Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Wat als ...?


steiner@vespa

Aanbevolen berichten

Stel, je hebt een vespa 50cc van voor '74. Deze rijdt sneller dan 45 km/h wat de maximum snelheid is voor bromfietsen klasse B. Nu, je rijdt nooit sneller dan de toegelaten snelheid daar je een correct persoon bent hierin ;-). Echter wordt je aan de kant gezet voor een steekproef controle door onze blauwe vrienden langs de weg (het gebeurd zelden, maar ik heb ze het nog weten doen [juist na schooltijd]). Je hebt nog geen overtreding begaan, maar de vespa komt toch op de rollen terecht. Deze rijdt sneller, maar wat is het gevolg? Kunnen ze hem in beslag nemen, boete geven, ...

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar kom van alles tegen waardoor je uiteindelijk niet weet wat of hoe. Ik geloof niet meteen in een attest die je moet afhalen bij gemeentehuis of politie, maar wel in het feit dat je je vooraf beter informeert.

Alvast bedankt voor de reactie's die erop kunnen volgen.

Link naar reactie

Overtredingen

De bestuurder van een opgedreven bromfiets boven de

45 km/u begaat meestal verschillende misdrijven:

het besturen van een niet ingeschreven motorrijtuig,

het besturen van een motorfiets zonder houder te zijn van

een rijbewijs, het besturen van een motorrijtuig zonder de

vereiste minimum leeftijd te hebben bereikt, rijden zonder

geldige verzekering... Ook de verdelers van snelheidskits

overtreden trouwens de wetgeving terzake.

9. Enkele mogelijke sancties

3 Gevangenisstraf (15 dagen tot 6 maanden) en/of geldboete

van e 4,96 tot e 49,58 (x200) voor het besturen

van een motorrijtuig zonder houder te zijn van het vereiste

rijbewijs... (art. 30)

3 Gevangenisstraf (1 dag tot 1 maand) en/of geldboete

van e 0,25 tot e 12,39 (x200) voor het besturen van een

motorvoertuig zonder het rijbewijs bij zich te hebben...

(art. 31)

3 Geldboete van e 2,48 tot e 24,79 (x200) voor het toevertrouwen

van een motorvoertuig aan een persoon die niet

voorzien is van het rijbewijs... (art. 32)

3 Geldboete tot e 49.578,70 en 3 maanden cel voor het

verdelen van snelheidkits

3 Tijdelijk aan de ketting leggen van de bromfiets

3 Inbeslagname/verbeurdverklaring van de bromfiets en/of

“opfok”onderdelen

10. Terugbetaling aan verzekeringsmaatschappij

De BA-verzekeraar die niet weet dat je bromfiets “opgefokt”

is, moet in geval van schade het slachtoffer weliswaar

schadeloos stellen. MAAR de verzekeraar zal die uitgekeerde

vergoedingen van jou terugvragen. Dit verhaalsrecht kan

worden uitgeoefend voor het volledige bedrag van de uitbetaalde

som. Besef dus dat je hierdoor je hele toekomst in

gevaar brengt.

Link naar reactie

ik dacht dat voor voertuigen waarvoor er nog geen homologatie was dus geen GVA de bromfiets sneller kan gaan maar dat je je aan de max snelheid moet houden. zal nog eens opzoeken

Link naar reactie

@knifeman: ik heb een voorliefde voor oude vespa's. Ik ben niet bepaald de persoon die overdreven rijdt, scooters 'opfokt', geen rijbewijs heeft, geen valhelm draagt, geen verzekering zal nemen, ...

Zoals eerder vermeld, indien ik een vespa 50cc heb van voor '74, dan zal hij waarschijnlijk de MOGELIJKHEID hebben om sneller te rijden (zonder opgefokt te zijn). Indien je tegengehouden wordt en ze zetten hem op de rollen (zonder dat je al een overtreding hebt begaan), dan zullen ze ook merken dat hij sneller KAN. Mijn vraag is dus, wat is het gevolg hierop?

Ondertussen al oud en lelijk genoeg om te weten dat je maar 1 leven hebt ;-) Wil enkel vesparijden zoals iedereen hier.

