-) Link naar reactie
pete Geplaatst: 16 december 2012 Delen Geplaatst: 16 december 2012 http://www.mag.be/web/index.php?option=com_content&view=article&id=4506&catid=25&Itemid=19 Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.