Link naar reactie

Voor dat je je met de scooter op de openbare weg begeeft, moet hij voldoen aan de reglementering.

Dat geldt ook voor de snelheid, de leeftijd heeft daar niets mee te maken, (laten) afstellen dus.

Eens dat in orde is, lost dat uw vraag gelijk op.

Indien uw scooter niet opgefokt is, vermoed ik dat je eerst een waarschuwing zal krijgen en een afspraak om deze opnieuw te laten testen.

Enig idee hoeveel de snelheid is?

Link naar reactie

alles van voor 70 mag sneller rijden dan 45 km/h omdat er toen nog snelheidsbeperking was voor bromfietsen, dit wil niet zeggen dat je sneller mag rijden dan 45 Km/h. Maar wettelijk gezien kunnen ze je niets doen bij een steekproef als blijkt dat hij sneller gat dan 45 Km/h en dit voor bromfietsen van voor 1970. dus 1974 valt uit de boot.

Is ook een reden waarom ik op zoek ben naar een brommer voor de zoon van voor 1970 ( samen met zijn voorliefde voor oldies )

Link naar reactie

Ik heb het vroeger meegemaakt als 17-jarige met een Vespa op de rollen en de meting was toen 60km/u.

Gevolg was een boete omdat:

1. ik sneller reed op de rollen dan toegelaten volgens de wet (ingeschreven als 49cc dus mocht toen maar 40km/u met max. foutmarge van 9km/u).

2. ik geen geldig rijbewijs had. Ik had wel een rijbewijs voor een bromfiets, maar vermits de bromfiets sneller reed dan toegelaten moest ik een motorrijbewijs hebben, dus dat kwam bovenop de boete bij. :-(

3. Geen geldige verzekering. De bromfiets was wel verzekerd voor een 49cc, maar hier ook de regel omdat ik sneller reed ze de bromfiets beschouwden als een motorfiets (ik moest dus volgens hen een verzekering hebben voor motorfiets i.p.v. bromfiets).

4. inbeslagname van de onderdelen die er voor zorgden dat de bromfiets sneller reed. Ze hebben toen mijn bromfiets meegenomen in een camionette die al goed vol stak en ze hebben toen mijn leovinci uitlaat eraf gehaald. Al een change dat ze niet gezien hadden dat er ook een 77cc kit en een 19mm carbu opstak. Ik heb 2 weken kunnen wachten alvorens ik mijn Vespa terug mocht gaan afhalen. Ik heb de Vespa terug gekregen vol met krassen en blutsen.

Toen ik op de rollen moest het ik wel geëist dat ik zelf zou schakelen want die flikken kenden daar de ballen van. Ik heb toen van 1st vitesse direct naar de 4de vitesse geschakeld. Dan duurt het langer voordat de scooter op gang/toeren komt en vandaar dat ze ook gestopt zijn op 60km/u. Hadden ze nog even gewacht was de scooter in gang geschoten en had de teller 80km/u aangegeven. Een geluk bij een ongeluk dus. Heb ik daar iets van geleerd toen? Ja, het heeft me veel centjes gekost... Heb ik iets veranderd? Neen, i.v.p. een lawaaierige Leovinci uitlaat heb ik toen een sito plus uitlaat gestoken, maar ik reed dus nog steeds te snel rond. :-)

Dit voorval is wel 20 jaar geleden dus misschien is ondertussen heel die wetgeving veranderd, al vermoed ik van niet.Oopzoeken is de boodschap, of vraag het eens aan uw vriend: de wijkagent... :-)

Link naar reactie

@flyingpig: dit is idd iets dat ik zoveel hoor en waarom ik dit ook hier eens wil plaatsen. Er zijn ook zo'n feiten bij wagens. Sommige oldtimers hebben bv geen gordels achteraan terwijl er wel achterin personen vervoerd mogen worden. En de wet zegt dat men steeds de gordel moet dragen. Al heel wat infobronnen op het net geraadpleegd, maar niks teruggevonden voor scooters. Er moet toch iets van waar zijn want anders waren er al heel wat oldie's van de baan gehaald.

Het is niet om mezelf eruit te kunnen babbelen wat die snelheid betreft want ik zou toch maar met de vespa rijden voor het plezier, hobby, genot, ...waar dus niet veel snelheid aan de pas zou komen. Eveneens zou ik met 125cc kunnen rijden dus die snelheid is meer dan bijzaak.

Wijkagent is een mogelijkheid die ik al geprobeerd heb, maar die wist het evenmin (met alle respect natuurlijk want met ons wetboek).

Ik zou nog naar het politiekantoor kunnen gaan, maar de laatste keer was ik nogal afgesnauwd door ene (die ferm in z'n gat gebeten was) toen ik mijn vespa (ja, toen ik er nog 1 had) moest tonen om papieren op te maken (lang verhaal).

Reactie's blijven welkom en alvast merci aan degene die reageren!

Link naar reactie

helpt dit:

bron: http://www.juridischforum.be/forum/viewtopic.php?p=71148

Tijdens mijn zoektocht op het net zag ik dat iemand op het forum van rijbewijsonline net dezelfde vraag als ik gesteld had. Hij kreeg daarop antwoord van de politiezone Mira en de politiezone Kortrijk.

Volgens mij is het nu wel duidelijk...Mijn bromfiets is wettelijk in orde, ongeacht de snelheid die hij KAN halen. Als bestuurder moet ik mij wel houden aan de maximum snelheid van 45km/h.

Geachte,

Ik heb uw vraag tot bevestiging van de politie Kortrijk goed ontvangen en kan hun antwoord bevestigen;

Het KB van 10.10.74 betreffende de “Technische eisen waaraan de bromfietsen, de motorfietsen en hun aanhangwagens moeten voldoen” is van toepassing sedert 01.01.75. Het is evident dat bromfietsen-motorfietsen die voor deze datum in het verkeer zijn gebracht niet moeten voldoen aan alles wat in dit Koninklijk Besluit is opgenomen (handelt o.a. de specifieke technische eisen zoals motor – uitlaat – reflectoren en lichten, goedkeuring – gelijkvormigheidsattest – identificatieplaatje, enz…..)

Let wel er zijn een andere wetgevingen zoals:

De wetgeving op de rijbewijzen KB. 23.03.98 die bepaalt welk rijbewijs je moet hebben naargelang het voertuig die je bestuurt;

De wegcode KB. 01.12.75 dat bijvoorbeeld bepaalt wanneer je met licht moet rijden, een helm moet dragen en diezelfde wegcode bepaalt ook in art.11.3.4° dat een bromfiets klasse B maar max. 45 km/u mag rijden.

Niettegenstaande je bromfiets van vóór 01.01.75, niet moet voldoen aan de technische eisen en dus kan omgebouwd of zelfs “opgedreven” zijn, kan het dus zijn dat je bijvoorbeeld door een snelheidsradar ergens geflitst wordt en staande gehouden wordt door een interceptieploeg. De boete zal dan berekend worden op dezelfde manier als dat auto’s geflitst worden (snelheidsovertreding binnen of buiten de bebouwde kom)

De verkeersdienst politiezone Mira

Demeyere N.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Geachte,

Gevolg aan uw vraag laten wij weten dat de bepalingen van het KB 10.10.1974 inzake de technische eisen van bromfietsen niet van toepassing zijn voor een bromfiets van voor 01/01/1975. Dit betekent dat dergelijke bromfiets sneller mag kunnen rijden dan 45 km/uur.

Dit betekent echter niet dat je met dergelijke bromfiets sneller mag rijden dan 45 km/uur, gezien het KB 01.12.1975 (de wegcode) dan weer wel van toepassing is, ongeacht de ouderdom van de bromfiets. Als je sneller rijdt dan 45 km/uur en dit wordt vastgesteld, loop je de kans op een snelheidsovertreding, weliswaar dus op basis van de wegcode en niet op basis van het reglement op de technische eisen. Dit betekent dan weer bijvoorbeeld dat de bromfiets in dergelijk geval niet kan opgelegd worden.

Ook van belang is het feit dat voor dergelijke bromfiets, die steeds als een bromfiets klasse B wordt aanzien, een rijbewijs A3 vereist is.

Tenslotte is het ook zo dat de bestuurder van de bromfiets met gelijk welk middel zelf moet bewijzen dat de bromfiets in het verkeer werd gebracht voor 01/01/1975.

Ter informatie willen wij tenslotte nog meegeven dat de bromfiets, zelfs voor 01/01/1975 in het verkeer gebracht, wel degelijk op de rollen mag geplaatst worden. Eventuele vaststellingen hebben echter geen gerechtelijk vervolg. Enkel is dus eventuele het rijden aan een hogere snelheid dan 45 km/uur strafbaar.

Met vriendelijke groeten

De Verkeersdienst Lokale Politie Kortrijk

Link naar reactie

@knifeman: dit schept dus meer klare taal! Kort samengevat: men mag zich dus op de openbare weg begeven met een scooter klasse B (50cc) die sneller KAN dan 45 km/h indien deze voor '75 is, maar is geen vrijstelling tot het sneller rijden dan 45 km/h. Dus als je max. 45 km/h rijdt en je scooter kan sneller dan dit, dan biedt dit geen problemen indien deze voor '75 is.

Dus met het chassis nummer kun je aantonen dat je scooter van voor '75 is, dus geen problemen. -> ok

Link naar reactie

1. geen 18 (je rijd in theorie met moto)

2. geen verzekering

3. geen rijbewijs

4. niet ingeschreven

Link naar reactie

nogmaals gulle maakt het allemaal te moeilijk, gewoon weigeren voor de curvometer te gebruiken vanwege gebrekkig onderhoud, onwettige ijking en dus onwettig gebruik.

ik vind de artikelen zo meteen niet meer terug maar de minister die die "rollen" in het leven geroepen heeft heeft op een gegeven moment zelf toegegeven dat die befaamde "rollen" dienen om een onderscheid te maken tussen klasse A en klasse B en dat de snelheid op zich alleen maar geinterpreteerd mag worden om dat onderscheid te maken en niet voor een effectieve snelheidsmeting omdat daar die rollen niet voor ontworpen zijn.(!!!!!)

daarmee bedoelen ze dat er géén rem op die rollen is voorzien de de wrijving en weerstand van de openbare weg kan nabootsen om zo tot een realistisch idee te komen van de snelheid.

zo heeft er ooit iemand in leopoldsburg in beroep gegaan omdat zijn scooter 90kmh ging op de rollen en de persoon in kwestie was er zeker van dat de scooter ZEKER NIET boven de 60 zou moeten kunnen, hij ging iets te hard maar niet zo hard zei hij zelf.

die kerel heeft gewonnen, ze hadden de inbeslag genomen scooter meegenomen naar een rechte baan, zo'n radar systeem opgezet en dan dien jong opgetrommeld om eens een kwartmijl op zen scooterke te rijden zodat ze eens konden meten.

Daarna heeft een flik hetzelfde gedaan en kwam tot hetzelfde resultaat.

resultaat was teleurstellend voor de politie, die gast had gelijk, dat ding haalde nooit van zijn leven 90 !

hup, rechtzaak gewonnen !

nogmaals gewoon weigeren !!

OF ge zegt dat ze u een papier opmaken wat alle flikken daar op dat moment moeten tekenen dat ze hem mogen "meten" maar de uitslag niet mogen gebruiken voor een boete op te maken tot ge uw advokaat hebt gezien.

als ge zo tegen die mannen praat horen ze dat ge er iets vanaf kent en kan het al goed zijn dat ze u al héél anders gaan aanspreken !

Link naar reactie

als ge wordt tegengehouden zult ge altijd van die mannen hun gedacht afhangen.ze geven u boetes in de vorm van minnelijke schikkingen en ge bent vrij om daar bij de rechtbank tegen in beroep te gaan.Ge hebt altijd kans om dat dan te winnen maar ook om te verliezen en dan gaat het u gegarandeerd een pak meer kosten

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...